abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 27 augustus 2012 @ 16:36:56 #1
104871 remlof
Europees federalist
pi_116071073
Welkom in het speciale topic waarin Dirk Poot (de lijsttrekker van de Piratenpartij) vanavond van 19:30 tot 20:30 uur te gast zal zijn om jullie vragen te beantwoorden en zijn eigen standpunt toe te lichten.

Een aantal van onze users heeft de tijd genomen vooraf wat vragen te formuleren, die zie je hier: Maandag 27-8 live gesprek met Dirk Poot van de Piratenpartij

Dirk Poot
Dirk (44) heeft bedrijfskunde en geneeskunde gestudeerd. Hij is werkzaam als programmeur en ontwikkelt medische applicaties. Voor Dirk is een vrij internet een voorwaarde voor een open en democratische samenleving, een bron van inspiratie en kennis, en vooral ook een bron van kritische informatievoorziening.
Vanuit zijn achtergrond als medicus en programmeur maakt hij zich zorgen over de risico's van het ongelimiteerd opslaan van privacygevoelige informatie in overheidsdatabases in het algemeen en in het Elektronisch Patiëntendossier (EPD) in het bijzonder. Hij schrijft al jaren over de risico's van het patentsysteem voor de betaalbaarheid van geneesmiddelen en de bruikbaarheid van software. Vanuit deze achtergrond maakt hij zich sterk voor een vrij en open internet. Sinds eind 2010 is hij bestuurslid en woordvoerder van het bestuur van de Piratenpartij.

Zorg dat je er bij bent vanavond!
Als je er vanavond hier live bij bent kan je je vraag zelf stellen aan Dirk.
En laten we het wel netjes houden: hij waagt zich in het hol van de leeuw om het zo maar even te noemen, iets waar een aantal andere politici het lef niet voor hadden en/of de tijd niet voor wilden nemen. Dat verdient respect, wat je onder andere kunt uiten door normaal te reageren en geen zinloze beledigende oneliners te gaan spammen.
Doe je dat wel, zit er een team van moderators klaar om daar snel op te reageren. Want het bederven van een discussie dupeert de velen die wel inhoudelijk op dit gesprek in willen gaan.

We hopen op een verhelderende, kritische en pittige discussie :)

Dit topic zal vanavond om 19:30 uur open gaan.

[ Bericht 67% gewijzigd door Greys op 27-08-2012 16:53:48 ]
  maandag 27 augustus 2012 @ 19:30:01 #2
104871 remlof
Europees federalist
pi_116077505
Welkom meneer Poot :D

Vooropgesteld: het is geweldig dat er éindelijk een partij is die mijn idealen op het gebied van burgervrijheden naar de kamer hoopt te brengen. Dat gezegd hebbende echter:

Wat me opvalt opvalt (bijv in het interview met powned) is dat élk onderwerp wordt beredeneerd richting het standpunt omtrent (internet)vrijheid. Dat vind ik goed (het is een kwaliteit om elke vraag zo te beantwoorden dat de standpunten die je zelf belangrijk vindt goed in de kijker worden gezet) maar het mag soms wel net wat uitgebreider over verdere standpunten gaan; zo vind ik legalisering van drugs een belangrijk punt waarmee veel geld kan worden bespaard of zelfs verdiend. (minder politieinzet, accijns).

Mensen nemen partijen al snel kwalijk een 'one-issue' partij te zijn. Zou het niet beter zijn je niet álleen te focussen op de main-issues (privacybescherming, een open internet, etc) maar proberen dit deel uit te doen maken van een groter, algeheel beleid?
  maandag 27 augustus 2012 @ 19:30:30 #4
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_116077516
Vraag 1: Overheid en ICT gaan niet samen. Toch moeten we processen automatiseren om kosten te besparen. Hoe denkt de PP een overheidsapparaat te kunnen vormen waarin de overheid wel goed omgaat met ICT-zaken?

