Huh?quote:Op zaterdag 1 september 2012 21:08 schreef RemcoDelft het volgende:
Dit komt erg vaak langs... Gek genoeg vooral NA het instorten van de bubbel, terwijl je nu (na inflatiecorrectie) nog steeds minder waar voor je geld krijgt dan in de hele twintigste eeuw!
Het zijn de verkopers die verwend zijn.
Jij denkt het blijkbaar beter te weten dan de markt, over arrogantie gesproken. Mensen zijn zo 'arrogant' als ze zich kunnen veroorloven op de woningmarkt en momenteel kunnen ze zich door de nieuwe hypotheekregels minder veroorloven, ergo: prijzen dalen.quote:Op zaterdag 1 september 2012 21:29 schreef michaelHD9 het volgende:
[..]
Kan ik dat laatste bij je verzekeren?
Wat ik duidelijk probeer te maken is dat 'fatsoenlijk' nogal arrogante maatstaven is gaan aannemen bij de heren en dames alles-voor-niks-de-ander-moet-er-maar-voor-zorgen-want-luxe-is-mijn-voorrrecht. 3x de huur kunnen de heren en dames speculanten prima betalen, kennelijk. Pot en ketel.
Dus de huizenprijzen zakken alleen voor starters met een goed inkomen en een goedkope huurwoningquote:Op zondag 2 september 2012 03:17 schreef Piet_Piraat het volgende:
*btw een starter met goed inkomen en goedkope huurwoning spaart dubbel nu.
Het eigen vermogen groeit en de huizenprijzen zakken.
omdat mensen niet meer sparen, niemand heeft eigen geld en wel tijd arbeidscontracten of ze zijn ZZP en de ouderen willen weg, naar het buitenlandquote:Op zondag 2 september 2012 11:27 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
de huizenprijzen zakken omdat ze gigantisch zijn gegroeid en we nu in een economische recessie zitten. de rest is gelul.
Jij wil weg, veel ouderen hebben hier gewoon een goed sociaal leven.quote:Op zondag 2 september 2012 11:35 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
en de ouderen willen weg, naar het buitenland
maar hebben wel de overwaarde nodig , want zorg wordt veel te duur en met een fiscaal europa kun je overal wonen en zorgverzekeren ook in sociale community's in Spanjequote:Op zondag 2 september 2012 11:54 schreef Bayswater het volgende:
[..]
Jij wil weg, veel ouderen hebben hier gewoon een goed sociaal leven.
Dat dusquote:Op zondag 2 september 2012 03:17 schreef Piet_Piraat het volgende:
*btw een starter met goed inkomen en goedkope huurwoning spaart dubbel nu.
Het eigen vermogen groeit en de huizenprijzen zakken.
We hebben hem afgelopen april gekocht....quote:Op zaterdag 1 september 2012 16:55 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Kan zeker gunstig zijn, afhankelijk wanneer je hebt gekocht. Indien dit ca. 4 jaar geleden is geweest had je financieel gezien beter een paar jaar kunnen wachten. Dan had je een gelijkwaardig huis voor veel minder gekocht, en dus nog veel lagere maandlasten kunnen hebben. Dat had de extra kosten voor huur in die periode ruimschoots gecompenseerd!
Ja dat is gunstig dan tov. als je dit 4 jaar geleden had gedaan.quote:Op zondag 2 september 2012 22:00 schreef ender_xenocide het volgende:
[..]
We hebben hem afgelopen april gekocht....
Maar als ik hem 4 jaar geleden had gekocht was de prijs niet veel anders geweest hoor, hier dalen de huizen nog niet echt veel....quote:Op zondag 2 september 2012 22:01 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Ja duh uiteraard ligt het dan anders, daar hebben we het toch ook niet over
Dan woon je in een bijzonder gebied. Mag ik vragen welke regio en prijsklasse?quote:Op zondag 2 september 2012 22:02 schreef ender_xenocide het volgende:
[..]
Maar als ik hem 4 jaar geleden had gekocht was de prijs niet veel anders geweest hoor, hier dalen de huizen nog niet echt veel....
Financieel misschien. Maar is er niemand die woongenot waardeert? Ga eens 10 jaar niet op vakantie, levert ook best wat op. Je mist wat genot, who cares?quote:Op zondag 2 september 2012 22:04 schreef leolinedance het volgende:
Zelfs bij 8% (gecorrigeerd met inflatiecorrectie) zou je nog (veel) beter af zijn geweest met huren
Wat een onzin, je hoeft het verschil niet eens te merken tussen een koopwoning en een huurwoning qua woongenot. Zie mijn ervaring.quote:Op zondag 2 september 2012 22:13 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Financieel misschien. Maar is er niemand die woongenot waardeert? Ga eens 10 jaar niet op vakantie, levert ook best wat op. Je mist wat genot, who cares?
Ik moet er niet aan denken weer in een huurhuis te zitten. Zelfs niet gratis. (Nee, echt niet)
Jij wellicht niet. Ik wel hoor. Als morgen mijn keuken me irriteert, dan plaats ik een nieuwe. Als ik morgen zonnepanelen erbij wil leggen dan doe ik dat. Als ik een muur wil weghalen, dan doe ik dat. En ga zo maar door...quote:Op zondag 2 september 2012 22:52 schreef leolinedance het volgende:
Wat een onzin, je hoeft het verschil niet eens te merken tussen een koopwoning en een huurwoning qua woongenot.
