abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 28 augustus 2012 @ 00:44:00 #1
330855 ejiraM
for the greater good
pi_116093120
Ofschoon ik nog lang niet met mijn eerste kind bezig ben, vind ik het wel heel erg leuk om hier mee te lezen en discussies te volgen. Nou ontstond vanavond in dit topic een discussie over hoe lang er tussen de geboorte van twee kinderen kan/moet zitten. Daar dat niet de plek is, is de discussie algauw de kiem in gesmoord, maar eigenlijk vind ik het wel een interessante discussie.

Ben wel benieuwd hoe jullie daarover denken eigenlijk? :) Is er een 'te korte' tijd of een 'te lange' tijd die tussen twee broertjes/zusjes kan zitten? En waar en waarom liggen die grenzen dan?
Als iedereen aan zichzelf denkt, wordt er aan iedereen gedacht.
pi_116093207
zo snel mogelijk achter elkaar, dan hebben ze het meest aan elkaar.
pi_116093285
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 augustus 2012 00:48 schreef Insektenvernichter het volgende:
zo snel mogelijk achter elkaar, dan hebben ze het meest aan elkaar.
pi_116093334
Hangt helemaal van de familiebanden, karakter van de kinderen en omgeving af.

Tussen mij en mijn oudste broertje zit 3 jaar, wij hebben inmiddels geen contact meer, zijn te verschillend.
Tussen mij en mijn jongste broertje zit 16 jaar, die ken ik eigenlijk helemaal niet, toen hij geboren werd zat ik meer met vrienden en daarna ging ik het huis uit

Wat ik wil zeggen, het maakt niets uit hoeveel tijd er tussen zit
pi_116095715
Hier is de oudste net 6 geworden, de middelste net een maand 3 jaar en de jongste is 11 maand geweest. Ben ook 20 weken zwanger.
Hier spelen de oudste 2 best veel samen maar ze hebben net zo vaak ruzie met elkaar. Ze zijn beide (nog) wel heel gek met hun broertje.
Good mums have sticky floors, dirty ovens and happy kids!!
pi_116096014
Tja, hier zal tussen de oudste en de middelste ongeveer 14 maanden zitten en tussen de middelste en de jongste een paar minuten of zo?
  dinsdag 28 augustus 2012 @ 07:27:19 #7
238326 Worteltjestaart
Lid van de Copycat-fanclub
pi_116096136
Er bestaat natuurlijk niet zoiets als 'de beste' tussentijd.
Alles heeft voors en tegens.

Heel kort op elkaar (<1 jaar) is leuk voor de kinderen zelf omdat ze nog veel overlap hebben qua ontwikkelingfases, maar zwaar voor de ouders.
Enigszins kort op elkaar (<2 jaar) maakt dat de kinderen waarschijnlijk redelijk samen op kunnen trekken, maar dat kan ook weer een nadeel zijn als de karakters botsen.
Veel tijd er tussen (laten we zeggen >3 jaar) geeft de ouders meer rust maar maakt dat de kinderen zelf vanwege het leeftijdsverschil minder 'matchen'.

Bij ons zit er 1jr8mnd tussen, dat bevalt ons goed. Maar ik scheel 3jr3mnd met mijn oudere broer en vond dat toen ik klein was ook no problemo.
[b]Op &lt;a href="http://forum.fok.nl/topic/2422880/2/50#p176814828" target="_blank" &gt;maandag 29 januari 2018 10:31&lt;/a&gt; schreef richolio het volgende:[/b]
Kijk even naar de post van worteltjestaart en neem het goed in je op.
pi_116096183
Zoals al gezegd, alles heeft z'n voors en tegens.

Ik had een ideale tussentijd van ongeveer twee jaar in gedachten. Zoveel scheelt er ook tussen mij en mijn broertje en tussen mijn man en zijn zus, dus dat voelde heel natuurlijk voor ons.
Helaas is mijn peuter inmiddels ruim 2, maar wil het met het zwanger worden van de tweede nog niet zo lukken... Hij zal dus zeker ruim 3 zijn voordat hij een broertje of zusje krijgt.

