abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_116290836
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 september 2012 21:08 schreef RemcoDelft het volgende:
Dit komt erg vaak langs... Gek genoeg vooral NA het instorten van de bubbel, terwijl je nu (na inflatiecorrectie) nog steeds minder waar voor je geld krijgt dan in de hele twintigste eeuw!
Het zijn de verkopers die verwend zijn.
Huh?

De verkopers doen het juist toch goed? Die verkopen tegen een marktconforme prijs. Toch?

Dan heb je nog een handjevol (200K+) mensen die hun huis te koop hebben staan, en daarvoor een bepaald bedrag willen hebben. Maar dat zijn nog geen verkopers toch? Althans, dat beweren de wannabee-kopers in dit soort topics altijd...

En als ik ooit mijn huis te koop zou zetten, staat daar een bepaald bedrag voor. Dat bedrag is gebaseerd op wat ik ervoor wil hebben. Krijg ik dat, mag je hem kopen, krijg ik dat niet, dan hou ik hem. Ik heb geen boodschap aan wat jij hem waard vindt.

Zelfde als met mijn auto. Ik heb daar een bepaald bedrag voor in gedachten. Wil je hem hebben betaal je dat, bied je minder rij ik zelf vrolijk door. Sim-pel.
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_116295732
quote:
0s.gif Op zondag 2 september 2012 00:00 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

Sim-pel.
Prima dat jij het op die manier doet, dat is inderdaad overzichtelijk en simpel. ;)
pi_116295760
*btw een starter met goed inkomen en goedkope huurwoning spaart dubbel nu.
Het eigen vermogen groeit en de huizenprijzen zakken.
pi_116297318
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 september 2012 21:29 schreef michaelHD9 het volgende:

[..]

Kan ik dat laatste bij je verzekeren?

Wat ik duidelijk probeer te maken is dat 'fatsoenlijk' nogal arrogante maatstaven is gaan aannemen bij de heren en dames alles-voor-niks-de-ander-moet-er-maar-voor-zorgen-want-luxe-is-mijn-voorrrecht. 3x de huur kunnen de heren en dames speculanten prima betalen, kennelijk. Pot en ketel.

Jij denkt het blijkbaar beter te weten dan de markt, over arrogantie gesproken. Mensen zijn zo 'arrogant' als ze zich kunnen veroorloven op de woningmarkt en momenteel kunnen ze zich door de nieuwe hypotheekregels minder veroorloven, ergo: prijzen dalen.
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
  zondag 2 september 2012 @ 11:23:14 #105
35948 Whuzz
Globo Gym!
pi_116298098
quote:
3s.gif Op zondag 2 september 2012 03:17 schreef Piet_Piraat het volgende:
Dus de huizenprijzen zakken alleen voor starters met een goed inkomen en een goedkope huurwoning :?
Ik wist niet dat mensen twee verschillende prijzen hanteren voor de verkoop.

Huis te koop: 420k euro, of 360k voor starters met een goed inkomen en een goedkope huurwoning.
'cos here at Globo Gym, we're better than you! And we know it.
pi_116298181
de huizenprijzen zakken omdat ze gigantisch zijn gegroeid en we nu in een economische recessie zitten. de rest is gelul.
  zondag 2 september 2012 @ 11:35:46 #107
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_116298379
quote:
0s.gif Op zondag 2 september 2012 11:27 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
de huizenprijzen zakken omdat ze gigantisch zijn gegroeid en we nu in een economische recessie zitten. de rest is gelul.
omdat mensen niet meer sparen, niemand heeft eigen geld en wel tijd arbeidscontracten of ze zijn ZZP en de ouderen willen weg, naar het buitenland
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  zondag 2 september 2012 @ 11:54:59 #108
43642 Bayswater
What'sYourFunctionInLife?
pi_116298810
quote:
0s.gif Op zondag 2 september 2012 11:35 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

en de ouderen willen weg, naar het buitenland
Jij wil weg, veel ouderen hebben hier gewoon een goed sociaal leven.
Life lies a slow suicide
Orthodox dreams and symbolic myths
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase
  zondag 2 september 2012 @ 11:59:43 #109
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_116298911
quote:
0s.gif Op zondag 2 september 2012 11:54 schreef Bayswater het volgende:

[..]

Jij wil weg, veel ouderen hebben hier gewoon een goed sociaal leven.
maar hebben wel de overwaarde nodig , want zorg wordt veel te duur en met een fiscaal europa kun je overal wonen en zorgverzekeren ook in sociale community's in Spanje
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  zondag 2 september 2012 @ 12:34:21 #110
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_116299831
quote:
3s.gif Op zondag 2 september 2012 03:17 schreef Piet_Piraat het volgende:
Dat dus _O_
pi_116326199
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 september 2012 16:55 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Kan zeker gunstig zijn, afhankelijk wanneer je hebt gekocht. Indien dit ca. 4 jaar geleden is geweest had je financieel gezien beter een paar jaar kunnen wachten. Dan had je een gelijkwaardig huis voor veel minder gekocht, en dus nog veel lagere maandlasten kunnen hebben. Dat had de extra kosten voor huur in die periode ruimschoots gecompenseerd!
We hebben hem afgelopen april gekocht....
Kleine geheimen dienen beschermd te worden.
Grote geheimen worden beschermd door publiek ongeloof.
  zondag 2 september 2012 @ 22:01:38 #112
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_116326273
quote:
0s.gif Op zondag 2 september 2012 22:00 schreef ender_xenocide het volgende:

[..]

We hebben hem afgelopen april gekocht....
Ja dat is gunstig dan tov. als je dit 4 jaar geleden had gedaan.
pi_116326357
quote:
0s.gif Op zondag 2 september 2012 22:01 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Ja duh uiteraard ligt het dan anders, daar hebben we het toch ook niet over :')
Maar als ik hem 4 jaar geleden had gekocht was de prijs niet veel anders geweest hoor, hier dalen de huizen nog niet echt veel....
Kleine geheimen dienen beschermd te worden.
Grote geheimen worden beschermd door publiek ongeloof.
  zondag 2 september 2012 @ 22:04:51 #114
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_116326489
quote:
0s.gif Op zondag 2 september 2012 22:02 schreef ender_xenocide het volgende:

[..]

Maar als ik hem 4 jaar geleden had gekocht was de prijs niet veel anders geweest hoor, hier dalen de huizen nog niet echt veel....
Dan woon je in een bijzonder gebied. Mag ik vragen welke regio en prijsklasse?
Het is toch bijna overal wel minimaal 8% oplopend tot ca. 20%. Zelfs bij 8% (gecorrigeerd met inflatiecorrectie) zou je nog (veel) beter af zijn geweest met huren.
pi_116327010
quote:
0s.gif Op zondag 2 september 2012 22:04 schreef leolinedance het volgende:
Zelfs bij 8% (gecorrigeerd met inflatiecorrectie) zou je nog (veel) beter af zijn geweest met huren
Financieel misschien. Maar is er niemand die woongenot waardeert? Ga eens 10 jaar niet op vakantie, levert ook best wat op. Je mist wat genot, who cares?

Ik moet er niet aan denken weer in een huurhuis te zitten. Zelfs niet gratis. (Nee, echt niet)
  zondag 2 september 2012 @ 22:52:27 #116
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_116329499
quote:
0s.gif Op zondag 2 september 2012 22:13 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Financieel misschien. Maar is er niemand die woongenot waardeert? Ga eens 10 jaar niet op vakantie, levert ook best wat op. Je mist wat genot, who cares?

Ik moet er niet aan denken weer in een huurhuis te zitten. Zelfs niet gratis. (Nee, echt niet)
Wat een onzin, je hoeft het verschil niet eens te merken tussen een koopwoning en een huurwoning qua woongenot. Zie mijn ervaring.