Aha is dat het! Nou hier is alles spik en span, splinternieuw en hartstikke mooi dus geen enkele reden om er iets aan te willen veranderen komende tijd. En mocht het wel zo zijn dan kunnen we altijd nog gaan kopen. Dan hebben we toch in een paar jaar een hoop geld uitgespaard door te huren en daar kunnen we heel veel andere leuke dingen van doen. Zoals het nieuwe koophuis een aantal keren verbouwenquote:Op zondag 2 september 2012 22:58 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Jij wellicht niet. Ik wel hoor. Als morgen mijn keuken me irriteert, dan plaats ik een nieuwe. Als ik morgen zonnepanelen erbij wil leggen dan doe ik dat. Als ik een muur wil weghalen, dan doe ik dat. En ga zo maar door...
Mijn eerste woning was een koopwoning, daarna ben ik gaan samenwonen in een huurwoning dus heb ik mijn koopwoning verkocht. Wat een treurigheid is dat huren... Ik mocht bijna niks aanpassen, dus dat heb ik maar kort volgehouden. Daarna weer gekocht, en ja, dan besef je weer wat je al die jaren tekort kwam.
Ja. Dat is nou het verschil in woongenot. ZELF kunnen beslissen hoe je woning eruit ziet en erbij staat, en hoeveel comfort je woning je oplevert.quote:
Dan heb je geluk. 98% van de huurders heeft dat niet hoor.quote:Nou hier is alles spik en span, splinternieuw en hartstikke mooi dus geen enkele reden om er iets aan te willen veranderen komende tijd.
Hier zit er gewoon een mooie Bruynzeel keuken in het huur appartement. Momenteel zie ik geen rede voor koop, geen behoefte om een vallend mes proberen te vangen.quote:Bij de kopers is het ook niet allemaal spik en span, daar niet van, maar die kunnen zelf actie ondernemen en hoeven niet te blijven wachten tot de WBV of verhuurder eindelijk eens de problemen oplost. En zelfs als je dan een nieuw keukenblokje krijgt, krijg je vaak de lowcost gamma meuk.
Een jaar gehuurd, is een jaar niet geleefd.
Dus bij dalende markt krijg je geld toe?quote:Als de woning binnen 36 maanden wordt doorverkocht, hoeft de koper alleen over de meerwaarde overdrachtsbelasting te betalen.
En bij mij zit er een mooie Poggenpohl keuken in mijn koophuis. Gewoon, omdat het kan.quote:Op maandag 3 september 2012 09:39 schreef Sparqq het volgende:
[..]
Hier zit er gewoon een mooie Bruynzeel keuken in het huur appartement. Momenteel zie ik geen rede voor koop, geen behoefte om een vallend mes proberen te vangen.
Die overdrachtsbelasting wordt bijna altijd betaald door de koper. Dus als verkoper heb je er feitelijk geen voordeel van, behalve dat de koper die niet hoeft te betalen, en dus meer kan "bieden" op het huis. Als verkoper zie je dus niks van dat geld, tenzij je afspreekt dat de koper gewoon die overdrachtsbelasting moet betalen. Toch?quote:Op maandag 3 september 2012 10:24 schreef Terrorizer het volgende:
http://mobiel.nu.nl/pda/Economie/438406-web.html
De teller kan weer up. Goedkoper om je huis te verkopen.
[..]
Dus bij dalende markt krijg je geld toe?
is gewoon een handelaarsfaciliteit, kennelijk doet men dit om projektontwikkelaars makkelijker te maken om jouw huis te kopen en door verkopen als je nieuw kooptquote:Op maandag 3 september 2012 11:51 schreef _VoiD_ het volgende:
[..]
Die overdrachtsbelasting wordt bijna altijd betaald door de koper. Dus als verkoper heb je er feitelijk geen voordeel van, behalve dat de koper die niet hoeft te betalen, en dus meer kan "bieden" op het huis. Als verkoper zie je dus niks van dat geld, tenzij je afspreekt dat de koper gewoon die overdrachtsbelasting moet betalen. Toch?
Riante badkamer, apparte bad en douche, dubbele wastafel?quote:Op maandag 3 september 2012 11:48 schreef Terrorizer het volgende:
Hier alles van SieMatic.
Wie heeft de langste?
Dubbele wastafel heb ik niet. Rest wel. Maar ook geen Bruynzeel keuken.quote:Op maandag 3 september 2012 16:47 schreef Sparqq het volgende:
[..]
Riante badkamer, apparte bad en douche, dubbele wastafel?
In NLquote:Op zondag 2 september 2012 23:15 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Ja. Dat is nou het verschil in woongenot. ZELF kunnen beslissen hoe je woning eruit ziet en erbij staat, en hoeveel comfort je woning je oplevert.
[..]
Dan heb je geluk. 98% van de huurders heeft dat niet hoor.
Bij de kopers is het ook niet allemaal spik en span, daar niet van, maar die kunnen zelf actie ondernemen en hoeven niet te blijven wachten tot de WBV of verhuurder eindelijk eens de problemen oplost. En zelfs als je dan een nieuw keukenblokje krijgt, krijg je vaak de lowcost gamma meuk.
Een jaar gehuurd, is een jaar niet geleefd.
Frustratie much?quote:Op maandag 3 september 2012 21:45 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
In NL.
In beide gevallen ben je aan het wachten. Verder doet de WBV echt niet moeilijk wanneer jij een eigen keuken plaatst.
En over je gezever met de prijs die ik er voor wil hebben. Wacht maar dat je in de bijstand zit of financiële problemen krijgt dan daalt jouw vraagprijs rap.
Op wie moet ik wachten als ik het een ander kleurtje wil geven? Op wie moet ik wachten als ik een rookkanaal wil plaatsen? Op wie moet ik wachten als ik besluit het toilet/badkamer/keuken te gaan verbouwen?quote:Op maandag 3 september 2012 21:45 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
In NL.
