abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_116000806
Ik ga morgen een nieuwe tv kopen, echter vraag ik me nu af of de muur waaraan ik hem wil monteren wel stevig genoeg is.

Ik begrijp dat het voor jullie moeilijk in te schatten is zonder verdere info, wat ik erover kan zeggen is, dat het een binnenmuurtje is in een huis uit de jaren 70.

Dit muurtje staat in de woonkamer ter afscheiding van de keuken en het zit gedeelte.

Het lijkt me gipsbeton, maar zeker weten doe ik het niet. zou het oko nog wat anders kunnen zijn ?

als ik een goede muur bevestigingsset koop volstaan dan de pluggen en schroeven die daarbij geleverd worden ? of kan ik beter andere kopen ?
pi_116001107
TVP voor pics van muur met TV op grond
Goed verhaal. Lekker kort.
pi_116003383
TV wordt morgen opgehaald, maar is een actueel model van 55".

Ik weet niet of je er veel aan hebt, maar hierbij de muur (die nu nog vol hangt):

pi_116003639
Gipsbeton ken ik niet (niet dat dat wat zegt). Ik gebruik gasbeton- en gips-blokken.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_116006884
geef het een naam.
Het is een huis uit '74 en er zal toen best wel een material zijn gebruikt dat toen gangbaar was.

Nu is de vraag wat is het ?

Kan ik zelf wat doen om te checken van welk materiaal deze muur is ?

Stel dat het gasbeton is, dan lijkt het me geen probleem om de tv hier tegenaan te hangen (of zie ik dat verkeerd ?)

Echter geld dit ook voor gipsblokken ?
pi_116007085
boor een gaatje er je weet wat voor muur het is.
pi_116008141
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 augustus 2012 22:48 schreef Basp1 het volgende:
boor een gaatje er je weet wat voor muur het is.
Dat geld misschien voor jou, maar de enige conclusie die ik kan trekken als ik klaar ben met boren is dat er een gaatje in m'n muur zit :)

ff serieus, hoe kom ik erachter wat voor muur het is ?

stel dat het ofwel gasbeton ofwel gips-blokken zijn, wat zouden jullie in beide gevallen doen om er een TV aan op te hangen ?

Zijn de meegeleverde bevestigingsmiddelen bij zo'n muurbeugel(o.i.d.) voldoende of moet ik bij de bouwmarkt beter spul halen ?
  zaterdag 25 augustus 2012 @ 23:31:39 #8
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_116008666
Beugel voor muurbevestiging moet je er soms/meestal zelf bij kopen.
The love you take is equal to the love you make.
pi_116009042
Vraag het de buren...?
Goed verhaal. Lekker kort.
  zondag 26 augustus 2012 @ 02:57:29 #10
372316 Wandtegeltje
Gebruiksaanwijzing (PDF)
pi_116013605
Als je boorstof krijtwit is is het gips, als je boorstof grijsachtig is is het gasbeton. Dit is als de muren zacht zijn, dus als je niet veel kracht hoeft te zetten bij het boren en je er zonder klopboor makkelijk in komt.

Als de kleur roodachtig is en je moet echt wat kracht zetten bij het boren is het steen, of kalkzandsteen, dan is het ook grijs.

Als je met een klopboor niet in de muur komt en je een boorhamer moet gebruiken is het beton, alles kan voorkomen.

Het kan ook nog gipsplaat zijn, dan hoor je door op de muur te kloppen, als hij hol klinkt is het een gipsplaatmuur.

Advies: boor een gat op de plaats waar je de TV op wilt hangen en kijk wat voor een muur het is. Kijk in de gebruiksaanwijzing wat het gewicht van de TV is.
Bij gipsplaat, gipsblokken en in mindere mate gasbeton kan het nodig zijn dat je speciale pluggen moet gebruiken.

Voor elk soort zachte muur is in de reguliere bouwmarkt een speciaal soort plug verkrijgbaar, van het merk Toggle bijvoorbeeld. Er zijn zelfs pluggen waar je een gat voor boort en die je dan inspuit met een vuller, waardoor de plug muurvast komt te zitten. Bij Toggle pluggen staat de toegestane belasting vermeld (per plug). Bij twijfel uiteraard beter kiezen voor een hogere belasting dan een te lichte belasting.

Succes.
pi_116016146
Kijk, dat zijn nog eens geode tips.

Ik heb nog geen gat geboord, echter in het verleden wel eens gedaan.