Onze vorige huurwoning heb ik gehuurd van iemand die hem wilde verkopen maar wat niet zo wilde lukken voor de prijs die hij vroeg. Dus gewoon tussen de andere koopwoningen in een 'normale' yuppenwijk. Heb er uiteindelijk bijna 2 jaar met veel plezier voor zeer weinig geld gewoond.

Sinds ongeveer een jaar een ruim appartement van 5 jaar oud waarvan die van ons de enige van de 30 is die door de eigenaar verhuurd wordt. Wij zijn ook de eeste huurders, dus ook niet uitgeleefd of iets dergelijks.

Niemand zal merken dat het huur is. Alleen ik in mijn portemonnee wanneer we straks besluiten een woning te kopen. De lage maandlasten zullen de komende 20 jaar voor veel plezier gaan zorgen! En weet je wat ook mooi is, ik hoef niks aan onderhoud te regelen en wanneer er iets stuk is wordt het kosteloos (uit de VvE of door de verhuurder) betaald! De eigenaar betaalt in ons geval ook nog eens de helft van de servicekosten, dus ook dat is al in het voordeel van de huurder.

Dus wat nou woongenot... _O-

[ Bericht 5% gewijzigd door leolinedance op 02-09-2012 22:57:57 ]
pi_116329874
quote:
0s.gif Op zondag 2 september 2012 22:52 schreef leolinedance het volgende:
Wat een onzin, je hoeft het verschil niet eens te merken tussen een koopwoning en een huurwoning qua woongenot.
Jij wellicht niet. Ik wel hoor. Als morgen mijn keuken me irriteert, dan plaats ik een nieuwe. Als ik morgen zonnepanelen erbij wil leggen dan doe ik dat. Als ik een muur wil weghalen, dan doe ik dat. En ga zo maar door...

Mijn eerste woning was een koopwoning, daarna ben ik gaan samenwonen in een huurwoning dus heb ik mijn koopwoning verkocht. Wat een treurigheid is dat huren... Ik mocht bijna niks aanpassen, dus dat heb ik maar kort volgehouden. Daarna weer gekocht, en ja, dan besef je weer wat je al die jaren tekort kwam.
  zondag 2 september 2012 @ 23:03:39 #118
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_116330239
quote:
0s.gif Op zondag 2 september 2012 22:58 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Jij wellicht niet. Ik wel hoor. Als morgen mijn keuken me irriteert, dan plaats ik een nieuwe. Als ik morgen zonnepanelen erbij wil leggen dan doe ik dat. Als ik een muur wil weghalen, dan doe ik dat. En ga zo maar door...

Mijn eerste woning was een koopwoning, daarna ben ik gaan samenwonen in een huurwoning dus heb ik mijn koopwoning verkocht. Wat een treurigheid is dat huren... Ik mocht bijna niks aanpassen, dus dat heb ik maar kort volgehouden. Daarna weer gekocht, en ja, dan besef je weer wat je al die jaren tekort kwam.
Aha is dat het! Nou hier is alles spik en span, splinternieuw en hartstikke mooi dus geen enkele reden om er iets aan te willen veranderen komende tijd. En mocht het wel zo zijn dan kunnen we altijd nog gaan kopen. Dan hebben we toch in een paar jaar een hoop geld uitgespaard door te huren en daar kunnen we heel veel andere leuke dingen van doen. Zoals het nieuwe koophuis een aantal keren verbouwen :)
pi_116330967
quote:
0s.gif Op zondag 2 september 2012 23:03 schreef leolinedance het volgende:
Aha is dat het!
Ja. Dat is nou het verschil in woongenot. ZELF kunnen beslissen hoe je woning eruit ziet en erbij staat, en hoeveel comfort je woning je oplevert.

quote:
Nou hier is alles spik en span, splinternieuw en hartstikke mooi dus geen enkele reden om er iets aan te willen veranderen komende tijd.
Dan heb je geluk. 98% van de huurders heeft dat niet hoor.

Bij de kopers is het ook niet allemaal spik en span, daar niet van, maar die kunnen zelf actie ondernemen en hoeven niet te blijven wachten tot de WBV of verhuurder eindelijk eens de problemen oplost. En zelfs als je dan een nieuw keukenblokje krijgt, krijg je vaak de lowcost gamma meuk.

Een jaar gehuurd, is een jaar niet geleefd. :D
pi_116337466
quote:
Bij de kopers is het ook niet allemaal spik en span, daar niet van, maar die kunnen zelf actie ondernemen en hoeven niet te blijven wachten tot de WBV of verhuurder eindelijk eens de problemen oplost. En zelfs als je dan een nieuw keukenblokje krijgt, krijg je vaak de lowcost gamma meuk.

Hier zit er gewoon een mooie Bruynzeel keuken in het huur appartement. Momenteel zie ik geen rede voor koop, geen behoefte om een vallend mes proberen te vangen.
pi_116338403
http://mobiel.nu.nl/pda/Economie/438406-web.html

De teller kan weer up. Goedkoper om je huis te verkopen.
quote:
Als de woning binnen 36 maanden wordt doorverkocht, hoeft de koper alleen over de meerwaarde overdrachtsbelasting te betalen.
Dus bij dalende markt krijg je geld toe? :7

[ Bericht 31% gewijzigd door Terrorizer op 03-09-2012 10:31:35 ]
  Moderator maandag 3 september 2012 @ 11:38:31 #122
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_116340085
quote:
0s.gif Op maandag 3 september 2012 09:39 schreef Sparqq het volgende:

[..]

Hier zit er gewoon een mooie Bruynzeel keuken in het huur appartement. Momenteel zie ik geen rede voor koop, geen behoefte om een vallend mes proberen te vangen.
En bij mij zit er een mooie Poggenpohl keuken in mijn koophuis. Gewoon, omdat het kan.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_116340352
Hier alles van SieMatic.
Wie heeft de langste?
pi_116340431
quote:
1s.gif Op maandag 3 september 2012 10:24 schreef Terrorizer het volgende:
http://mobiel.nu.nl/pda/Economie/438406-web.html

De teller kan weer up. Goedkoper om je huis te verkopen.

[..]

Dus bij dalende markt krijg je geld toe? :7
Die overdrachtsbelasting wordt bijna altijd betaald door de koper. Dus als verkoper heb je er feitelijk geen voordeel van, behalve dat de koper die niet hoeft te betalen, en dus meer kan "bieden" op het huis. Als verkoper zie je dus niks van dat geld, tenzij je afspreekt dat de koper gewoon die overdrachtsbelasting moet betalen. Toch?
  maandag 3 september 2012 @ 12:03:24 #125
367511 HD9
Nivelleren ;)
pi_116340812
quote:
0s.gif Op maandag 3 september 2012 11:51 schreef _VoiD_ het volgende:

[..]

Die overdrachtsbelasting wordt bijna altijd betaald door de koper. Dus als verkoper heb je er feitelijk geen voordeel van, behalve dat de koper die niet hoeft te betalen, en dus meer kan "bieden" op het huis. Als verkoper zie je dus niks van dat geld, tenzij je afspreekt dat de koper gewoon die overdrachtsbelasting moet betalen. Toch?
is gewoon een handelaarsfaciliteit, kennelijk doet men dit om projektontwikkelaars makkelijker te maken om jouw huis te kopen en door verkopen als je nieuw koopt
Nivelleren, als je het erg vaak doet, ga je het steeds leuker vinden :)
pi_116349245
quote:
0s.gif Op maandag 3 september 2012 11:48 schreef Terrorizer het volgende:
Hier alles van SieMatic.
Wie heeft de langste?
Riante badkamer, apparte bad en douche, dubbele wastafel? :6
  Moderator maandag 3 september 2012 @ 20:25:00 #127
16180 crew  CoolGuy
pi_116359041
quote:
16s.gif Op maandag 3 september 2012 16:47 schreef Sparqq het volgende:

[..]