In beide gevallen ben je aan het wachten.
Nee. Tot je eruit gaat. Mag je het oude keukenblok terug gaan plaatsen als je pech hebt.quote:Verder doet de WBV echt niet moeilijk wanneer jij een eigen keuken plaatst.
Die kans lijkt me dermate klein dat ik die als afwezig kan beschouwen.quote:En over je gezever met de prijs die ik er voor wil hebben. Wacht maar dat je in de bijstand zit of financiële problemen krijgt dan daalt jouw vraagprijs rap.
Nou nee, mijn tijd komt wel, hij is alleen zaken verkeerd aan het voorstellen.quote:
Nou, volgens mij zit ie toch aardig in de juiste richting hoor. Ja, jouw tijd komt wel. De tijd van andere mensen is al lang gekomen. Verschil moet er zijn.quote:Op maandag 3 september 2012 21:59 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Nou nee, mijn tijd komt wel, hij is alleen zaken verkeerd aan het voorstellen.
Kleurtje niemand. De rest moet je even goedkeuring vragen maar zolang je investeert en er geen puinhoop van maakt zal je die 9/10x krijgen. Je zult moeten wachten op de leverancier, op ikea/gamma/troep keukens na moeten ze gewoon eerst gemaakt worden. Je theoretische tijdswinst is dan bijna niets in vergelijking.quote:Op maandag 3 september 2012 21:53 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Op wie moet ik wachten als ik het een ander kleurtje wil geven? Op wie moet ik wachten als ik een rookkanaal wil plaatsen? Op wie moet ik wachten als ik besluit het toilet/badkamer/keuken te gaan verbouwen?
Ja, bij een serre, garage of dakkapel ofzo, dan moet je wellicht even wachten op een vergunning. Wel 6 tot 10 weken. Nou nou....
Dat is al 20 jaar zo niet. Tenzij je echt broddelwerk hebt geplaatst.quote:[..]
Nee. Tot je eruit gaat. Mag je het oude keukenblok terug gaan plaatsen als je pech hebt.
[..]
Over 30 jaar ook?quote:Die kans lijkt me dermate klein dat ik die als afwezig kan beschouwen.
Je mag niet eens de kleur van je dakpannen bepalen, in NL hebben we een welstandcommissie die voor jou bepaal wat mooi en lelijk is...quote:Op maandag 3 september 2012 21:53 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Ja, bij een serre, garage of dakkapel ofzo, dan moet je wellicht even wachten op een vergunning. Wel 6 tot 10 weken. Nou nou....
En hier doelde ik idd ook op. Ook bij een koophuis zit je in NL vast aan een woud aan regels en kun je echt niet zomaar dingen gaan doen.quote:Op maandag 3 september 2012 22:03 schreef Sparqq het volgende:
In Nederland mag je niet eens de kleur van de dakpannen van je eigen huis bepalen....
[..]
Je mag niet eens de kleur van je dakpannen bepalen, in NL hebben we een welstandcommissie die voor jou bepaal wat mooi en lelijk is...
Nou nee, hij loopt 20 jaar achter.quote:Op maandag 3 september 2012 22:03 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Nou, volgens mij zit ie toch aardig in de juiste richting hoor. Ja, jouw tijd komt wel. De tijd van andere mensen is al lang gekomen. Verschil moet er zijn.
Is dat zo ja? Hetzelfde woongenot? Een soortgelijk huis in een soortgelijke buurt, maar dan goedkoper huren dan kopen? Want ik wil niet zo maar in elke buurt wonen.quote:Op maandag 3 september 2012 22:07 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Nou nee, hij loopt 20 jaar achter.
Oh dat zal wel het punt is dat een koophuis (zeker in deze tijd) alles behalve het summum van een goede investering is. Je kunt hetzelfde (zo niet beter) woongenot ook goedkoper bij een WBV vinden.
Feit blijft (nu) dat als jij het verhuiscijfer van een gemiddelde NLer hebt ben je goedkoper uit met een sociale huurwoning.
(Om het even in het juiste perspectief te houden...)quote:Op maandag 3 september 2012 22:07 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Nou nee, hij loopt 20 jaar achter voor.
Een kinderhand is gauw gevuld zullen we maar zeggen...quote:Je kunt hetzelfde (zo niet beter) woongenot ook goedkoper bij een WBV vinden.
Yup. Dat is ook logisch he... Je zegt het zelf al... Een sociale huurwoning... Vergelijk het eens met vrije sector huren. Auw... dat doet zeer zeker?quote:Feit blijft (nu) dat als jij het verhuiscijfer van een gemiddelde NLer hebt ben je goedkoper uit met een sociale huurwoning.
Als je in een rijtjeshuis woont niet nee. Godzijdank. Als huurder mag je dat overigens sowieso niet hoor...quote:Op maandag 3 september 2012 22:03 schreef Sparqq het volgende:
Je mag niet eens de kleur van je dakpannen bepalen, in NL hebben we een welstandcommissie die voor jou bepaal wat mooi en lelijk is...
Als bezitter van een vrijstaande woning mag dat ook niet, ook de glans van een dakpan moet door de welstandcommissie beoordeeld worden.quote:Op maandag 3 september 2012 22:25 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Als je in een rijtjeshuis woont niet nee. Godzijdank. Als huurder mag je dat overigens sowieso niet hoor...