(En nu focus ik me vooral op de voordelen daarvan... oudste uit de luiers als de baby er is, kan goed praten, niet zo heel lang dubbele kinderopvang, alle meubeltjes en andere baby-/dreumeszaken niet dubbel nodig, oudste snapt meer van wat er gebeurd... etc)
  dinsdag 28 augustus 2012 @ 07:37:36 #9
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_116096198
Tussen de eerste en de tweede zit 19 jaar :+
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_116096212
Hier zit er 2 jaar en 18 dagen tussen de 2. Moet zeggen dat t me echt meevalt. Ik had het zwaarder verwacht :') er is ook niet echt bewust gekozen voor.dit verschil eigenlijk. We besloten dat een broertje of zusje leuk zou zijn op een bepaald moment en ik heb toen niet nagedacht over de tijd die er tussen zou zitten.

Denk dat er geen ideale tijd is ook eigenlijk. Tis maar net wat je zelf wil.
pi_116096217
Waarom persé 2?
pi_116096449
Ik vind 2,5 jaar meer dan zat tijd er tussen, mijn oudste was precies 2,5 toen de jongste kwam.
De oudste kon heel erg veel :Y maar nog klein genoeg nu om leuk samen te spelen. :Y
pi_116096504
Er zit 2 jaar en 3 maanden tussen onze kinderen. Leuk voor de kinderen als ze iets ouder zijn, maar het is bij tijd en wijlen wel aanpoten. (Ze zijn nu 3 en 0)
  dinsdag 28 augustus 2012 @ 08:30:02 #14
380115 LoganMCV
Ik doe ook maar wat
pi_116096633
Zo min mogelijk er tussen, dan hebben de kinderen het meest aan elkaar als ze jong zijn.
Meer dan 4 jaar er tussen, dat is rustiger voor de ouders.

Eenmaal volwassen maakt het voor de kinderen niet veel meer uit of er 2 of 5 jaar tussen zit.

Maar ik vind het ook een wat arrogante discussie. Je moet eerst maar zien of je wel een tweede kind kan krijgen nadat je het zo mooi hebt gepland. De natuur laat zich niet zo makkelijk plannen
  dinsdag 28 augustus 2012 @ 08:30:51 #15
380115 LoganMCV
Ik doe ook maar wat
pi_116096639
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 augustus 2012 07:37 schreef Leandra het volgende:
Tussen de eerste en de tweede zit 19 jaar :+
Dan hebben ze heeeel veel aan elkaar, kan de oudste mooi babysitten :)
  dinsdag 28 augustus 2012 @ 08:33:56 #16
380115 LoganMCV
Ik doe ook maar wat
pi_116096668
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 augustus 2012 07:34 schreef Shandaly het volgende:
Zoals al gezegd, alles heeft z'n voors en tegens.

Ik had een ideale tussentijd van ongeveer twee jaar in gedachten. Zoveel scheelt er ook tussen mij en mijn broertje en tussen mijn man en zijn zus, dus dat voelde heel natuurlijk voor ons.
Helaas is mijn peuter inmiddels ruim 2, maar wil het met het zwanger worden van de tweede nog niet zo lukken... Hij zal dus zeker ruim 3 zijn voordat hij een broertje of zusje krijgt.

(En nu focus ik me vooral op de voordelen daarvan... oudste uit de luiers als de baby er is, kan goed praten, niet zo heel lang dubbele kinderopvang, alle meubeltjes en andere baby-/dreumeszaken niet dubbel nodig, oudste snapt meer van wat er gebeurd... etc)
WIj dachten ook zoiets en een jaar na de eerste was mijn vrouw weer zwanger maar dat werd een miskraam. Daarna wilde het ook niet meer zo lukken, maar nu hebben we een dochter van 4 en twee zonen van 1. Dubbel feest :)
  dinsdag 28 augustus 2012 @ 08:35:11 #17
380115 LoganMCV
Ik doe ook maar wat
pi_116096679
quote:
17s.gif Op dinsdag 28 augustus 2012 06:56 schreef Kyara het volgende:
Tja, hier zal tussen de oudste en de middelste ongeveer 14 maanden zitten en tussen de middelste en de jongste een paar minuten of zo?
Als je zo nauwkeurig gaat zijn dan is dat bij ons een paar seconden tussen de middelste en de jongste :)
pi_116096711
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 augustus 2012 08:35 schreef LoganMCV het volgende:

[..]