Riante badkamer, apparte bad en douche, dubbele wastafel? :6
Dubbele wastafel heb ik niet. Rest wel. Maar ook geen Bruynzeel keuken.
pi_116363753
quote:
0s.gif Op zondag 2 september 2012 23:15 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Ja. Dat is nou het verschil in woongenot. ZELF kunnen beslissen hoe je woning eruit ziet en erbij staat, en hoeveel comfort je woning je oplevert.

[..]

Dan heb je geluk. 98% van de huurders heeft dat niet hoor.

In NL :') .

In beide gevallen ben je aan het wachten. Verder doet de WBV echt niet moeilijk wanneer jij een eigen keuken plaatst.

En over je gezever met de prijs die ik er voor wil hebben. Wacht maar dat je in de bijstand zit of financiële problemen krijgt dan daalt jouw vraagprijs rap.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  Moderator maandag 3 september 2012 @ 21:52:48 #129
16180 crew  CoolGuy
pi_116364193
quote:
0s.gif Op maandag 3 september 2012 21:45 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

In beide gevallen ben je aan het wachten. Verder doet de WBV echt niet moeilijk wanneer jij een eigen keuken plaatst.

En over je gezever met de prijs die ik er voor wil hebben. Wacht maar dat je in de bijstand zit of financiële problemen krijgt dan daalt jouw vraagprijs rap.
Frustratie much?
pi_116364224
quote:
0s.gif Op maandag 3 september 2012 21:45 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

In beide gevallen ben je aan het wachten.
Op wie moet ik wachten als ik het een ander kleurtje wil geven? Op wie moet ik wachten als ik een rookkanaal wil plaatsen? Op wie moet ik wachten als ik besluit het toilet/badkamer/keuken te gaan verbouwen?

Ja, bij een serre, garage of dakkapel ofzo, dan moet je wellicht even wachten op een vergunning. Wel 6 tot 10 weken. Nou nou....

quote:
Verder doet de WBV echt niet moeilijk wanneer jij een eigen keuken plaatst.
Nee. Tot je eruit gaat. Mag je het oude keukenblok terug gaan plaatsen als je pech hebt.

quote:
Die kans lijkt me dermate klein dat ik die als afwezig kan beschouwen.
pi_116364554
quote:
0s.gif Op maandag 3 september 2012 21:52 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Frustratie much?
Nou nee, mijn tijd komt wel, hij is alleen zaken verkeerd aan het voorstellen.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
  Moderator maandag 3 september 2012 @ 22:03:27 #132
16180 crew  CoolGuy
pi_116364750
quote:
0s.gif Op maandag 3 september 2012 21:59 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

Nou nee, mijn tijd komt wel, hij is alleen zaken verkeerd aan het voorstellen.
Nou, volgens mij zit ie toch aardig in de juiste richting hoor. Ja, jouw tijd komt wel. De tijd van andere mensen is al lang gekomen. Verschil moet er zijn.
pi_116364757
quote:
0s.gif Op maandag 3 september 2012 21:53 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Op wie moet ik wachten als ik het een ander kleurtje wil geven? Op wie moet ik wachten als ik een rookkanaal wil plaatsen? Op wie moet ik wachten als ik besluit het toilet/badkamer/keuken te gaan verbouwen?

Ja, bij een serre, garage of dakkapel ofzo, dan moet je wellicht even wachten op een vergunning. Wel 6 tot 10 weken. Nou nou....
Kleurtje niemand. De rest moet je even goedkeuring vragen maar zolang je investeert en er geen puinhoop van maakt zal je die 9/10x krijgen. Je zult moeten wachten op de leverancier, op ikea/gamma/troep keukens na moeten ze gewoon eerst gemaakt worden. Je theoretische tijdswinst is dan bijna niets in vergelijking.
quote:
[..]

Nee. Tot je eruit gaat. Mag je het oude keukenblok terug gaan plaatsen als je pech hebt.

[..]

Dat is al 20 jaar zo niet. Tenzij je echt broddelwerk hebt geplaatst.
quote:
Die kans lijkt me dermate klein dat ik die als afwezig kan beschouwen.
Over 30 jaar ook?
pi_116364778
quote:
0s.gif Op maandag 3 september 2012 21:53 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Je mag niet eens de kleur van je dakpannen bepalen, in NL hebben we een welstandcommissie die voor jou bepaal wat mooi en lelijk is...
pi_116364829
quote:
0s.gif Op maandag 3 september 2012 22:03 schreef Sparqq het volgende:
In Nederland mag je niet eens de kleur van de dakpannen van je eigen huis bepalen....

[..]

Je mag niet eens de kleur van je dakpannen bepalen, in NL hebben we een welstandcommissie die voor jou bepaal wat mooi en lelijk is...
En hier doelde ik idd ook op. Ook bij een koophuis zit je in NL vast aan een woud aan regels en kun je echt niet zomaar dingen gaan doen.
pi_116364960
quote:
0s.gif Op maandag 3 september 2012 22:03 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Nou, volgens mij zit ie toch aardig in de juiste richting hoor. Ja, jouw tijd komt wel. De tijd van andere mensen is al lang gekomen. Verschil moet er zijn.
Nou nee, hij loopt 20 jaar achter.
Oh dat zal wel het punt is dat een koophuis (zeker in deze tijd) alles behalve het summum van een goede investering is. Je kunt hetzelfde (zo niet beter) woongenot ook goedkoper bij een WBV vinden.

Feit blijft (nu) dat als jij het verhuiscijfer van een gemiddelde NLer hebt ben je goedkoper uit met een sociale huurwoning.
  Moderator maandag 3 september 2012 @ 22:11:28 #137
16180 crew  CoolGuy
pi_116365169
quote:
0s.gif Op maandag 3 september 2012 22:07 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

Nou nee, hij loopt 20 jaar achter.
Oh dat zal wel het punt is dat een koophuis (zeker in deze tijd) alles behalve het summum van een goede investering is. Je kunt hetzelfde (zo niet beter) woongenot ook goedkoper bij een WBV vinden.

Feit blijft (nu) dat als jij het verhuiscijfer van een gemiddelde NLer hebt ben je goedkoper uit met een sociale huurwoning.
Is dat zo ja? Hetzelfde woongenot? Een soortgelijk huis in een soortgelijke buurt, maar dan goedkoper huren dan kopen? Want ik wil niet zo maar in elke buurt wonen.

Overigens, dat goedkopere..echt? daar sta je mee op en ga je mee naar bed? Alles moet maar zo goedkoop mogelijk? Godzijdank dat ik me daar niet druk over hoef te maken.
pi_116365915
quote:
0s.gif Op maandag 3 september 2012 22:07 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Nou nee, hij loopt 20 jaar achter voor.
(Om het even in het juiste perspectief te houden...)

quote:
Je kunt hetzelfde (zo niet beter) woongenot ook goedkoper bij een WBV vinden.
Een kinderhand is gauw gevuld zullen we maar zeggen...

quote:
Yup. Dat is ook logisch he... Je zegt het zelf al... Een sociale huurwoning... Vergelijk het eens met vrije sector huren. Auw... dat doet zeer zeker?

quote:
0s.gif Op maandag 3 september 2012 22:03 schreef Sparqq het volgende:
Als je in een rijtjeshuis woont niet nee. Godzijdank. Als huurder mag je dat overigens sowieso niet hoor...
pi_116366070
quote:
0s.gif Op maandag 3 september 2012 22:25 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

