Welkom op FOK!
Vraag 1:U zegt Liquid Feedback te gaan gebruiken. Ik ben hier een groot voorstander van, maar hoe wilt u “democratie 3.0” uitleggen aan u kiezers? En denkt u dat uw Liquid Feedback-systeem (lqfb.piratenpartij.nl) actief gebruikt zal worden? Ook krijg ik het idee dat het systeem nog niet helemaal af is.
Vraag 2:U wilt dat biometrische gegevens over verdachtes verwijderd worden nadat de verdachte niet meer verdacht is. Waarom? Bent u bang dat de overheid deze gegevens niet goed beveiligd of wilt u sowieso niet dat de overheid dergelijke gegevens opslaat over burgers?
Vraag 3:Op bladzijde 3 van uw verkiezingsprogramma zegt u het volgende:
“Ziekenhuispersoneel is overgeleverd aan snel groeiende toplagen van dure bureaucraten en oud-politici zonder medische kennis”Doelde u op Cees Veerman, oud-minister van Landbouw en voorzitter van de Raad van Toezicht van het VUmc, dat onlangs door de IGZ (Inspectie Gezondheidszorg) onder verscherpt toezicht werd gesteld?
Vraag 4:Hoe heeft u de “patentoorlog” tussen Samsung en Apple aangekeken?
Vraag 5:Hoe verloopt de internationale samenwerking tussen de Piratenpartijen? Is er veel contact? En is er ook een internationaal “bestuur”?
Vraag 6:In het verkiezingsprogramma noemt u op bladzijde 8 als een van de rechten van de Nederlandse burger:
“Het recht op toegang tot internet en vrije communicatie”Wilt u van internet een eerste levensbehoefte maken, net zoals in o.a. Estland en Finland?
Vraag 7:U wilt dat de identificatieplicht afgeschaft wordt, en noemt hiervoor als reden dat burgers anders niet meer “vrij” over straat kunnen. Is dat niet wat overdreven? En u wilt dat een burger zich pas hoeft te identificeren als een rechter-commissaris dit nodig acht. Nogmaals, is dat niet wat overdreven? Ik snap dat u niet door iedereen geďdentificeerd wilt worden, maar om nou een rechter-commissaris in te schakelen? Die kan zich geloof ik beter bezighouden met het aftappen van internet en telefoon, vooral ook omdat u dat alleen nog maar wilt als daar toestemming voor wordt gegeven.
Vraag 8:Uit het verkiezingsprogramma (bladzijde 17, lid 1.12):
“Databases moeten voldoende beveiligd worden en direct afgesloten kunnen worden bij het constateren van een lek”Hoe denkt u dit te kunnen bewerkstelligen? Websites/Databases kunnen direct door de overheid offline gehaald worden bij een lek? En hoe wilt u controleren of databases wel voldoende beveiligd zijn?
Vraag 9:Uit het verkiezingsprogramma (bladzijde 19, lid 2.6):
“Bedrijven en overheden dienen persoonsgegevens voor zover mogelijk geanonimiseerd op te slaan. Wanneer dat niet mogelijk is, dienen de gegevens zo mogelijk gepseudonimiseerd opgeslagen te worden.”Hoe moet ik me dat voorstellen? Elke burger zijn eigen bijnaam?
Vraag 10:U wilt dat de overheid waar mogelijk open-source software gebruikt. Vind u ook dat de overheid bijvoorbeeld Microsoft Office moet inruilen voor een open-source alternatief als OpenOffice, zelfs als dit ten koste gaat van de kwaliteit van de documenten? Naar mijn mening is OpenOffice namelijk gewoon slechter dan Microsoft Office.
Vraag 11:Wanneer komt iemand in aanmerking voor uw “klokkenluiders-uitkering”?
Vraag 12:Terrorismewetgeving moet van u afgeschaft worden. Waarom? Terrorisme bestaat gewoon, zelfs in “onschuldige” landen als Nederland.
Vraag 13:Softdrugs legaliseren? Het is raar dat de aanvoer illegaal is en het verkopen gedoogd wordt, maar is het dan niet beter het dan juist illegaal te maken in plaats van legaal?
Vraag 14:U komt op voor de privacy van Nederlandse burgers. U wilt bijvoorbeeld dat er minder camera's hangen en dat er minder telefoontjes afgetapt worden. Bent u niet bang dat Nederland dan juist onveiliger wordt, omdat de overheid beperkt wordt door allemaal privacymaatregelen?