Overigens... Aan wie zou ik in godsnaam toestemming moeten vragen om mijn badkamer/toilet/keueken te verbouwen? Of voor het aanleggen van een rookkanaal? Of voor het plaatsen van zonnepanelen? Of voor het plaatsen van een serre van 2,5meter lang?quote:Op maandag 3 september 2012 22:03 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Kleurtje niemand. De rest moet je even goedkeuring vragen maar zolang je investeert en er geen puinhoop van maakt zal je die 9/10x krijgen. Je zult moeten wachten op de leverancier, op ikea/gamma/troep keukens na moeten ze gewoon eerst gemaakt worden. Je theoretische tijdswinst is dan bijna niets in vergelijking.
En het probleem is? Als je plan gewoon aan algemeen aanvaarde normen voldoet krijg je die toestemming toch gewoon? Je verzint problemen die er niet zijn.quote:Op maandag 3 september 2012 22:28 schreef Sparqq het volgende:
Als bezitter van een vrijstaande woning mag dat ook niet, ook de glans van een dakpan moet door de welstandcommissie beoordeeld worden.
Praat eens met iemand die zich in de aannemerij bevind. Ik kan je verzekeren ik verzin ze echt niet en ken deze verhalen uit eerste hand, als de gemeente heeft bepaald dat het rode dakpannen moeten worden dan kan je hoog of laag springen maar dan worden ze echt niet bruin.quote:Op maandag 3 september 2012 22:30 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
En het probleem is? Als je plan gewoon aan algemeen aanvaarde normen voldoet krijg je die toestemming toch gewoon? Je verzint problemen die er niet zijn.
Ik zie nog steeds het probleem niet. Dan leg je er toch rode pannen op? (Iets met algemeen aanvaarde normen enzo)quote:Op maandag 3 september 2012 22:37 schreef Sparqq het volgende:
Praat eens met iemand die zich in de aannemerij bevind. Ik kan je verzekeren ik verzin ze echt niet en ken deze verhalen uit eerste hand, als de gemeente heeft bepaald dat het rode dakpannen moeten worden dan kan je hoog of laag springen maar dan worden ze echt niet bruin.
Het is mijn huis, mijn gevel, en mijn eigen grond, maar ik mag er niet zomaar wat op schroeven;quote:Voor het aanleggen van een dakterras hebt u meestal een omgevingsvergunning nodig. Dit is afhankelijk van het geldende bestemmingsplan.
quote:Wilt u de antenne aan de voor- of zijgevel of aan de voor- of zijkant van uw woning plaatsen? Dan hebt u over het algemeen wel een vergunning nodig.
1) Meestal...quote:Op maandag 3 september 2012 22:51 schreef Sparqq het volgende:
Voor het aanleggen van een dakterras hebt u meestal een omgevingsvergunning nodig. Dit is afhankelijk van het geldende bestemmingsplan.
Kweenie hoor, bij mn ouders mag dat wel. Aan de andere kant, dat huis heeft een rieten dak, dus net wat anders dan waar we hier over praten.quote:Op maandag 3 september 2012 22:51 schreef Sparqq het volgende:
[..]
Het is mijn huis, mijn gevel, en mijn eigen grond, maar ik mag er niet zomaar wat op schroeven;
[..]
Ik was laatst bij een paar mensen om een auto te kopen en die vertelden mij dat ze vanwege de locatie (zichtlocatie) vrijwel niets aan de buitenkant van hun woning mochten veranderen.quote:Op maandag 3 september 2012 22:55 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Kweenie hoor, bij mn ouders mag dat wel. Aan de andere kant, dat huis heeft een rieten dak, dus net wat anders dan waar we hier over praten.
Mja bekend verhaal. Als je een vergunning aanvraagt voor het kappen van een boom, en die wordt afgewezen, maar je kapt hem toch ben je fors geld (boete) kwijt. Als je hem zonder vergunning aan te vragen gewoon kapt, is er a) geen haan die ernaar kraait, en b) als er toch naar gekraait wordt ben je veel goedkoper uit dan met een afgewezen vergunning.quote:Op maandag 3 september 2012 23:53 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Ik was laatst bij een paar mensen om een auto te kopen en die vertelden mij dat ze vanwege de locatie (zichtlocatie) vrijwel niets aan de buitenkant van hun woning mochten veranderen.
Zelfs het omleggen van een coniferen haag moest per vergunning.
Grappige was wel dat de boete vanwege het op illegale wijze verwijderen van de haag lager uitviel dan de hoogte van de leges voor de vergunning.... only in Nederland
En dat uit jouw mond BVZquote:Op dinsdag 4 september 2012 00:02 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Maar nogmaals... Waarom hebben jij en kornuiten zo'n ongezonde fixatie voor de buitenkant? (Het lijkt mij namelijk niet meer dan logisch dat je aan de buitenkant rekening moet houden met de mensen om je heen...)
Ja. Is dat zo vreemd dan? Ik heb ansich wel overal maling aan, maar als dit soort regels er niet zouden zijn gaan mijn buren straks ook zo denken... Ho ff...!quote:
dit is dus een grote denkfout. de paradox is dat een huis kopen een goede investering is, zolang je het niet ziet als een investering (in de vorm van speculeren op waardevermeerdering). als jij een huis koopt waar je gedurende het afbetalen van je hypotheek gewoon graag woont (want daar gaat het toch om?) dan heb je na 30 jaar een huis helemaal van jezelf. het is jouw bezit.quote:Op maandag 3 september 2012 22:07 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Oh dat zal wel het punt is dat een koophuis (zeker in deze tijd) alles behalve het summum van een goede investering is. Je kunt hetzelfde (zo niet beter) woongenot ook goedkoper bij een WBV vinden.