Als je in een rijtjeshuis woont niet nee. Godzijdank. Als huurder mag je dat overigens sowieso niet hoor...
Als bezitter van een vrijstaande woning mag dat ook niet, ook de glans van een dakpan moet door de welstandcommissie beoordeeld worden.
pi_116366127
quote:
0s.gif Op maandag 3 september 2012 22:03 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Kleurtje niemand. De rest moet je even goedkeuring vragen maar zolang je investeert en er geen puinhoop van maakt zal je die 9/10x krijgen. Je zult moeten wachten op de leverancier, op ikea/gamma/troep keukens na moeten ze gewoon eerst gemaakt worden. Je theoretische tijdswinst is dan bijna niets in vergelijking.
Overigens... Aan wie zou ik in godsnaam toestemming moeten vragen om mijn badkamer/toilet/keueken te verbouwen? Of voor het aanleggen van een rookkanaal? Of voor het plaatsen van zonnepanelen? Of voor het plaatsen van een serre van 2,5meter lang?
pi_116366219
quote:
0s.gif Op maandag 3 september 2012 22:28 schreef Sparqq het volgende:
Als bezitter van een vrijstaande woning mag dat ook niet, ook de glans van een dakpan moet door de welstandcommissie beoordeeld worden.
En het probleem is? Als je plan gewoon aan algemeen aanvaarde normen voldoet krijg je die toestemming toch gewoon? Je verzint problemen die er niet zijn.
pi_116366572
quote:
0s.gif Op maandag 3 september 2012 22:30 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

En het probleem is? Als je plan gewoon aan algemeen aanvaarde normen voldoet krijg je die toestemming toch gewoon? Je verzint problemen die er niet zijn.
Praat eens met iemand die zich in de aannemerij bevind. Ik kan je verzekeren ik verzin ze echt niet en ken deze verhalen uit eerste hand, als de gemeente heeft bepaald dat het rode dakpannen moeten worden dan kan je hoog of laag springen maar dan worden ze echt niet bruin.
pi_116366722
quote:
0s.gif Op maandag 3 september 2012 22:37 schreef Sparqq het volgende:
Praat eens met iemand die zich in de aannemerij bevind. Ik kan je verzekeren ik verzin ze echt niet en ken deze verhalen uit eerste hand, als de gemeente heeft bepaald dat het rode dakpannen moeten worden dan kan je hoog of laag springen maar dan worden ze echt niet bruin.
Ik zie nog steeds het probleem niet. Dan leg je er toch rode pannen op? (Iets met algemeen aanvaarde normen enzo)

Maar heb je nog een ander (ditmaal wel) steekhoudend voorbeeld ipv de dakpannen die ik 1 keer in de 80 jaar moet vervangen? Overigens vind ik de kleur die er nu opligt sowieso al mooi, want zo heb ik het huis immers gekocht. Als dat lelijk was had ik het huis niet gekocht... Dus als ze versleten zijn gaat er gewoon dezelfde kleur weer op terug.

[ Bericht 5% gewijzigd door Bijvlagenzinvol op 03-09-2012 22:50:58 ]
pi_116367290
quote:
Voor het aanleggen van een dakterras hebt u meestal een omgevingsvergunning nodig. Dit is afhankelijk van het geldende bestemmingsplan.
Het is mijn huis, mijn gevel, en mijn eigen grond, maar ik mag er niet zomaar wat op schroeven;
quote:
Wilt u de antenne aan de voor- of zijgevel of aan de voor- of zijkant van uw woning plaatsen? Dan hebt u over het algemeen wel een vergunning nodig.
pi_116367481
quote:
0s.gif Op maandag 3 september 2012 22:51 schreef Sparqq het volgende:
Voor het aanleggen van een dakterras hebt u meestal een omgevingsvergunning nodig. Dit is afhankelijk van het geldende bestemmingsplan.
1) Meestal...
2) Een dakterras op mijn huis wordt zeer oncomfortabel gezien de hoek van het dak.

Nogmaals... Doe nou eens een echt voorbeeld geven.

Je hebt een ongezonde fixatie voor de buitenkant... Als ik buiten wil leven koop ik wel een tent en huur ik een staanplaats op een camping ofzo. Doe nou eens uitleggen wat ik niet mag veranderen qua comfort aan de binnenkant...

[ Bericht 15% gewijzigd door Bijvlagenzinvol op 03-09-2012 23:21:47 ]
  Moderator maandag 3 september 2012 @ 22:55:11 #146
16180 crew  CoolGuy
pi_116367493
quote:
0s.gif Op maandag 3 september 2012 22:51 schreef Sparqq het volgende:

[..]

Het is mijn huis, mijn gevel, en mijn eigen grond, maar ik mag er niet zomaar wat op schroeven;

[..]

Kweenie hoor, bij mn ouders mag dat wel. Aan de andere kant, dat huis heeft een rieten dak, dus net wat anders dan waar we hier over praten.
  maandag 3 september 2012 @ 23:53:39 #147
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_116370477
quote:
0s.gif Op maandag 3 september 2012 22:55 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Kweenie hoor, bij mn ouders mag dat wel. Aan de andere kant, dat huis heeft een rieten dak, dus net wat anders dan waar we hier over praten.
Ik was laatst bij een paar mensen om een auto te kopen en die vertelden mij dat ze vanwege de locatie (zichtlocatie) vrijwel niets aan de buitenkant van hun woning mochten veranderen.
Zelfs het omleggen van een coniferen haag moest per vergunning.

Grappige was wel dat de boete vanwege het op illegale wijze verwijderen van de haag lager uitviel dan de hoogte van de leges voor de vergunning.... only in Nederland _O-
"No, I do not believe in patents. I believe that patents make other people dis-incentied in coming up with new thing" - Thomas Peterffy
pi_116370890
quote:
0s.gif Op maandag 3 september 2012 23:53 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

Ik was laatst bij een paar mensen om een auto te kopen en die vertelden mij dat ze vanwege de locatie (zichtlocatie) vrijwel niets aan de buitenkant van hun woning mochten veranderen.
Zelfs het omleggen van een coniferen haag moest per vergunning.

Grappige was wel dat de boete vanwege het op illegale wijze verwijderen van de haag lager uitviel dan de hoogte van de leges voor de vergunning.... only in Nederland _O-
Mja bekend verhaal. Als je een vergunning aanvraagt voor het kappen van een boom, en die wordt afgewezen, maar je kapt hem toch ben je fors geld (boete) kwijt. Als je hem zonder vergunning aan te vragen gewoon kapt, is er a) geen haan die ernaar kraait, en b) als er toch naar gekraait wordt ben je veel goedkoper uit dan met een afgewezen vergunning.

Maar nogmaals... Waarom hebben jij en kornuiten zo'n ongezonde fixatie voor de buitenkant? (Het lijkt mij namelijk niet meer dan logisch dat je aan de buitenkant rekening moet houden met de mensen om je heen...)
  dinsdag 4 september 2012 @ 00:04:43 #149
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_116371005
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 september 2012 00:02 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

Maar nogmaals... Waarom hebben jij en kornuiten zo'n ongezonde fixatie voor de buitenkant? (Het lijkt mij namelijk niet meer dan logisch dat je aan de buitenkant rekening moet houden met de mensen om je heen...)
En dat uit jouw mond BVZ :D
"No, I do not believe in patents. I believe that patents make other people dis-incentied in coming up with new thing" - Thomas Peterffy
pi_116371579
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 september 2012 00:04 schreef ComplexConjugate het volgende:
En dat uit jouw mond BVZ :D
Ja. Is dat zo vreemd dan? Ik heb ansich wel overal maling aan, maar als dit soort regels er niet zouden zijn gaan mijn buren straks ook zo denken... Ho ff...!
pi_116374348
quote:
dit is dus een grote denkfout. de paradox is dat een huis kopen een goede investering is, zolang je het niet ziet als een investering (in de vorm van speculeren op waardevermeerdering). als jij een huis koopt waar je gedurende het afbetalen van je hypotheek gewoon graag woont (want daar gaat het toch om?) dan heb je na 30 jaar een huis helemaal van jezelf. het is jouw bezit.

door de malaise van de woningmarkt kunnen sommige mensen niet helder meer nadenken en ontstaat er een heuse hetze tegen kopen. maar je begrijpt niet dat die hetze dezelfde onlogische inslag heeft dan voor kort de waan dat een huis in de eerste plaats een beleggingsobject is en niet een woning (om te wonen).
pi_116374753
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 september 2012 08:29 schreef Julius.Strandjutter het volgende:

[..]

dit is dus een grote denkfout. de paradox is dat een huis kopen een goede investering is, zolang je het niet ziet als een investering (in de vorm van speculeren op waardevermeerdering). als jij een huis koopt waar je gedurende het afbetalen van je hypotheek gewoon graag woont (want daar gaat het toch om?) dan heb je na 30 jaar een huis helemaal van jezelf. het is jouw bezit.

door de malaise van de woningmarkt kunnen sommige mensen niet helder meer nadenken en ontstaat er een heuse hetze tegen kopen. maar je begrijpt niet dat die hetze dezelfde onlogische inslag heeft dan voor kort de waan dat een huis in de eerste plaats een beleggingsobject is en niet een woning (om te wonen).
Hoeveel mensen doen dat? Eigenlijk moet je het in 40 jaar afschrijven. Verder wonen veel mensen niet 30 jaar in dezelfde woning maar gemiddeld 7 jaar.