Vraag 2: Had er in deze informatiesamenleving niet allang een apart ministerie van ICT in het leven geroepen moeten worden, en zou de afwezigheid hiervan kunnen verklaren waarom de overheid er nu een potje van maakt?

Vraag 3: Is de democratie niet op z'n retour? Elke flapuit kan zich verkiesbaar stellen en daarmee in de Tweede Kamer terechtkomen waardoor besluitvorming bemoeilijkt wordt of een kabinet zelfs valt. Moeten er meer meritocratische elementen komen? Zoals opleidingseisen en/of bewezen resultaten in het bedrijfsleven met daarin voldoende pluriformiteit qua studie en werkervaring en vooral een goed evenwicht tussen alfa en beta. Mij bekruipt het gevoel dat dit land vooral door alfa's geregeerd wordt, waardoor technische zaken als ICT onderbelicht of zelfs compleet onbegrepen zijn.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_116077519
Welkom allen!
WEB / [HaxBall #64] Jos is God
Arguing on the Internet is like running in the Special Olympics.
pi_116077522
Vraag : Denkt u serieus genomen te worden met een naam als de piratenpartij of is het gewoon een trol poging?
pi_116077528
Welkom op FOK!

Vraag:
Hoe kan het dat GroenLinks beter scoord op de Digitale Vrijheidswijzer (http://www.digitalevrijheidswijzer.nl) dan de Piratenpartij?

[ Bericht 9% gewijzigd door Huisje123 op 27-08-2012 20:23:16 ]
pi_116077577
Zijn jullie het eens met de stelling dat kerk en staat gescheiden moeten blijven?
I'm a peace-loving decoy, ready for retaliation
pi_116077581
Welkom op FOK! :D

Vraag 1:
U zegt Liquid Feedback te gaan gebruiken. Ik ben hier een groot voorstander van, maar hoe wilt u “democratie 3.0” uitleggen aan u kiezers? En denkt u dat uw Liquid Feedback-systeem (lqfb.piratenpartij.nl) actief gebruikt zal worden? Ook krijg ik het idee dat het systeem nog niet helemaal af is.

Vraag 2:

U wilt dat biometrische gegevens over verdachtes verwijderd worden nadat de verdachte niet meer verdacht is. Waarom? Bent u bang dat de overheid deze gegevens niet goed beveiligd of wilt u sowieso niet dat de overheid dergelijke gegevens opslaat over burgers?

Vraag 3:

Op bladzijde 3 van uw verkiezingsprogramma zegt u het volgende:

“Ziekenhuispersoneel is overgeleverd aan snel groeiende toplagen van dure bureaucraten en oud-politici zonder medische kennis”

Doelde u op Cees Veerman, oud-minister van Landbouw en voorzitter van de Raad van Toezicht van het VUmc, dat onlangs door de IGZ (Inspectie Gezondheidszorg) onder verscherpt toezicht werd gesteld?

Vraag 4:

Hoe heeft u de “patentoorlog” tussen Samsung en Apple aangekeken?

Vraag 5:

Hoe verloopt de internationale samenwerking tussen de Piratenpartijen? Is er veel contact? En is er ook een internationaal “bestuur”?

Vraag 6:
In het verkiezingsprogramma noemt u op bladzijde 8 als een van de rechten van de Nederlandse burger:

“Het recht op toegang tot internet en vrije communicatie”

Wilt u van internet een eerste levensbehoefte maken, net zoals in o.a. Estland en Finland?

Vraag 7:

U wilt dat de identificatieplicht afgeschaft wordt, en noemt hiervoor als reden dat burgers anders niet meer “vrij” over straat kunnen. Is dat niet wat overdreven? En u wilt dat een burger zich pas hoeft te identificeren als een rechter-commissaris dit nodig acht. Nogmaals, is dat niet wat overdreven? Ik snap dat u niet door iedereen geďdentificeerd wilt worden, maar om nou een rechter-commissaris in te schakelen? Die kan zich geloof ik beter bezighouden met het aftappen van internet en telefoon, vooral ook omdat u dat alleen nog maar wilt als daar toestemming voor wordt gegeven.

Vraag 8:
Uit het verkiezingsprogramma (bladzijde 17, lid 1.12):

“Databases moeten voldoende beveiligd worden en direct afgesloten kunnen worden bij het constateren van een lek”

Hoe denkt u dit te kunnen bewerkstelligen? Websites/Databases kunnen direct door de overheid offline gehaald worden bij een lek? En hoe wilt u controleren of databases wel voldoende beveiligd zijn?

Vraag 9:
Uit het verkiezingsprogramma (bladzijde 19, lid 2.6):

“Bedrijven en overheden dienen persoonsgegevens voor zover mogelijk geanonimiseerd op te slaan. Wanneer dat niet mogelijk is, dienen de gegevens zo mogelijk gepseudonimiseerd opgeslagen te worden.”

Hoe moet ik me dat voorstellen? Elke burger zijn eigen bijnaam?

Vraag 10:
U wilt dat de overheid waar mogelijk open-source software gebruikt. Vind u ook dat de overheid bijvoorbeeld Microsoft Office moet inruilen voor een open-source alternatief als OpenOffice, zelfs als dit ten koste gaat van de kwaliteit van de documenten? Naar mijn mening is OpenOffice namelijk gewoon slechter dan Microsoft Office.

Vraag 11:
Wanneer komt iemand in aanmerking voor uw “klokkenluiders-uitkering”?

Vraag 12:
Terrorismewetgeving moet van u afgeschaft worden. Waarom? Terrorisme bestaat gewoon, zelfs in “onschuldige” landen als Nederland.

Vraag 13:

Softdrugs legaliseren? Het is raar dat de aanvoer illegaal is en het verkopen gedoogd wordt, maar is het dan niet beter het dan juist illegaal te maken in plaats van legaal?

Vraag 14:
U komt op voor de privacy van Nederlandse burgers. U wilt bijvoorbeeld dat er minder camera's hangen en dat er minder telefoontjes afgetapt worden. Bent u niet bang dat Nederland dan juist onveiliger wordt, omdat de overheid beperkt wordt door allemaal privacymaatregelen?
Piraat in hart, nieren en linkerwijsvinger.
  maandag 27 augustus 2012 @ 19:32:35 #10
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_116077620
quote:
14s.gif Op maandag 27 augustus 2012 19:31 schreef dePiraat het volgende:
-knip-
Ja ja, rustig aan, 1 vraag tegelijk hoor, anders is hij het hele uur bezig met jouw post

[ Bericht 81% gewijzigd door remlof op 27-08-2012 19:35:45 ]
Laffe huichelaar
  maandag 27 augustus 2012 @ 19:32:59 #11
211797 Esses
Splendide mendax
pi_116077644
Wil je heel graag op defensie bezuinigen of liever niet.
Conform aanwijzing SG-Sociale Media: Al mijn publicaties zijn op persoonlijke titel en zijn geen officiële publicaties van mijn werkgever.
[i]Sed quis custodiet ipsos custodes?[/i]
  maandag 27 augustus 2012 @ 19:33:02 #12
104871 remlof
Europees federalist
pi_116077647
quote:
14s.gif Op maandag 27 augustus 2012 19:31 schreef dePiraat het volgende:
-knip-
Dat is wel heel veel dePiraat, hou het even bij één vraag tegelijk, dan kan Dirk daar een keuze uit maken.
pi_116077653
quote:
12s.gif Op maandag 27 augustus 2012 19:32 schreef timmmmm het volgende:

[..]

Ja ja, rustig aan, 1 vraag tegelijk hoor, anders is hij het hele uur bezig met jouw post
:@
Ik was enthousiast.
pi_116077680
quote:
7s.gif Op maandag 27 augustus 2012 19:33 schreef remlof het volgende:

[..]