Als je zo nauwkeurig gaat zijn dan is dat bij ons een paar seconden tussen de middelste en de jongste :)
Ze moeten hier nog geboren worden hoor ;)
pi_116096725
Mijn zusje en ik schelen bijna 7 jaar. Wij konden elkaars bloed wel drinken vroeer. Nu gaat dat gelukkig veel beter.

Tussen mijn kinderen zit ruim 3,5 jaar. Ik had dat ook graag wat korter gewild maar het duurde een tijdje voor ik zwanger was.
De dames kunnen goed met elkaar spelen, verzinnen hele rollenspellen maar soms slaat het ineens om en slaan ze elkaar binnen een paar minuten de hersens in..
♥ A ♥ & ♥ T ♥
When you were born, you were crying and everyone around you was smiling. Live your life so that when you die, you're smiling and everyone around you is crying.
pi_116096773
Tja, als het te plannen zou zijn zouden wij graag 2,5 jaar ertussen gehad hebben. Leek ook te gaan lukken, maar helaas een molazwangerschap. Geeft bijna een jaar extra verschil ivm risico's voor mij waardoor ik verplicht aan de anticonceptie zit (kromme zin, maar krijgt het niet beter verwoord).

Nu probeer ik het net zo te bekijken als Shandaly, maar het blijft moeilijk. Je hebt ook geen idee op welk verschil je gaat uitkomen. Op z'n minst 3,5 jaar, maar waarschijnlijk langer.
  dinsdag 28 augustus 2012 @ 08:44:44 #21
380115 LoganMCV
Ik doe ook maar wat
pi_116096782
quote:
17s.gif Op dinsdag 28 augustus 2012 08:38 schreef Kyara het volgende:

[..]

Ze moeten hier nog geboren worden hoor ;)
Spannend ! moet je nog lang?

Het is erg leuk hoor om twee babies samen te zien opgroeien (maar ook wel pittig af en toe)
  dinsdag 28 augustus 2012 @ 08:46:33 #22
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_116096804
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 augustus 2012 08:30 schreef LoganMCV het volgende:

[..]

Dan hebben ze heeeel veel aan elkaar, kan de oudste mooi babysitten :)
Dat is nog niet gebeurd, maar dat wordt wel eens tijd :Y
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  dinsdag 28 augustus 2012 @ 08:52:07 #23
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_116096879
Hier zit er 20 maanden tussen, was niet geheel gepland en hoewel ik stikdol ben op beide heren zou ik, als ik het over zou kunnen doen, toch iets voorzichtiger gedaan hebben en er wat meer tijd tussen hebben laten zitten. Ik vind het bij vlagen heel erg pittig, vooral omdat ze qua spel etc. enerzijds dicht bij elkaar zitten, maar toch anderhalf jaar uit elkaar en dat blijft lastig uitleggen. En ze maken samen zo vreselijk veel herrie. :@ Ze zijn heel druk en kunnen elkaar lastig met rust laten. Het is zelden dat ze allebei met een eigen dingetje aan het spelen zijn.
Geen idee hoe het geweest zou zijn als er meer tijd tussen had gezeten, maar ik kan me zo voorstellen dat ze dan elk wat meer op hun eigen ding gericht zouden zijn omdat het belevingsniveau dan wat meer verschillend is.

Aan de andere kant kunnen ze samen ook wel weer vreselijk veel lol hebben en dat is ook wel heel leuk om te zien. :Y
pi_116096894
Dat is hier niet hoor Be.. De dames kunnen o goed als niet iets zelfstandigs doen.
♥ A ♥ & ♥ T ♥
When you were born, you were crying and everyone around you was smiling. Live your life so that when you die, you're smiling and everyone around you is crying.
pi_116097257
Hier zit er exact (op de dag af) 2,5 jaar tussen en ik vind dat wel ideaal.
De oudste snapte al goed dat ik even bezig was met de jongste (voeden enzo) en als hij sliep had ik tijd voor haar.
Tijdens de zwangerschap en een paar maanden er na sliep ze ook nog 's middags, ideaal :)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')