En dan gaat over en onderwaarde wel een rol spelen.

Verder is er niet echt een hetze mensen beginnen te beseffen dat de woningen te duur zijn en even wachten ze 30 jaar in de maandlasten kan schelen.

Zodoende is in het gemiddelde geval huren financieel goedkoper.
Vaak zijn de huizen van de wbv hetzelfde als de koopwoningen en is de total cost of ownership lager.

Maar meer hierover later dit is vanaf mijn tel.
  dinsdag 4 september 2012 @ 09:32:58 #153
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_116375415
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 september 2012 08:29 schreef Julius.Strandjutter het volgende:

[..]

Door een paar jaar te huren tijdens de crisis is het goed mogelijk dat je daarna een gelijkwaardig huis kunt kopen wat je al veel eerder afbetaald hebt! Of je spaart het geld dat je in je zak houdt mooi.

In het gebied en de prijsklasse waarin ik zoek is de (met de inflatie gecorrigeerde) waardedaling wel 20 - 25% geweest de afgelopen paar jaar!

Dat is een besparing in de netto maandlasten tov. die paar jaar geleden van ca. 250 euro per maand, gedurende de looptijd van 30 jaar bij een spaarhypotheek _O-

[ Bericht 1% gewijzigd door leolinedance op 04-09-2012 09:45:59 ]
pi_116375453
In het gebied waarin ik heb gekocht is de waardedaling ook ca. 25%. Ik heb nu gekocht en heb nu gewoon lekker een huis voor mezelf, alles aan gedaan (en laten doen) zodat het precies is wat ik wil. Mijn netto maandlasten liggen nu ongeveer gelijk aan toen ik in een huur appartement woonde (nu 2onder1kap). Een huis is om in te wonen, niet om geld aan te verdienen.

[ Bericht 0% gewijzigd door mark_dabomb op 04-09-2012 13:05:41 ]
Hoor ik die Griekse melodie...
  dinsdag 4 september 2012 @ 09:47:36 #155
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_116375721
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 september 2012 09:35 schreef mark_dabomb het volgende:
In het gebied waarin ik heb gekocht is de waardedaling ook ca. 25%. Ik heb nu gekocht en heb nu gewoon lekker een huis voor mezelf, alles aan gedaan (en laten doen) zodat het precies is wat ik wil. Mijn netto maandlasten liggen nu ongeveer gelijk dan toen ik in een huur appartement woonde (nu 2onder1kap). Een huis is om in te wonen, niet om geld aan te verdienen.
True, maar geld over de balk smijten gaat ook wat ver natuurlijk. Je kunt blij zijn dat je nog een paar jaar hebt gehuurd. Dit is wel een mooi tijdstip om te kopen. Het is dat het mij nog even niet goed uit komt helaas...
pi_116378387
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 september 2012 09:35 schreef mark_dabomb het volgende:
In het gebied waarin ik heb gekocht is de waardedaling ook ca. 25%. Ik heb nu gekocht en heb nu gewoon lekker een huis voor mezelf, alles aan gedaan (en laten doen) zodat het precies is wat ik wil. Mijn netto maandlasten liggen nu ongeveer gelijk dan toen ik in een huur appartement woonde (nu 2onder1kap). Een huis is om in te wonen, niet om geld aan te verdienen.
Goed voorbeeld.
  woensdag 5 september 2012 @ 10:00:04 #157
367511 HD9
Nivelleren ;)
pi_116412505
Hschulden hoogste in nederland

[ Bericht 72% gewijzigd door HD9 op 05-09-2012 10:36:08 ]
pi_116414033
quote:

De hetze is hetzelfde fenomeen nl. het willen maken van de beste keuze.
Als woningen constant stijgen in waarde wil je snel instappen echter als het sentiment keert wil je de koop uitstellen want de prijzen blijven dalen.

Door het eerste effect hebben we de hoogste hypotheekschuld ter wereld en zijn we kampioen scheeflenen.

Het daarop volgende effect zal zijn dat we straks weer betaalbare woningen hebben en de andere helft van Nederland voor de komende decennia geknecht is door de banksters.

Altijd leuk.... speculeren met geleend geld :')
pi_116426997
Toen ik verhuisde naar mijn huidige appartement was de overdrachts belasting 6%, over een koopsom van 200.000 euro is dat dus 8000 euro. Momenteel huur ik een appartement, de huur ligt ongeveer 200 euro boven de netto prijs die iemand met een hypotheek en HRA + kosten van VVE zou betalen.

Een simpele rekensom (8000/200=40) laat zien dat als ik langer dan 40 maanden in het huurhuis blijf dat het ongunstig zou zijn. In de huidige dalende trend van huizenprijzen vraag ik me serieus af of een koophuis op dit moment een voordelige manier van wonen is.
pi_116427907
quote:
0s.gif Op woensdag 5 september 2012 17:19 schreef Sparqq het volgende:
In de huidige dalende trend van huizenprijzen vraag ik me serieus af of een koophuis op dit moment een voordelige manier van wonen is.
Vraag eerst eens aan je hypotheekadviseur of je na 1 jan 2013 uberhaupt nog wel een hypotheek ter hoogte van je gewenste bedrag kunt krijgen. Zou zomaar kunnen dat je na die tijd helemaal geen beslissing meer hoeft te nemen, die heeft de regering dan al voor je gemaakt.
  woensdag 5 september 2012 @ 17:56:27 #161
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_116428516
quote:
Toen ik verhuisde naar mijn huidige appartement was de overdrachts belasting 6%, over een koopsom van 200.000 euro is dat dus 8000 euro. Momenteel huur ik een appartement, de huur ligt ongeveer 200 euro boven de netto prijs die iemand met een hypotheek en HRA + kosten van VVE zou betalen.

Een simpele rekensom (8000/200=40) laat zien dat als ik langer dan 40 maanden in het huurhuis blijf dat het ongunstig zou zijn. In de huidige dalende trend van huizenprijzen vraag ik me serieus af of een koophuis op dit moment een voordelige manier van wonen is.
Je rekensom is te simpel. http://www.huis-kopen-of-huren.nl/ geeft een aardige vergelijking.
Als ik de huidige waarde van huur, woningwaarde en daling huizenprijzen invul kom ik op 20+ jaar om kopen voordeliger te maken.
Dat betekent trouwens niet dat binnen 20 jaar kopen niet verstandig is, alleen nu is dat het niet.
censuur :O
pi_116428785
quote:
0s.gif Op woensdag 5 september 2012 17:56 schreef RemcoDelft het volgende:
Als ik de huidige waarde van huur, woningwaarde en daling huizenprijzen invul kom ik op 20+ jaar om kopen voordeliger te maken.
Beetje loze stelling zo, als je niet verteld wat je aan huur, woningwaarde en daling huizenprijzen ingevuld hebt.