Hoeveel mensen doen dat? Eigenlijk moet je het in 40 jaar afschrijven. Verder wonen veel mensen niet 30 jaar in dezelfde woning maar gemiddeld 7 jaar.quote:Op dinsdag 4 september 2012 08:29 schreef Julius.Strandjutter het volgende:
[..]
dit is dus een grote denkfout. de paradox is dat een huis kopen een goede investering is, zolang je het niet ziet als een investering (in de vorm van speculeren op waardevermeerdering). als jij een huis koopt waar je gedurende het afbetalen van je hypotheek gewoon graag woont (want daar gaat het toch om?) dan heb je na 30 jaar een huis helemaal van jezelf. het is jouw bezit.
door de malaise van de woningmarkt kunnen sommige mensen niet helder meer nadenken en ontstaat er een heuse hetze tegen kopen. maar je begrijpt niet dat die hetze dezelfde onlogische inslag heeft dan voor kort de waan dat een huis in de eerste plaats een beleggingsobject is en niet een woning (om te wonen).
Door een paar jaar te huren tijdens de crisis is het goed mogelijk dat je daarna een gelijkwaardig huis kunt kopen wat je al veel eerder afbetaald hebt! Of je spaart het geld dat je in je zak houdt mooi.quote:Op dinsdag 4 september 2012 08:29 schreef Julius.Strandjutter het volgende:
[..]
dit is dus een grote denkfout. de paradox is dat een huis kopen een goede investering is, zolang je het niet ziet als een investering (in de vorm van speculeren op waardevermeerdering). als jij een huis koopt waar je gedurende het afbetalen van je hypotheek gewoon graag woont (want daar gaat het toch om?) dan heb je na 30 jaar een huis helemaal van jezelf. het is jouw bezit.
door de malaise van de woningmarkt kunnen sommige mensen niet helder meer nadenken en ontstaat er een heuse hetze tegen kopen. maar je begrijpt niet dat die hetze dezelfde onlogische inslag heeft dan voor kort de waan dat een huis in de eerste plaats een beleggingsobject is en niet een woning (om te wonen).
True, maar geld over de balk smijten gaat ook wat ver natuurlijk. Je kunt blij zijn dat je nog een paar jaar hebt gehuurd. Dit is wel een mooi tijdstip om te kopen. Het is dat het mij nog even niet goed uit komt helaas...quote:Op dinsdag 4 september 2012 09:35 schreef mark_dabomb het volgende:
In het gebied waarin ik heb gekocht is de waardedaling ook ca. 25%. Ik heb nu gekocht en heb nu gewoon lekker een huis voor mezelf, alles aan gedaan (en laten doen) zodat het precies is wat ik wil. Mijn netto maandlasten liggen nu ongeveer gelijk dan toen ik in een huur appartement woonde (nu 2onder1kap). Een huis is om in te wonen, niet om geld aan te verdienen.
Goed voorbeeld.quote:Op dinsdag 4 september 2012 09:35 schreef mark_dabomb het volgende:
In het gebied waarin ik heb gekocht is de waardedaling ook ca. 25%. Ik heb nu gekocht en heb nu gewoon lekker een huis voor mezelf, alles aan gedaan (en laten doen) zodat het precies is wat ik wil. Mijn netto maandlasten liggen nu ongeveer gelijk dan toen ik in een huur appartement woonde (nu 2onder1kap). Een huis is om in te wonen, niet om geld aan te verdienen.
De hetze is hetzelfde fenomeen nl. het willen maken van de beste keuze.quote:Op dinsdag 4 september 2012 08:29 schreef Julius.Strandjutter het volgende:
Vraag eerst eens aan je hypotheekadviseur of je na 1 jan 2013 uberhaupt nog wel een hypotheek ter hoogte van je gewenste bedrag kunt krijgen. Zou zomaar kunnen dat je na die tijd helemaal geen beslissing meer hoeft te nemen, die heeft de regering dan al voor je gemaakt.quote:Op woensdag 5 september 2012 17:19 schreef Sparqq het volgende:
In de huidige dalende trend van huizenprijzen vraag ik me serieus af of een koophuis op dit moment een voordelige manier van wonen is.
Je rekensom is te simpel. http://www.huis-kopen-of-huren.nl/ geeft een aardige vergelijking.quote:Op woensdag 5 september 2012 17:19 schreef Sparqq het volgende:
Toen ik verhuisde naar mijn huidige appartement was de overdrachts belasting 6%, over een koopsom van 200.000 euro is dat dus 8000 euro. Momenteel huur ik een appartement, de huur ligt ongeveer 200 euro boven de netto prijs die iemand met een hypotheek en HRA + kosten van VVE zou betalen.
Een simpele rekensom (8000/200=40) laat zien dat als ik langer dan 40 maanden in het huurhuis blijf dat het ongunstig zou zijn. In de huidige dalende trend van huizenprijzen vraag ik me serieus af of een koophuis op dit moment een voordelige manier van wonen is.
Beetje loze stelling zo, als je niet verteld wat je aan huur, woningwaarde en daling huizenprijzen ingevuld hebt.quote:Op woensdag 5 september 2012 17:56 schreef RemcoDelft het volgende:
Als ik de huidige waarde van huur, woningwaarde en daling huizenprijzen invul kom ik op 20+ jaar om kopen voordeliger te maken.
Precies wat ik bedoelde voor veel mensen is huren nu de beste keus.quote:Op woensdag 5 september 2012 17:19 schreef Sparqq het volgende:
Toen ik verhuisde naar mijn huidige appartement was de overdrachts belasting 6%, over een koopsom van 200.000 euro is dat dus 8000 euro. Momenteel huur ik een appartement, de huur ligt ongeveer 200 euro boven de netto prijs die iemand met een hypotheek en HRA + kosten van VVE zou betalen.