Dat is wel heel veel dePiraat, hou het even bij één vraag tegelijk, dan kan Dirk daar een keuze uit maken.
Dus moet ik alle vragen in een aparte post doen of zo laten?
pi_116077690
quote:
0s.gif Op maandag 27 augustus 2012 19:30 schreef erikkll het volgende:
Wat me opvalt opvalt (bijv in het interview met powned) is dat élk onderwerp wordt beredeneerd richting het standpunt omtrent (internet)vrijheid. Dat vind ik goed (het is een kwaliteit om elke vraag zo te beantwoorden dat de standpunten die je zelf belangrijk vindt goed in de kijker worden gezet) maar het mag soms wel net wat uitgebreider over verdere standpunten gaan; zo vind ik legalisering van drugs een belangrijk punt waarmee veel geld kan worden bespaard of zelfs verdiend. (minder politieinzet, accijns).

Mensen nemen partijen al snel kwalijk een 'one-issue' partij te zijn. Zou het niet beter zijn je niet álleen te focussen op de main-issues (privacybescherming, een open internet, etc) maar proberen dit deel uit te doen maken van een groter, algeheel beleid?
We hebben veel punten kunnen beredeneren vanuit onze 3 kernpunten: internetvrijheid raakt erg aan het auteursrecht, maar we hebben ook de punten farmapatenten en het europese unitary patent, wat raakt aan ons patenten standpunt.
Vanuit zowel het oogpunt van privacy als het zelfbeschikkingsrecht hebben we ook al een hoop geschreven over de wietpas. Daar zijn we faliekant tegen, wij waren zelfs de enige partij die aanwezig was op het cannabis bevrijdingsfestival

[ Bericht 0% gewijzigd door Dirk_Poot op 27-08-2012 19:50:47 ]
pi_116077700
quote:
11s.gif Op maandag 27 augustus 2012 19:33 schreef dePiraat het volgende:

[..]

Dus moet ik alle vragen in een aparte post doen of zo laten?
Je wacht even tot hij antwoord geeft op 1 lijkt me.
POL-lintjes: Stef Bloktrofee - Meest arrogante user 2011, Hans Wiegeltrofee - Meest rechtse user 2012, 2013 & 2014
Ek vir jou, Suid-Afrika.
pi_116077739
quote:
10s.gif Op maandag 27 augustus 2012 19:33 schreef Voorschrift het volgende:

[..]

Je wacht even tot hij antwoord geeft op 1 lijkt me.
Oké, ik wacht geduldig af. :)
pi_116077826
quote:
0s.gif Op maandag 27 augustus 2012 19:33 schreef Dirk_Poot het volgende:

[..]

We hebben veel punten kunnen beredeneren vanuit onze 3 kernpunten: internetvrijheid raakt erg aan het auteursrecht, maar we hebben ook het punten farmapatenten en het europese unitary patent, wat raakt aan ons patenten standpunt.
vanuit zowel het oogpunt van privacy als het zelfbeschikkingsrecht hebben we ook al een hoop geschreven over de wietpas. daar zijn we faliekant tegen, wij waren zelfs de enige partij die aanwezig was op het cannabis bevrijdingsfestival
Zéker zijn er doorberedeneerde standpunten, maar nu ga je enigzins langs de vraag heen. Desondanks bedankt voor het antwoord; ik zie dat er belangrijker vragen zijn gesteld dan de mijne die ik liever beantwoord zie. :)
  maandag 27 augustus 2012 @ 19:36:10 #19
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_116077840
Vraag:

Het lijkt me dat, zoals alles op internet, jullie idee van directe democratie via internet erg fraudegevoelig is. Stemmen met je DigiD doen we nog niet omdat het niet veilig genoeg is, fraudegevoelig. Hoe wil je voorkomen dat de nerds die handig met computers zijn ons land gaan besturen, door fraude met jullie liquid democracy
Laffe huichelaar
pi_116077861
Vraag
Hoeveel zetels denken jullie binnen te halen?
Gewoon nieuwsgierig Dirk :)
pi_116077942
quote:
5s.gif Op maandag 27 augustus 2012 19:30 schreef ACT-F het volgende:
Vraag 1: Overheid en ICT gaan niet samen. Toch moeten we processen automatiseren om kosten te besparen. Hoe denkt de PP een overheidsapparaat te kunnen vormen waarin de overheid wel goed omgaat met ICT-zaken?

Vraag 2: Had er in deze informatiesamenleving niet allang een apart ministerie van ICT in het leven geroepen moeten worden, en zou de afwezigheid hiervan kunnen verklaren waarom de overheid er nu een potje van maakt?

Vraag 3: Is de democratie niet op z'n retour? Elke flapuit kan zich verkiesbaar stellen en daarmee in de Tweede Kamer terechtkomen waardoor besluitvorming bemoeilijkt wordt of een kabinet zelfs valt. Moeten er meer meritocratische elementen komen? Zoals opleidingseisen en/of bewezen resultaten in het bedrijfsleven met daarin voldoende pluriformiteit qua studie en werkervaring en vooral een goed evenwicht tussen alfa en beta. Mij bekruipt het gevoel dat dit land vooral door alfa's geregeerd wordt, waardoor technische zaken als ICT onderbelicht of zelfs compleet onbegrepen zijn.
1) Kennis over ICT is het belangrijkst. De Piratenpartij wil graag open source en open standaarden invoeren bij de overheid. Daardoor kunnen veel meer mensen meedenken over hoe de processen beter gestroomlijnd kunnen worden. Bovendien kunnen op termijn andere overheden gebruik maken van onze systemen, en wij hun verbeteringen weer eenvoudig overnemen. Ook is het makkelijker voor derden om de code te controleren waardoor er geen twijfel ontstaat wat er gebeurt met de data van personen, en zal dat ook de veiligheid ten goede komen. Nu is er een groot probleem dat de overheid vaak 'locked-in' is. Daarmee bedoelen we dat als een bedrijf eenmaak software heeft geleverd, de overheid eigenlijk niet bij andere bedrijven terecht kan voor aanpassingen. Daar bestaat dus geen markt en kan het bedrijf bij vervolgopdrachten zelf de prijs bepalen.

2) Niet alleen van ICT, maar breder, wij zouden dat minister van kennisecologie noemen denk ik; dus ook zorgen dat auteursrechten en octrooirecht in de huidige vorm niet zo'n grote stempel kunnen drukken op het internet, en het initiatief nemen om deze systemen, liefst in Europees verband te hervomen. En privacy is op dit moment óók een ondergeschoven kindje...

3) Iedereen die door de selectie van zijn partij heenkomt en voldoende stemmen krijgt moet gekozen kunnen worden. Als je eisen gaat stellen beperk je al snel het passieve kiesrecht, en aan de SGP kan je zien hoe dat fout kan gaan...
pi_116077958
Vraag 1: Zijn er partijen waarmee de Piratenpartij niet wil samenwerken of staat de Piratenpartij open voor samenwerking met elke partij ongeacht de uitkomst van de te vormen coalitie?

Vraag 2: Wat vind de Piratenpartij van de OV-chipkaart? Moet het systeem blijven zoals het nu is of moet de ouderwetse strippenkaart weer mogelijk worden als alternatief?

[ Bericht 17% gewijzigd door Scarface88 op 27-08-2012 19:51:08 ]
Land of the free. Home of the brave.
pi_116077992
Waarom is jullie verkiezingsprogramma op alle gebieden anders dan jullie speerpunten (internetvrijheid, privacy, etc.) zo beperkt? zijn zaken als het begrotingstekort, de aow, de zorg niet belangrijk genoeg?
pi_116078018
Stel jullie zijn nodig om een coalitie te vormen wat zijn je standpunten in
1 - Hypotheek rente aftrek ?
2 - Gezondheidszorg betaalbaarheid ervan ?
3 - En Europa verdere uitbreiding macht of niet ?
pi_116078039
Vraag: wat vinden jullie van eurobonds en zijn jullie voorstander van een politieke unie?
en dus ook meer zeggenschap voor de EU ?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')