EDIT: Als ik mijn gegevens invul staat er dit:

Op jaar 8: Conclusie: "Als u in uw huis blijft wonen voor 8 jaar, is kopen beter.
Het kost u totaal ¤2695 minder dan huren, een gemiddelde besparing van ¤337 per jaar."

Op jaar 30: Conclusie: "Als u in uw huis blijft wonen voor 30 jaar, is kopen beter.
Het kost u totaal ¤297965 minder dan huren, een gemiddelde besparing van ¤9932 per jaar."

[ Bericht 4% gewijzigd door Bijvlagenzinvol op 05-09-2012 18:17:54 ]
pi_116429179
quote:

Precies wat ik bedoelde voor veel mensen is huren nu de beste keus.
De meeste mensen blijven nu eenmaal geen 30 jaar op de zelfde plek wonen.
pi_116448915
quote:

[..]

Je rekensom is te simpel.
Dat weet ik, veel te simpel. Maar door het zo eenvoudig te laten hoeven we de hele discussie over hoe hard de huizenprijs daalt niet te hebben.

Wat in mijn ogen dus onverstandig is om te kopen is zo'n geroemde starters woning, meestal een appartement met 1 slaapkamer. Meestal willen ze er binnen een paar jaar weer uit, relatie op de klippen of de relatie blijkt zo'n succes dat er een kindje op komst is....
pi_116449266
quote:
1s.gif Op woensdag 5 september 2012 18:15 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

Precies wat ik bedoelde voor veel mensen is huren nu de beste keus.
De meeste mensen blijven nu eenmaal geen 30 jaar op de zelfde plek wonen.
Dit geldt alleen maar voor starters, en dat is niet de grootste groep, maar op dit moment wel een belangrijke.
Voor huizenbezitters gelden heel andere overwegingen, maar de belangrijkste lijkt nu: blijf zitten waar je zit (mits je een aantal andere zaken goed en stabiel geregeld hebt, werk en relatie b.v.).
ZX spectrum > Amiga 500 > PC > PC > PC > Wii > PS3 > ICS
pi_116449337
quote:

[..]

Je rekensom is te simpel. http://www.huis-kopen-of-huren.nl/ geeft een aardige vergelijking.
Dat betekent trouwens niet dat binnen 20 jaar kopen niet verstandig is, alleen nu is dat het niet.
Hoezo aardige vergelijking als je de waardedaling van woningen op X% zet houdt deze simulatie die tot het eind der tijden dit aan terwijl we gewoon weten dat er op den duur wel weer een stijging komt. Dat er jaarlijks een huurverhoging is dat klopt dan wel dat hebben we in het verleden nooit in een daling zien veranderen.
pi_116449583
quote:
0s.gif Op woensdag 5 september 2012 11:06 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

Als woningen constant stijgen in waarde wil je snel instappen echter als het sentiment keert wil je de koop uitstellen want de prijzen blijven dalen.

Door het eerste effect hebben we de hoogste hypotheekschuld ter wereld en zijn we kampioen scheeflenen.

Het daarop volgende effect zal zijn dat we straks weer betaalbare woningen hebben en de andere helft van Nederland voor de komende decennia geknecht is door de banksters.

Is dat leuker of minder leuk dan speculeren met je woonlasten? ;)
pi_116449835
quote:
0s.gif Op donderdag 6 september 2012 08:46 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Hoezo aardige vergelijking als je de waardedaling van woningen op X% zet houdt deze simulatie die tot het eind der tijden dit aan terwijl we gewoon weten dat er op den duur wel weer een stijging komt.
Het is de vraag of de huizenprijs nog wel echt gaat stijgen;
  donderdag 6 september 2012 @ 09:22:54 #169
367642 Jackie-Treehorn
treats objects like women
pi_116450113
quote:
0s.gif Op donderdag 6 september 2012 09:11 schreef Sparqq het volgende:

[..]

Het is de vraag of de huizenprijs nog wel echt gaat stijgen;
[ afbeelding ]
Dit is net zo zinvol als staatjes van de Amerikaanse huizenmarkt neerzetten. Feit is dat we momenteel in een dalende markt zitten, maar buiten die dalende lijn kun je het natuurlijk op geen enkele manier vergelijken met Japan en bijvoorbeeld de V.S.

Om even een beeld te geven; In het centrum van Tokyo liep in 1989 de gemiddelde prijs op tot $215.000. Per vierkante meter welteverstaan!
Refill?
-Does the Pope shit in the woods?
pi_116450537
Je hoeft geen uitgebreide calculators te gebruiken. Waar je vanuit kan gaan is dat kopen op een bepaald moment vaak beter is dan huren, maar dat bepaalde moment moet je wel een beetje timen. Voor een ongelukkig moment koopt (2008 b.v.) ligt het omslagpunt misschien na 40 jaar, als je op een gunstig moment koopt (1994, 2016?) dan ligt het misschien al bij 5 jaar.

Behalve de keus "kopen" vs "huren" is er ook nog eens "nu huren, over een paar jaar kopen". De argumenten van het "nu kopen" kamp zijn precies dezelfde als in 2008/2009/2010, en bijna iedereen die erin tuinde zit nu onder water.
pi_116450539
quote:
3s.gif Op donderdag 6 september 2012 09:22 schreef Jackie-Treehorn het volgende:

Dit is net zo zinvol als staatjes van de Amerikaanse huizenmarkt neerzetten. Feit is dat we momenteel in een dalende markt zitten, maar buiten die dalende lijn kun je het natuurlijk op geen enkele manier vergelijken met Japan en bijvoorbeeld de V.S.

Om even een beeld te geven; In het centrum van Tokyo liep in 1989 de gemiddelde prijs op tot $215.000. Per vierkante meter welteverstaan!
De economische stagnatie zoals in Japan zich heeft voor gedaan is een perfect model voor wat ons te wachten staat. Sterker nog... ik denk dat Japan nog erg gunstige vooruitzichten had i.v.m. een enorm productieve high tech industrie. Iets wat Nederland niet heeft :7

Wij hebben alleen maar een uit de kluiten gegroeide parasitaire sector welke gevormd word door de verzekeraars en het bankster kartel. In Nederland gaat de werkeloosheid de komende jaren exploderen naar het niveau wat ze momenteel ook in Spanje kennen.
pi_116450579
quote:
0s.gif Op donderdag 6 september 2012 09:42 schreef Istrilyin het volgende:
Je hoeft geen uitgebreide calculators te gebruiken. Waar je vanuit kan gaan is dat kopen op een bepaald moment vaak beter is dan huren, maar dat bepaalde moment moet je wel een beetje timen. Voor een ongelukkig moment koopt (2008 b.v.) ligt het omslagpunt misschien na 40 jaar, als je op een gunstig moment koopt (1994, 2016?) dan ligt het misschien al bij 5 jaar.