Een simpele rekensom (8000/200=40) laat zien dat als ik langer dan 40 maanden in het huurhuis blijf dat het ongunstig zou zijn. In de huidige dalende trend van huizenprijzen vraag ik me serieus af of een koophuis op dit moment een voordelige manier van wonen is.
Dat weet ik, veel te simpel. Maar door het zo eenvoudig te laten hoeven we de hele discussie over hoe hard de huizenprijs daalt niet te hebben.quote:
Dit geldt alleen maar voor starters, en dat is niet de grootste groep, maar op dit moment wel een belangrijke.quote:Op woensdag 5 september 2012 18:15 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Precies wat ik bedoelde voor veel mensen is huren nu de beste keus.
De meeste mensen blijven nu eenmaal geen 30 jaar op de zelfde plek wonen.
Hoezo aardige vergelijking als je de waardedaling van woningen op X% zet houdt deze simulatie die tot het eind der tijden dit aan terwijl we gewoon weten dat er op den duur wel weer een stijging komt. Dat er jaarlijks een huurverhoging is dat klopt dan wel dat hebben we in het verleden nooit in een daling zien veranderen.quote:Op woensdag 5 september 2012 17:56 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Je rekensom is te simpel. http://www.huis-kopen-of-huren.nl/ geeft een aardige vergelijking.
Als ik de huidige waarde van huur, woningwaarde en daling huizenprijzen invul kom ik op 20+ jaar om kopen voordeliger te maken.
Dat betekent trouwens niet dat binnen 20 jaar kopen niet verstandig is, alleen nu is dat het niet.
Is dat leuker of minder leuk dan speculeren met je woonlasten?quote:Op woensdag 5 september 2012 11:06 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
De hetze is hetzelfde fenomeen nl. het willen maken van de beste keuze.
Als woningen constant stijgen in waarde wil je snel instappen echter als het sentiment keert wil je de koop uitstellen want de prijzen blijven dalen.
Door het eerste effect hebben we de hoogste hypotheekschuld ter wereld en zijn we kampioen scheeflenen.
Het daarop volgende effect zal zijn dat we straks weer betaalbare woningen hebben en de andere helft van Nederland voor de komende decennia geknecht is door de banksters.
Altijd leuk.... speculeren met geleend geld
Het is de vraag of de huizenprijs nog wel echt gaat stijgen;quote:Op donderdag 6 september 2012 08:46 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Hoezo aardige vergelijking als je de waardedaling van woningen op X% zet houdt deze simulatie die tot het eind der tijden dit aan terwijl we gewoon weten dat er op den duur wel weer een stijging komt.
Dit is net zo zinvol als staatjes van de Amerikaanse huizenmarkt neerzetten. Feit is dat we momenteel in een dalende markt zitten, maar buiten die dalende lijn kun je het natuurlijk op geen enkele manier vergelijken met Japan en bijvoorbeeld de V.S.quote:Op donderdag 6 september 2012 09:11 schreef Sparqq het volgende:
[..]
Het is de vraag of de huizenprijs nog wel echt gaat stijgen;
[ afbeelding ]
De economische stagnatie zoals in Japan zich heeft voor gedaan is een perfect model voor wat ons te wachten staat. Sterker nog... ik denk dat Japan nog erg gunstige vooruitzichten had i.v.m. een enorm productieve high tech industrie. Iets wat Nederland niet heeftquote:Op donderdag 6 september 2012 09:22 schreef Jackie-Treehorn het volgende:
Dit is net zo zinvol als staatjes van de Amerikaanse huizenmarkt neerzetten. Feit is dat we momenteel in een dalende markt zitten, maar buiten die dalende lijn kun je het natuurlijk op geen enkele manier vergelijken met Japan en bijvoorbeeld de V.S.
Om even een beeld te geven; In het centrum van Tokyo liep in 1989 de gemiddelde prijs op tot $215.000. Per vierkante meter welteverstaan!
QFT... de markt is namelijk nog steeds veel te hoog gewaardeerd. Houd vooral de huizen in de gaten die vervallen aan de erven.... Die gaan de nieuwe marktprijs bepalenquote:Op donderdag 6 september 2012 09:42 schreef Istrilyin het volgende:
Je hoeft geen uitgebreide calculators te gebruiken. Waar je vanuit kan gaan is dat kopen op een bepaald moment vaak beter is dan huren, maar dat bepaalde moment moet je wel een beetje timen. Voor een ongelukkig moment koopt (2008 b.v.) ligt het omslagpunt misschien na 40 jaar, als je op een gunstig moment koopt (1994, 2016?) dan ligt het misschien al bij 5 jaar.
Behalve de keus "kopen" vs "huren" is er ook nog eens "nu huren, over een paar jaar kopen". De argumenten van het "nu kopen" kamp zijn precies dezelfde als in 2008/2009/2010, en bijna iedereen die erin tuinde zit nu onder water.
wat een onzin, ik heb ook wel eens een auto verkocht voor minder dan de marktprijs. gewoon omdat ik geen zin had om er zoveel moeite voor te doen, ik er snel van af wilde en tevreden was met de prijs die mij werd geboden. wat ik er mee wil zeggen dat bepaalde gevallen (dat is het erven van een huis waar je niets mee kunt en liever kwijt bent) uitzonderingen zijn op de regel en dus zeker niet representatief zijn voor de markt.quote:Op donderdag 6 september 2012 09:44 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
QFT... de markt is namelijk nog steeds veel te hoog gewaardeerd. Houd vooral de huizen in de gaten die vervallen aan de erven.... Die gaan de nieuwe marktprijs bepalen
het proces dat je beschrijft ontken ik ook niet. ik vind je analyses eigenlijk best wel goed altijd, alleen vind ik de sarcastische ondertoon die neigt naar leedvermaak onnodig. kijk bijvoorbeeld naar mijn situatie. ik ben gewezen op huren in de vrije sector en zoals je weet betaal je je dan scheel aan huur. een mens wil toch ook nog leven naast wonen? door een voor mijn inkomen goedkoop huis te kopen heb ik een combinatie van lage woonlasten en woongenot. wat was volgens jou een verstandige keuze geweest voor mij? toch vrije sector huren?quote:Op woensdag 5 september 2012 11:06 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
De hetze is hetzelfde fenomeen nl. het willen maken van de beste keuze.
