abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 25 augustus 2012 @ 16:19:03 #26
321876 Cherna
Fuck the System
pi_115992655
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 augustus 2012 13:41 schreef karr-1 het volgende:
Volgens mij is het eerder andersom. Ouderen zitten vastgeroest in bepaalde patronen, hebben geen greintje flexibiliteit, willen alles vooral laten zoals het is omdat "we het al 100 jaar zo doen" en menen overal recht op te hebben.

Ik werk helaas in een omgeving waar het vol zit met mensen ouder dan 50 en je ergert je er dood aan.
In welk opzicht zijn ze niet flexibel en menen overal recht op te hebben?
In mijn ogen maakt leeftijd niets uit. Ieder zijn eigen kwaliteiten. In alle leeftijden heb je klaplopers.
krik, krak, sjiemela, sjiemela, sjiemela
krik, krak, sjiemela, sjiemela
  zaterdag 25 augustus 2012 @ 16:20:27 #27
152789 karr-1
One man can make a difference
pi_115992704
quote:
12s.gif Op zaterdag 25 augustus 2012 16:19 schreef Cherna het volgende:

[..]

In welk opzicht zijn ze niet flexibel en menen overal recht op te hebben?
In mijn ogen maakt leeftijd niets uit. Ieder zijn eigen kwaliteiten. In alle leeftijden heb je klaplopers.
Klopt, maar ouderen zijn over het algemeen minder bereid om een andere manier te proberen of iets op andere wijze aan te pakken
Op zondag 22 november 2015 20:44 schreef Bart2002 het volgende:
"Je bent wel een ongelooflijk eigenwijs pijpje drop."
  zaterdag 25 augustus 2012 @ 16:21:16 #28
321876 Cherna
Fuck the System
pi_115992734
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 augustus 2012 16:16 schreef karr-1 het volgende:

[..]

Dat en ze weigeren mee te gaan in de moderne tijd of in te zien dat dingen soms handiger, beter of sneller kunnen dan de manier waarop het al 100 jaar gebeurd.

In plaats van mee te doen en mee te denken gaan de hakken in het zand en weigeren ze elke medewerking.
Zou het ook niet zo kunnen zijn dat ze vanwege hun kennis juist tegengas bieden aan het jong middenkader dat er naast zit? En ja jongeren lopen slaafs achter hun baas aan. Dat heb ik ook ooit gedaan toen ik jong was. Niets nieuws onder de zon dus.
  zaterdag 25 augustus 2012 @ 16:23:16 #29
152789 karr-1
pi_115992821
quote:
12s.gif Op zaterdag 25 augustus 2012 16:21 schreef Cherna het volgende:

[..]

Zou het ook niet zo kunnen zijn dat ze vanwege hun kennis juist tegengas bieden aan het jong middenkader dat er naast zit? En ja jongeren lopen slaafs achter hun baas aan. Dat heb ik ook ooit gedaan toen ik jong was. Niets nieuws onder de zon dus.
Kennis kan veranderen en soms zijn nieuwe inzichten gewoon beter dan oude. Bij je eerste baan loop je misschien slaafs achter je baas aan, maar dat doe ik al jaren niet meer. Ouderen hebben meer ervaring misschien, maar niet noodzakelijk de meest recente kennis op het vakgebied.
  zaterdag 25 augustus 2012 @ 16:25:49 #30
321876 Cherna
Fuck the System
pi_115992937
Je zou er blij mee moeten zijn dat ouderen nog vaak oude methodes gebruiken. Die komen steeds vaker goed van pas. Die oude methodes hebben er namelijk voor gezorgd dat je het vak leert en niet alles vanzelfsprekend uit een printer rolt.
Je kunt je beter ook die methodes eigen maken. Het kan je in de toekomst nog van pas komen.
  zaterdag 25 augustus 2012 @ 16:27:44 #31
152789 karr-1
pi_115993002
quote:
12s.gif Op zaterdag 25 augustus 2012 16:25 schreef Cherna het volgende:
Je zou er blij mee moeten zijn dat ouderen nog vaak oude methodes gebruiken. Die komen steeds vaker goed van pas. Die oude methodes hebben er namelijk voor gezorgd dat je het vak leert en niet alles vanzelfsprekend uit een printer rolt.
Je kunt je beter ook die methodes eigen maken. Het kan je in de toekomst nog van pas komen.
Het heeft geen enkele zin om je een methode eigen te maken die al jaren achterhaalt is. Uiteraard zal je sommige dingen moeten kunnen of weten, maar er zijn genoeg dingen die veranderen en veel makkelijker en sneller kunnen dan voorheen.