Behalve de keus "kopen" vs "huren" is er ook nog eens "nu huren, over een paar jaar kopen". De argumenten van het "nu kopen" kamp zijn precies dezelfde als in 2008/2009/2010, en bijna iedereen die erin tuinde zit nu onder water.
QFT... de markt is namelijk nog steeds veel te hoog gewaardeerd. Houd vooral de huizen in de gaten die vervallen aan de erven.... Die gaan de nieuwe marktprijs bepalen ^O^
pi_116450692
quote:
0s.gif Op donderdag 6 september 2012 09:44 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

QFT... de markt is namelijk nog steeds veel te hoog gewaardeerd. Houd vooral de huizen in de gaten die vervallen aan de erven.... Die gaan de nieuwe marktprijs bepalen ^O^
wat een onzin, ik heb ook wel eens een auto verkocht voor minder dan de marktprijs. gewoon omdat ik geen zin had om er zoveel moeite voor te doen, ik er snel van af wilde en tevreden was met de prijs die mij werd geboden. wat ik er mee wil zeggen dat bepaalde gevallen (dat is het erven van een huis waar je niets mee kunt en liever kwijt bent) uitzonderingen zijn op de regel en dus zeker niet representatief zijn voor de markt.
pi_116450867
quote:
0s.gif Op woensdag 5 september 2012 11:06 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

het proces dat je beschrijft ontken ik ook niet. ik vind je analyses eigenlijk best wel goed altijd, alleen vind ik de sarcastische ondertoon die neigt naar leedvermaak onnodig. kijk bijvoorbeeld naar mijn situatie. ik ben gewezen op huren in de vrije sector en zoals je weet betaal je je dan scheel aan huur. een mens wil toch ook nog leven naast wonen? door een voor mijn inkomen goedkoop huis te kopen heb ik een combinatie van lage woonlasten en woongenot. wat was volgens jou een verstandige keuze geweest voor mij? toch vrije sector huren?
  Moderator donderdag 6 september 2012 @ 09:57:22 #175
16180 crew  CoolGuy
pi_116450900
quote:
0s.gif Op donderdag 6 september 2012 09:44 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

Hoe bedoel je dit eigenlijk?
pi_116450964
quote:
0s.gif Op donderdag 6 september 2012 09:57 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Hoe bedoel je dit eigenlijk?
Dat als je een idee wilt krijgen van waar de markt naartoe gaat kwa prijsniveau dit vooral afhangt van mensen die komen te overlijden. De rest zit namelijk muurvast.
pi_116451012
quote:
0s.gif Op donderdag 6 september 2012 09:55 schreef Julius.Strandjutter het volgende:

het proces dat je beschrijft ontken ik ook niet. ik vind je analyses eigenlijk best wel goed altijd, alleen vind ik de sarcastische ondertoon die neigt naar leedvermaak onnodig.
Leedvermaak? Gratis cabaret zal je bedoelen :P

quote:
kijk bijvoorbeeld naar mijn situatie. ik ben gewezen op huren in de vrije sector en zoals je weet betaal je je dan scheel aan huur. een mens wil toch ook nog leven naast wonen? door een voor mijn inkomen goedkoop huis te kopen heb ik een combinatie van lage woonlasten en woongenot. wat was volgens jou een verstandige keuze geweest voor mij? toch vrije sector huren?
Ik zeg ook niet dat je nooit moet kopen en het moment om te kopen bepaald een ieder voor zich.
Ik zeg alleen maar dat als je wacht de prijzen vanzelf verder dalen, voor mensen die zich happy voelen met de situatie maar toch ook nog eens willen kopen kan het dus interessant zijn om nog even te wachten
  Moderator donderdag 6 september 2012 @ 10:02:59 #178
16180 crew  CoolGuy
pi_116451026
quote:
0s.gif Op donderdag 6 september 2012 10:00 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

Dat als je een idee wilt krijgen van waar de markt naartoe gaat kwa prijsniveau dit vooral afhangt van mensen die komen te overlijden. De rest zit namelijk muurvast.
Ik snap nog steeds niet wat je zegt. Mensen die komen te overlijden stellen geen prijs meer vast. Mensen die het huis erven zetten het te koop omdat ze er van af willen, en dus tegen een lagere prijs, maar hoe is dat relevant voor 'de huizenprijs', want verschillende soorten huizen, verschillende markten.
pi_116451087
quote:
0s.gif Op donderdag 6 september 2012 10:02 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Ik snap nog steeds niet wat je zegt. Mensen die komen te overlijden stellen geen prijs meer vast. Mensen die het huis erven zetten het te koop omdat ze er van af willen, en dus tegen een lagere prijs, maar hoe is dat relevant voor 'de huizenprijs', want verschillende soorten huizen, verschillende markten.
De erven willen cashen... zitten niet emotioneel vast aan het huis in de trant van 'want is het waard, want ik heb het er zelf ook voor betaald', die willen gewoon poen zien.
Dus lekker blijven zakken tot er zich een liefhebber aandient... de mensen die onder water staan, staan ook buiten spel :)
  Moderator donderdag 6 september 2012 @ 10:08:38 #180
16180 crew  CoolGuy
pi_116451139
quote:
0s.gif Op donderdag 6 september 2012 10:05 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

De erven willen cashen... zitten niet emotioneel vast aan het huis in de trant van 'want is het waard, want ik heb het er zelf ook voor betaald', die willen gewoon poen zien.
Dus lekker blijven zakken tot er zich een liefhebber aandient... de mensen die onder water staan, staan ook buiten spel :)
Ja, maar hoe is de prijsrange van het soort huis van mijn ouders in die buurt nu relevant voor een totaal ander soort huis in jouw buurt? Ik bedoel, de mensen die vast zitten, ja, die zitten vast en gaan nergens heen. Maar voor de rest zie ik de relevantie niet tussen een arbeidershuisje en een huis in bv het Gooi, om maar even 2 extremen te nemen. Totaal andere markten.
pi_116451151
Vergeet de gedwongen verkopen niet, de bank wil ook gewoon poen zien. Als het huis het op de veiling te weinig op brengt gaat deze gewoon de markt op, maar wel een stuk goedkoper dan de rest van de straat.

Door de toenemende werkloosheid en vergrijzing komen er steeds meer van dit soort huizen op de markt.
pi_116451374
quote:
0s.gif Op donderdag 6 september 2012 10:09 schreef Sparqq het volgende:
Vergeet de gedwongen verkopen niet, de bank wil ook gewoon poen zien. Als het huis het op de veiling te weinig op brengt gaat deze gewoon de markt op, maar wel een stuk goedkoper dan de rest van de straat.

Door de toenemende werkloosheid en vergrijzing komen er steeds meer van dit soort huizen op de markt.
En kun je dit ook kwantificeren, want er wordt door sommigen hier wel zoveel geroepen als we daarna naar de objectieve cijfers kijken blijkt het vaak maar om 0.01% van de markt te gaan. :D
  donderdag 6 september 2012 @ 10:42:16 #183
367511 HD9
Nivelleren ;)
pi_116451918
quote:
0s.gif Op donderdag 6 september 2012 10:18 schreef Basp1 het volgende:

[..]

En kun je dit ook kwantificeren, want er wordt door sommigen hier wel zoveel geroepen als we daarna naar de objectieve cijfers kijken blijkt het vaak maar om 0.01% van de markt te gaan. :D
0,01% vd hypotheekmarkt
hoe groot perc vd winst is dat en vermenigvuldig dat eens met de leveradge
Dan kun je wel eens schrikken
pi_116451958
quote:
0s.gif Op donderdag 6 september 2012 10:18 schreef Basp1 het volgende:

[..]

http://www.bnr.nl/topic/P(...)r-gedwongen-verkopen

Cijfers van het eerste kwartaal van dit jaar; 29000 nieuwe NHG en 765 gedongen verkopen met verlies waarbij aanspraak op garantie mogelijk is. Dat is 2.6 procent gedwongen verkoop, in werkelijkheid moet dit getal hoger liggen, er zullen ook gedongen verkopen zijn waarbij mensen geen verlies hebben omdat ze eerder zijn ingestapt of omdat zij niet aan de voorwaarden voldoen om tot uitkering van NHG te komen.
  donderdag 6 september 2012 @ 11:02:23 #186
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_116452432
262.509 huizen te koop
pi_116452464
quote:
0s.gif Op donderdag 6 september 2012 10:43 schreef Sparqq het volgende:

[..]

http://www.bnr.nl/topic/P(...)r-gedwongen-verkopen

Cijfers van het eerste kwartaal van dit jaar; 29000 nieuwe NHG en 765 gedongen verkopen met verlies waarbij aanspraak op garantie mogelijk is. Dat is 2.6 procent gedwongen verkoop, in werkelijkheid moet dit getal hoger liggen, er zullen ook gedongen verkopen zijn waarbij mensen geen verlies hebben omdat ze eerder zijn ingestapt of omdat zij niet aan de voorwaarden voldoen om tot uitkering van NHG te komen.
Wat een berekenings methodiek hou je erop na, op dit moment worden er 50% minder huizen verkocht als op de top en de huizen verkoop deel je nu op het aantal gedwongen verkopen over statistiekvervalsing gesproken. _O-
pi_116452683
quote:
0s.gif Op donderdag 6 september 2012 11:04 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Wat een berekenings methodiek hou je erop na, op dit moment worden er 50% minder huizen verkocht als op de top en de huizen verkoop deel je nu op het aantal gedwongen verkopen over statistiekvervalsing gesproken. _O-
Leg maar uit wat er aan die cijfers niet klopt.

