abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_116014807
Momenteel ben ik bezig met een opleiding tot autocad tekenaar (3D). Die opleiding is in oktober klaar. En ik heb mij alvast ingeschreven bij een tecnisch uitzendbureau.

Maar nu kreeg ik de vraag of ik een indicatie wilde geven over het startsalaris.

Nu wil ik mijzelf niet meteen 'uit de markt prijzen' met een te hoge indicatie, maar aan de andere kant wil ik ook geen dief van mijn eigen portemonnee zijn door een te lage indicatie te geven.

Dus mijn vraag luidt: wat is een redelijke salaris indicatie voor een beginnend autocad tekenaar (3D) bij een 40-urige werkweek in loondienst?
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_116015235
Heel leuk dat je 3d gaat tekenen. Heb je ook nog een technische achtergrond als voor-opleiding anders zou ik als werkgever niet eens weten waarom ik je in dienst zou nemen.
pi_116015368
Zie Basp1. En ben je van origine meer bouwkundig tekenaar? Dus kan je de architectuur/bouw hoek in? (sowieso onmogelijke markt atm.). Of meer de stedenbouwkundige kant (net zo onmogelijk). Of zit je meer in de civiele hoek (iets minder onmogelijke kant)?
pi_116015404
Ook in de wtb, productieautomatisering en productontwikkeling wordt van 3d gebruik gemaakt. ;)
pi_116015432
quote:
0s.gif Op zondag 26 augustus 2012 09:54 schreef Basp1 het volgende:
Ook in de wtb, productieautomatisering en productontwikkeling wordt van 3d gebruik gemaakt. ;)
Ah natuurlijk, niet gelijk aan gedacht. Ben zelf stedenbouwkundige, dus oogkleppen op ;) Maar goed, dan staat nog steeds de vraag wat zijn voorgrond is, dat is nogal bepalend voor het antwoord op zijn vraag (en of er uberhaubt kansen liggen). Alleen met een beetje 3d tekenen wordt het knap lastig.
  zondag 26 augustus 2012 @ 10:17:30 #6
97111 ukga
Siewosie baas
pi_116015646
quote:
0s.gif Op zondag 26 augustus 2012 09:36 schreef Basp1 het volgende:
Heel leuk dat je 3d gaat tekenen. Heb je ook nog een technische achtergrond als voor-opleiding anders zou ik als werkgever niet eens weten waarom ik je in dienst zou nemen.
dit dus.

Maar met een technische opleiding (hbo) rn autocad ervaring start je met een salaris van circa 2200 euro per maand
pi_116020286
quote:
1s.gif Op zondag 26 augustus 2012 10:17 schreef ukga het volgende:

[..]

dit dus.

Maar met een technische opleiding (hbo) rn autocad ervaring start je met een salaris van circa 2200 euro per maand
Dat is ongeveer correct ja, maar persoonlijk vind ik 3d tekenen met autocad best crap vergelijken met autodesk revit :) http://usa.autodesk.com/revit/
Maar wat voor technische achtergrond heb je? als je in een bouwkundig adviesbureau gaat werken heb je niets aan, als je alleen kan tekenen zonder bouwbesluit kennis en dergelijke...
I want some NASTY !!!
pi_116023264
Ik heb verder geen technische achtergrond (nou ja, ooit eens in een héél ver verleden iets met installatietechniek gedaan, maar that's it).

Ik heb wat mail contact gehad met iemand van dat bureau waar ik me alvast ingeschreven heb, en die wist mij te melden dat het niet hebben van een achtergrond geen beletsel hoefde te zijn, al vraagt het gros van de opdrachtgevers/bedrijven idd wel een technische achtergrond.
Zo nu en dan kwamen er opdrachtgevers voorbij die 'mensen zoals ik' konden gebruiken, aldus de beste man.
Maar hij vroeg dus wel aan mij wat ik een redelijke salaris indicatie vind. En daar heb ik dus geen idee van en ik wil mezelf dan ook niet in de voet schieten.
A murky, forgotten land.
  zondag 26 augustus 2012 @ 14:39:26 #9
97111 ukga
Siewosie baas
pi_116023554
Wat is je hoogst afgeronde opleiding?
  PR/Manusje van alles zondag 26 augustus 2012 @ 14:40:47 #10
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_116023618
Misschien leuk voor een makelaar of zo... plaatjes voor foldertjes maken?
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
pi_116023847
quote:
0s.gif Op zondag 26 augustus 2012 14:39 schreef ukga het volgende:
Wat is je hoogst afgeronde opleiding?
VWO (lang geleden, dat wel).
A murky, forgotten land.
pi_116024117
Als salaris indicatie zou ik als ik jou was met deze competenties op het minimumloon inzetten, en hopen dat iemand je aaneemt en je op deze manier wat meer praktijk ervaring in welk vakgebied dan ook zal vergaren.