Het is een zachte muur en de boorstof is wit. kalk dus.
pi_116016283
Er bestaat ook zoiets als een chemisch anker (zie Wandtegel's beschrijving, laatste alinea), waarmee je een heel sterke verbinding kunt maken. Dat is veruit het fraaist.

Andere mogelijkheid is om door de muur heen te boren en met carrosserieringen, het draadeind aan de keukenkant te borgen. Als je achter de koelkast oid uitkomt. Zit daar een tegeltjes wand, dan uiteraard niet.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_116016356
quote:
17s.gif Op zondag 26 augustus 2012 10:57 schreef blomke het volgende:
Er bestaat ook zoiets als een chemisch anker (zie Wandtegel's beschrijving, laatste alinea), waarmee je een heel sterke verbinding kunt maken. Dat is veruit het fraaist.

Andere mogelijkheid is om door de muur heen te boren en met carrosserieringen, het draadeind aan de keukenkant te borgen. Als je achter de koelkast oid uitkomt. Zit daar een tegeltjes wand, dan uiteraard niet.
Die tv zit zo dicht op de muur dat de meeste krachten toch omlaag zijn dat door de muur boren lijkt me een overkill.
pi_116016403
Da's waar.
pi_116017709
Zoals gezegd, Tv hangt. Dat belast de ophanging vrijwel alleen op "afschuifkracht" dus dat gaat heel snel goed.

Gewoon goede boor pakken, goede plug die exact past en een goede schroef. Dan gaat het in alle gesteenten prima.

Gips plaat is het niet.

Geen gehobby met een cheap boor waarop staat dat het 8 Mm is maar na het boren een gat van 11 achter laat haha.

Mijn advies: tv halen, ophangset halen.... Montagepunt bepalen en gewoon boren. Zie je snel genoeg wat het is. Mocht het echt heel zacht zijn kan je altijd nog een super plug halen in de bouwmarkt.

Succes en post wat pics :)
Laat die handjes wapperen!
pi_116018555
Waarom geen mdf koker maken en die tussen plafond en vloer monteren. Blind aan het palfond monteren en aan de vloer. Kabels kunnen dan door de koker weggewerkt worden. Niets geen gat in de muur en wel stevigheid.
Jeroentje.
pi_116054996
quote:
0s.gif Op zondag 26 augustus 2012 12:27 schreef jpajs het volgende:
Waarom geen mdf koker maken en die tussen plafond en vloer monteren. Blind aan het palfond monteren en aan de vloer. Kabels kunnen dan door de koker weggewerkt worden. Niets geen gat in de muur en wel stevigheid.
Omdat een gaat boten en goed verankeren voor een muurbeugel makkelijker is dan een mdf koker kamerhoog te maken en netjes af te werken. En met een kabelgoot (zoals zo een dikke van vogels) zijn de kabels ook zo weg.
MIO DIOS!!! ESTA CIENCIA ES DIABOLICO!!!
  maandag 27 augustus 2012 @ 09:50:30 #18
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_116058183
Doe eens tegen de muur kloppen:
Klinkt het niet hol? Dan is het geen probleem om je tv op te hangen.
Klinkt het wel hol? Dan klein gaat je boren:
Is je boor wit: dan heb je gipsplaten en kan je de tv met holle wand pluggen omhangen.
Verandert je boor niet van kleur, of zie je hout uit het gat komen? Dan een andere muur zoeken om tv aan op te hangen.
So we just called him Fred
pi_117147135
Inmiddels heb ik m'n tv aan de muur hangen, het is geen holle muur, maar wel wit/gips.

Toen ik met 4 schroeven de beugel aan de muur heb gemonteerd zat het als een huis, m'n accutol was zelfs niet krachtig genoeg om de schroeven helemaal in de muur te draaien, dus toen met een 220v boormachine gedaan, dat ging uitstekend.

Ik ben niet bang dat hij naar benedenkomt, dus volgens mij zit het wel goed zo.

Iedereen bedankt voor de tips en het advies !!
  zondag 23 september 2012 @ 14:20:27 #20
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_117148702
Je hebt je tv aan een muur van gips gehangen met schroeven zonder pluggen?
So we just called him Fred
pi_117149593
quote:
0s.gif Op zondag 23 september 2012 14:20 schreef FredvZ het volgende:
Je hebt je tv aan een muur van gips gehangen met schroeven zonder pluggen?
:|W hij heeft zomaar wat gedaan
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')