Leuk dat er zoveel huizen te koop staan, maar de prijs wordt bepaald door verkochte huizen niet door de vraagprijzen.
pi_116454129
quote:
0s.gif Op donderdag 6 september 2012 11:11 schreef Sparqq het volgende:

[..]

Leg maar uit wat er aan die cijfers niet klopt.

Leuk dat er zoveel huizen te koop staan, maar de prijs wordt bepaald door verkochte huizen niet door de vraagprijzen.
Waarom zou ik daar wat aan uit moeten leggen met zelf verzonnen statistiek kunnen we er alles van maken. Je zou ook nog meer aan cherrypicking kunne doen voor jou statistiek en alleen de wijken eruit pikken waar de gedwongen verkopen het hoogst liggen dan kom je op een nog hoger percentage uit. _O-

Ik zou normaal het aantal gedwongen verkopen afzetten tegen de totale koopwoningen voorraad, maar wie ben ik. De totale koopwoning voorraad is ongeveer 3.900.000 woningen daarvan worden er dan dit jaar even geintrepoleerd 4*765 = 3060 gedwongen verkocht. Dat is dus 0.078% van de voorraad.
  donderdag 6 september 2012 @ 11:58:53 #190
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_116454233
quote:
0s.gif Op donderdag 6 september 2012 11:55 schreef Basp1 het volgende:
Ik zou normaal het aantal gedwongen verkopen afzetten tegen de totale koopwoningen voorraad, maar wie ben ik. De totale koopwoning voorraad is ongeveer 3.900.000 woningen daarvan worden er dan dit jaar even geintrepoleerd 4*765 = 3060 gedwongen verkocht. Dat is dus 0.078% van de voorraad.
Afzetten tegen verkopen is natuurlijk logischer dan tegen huizen die niet verkocht worden. Die zijn namelijk totaal irrelevant voor de hele markt van vraag en aanbod.
censuur :O
pi_116455525
quote:
0s.gif Op donderdag 6 september 2012 11:55 schreef Basp1 het volgende:

[..]
Lachewekkend rekenvoorbeeld!

Jij deelt het cijfer van gedwongen NHG verkopen op een huizenvoorraad die bij lange na niet voldoet aan NHG voorwaarden, dat mag je dus niet op elkaar delen. Daar komt een cijfer uit wat niks over het totale aanbod van huizen die gedwongen verkocht moeten worden, dat zal hoe dan ook groter zijn.
pi_116456840
quote:
0s.gif Op donderdag 6 september 2012 12:41 schreef Sparqq het volgende:

[..]

Lachewekkend rekenvoorbeeld!

Jij deelt het cijfer van gedwongen NHG verkopen op een huizenvoorraad die bij lange na niet voldoet aan NHG voorwaarden, dat mag je dus niet op elkaar delen. Daar komt een cijfer uit wat niks over het totale aanbod van huizen die gedwongen verkocht moeten worden, dat zal hoe dan ook groter zijn.
Hoe kan het aanbod van huizen die gedwongen verkocht moeten worden groter zijn dan het totale aantal huizen dat gedwongen verkocht moet worden (waarbij overigens moet moet worden vervangen door mag, executieverkoop is een optie voor de hypotheekhouder)?
pi_116457045
quote:
0s.gif Op donderdag 6 september 2012 13:28 schreef michaelHD9 het volgende:

[..]

Hoe kan het aanbod van huizen die gedwongen verkocht moeten worden groter zijn dan het totale aantal huizen dat gedwongen verkocht moet worden (waarbij overigens moet moet worden vervangen door mag, executieverkoop is een optie voor de hypotheekhouder)?
Omdat dit cijfer alleen laat zien hoeveel gedwongen verkopen aanspraak konden maken op NHG garantie. Er zijn ook veel gedongen verkopen die om wat voor rede geen aanspraak kunnen maken op NHG.

Daarom heb ik dat aantal ook gedeeld op het aantal afgesloten hypotheken met NHG garantie, waarbij nog aangetekend moet worden dat nieuwe NHG hypotheken een woning die al in bezit is dat lijstje vervuild.

[ Bericht 4% gewijzigd door Sparqq op 06-09-2012 13:48:00 ]
pi_116457396
edit
pi_116458149
Je begrijpt dat de term 'gedwongen verkopen' in NHG terminologie niks te maken heeft met executieveilingen, en dat ik, als onder NHG vallende hypotheekhouder of -gever, al heel snel iets gedwongen vindt, omdat ik de rekening toch niet betaal - sterker nog, ik kan iemand (vriendje of handelaar, of beide ;) ) het pand goedkoper laten kopen, en dat binnen 3 jaar laten doorleveren aan me :)

http://www.beurs.nl/nieuw(...)ijgt-in-mei-kadaster
ongeveer 250 executieveilingen per maand, waarvan een groot aantal een verplicht nummer waar een particulier al helemaal niks te zoeken heeft. Dat is dus op het hele woningareaal. Incluis huurpanden trouwens, want die worden ook gewoon ge-executeerd trouwens :)

3.000 / 3.900.000 : wat basp1 zegt.

En het meerendeel van deze panden wordt door de handel opgekocht (zeg 80%+) en dan mag de particulier het met een marge van 20%-30% kopen :)
pi_116459244
Mij best gebruiken we de cijfers van het kadaster, 269 via de executie veiling op een totale verkoop van 10182 woningen geeft dus een percentage van 2.64%.
pi_116459397
quote:
0s.gif Op donderdag 6 september 2012 13:35 schreef Sparqq het volgende:

Daarom heb ik dat aantal ook gedeeld op het aantal afgesloten hypotheken met NHG garantie, waarbij nog aangetekend moet worden dat nieuwe NHG hypotheken een woning die al in bezit is dat lijstje vervuild.
Sparqq,

Je bent redelijk nieuw op het forum. Het is van belang om te begrijpen dat sommige mensen hier nimmer overtuigd gaan worden. Ook niet met vijf dozijn linkjes, redenaties, tabellen etc. Ze zullen altijd "iets" replyen.

Ik snap wat je bedoelt, ik denk dat je gelijk hebt.., Maar ik wil je wel waarschuwen niet te veel energie te steken in (of hoop te hebben op) een gemeenschappelijke conclusie.
pi_116461851
quote:
0s.gif Op donderdag 6 september 2012 14:45 schreef Istrilyin het volgende:

[..]

Sparqq,

Je bent redelijk nieuw op het forum. Het is van belang om te begrijpen dat sommige mensen hier nimmer overtuigd gaan worden. Ook niet met vijf dozijn linkjes, redenaties, tabellen etc. Ze zullen altijd "iets" replyen.

Ik snap wat je bedoelt, ik denk dat je gelijk hebt.., Maar ik wil je wel waarschuwen niet te veel energie te steken in (of hoop te hebben op) een gemeenschappelijke conclusie.
Een dergelijke mate van zelfinzicht is dan wel weer hoopvol.
pi_116541664
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 augustus 2012 11:15 schreef HD9 het volgende:
O nee nu staat ie weer op 262.687 huizen te koop
Saaie boel: 262.509 huizen te koop
pi_116545676
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 september 2012 19:39 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Saaie boel: 262.509 huizen te koop
Ja,,daar hangt de teller al 3 dagen op. Kan iemand er ff een klap op geven?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')