En ik weet niet wat voor vak jij doet, maar bij mij rolt echt niet alles kant en klaar uit een printer, daar moet behoorlijk wat voor gebeuren.
pi_115993036
quote:
12s.gif Op zaterdag 25 augustus 2012 16:25 schreef Cherna het volgende:
Goed voor in een groot bedrijf: allemaal oude methodes. Weet je zeker dat de concurrentie je inhaalt.
  zaterdag 25 augustus 2012 @ 16:29:02 #33
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_115993056
quote:
12s.gif Op zaterdag 25 augustus 2012 16:21 schreef Cherna het volgende:

[..]

Ik denk dat men eerder vergeet als oudere werknemer dat men als beginner ook eens arrogant en onervaren was. Eerder is het probleem dat denk ik het management daar geen oog voor heeft. Men wil jong en goedkoop personeel. En de mensen met ervaring die het zelfs leuk zouden vinden deze mensen op te leiden. Zijn te duur en worden nu ontslagen.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
  zaterdag 25 augustus 2012 @ 16:37:51 #34
321876 Cherna
Fuck the System
pi_115993320
quote:
2s.gif Op zaterdag 25 augustus 2012 16:28 schreef bijdehand het volgende:

[..]

Goed voor in een groot bedrijf: allemaal oude methodes. Weet je zeker dat de concurrentie je inhaalt.
In de techniek zul je nog vreemd opkijken. Ik kan dat moeilijk uitleggen wat het verschil is dat je berekeningen met de hand kunt maken maar nu de computer als hulpmiddel gebruikt als dat je het nooit geleerd hebt om met de hand een berekening te maken. De meesten bezitten niet eens de basis meer.
Helaas als je het de jongeren wilt leren kost dat teveel tijd en word vaak gezien als nonsens en tijdverdrijf dat geen enkel nut heeft. En ja dan wil ik graag de hakken in het zand zetten. Het punt is dat vaak het management het niet eens snapt. Meestal als het te laat is.
pi_115993434
quote:
12s.gif Op zaterdag 25 augustus 2012 16:37 schreef Cherna het volgende:

[..]

In de techniek zul je nog vreemd opkijken. Ik kan dat moeilijk uitleggen wat het verschil is dat je berekeningen met de hand kunt maken maar nu de computer als hulpmiddel gebruikt als dat je het nooit geleerd hebt om met de hand een berekening te maken. De meesten bezitten niet eens de basis meer.
Helaas als je het de jongeren wilt leren kost dat teveel tijd en word vaak gezien als nonsens en tijdverdrijf dat geen enkel nut heeft. En ja dan wil ik graag de hakken in het zand zetten. Het punt is dat vaak het management het niet eens snapt. Meestal als het te laat is.
Ben niet zo thuis in de techniek, meer in het kantoorwereldje. Als ik kijk hoe het bij ons gaat op het werk dan kunnen die oudjes zich gewoon niet aanpassen aan een nieuw systeem en kraken ze alles af wat nieuwer is, ook al is het kostenbesparend en minstens zo goed. Die oudjes zijn arrogant, jammer gewoon.
  zaterdag 25 augustus 2012 @ 16:42:48 #36
152789 karr-1
pi_115993474
quote:
12s.gif Op zaterdag 25 augustus 2012 16:37 schreef Cherna het volgende:

[..]

In mijn ogen is het ook nonsens en tijdverdrijf om dat soort berekening uit je hoofd te doen. Een basis oke, maar verder dan dat is overbodig.
  zaterdag 25 augustus 2012 @ 16:43:03 #37
152789 karr-1
pi_115993482
quote:
2s.gif Op zaterdag 25 augustus 2012 16:41 schreef bijdehand het volgende:

[..]

Ben niet zo thuis in de techniek, meer in het kantoorwereldje. Als ik kijk hoe het bij ons gaat op het werk dan kunnen die oudjes zich gewoon niet aanpassen aan een nieuw systeem en kraken ze alles af wat nieuwer is, ook al is het kostenbesparend en minstens zo goed. Die oudjes zijn arrogant, jammer gewoon.
Precies, in mijn omgeving net zo, erg jammer
pi_115993546
We ergeren ons allemaal wel eens aan een ander wat de leeftijd ook is.
  zaterdag 25 augustus 2012 @ 16:56:35 #39
321876 Cherna
Fuck the System
pi_115993965
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 augustus 2012 16:42 schreef karr-1 het volgende:

[..]