Als woningen constant stijgen in waarde wil je snel instappen echter als het sentiment keert wil je de koop uitstellen want de prijzen blijven dalen.
Door het eerste effect hebben we de hoogste hypotheekschuld ter wereld en zijn we kampioen scheeflenen.
Het daarop volgende effect zal zijn dat we straks weer betaalbare woningen hebben en de andere helft van Nederland voor de komende decennia geknecht is door de banksters.
Altijd leuk.... speculeren met geleend geld
Hoe bedoel je dit eigenlijk?quote:Op donderdag 6 september 2012 09:44 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
QFT... de markt is namelijk nog steeds veel te hoog gewaardeerd. Houd vooral de huizen in de gaten die vervallen aan de erven.... Die gaan de nieuwe marktprijs bepalen
Dat als je een idee wilt krijgen van waar de markt naartoe gaat kwa prijsniveau dit vooral afhangt van mensen die komen te overlijden. De rest zit namelijk muurvast.quote:
Leedvermaak? Gratis cabaret zal je bedoelenquote:Op donderdag 6 september 2012 09:55 schreef Julius.Strandjutter het volgende:
het proces dat je beschrijft ontken ik ook niet. ik vind je analyses eigenlijk best wel goed altijd, alleen vind ik de sarcastische ondertoon die neigt naar leedvermaak onnodig.
Ik zeg ook niet dat je nooit moet kopen en het moment om te kopen bepaald een ieder voor zich.quote:kijk bijvoorbeeld naar mijn situatie. ik ben gewezen op huren in de vrije sector en zoals je weet betaal je je dan scheel aan huur. een mens wil toch ook nog leven naast wonen? door een voor mijn inkomen goedkoop huis te kopen heb ik een combinatie van lage woonlasten en woongenot. wat was volgens jou een verstandige keuze geweest voor mij? toch vrije sector huren?
Ik snap nog steeds niet wat je zegt. Mensen die komen te overlijden stellen geen prijs meer vast. Mensen die het huis erven zetten het te koop omdat ze er van af willen, en dus tegen een lagere prijs, maar hoe is dat relevant voor 'de huizenprijs', want verschillende soorten huizen, verschillende markten.quote:Op donderdag 6 september 2012 10:00 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Dat als je een idee wilt krijgen van waar de markt naartoe gaat kwa prijsniveau dit vooral afhangt van mensen die komen te overlijden. De rest zit namelijk muurvast.
De erven willen cashen... zitten niet emotioneel vast aan het huis in de trant van 'want is het waard, want ik heb het er zelf ook voor betaald', die willen gewoon poen zien.quote:Op donderdag 6 september 2012 10:02 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ik snap nog steeds niet wat je zegt. Mensen die komen te overlijden stellen geen prijs meer vast. Mensen die het huis erven zetten het te koop omdat ze er van af willen, en dus tegen een lagere prijs, maar hoe is dat relevant voor 'de huizenprijs', want verschillende soorten huizen, verschillende markten.
Ja, maar hoe is de prijsrange van het soort huis van mijn ouders in die buurt nu relevant voor een totaal ander soort huis in jouw buurt? Ik bedoel, de mensen die vast zitten, ja, die zitten vast en gaan nergens heen. Maar voor de rest zie ik de relevantie niet tussen een arbeidershuisje en een huis in bv het Gooi, om maar even 2 extremen te nemen. Totaal andere markten.quote:Op donderdag 6 september 2012 10:05 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
De erven willen cashen... zitten niet emotioneel vast aan het huis in de trant van 'want is het waard, want ik heb het er zelf ook voor betaald', die willen gewoon poen zien.
Dus lekker blijven zakken tot er zich een liefhebber aandient... de mensen die onder water staan, staan ook buiten spel
En kun je dit ook kwantificeren, want er wordt door sommigen hier wel zoveel geroepen als we daarna naar de objectieve cijfers kijken blijkt het vaak maar om 0.01% van de markt te gaan.quote:Op donderdag 6 september 2012 10:09 schreef Sparqq het volgende:
Vergeet de gedwongen verkopen niet, de bank wil ook gewoon poen zien. Als het huis het op de veiling te weinig op brengt gaat deze gewoon de markt op, maar wel een stuk goedkoper dan de rest van de straat.
Door de toenemende werkloosheid en vergrijzing komen er steeds meer van dit soort huizen op de markt.
0,01% vd hypotheekmarktquote:Op donderdag 6 september 2012 10:18 schreef Basp1 het volgende:
[..]
En kun je dit ook kwantificeren, want er wordt door sommigen hier wel zoveel geroepen als we daarna naar de objectieve cijfers kijken blijkt het vaak maar om 0.01% van de markt te gaan.
http://www.bnr.nl/topic/P(...)r-gedwongen-verkopenquote:Op donderdag 6 september 2012 10:18 schreef Basp1 het volgende:
[..]
En kun je dit ook kwantificeren, want er wordt door sommigen hier wel zoveel geroepen als we daarna naar de objectieve cijfers kijken blijkt het vaak maar om 0.01% van de markt te gaan.