Die bemiddelaar wil gewoon weer een inschrijving binnenhalen, laat hem maar eens wat concreet vervulde 3d vacatures zonder enige technische achtergrond zien van afgelopen jaar.
  zondag 26 augustus 2012 @ 23:19:52 #13
97111 ukga
Siewosie baas
pi_116049633
quote:
0s.gif Op zondag 26 augustus 2012 14:45 schreef StateOfMind het volgende:

[..]

VWO (lang geleden, dat wel).
hmnja ligt een beetje aan je ervaringen, maar ik denk dat je een start salaris van 2200 niet gaat krijgen
pi_116051996
3d tekenen is leuk en aardig en je kan er bakken met geld mee verdienen, maar niet zonder een volledige universitaire ingenieurs opleiding. ondanks wat de meesten jouw doen geloven, is 3d tekenen geen kernactiviteit, maar een bijzaak voor een handige ingenieur. als je alleen maar kan tekenen, maar verder geen flauw idee hebt wat er met je tekening in het echt gebeurt, ben je niet echt waardevol voor een bedrijf.

ik zou minimumloon + 10% vragen, met een beetje geluk kom je er wel. en begin maar een serieuze opleiding (parttime) zoals werktuigbouwkunde of civiele techniek. :7
pi_116062660
Daarnaast kan iedere technische acadeem met een beetje 3d-inzicht het zelf leren door het gewoon te doen.

Ik geef je weinig kans als je geen opleiding hebt gedaan. vwo is niks waard op de arbeidsmarkt en is er alleen om naar de universiteit of hbo te kunnen.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_116064031
Wij hebben hier gewoon 3 monteurs lopen en 2 op kantoor, die 3d autocad voor "erbij" hebben.
Maar hier word het dan wel eens gebruikt, niet fulltime.
pi_116064209
Wat voor niveau is die cursus op gegeven?

Er zijn cursussen van een week oid waarbij ze je de bassis van autocad leren.

Als jij echt een goede 3D tekenaar bent en daarbij kan uittekenen wat anderen je vertellen (je hoeft dus geen technische achtergrondkennis te hebben, maar wel een hoog begrijpend vermogen) kan je best wel wat leuks verdiennen. Het feit is dat er op dit moment een groot aantal 50 plussers zijn in de technische sector die niet weten hoe autocad werkt. Als jij hun kan ondersteunen en kan tekenen wat hun uitdenken kan je jezelf in een aardige positie brengen.

Als je er als Acad tekenaar een 1200 euro netto over houdt per maand denk ik dat je tevreden mag zijn.
  maandag 27 augustus 2012 @ 13:45:08 #18
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_116064686
maar hoe teken je dan iets uit waarvan je niet weet wat het is?
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
  maandag 27 augustus 2012 @ 13:49:11 #19
382130 gnaeus
Risu inepto res ineptior nulla
pi_116064821
Sja, het is net als kunnen werken met Word. Dat maakt je nog geen communicatiedeskundige.

Je hebt een instrument leren gebruiken, nu het vak nog leren.
  maandag 27 augustus 2012 @ 13:52:24 #20
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_116064945
quote:
0s.gif Op maandag 27 augustus 2012 13:49 schreef gnaeus het volgende:
Sja, het is net als kunnen werken met Word. Dat maakt je nog geen communicatiedeskundige.

Je hebt een instrument leren gebruiken, nu het vak nog leren.
als zo'n productieleider zegt dat ze van 15:9 tandwieloverbrenging naar 13:8 over zijn gegaan, kan dat dan getekend worden door iemand die bij god niet weet waar het over gaat?
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
  maandag 27 augustus 2012 @ 13:53:31 #21
382130 gnaeus
Risu inepto res ineptior nulla
pi_116064997
quote:
0s.gif Op maandag 27 augustus 2012 13:52 schreef Maanvis het volgende:

[..]

als zo'n productieleider zegt dat ze van 15:9 tandwieloverbrenging naar 13:8 over zijn gegaan, kan dat dan getekend worden door iemand die bij god niet weet waar het over gaat?
Nee, tenzij hij uitlegt wat er bedoeld wordt. Maar dan kan ie het net zo goed zelf tekenen.
pi_116066052
quote:
0s.gif Op maandag 27 augustus 2012 13:53 schreef gnaeus het volgende:

[..]

Nee, tenzij hij uitlegt wat er bedoeld wordt. Maar dan kan ie het net zo goed zelf tekenen.
Tekenen in de technische sector kost tijd.

Een schets met de hand is vele malen sneller gemaakt als een compleet model in 3d.

Ook worden er tegenwoordig 3D scans gemaakt mbv een scanapparaat waarna het nog getekend/vernet moet worden in een 3D tekenprogramma.

Mijn ervaring ligt puur op WTB gebied, en als ik vertel over hoe leidingen lopen en welke diameters ze hebben met de bijbehorende lengtes moet iemand dit gewoon in een 3D model moeten kunnen tekenen als ze handigheid met de software hebben :)

Ik weet echter niet of er zoveel gedaan wordt met 3D dat je er een week mee kan vullen ... Dus is het wel fijn als je ook wat andere dingen kan (zoals bvb 2d tekenen)
pi_116066171
quote:
99s.gif Op maandag 27 augustus 2012 14:21 schreef Egberts het volgende:

[..]

Tekenen in de technische sector kost tijd.

Een schets met de hand is vele malen sneller gemaakt als een compleet model in 3d.

Ook worden er tegenwoordig 3D scans gemaakt mbv een scanapparaat waarna het nog getekend/vernet moet worden in een 3D tekenprogramma.

Mijn ervaring ligt puur op WTB gebied, en als ik vertel over hoe leidingen lopen en welke diameters ze hebben met de bijbehorende lengtes moet iemand dit gewoon in een 3D model moeten kunnen tekenen als ze handigheid met de software hebben :)

Ik weet echter niet of er zoveel gedaan wordt met 3D dat je er een week mee kan vullen ... Dus is het wel fijn als je ook wat andere dingen kan (zoals bvb 2d tekenen)
Als er gewerkt wordt met BIM, dan is in principe ál het werk wat je als bouwtechnisch tekenaar maakt in 3D. Enkel de output kan 2D zijn.
FOK! verstandig, lees een P.I.
pi_116066762
quote:
0s.gif Op maandag 27 augustus 2012 13:53 schreef gnaeus het volgende:

[..]

Dat is natuurlijk niet altijd waar, ik heb wat modeleurs die ik moet aansturen, de organische gevormde modellen voer ik echter zelf niet uit, maar kan wel goed duidelijk maken wat we nu precies bedoelen.
pi_116066977
quote:
99s.gif Op maandag 27 augustus 2012 14:21 schreef Egberts het volgende:

Al meer dan 15 jaar vul ik mijn dagen met 3D 8-) Oke dan ook nog het aansturen van wat mensen, het programeren van de modellen, maar mijn voornaamste taak is toch echt in 3d ontwerpen maken 50% van mijn tijd.

We hebben ook een 3d scanner op de afdeling staan, wij kunnen scans maken met om de 0.03 mm een punt en in de hoogte een nauwkeuigheid van 0.002 mm. Zolang het maar lossende modellen zijn dan.

En nee ik werk niet alleen maar autocad, aangezien dat pakket gewoon niet alles kan heb ik ook nog cimatron en artcam om artwork mee te maken. Voor het reverse engineeren hebben we copycad, en qau cam programeren powermill en cimatron.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')