In mijn ogen is het ook nonsens en tijdverdrijf om dat soort berekening uit je hoofd te doen. Een basis oke, maar verder dan dat is overbodig.
Dat is het niet. Maar iedereen die in dat vak zit zal weten waarom. Je hoeft het niet uit je hoofd te doen. Maar je moet het wel meester zijn. Daar zit het verschil. En als je dat het management uitlegt dan word dit gezien als onzin.
Het is gewoon een gemiste kans. Ik neem dat jongeren niet kwalijk. Maar het management zou hier meer aandacht voor moeten hebben.
  zaterdag 25 augustus 2012 @ 17:08:28 #40
152789 karr-1
pi_115994340
quote:
12s.gif Op zaterdag 25 augustus 2012 16:56 schreef Cherna het volgende:

[..]

Dat is het niet. Maar iedereen die in dat vak zit zal weten waarom. Je hoeft het niet uit je hoofd te doen. Maar je moet het wel meester zijn. Daar zit het verschil. En als je dat het management uitlegt dan word dit gezien als onzin.
Het is gewoon een gemiste kans. Ik neem dat jongeren niet kwalijk. Maar het management zou hier meer aandacht voor moeten hebben.
Waarom zouden ze vasthouden aan iets wat overbodig geworden is door moderne techniek, middelen etc.
  zaterdag 25 augustus 2012 @ 17:13:03 #41
321876 Cherna
Fuck the System
pi_115994489
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 augustus 2012 17:08 schreef karr-1 het volgende:

[..]

Waarom zouden ze vasthouden aan iets wat overbodig geworden is door moderne techniek, middelen etc.
Om flexibel te kunnen werken omdat je anders het probleem niet opgelost krijgt. Als je wat getallen invoert en er rolt iets uit en je kunt dit niet beoordelen kun je niet ingrijpen bij calamiteiten. Je kunt geen alternatief zoeken. En juist dat is ontzettend belangrijk in de techniek.
  zaterdag 25 augustus 2012 @ 17:16:06 #42
152789 karr-1
pi_115994588
quote:
12s.gif Op zaterdag 25 augustus 2012 17:13 schreef Cherna het volgende:

[..]

Om flexibel te kunnen werken omdat je anders het probleem niet opgelost krijgt. Als je wat getallen invoert en er rolt iets uit en je kunt dit niet beoordelen kun je niet ingrijpen bij calamiteiten. Je kunt geen alternatief zoeken. En juist dat is ontzettend belangrijk in de techniek.
En daar heb je dan weer die middelen voor om in te grijpen als het mis gaat. Vroeger moest het allemaal met de hand, op gevoel en een beetje inschatten, dat hoeft dus niet meer tegenwoordig. Al weigeren genoeg mensen dat in te zien.
pi_115994663
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 augustus 2012 17:16 schreef karr-1 het volgende:

[..]

En daar heb je dan weer die middelen voor om in te grijpen als het mis gaat. Vroeger moest het allemaal met de hand, op gevoel en een beetje inschatten, dat hoeft dus niet meer tegenwoordig. Al weigeren genoeg mensen dat in te zien.
Punt is nou juist dat het gevaarlijk kan zijn om volledig op de hulpmiddelen te vertrouwen, software maakt fouten (dat is een feit), als je zelf het begrip van de materie niet hebt, kun je die fouten dus ook niet opmerken en dan gebeuren er vervelende dingen.
  zaterdag 25 augustus 2012 @ 17:26:38 #44
152789 karr-1
pi_115994883
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 augustus 2012 17:18 schreef anboni het volgende:

[..]

Punt is nou juist dat het gevaarlijk kan zijn om volledig op de hulpmiddelen te vertrouwen, software maakt fouten (dat is een feit), als je zelf het begrip van de materie niet hebt, kun je die fouten dus ook niet opmerken en dan gebeuren er vervelende dingen.
Klopt, maar dat is basiskennis en dat is heel wat anders dan complete berekeningen uit je hoofd leren.
  zaterdag 25 augustus 2012 @ 18:21:46 #45
321876 Cherna
Fuck the System
pi_115996260
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 augustus 2012 17:26 schreef karr-1 het volgende:

[..]

Klopt, maar dat is basiskennis en dat is heel wat anders dan complete berekeningen uit je hoofd leren.
Maar steeds meer worden systemen niet gezien als hulpmiddel maar als noodzaak om tot een oplossing te komen. Althans in de techniek. Je leert de basis niet eens meer. Daar krijgen ouderen niet eens de kans meer voor om dit over te dragen.
Alleen de jongeren die slim genoeg zijn om die kennis los te peuteren bij ouderen blijven dan nog over.
pi_115996659
Haha, op mijn oude werk was het juist andersom. De oudjes zijn langzaam en slechtgehumeurd maar omdat ze werkervaring hebben achten ze zichzelf zo belachelijk speciaal. Ondertussen zijn ze jaloers op de jongeren die het werk vrijwel altijd veel beter/sneller doen en kregen we tussen neus en lippen door geklaag te horen als we eens per ongeluk iemand niet groette in de gang.

Maargoed, het was dan ook een kutbedrijf die het begrip 'hiërarchie' net wat te letterlijk nam en rationaliteit daarvoor graag opzij zette.
Conscience do cost.
pi_115998154
Als je je als oudere gaat ergeren aan jonge mensen is dat over het algemeen een teken dat je te oud bent of je je te oud voelt.
En als blijkt dat jongeren een andere mentaliteit op na houden moet je eerst eens even kijken of daar iets positiefs in zit. Per slot van rekening is verandering en vooruitgang niet tot stand gekomen omdat een volgende generatie precies hetzelfde was en deed als de ouders. (als dat wel zo was liepen we nog steeds als een soort holbewoner rond)

Ik ben zelf net iets over de helft van de periode waarin je geacht wordt met werk in je eigen levensonderhoud te voorzien en vind het over het algemeen wel meevallen met de mentaliteit. Voor de jonkies is het natuurlijk eerst wel even wennen dat je af en toe toch echt moet doen wat een ander je opdraagt en dat je niet allemaal binnen 2 jaar manager of directeur kunt zijn, maar dat hoort bij het inwerken vind ik.

De constatering m.b.t. taalvaardigheid onderschrijf ik wel. Maar daar hoef je je niet aan te ergeren, met glimlachen en hoofdschudden kom je de dag veel aangenamer door. En soms is het wel humor om geschriften van academisch geschoolden te lezen waarbij er ogenschijnlijk willekeurig met d's, t's en dt's gestrooid is.
-
pi_116011732
Ik kan me voorstellen dat er voor elke arrogante betweterige jongere wel een starre niet-meer-bij-de-tijd zijnde oudere werknemer is, maar 1 ding valt wel degelijk op:
De spelling van de huidige generatie 20ers is gewoon totale bagger. HBO-ers die op basisschoolniveau rekenen en schrijven. En 't is niet echt slordigheid; ze kunnen gewoon niet beter.
20 taal- en structuurfouten in 1 alinea. Voor 34+56 starten ze calc op (vanuit Windows menu en dan zoeken in de menu structuur... niet gewoon even calc intikken in de run box :') )

[ Bericht 28% gewijzigd door Knipoogje op 26-08-2012 01:18:22 ]
beter een knipoog dan een blauw oog
pi_116011923
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 augustus 2012 16:20 schreef karr-1 het volgende:

[..]

Klopt, maar ouderen zijn over het algemeen minder bereid om een andere manier te proberen of iets op andere wijze aan te pakken
Meestal omdat ze dat al eerder geprobeerd hebben en dat bleek dat het niet werkt. Veel patronen zijn er ingesleten omdat het nu eenmaal de meest efficiente manier is. En ja, die ga je niet aanpassen als een jong gastje zich afvraagt waarom het niet op zus en zo manier kan (meestal een manier die al eerder beproefd en verworpen is). Mijn ervaring is dat ouderen wel degelijk enthousiast worden als jongeren met iets werkelijk origineels komen dat werkt. Helemaal als het een verbetering is tov de huidige procedure.
beter een knipoog dan een blauw oog
pi_116014842
quote:
0s.gif Op zondag 26 augustus 2012 01:05 schreef Knipoogje het volgende:
Ik kan me voorstellen dat er voor elke arrogante betweterige jongere wel een starre niet-meer-bij-de-tijd zijnde oudere werknemer is, maar 1 ding valt wel degelijk op:
De spelling van de huidige generatie 20ers is gewoon totale bagger. HBO-ers die op basisschoolniveau rekenen en schrijven. En 't is niet echt slordigheid; ze kunnen gewoon niet beter.
20 taal- en structuurfouten in 1 alinea. Voor 34+56 starten ze calc op (vanuit Windows menu en dan zoeken in de menu structuur... niet gewoon even calc intikken in de run box :') )
Ja maar zo te merken werk jij op de sociale werkplaats en daar gelden dit soort onderzoeken niet.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')