Wat een berekenings methodiek hou je erop na, op dit moment worden er 50% minder huizen verkocht als op de top en de huizen verkoop deel je nu op het aantal gedwongen verkopen over statistiekvervalsing gesproken.quote:Op donderdag 6 september 2012 10:43 schreef Sparqq het volgende:
[..]
http://www.bnr.nl/topic/P(...)r-gedwongen-verkopen
Cijfers van het eerste kwartaal van dit jaar; 29000 nieuwe NHG en 765 gedongen verkopen met verlies waarbij aanspraak op garantie mogelijk is. Dat is 2.6 procent gedwongen verkoop, in werkelijkheid moet dit getal hoger liggen, er zullen ook gedongen verkopen zijn waarbij mensen geen verlies hebben omdat ze eerder zijn ingestapt of omdat zij niet aan de voorwaarden voldoen om tot uitkering van NHG te komen.
Leg maar uit wat er aan die cijfers niet klopt.quote:Op donderdag 6 september 2012 11:04 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Wat een berekenings methodiek hou je erop na, op dit moment worden er 50% minder huizen verkocht als op de top en de huizen verkoop deel je nu op het aantal gedwongen verkopen over statistiekvervalsing gesproken.
Waarom zou ik daar wat aan uit moeten leggen met zelf verzonnen statistiek kunnen we er alles van maken. Je zou ook nog meer aan cherrypicking kunne doen voor jou statistiek en alleen de wijken eruit pikken waar de gedwongen verkopen het hoogst liggen dan kom je op een nog hoger percentage uit.quote:Op donderdag 6 september 2012 11:11 schreef Sparqq het volgende:
[..]
Leg maar uit wat er aan die cijfers niet klopt.
Leuk dat er zoveel huizen te koop staan, maar de prijs wordt bepaald door verkochte huizen niet door de vraagprijzen.
Afzetten tegen verkopen is natuurlijk logischer dan tegen huizen die niet verkocht worden. Die zijn namelijk totaal irrelevant voor de hele markt van vraag en aanbod.quote:Op donderdag 6 september 2012 11:55 schreef Basp1 het volgende:
Ik zou normaal het aantal gedwongen verkopen afzetten tegen de totale koopwoningen voorraad, maar wie ben ik. De totale koopwoning voorraad is ongeveer 3.900.000 woningen daarvan worden er dan dit jaar even geintrepoleerd 4*765 = 3060 gedwongen verkocht. Dat is dus 0.078% van de voorraad.
Lachewekkend rekenvoorbeeld!quote:Op donderdag 6 september 2012 11:55 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ik zou normaal het aantal gedwongen verkopen afzetten tegen de totale koopwoningen voorraad, maar wie ben ik. De totale koopwoning voorraad is ongeveer 3.900.000 woningen daarvan worden er dan dit jaar even geintrepoleerd 4*765 = 3060 gedwongen verkocht. Dat is dus 0.078% van de voorraad.
Hoe kan het aanbod van huizen die gedwongen verkocht moeten worden groter zijn dan het totale aantal huizen dat gedwongen verkocht moet worden (waarbij overigens moet moet worden vervangen door mag, executieverkoop is een optie voor de hypotheekhouder)?quote:Op donderdag 6 september 2012 12:41 schreef Sparqq het volgende:
[..]
Lachewekkend rekenvoorbeeld!
Jij deelt het cijfer van gedwongen NHG verkopen op een huizenvoorraad die bij lange na niet voldoet aan NHG voorwaarden, dat mag je dus niet op elkaar delen. Daar komt een cijfer uit wat niks over het totale aanbod van huizen die gedwongen verkocht moeten worden, dat zal hoe dan ook groter zijn.
Omdat dit cijfer alleen laat zien hoeveel gedwongen verkopen aanspraak konden maken op NHG garantie. Er zijn ook veel gedongen verkopen die om wat voor rede geen aanspraak kunnen maken op NHG.quote:Op donderdag 6 september 2012 13:28 schreef michaelHD9 het volgende:
[..]
Hoe kan het aanbod van huizen die gedwongen verkocht moeten worden groter zijn dan het totale aantal huizen dat gedwongen verkocht moet worden (waarbij overigens moet moet worden vervangen door mag, executieverkoop is een optie voor de hypotheekhouder)?
Sparqq,quote:Op donderdag 6 september 2012 13:35 schreef Sparqq het volgende:
Daarom heb ik dat aantal ook gedeeld op het aantal afgesloten hypotheken met NHG garantie, waarbij nog aangetekend moet worden dat nieuwe NHG hypotheken een woning die al in bezit is dat lijstje vervuild.
Een dergelijke mate van zelfinzicht is dan wel weer hoopvol.quote:Op donderdag 6 september 2012 14:45 schreef Istrilyin het volgende:
[..]
Sparqq,
Je bent redelijk nieuw op het forum. Het is van belang om te begrijpen dat sommige mensen hier nimmer overtuigd gaan worden. Ook niet met vijf dozijn linkjes, redenaties, tabellen etc. Ze zullen altijd "iets" replyen.
Ik snap wat je bedoelt, ik denk dat je gelijk hebt.., Maar ik wil je wel waarschuwen niet te veel energie te steken in (of hoop te hebben op) een gemeenschappelijke conclusie.
Saaie boel: 262.509 huizen te koopquote:Op dinsdag 28 augustus 2012 11:15 schreef HD9 het volgende:
O nee nu staat ie weer op 262.687 huizen te koop
Ja,,daar hangt de teller al 3 dagen op. Kan iemand er ff een klap op geven?quote:Op zaterdag 8 september 2012 19:39 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Saaie boel: 262.509 huizen te koop
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |