abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 23 augustus 2012 @ 09:53:16 #1
278625 Murvgeslagen
Why are you so fuzzy?!
pi_115898056
Hoi,

Een paar jaar geleden ben ik gestopt met mijn toenmalig studie, en ben blijven hangen bij het bedrijf waar ik een bijbaan had.

In de eerste instantie heb ik veel ruimte gekregen om mij te ontwikkelen, en heb veel geleerd. Maar met name afgelopen half jaar ben ik steeds vaker geconfronteerd met het feit dat ik binnen dit bedrijf tegen de grenzen van de groei aanzit. Kortom: ik wil iets anders, ook iets anders dan de branche waar ik nu werk.

Hartstikke leuk allemaal, ik weet dat ik iets anders wil, maar wat ik dan wel wil ben ik nog niet over uit. Ik heb afgelopen jaren geleerd wat ik niet leuk vind, maar richting wat betreft wat ik wel leuk vindt heb ik weinig.

Ontzettend interessant, want je gaat lekker denken buiten je status quo. Maar omdat de dingen waarvan ik weet dat ik ze leuk vindt te vaag en ongrijpbaar zijn, zorgt het momenteel even voor een patstelling bij mijzelf.

Iemand misschien in hetzelfde schuitje (gezeten), of hebben jullie misschien tips om hier mee om te gaan?
"Not just in commerce but in the world of ideas too our age is putting on a veritable clearance sale. Everything can be had so dirt cheap that one begins to wonder whether in the end anyone will want to make a bid." - Soren Kierkegaard
pi_115898092
Gewoon doen?
  donderdag 23 augustus 2012 @ 10:23:20 #3
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_115898748
Andere baan zoeken?
Of eerst deeltijd studie en dan andere baan zoeken?
So we just called him Fred
pi_115898868
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2012 10:23 schreef FredvZ het volgende:
Andere baan zoeken?
Dat dus, of ga je met huidige bedrijf in gesprek wat zij voor jou kunnen betekenen qua scholing of iets.
pi_115899014
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2012 09:53 schreef Murvgeslagen het volgende:
Hoi,

Een paar jaar geleden ben ik gestopt met mijn toenmalig studie, en ben blijven hangen bij het bedrijf waar ik een bijbaan had.

In de eerste instantie heb ik veel ruimte gekregen om mij te ontwikkelen, en heb veel geleerd. Maar met name afgelopen half jaar ben ik steeds vaker geconfronteerd met het feit dat ik binnen dit bedrijf tegen de grenzen van de groei aanzit. Kortom: ik wil iets anders, ook iets anders dan de branche waar ik nu werk.

Hartstikke leuk allemaal, ik weet dat ik iets anders wil, maar wat ik dan wel wil ben ik nog niet over uit. Ik heb afgelopen jaren geleerd wat ik niet leuk vind, maar richting wat betreft wat ik wel leuk vindt heb ik weinig.

Ontzettend interessant, want je gaat lekker denken buiten je status quo. Maar omdat de dingen waarvan ik weet dat ik ze leuk vindt te vaag en ongrijpbaar zijn, zorgt het momenteel even voor een patstelling bij mijzelf.

Iemand misschien in hetzelfde schuitje (gezeten), of hebben jullie misschien tips om hier mee om te gaan?
Wat voor werk doe je in welke branche als ik vragen mag?
pi_115899081
Niet helemaal hetzelfde als bij jou, maar ik heb een periode in m'n werk gehad dat ik echt dacht 'is dit het nou?'. Daarbij had ik echt het idee dat de hele branche waar ik in werkte gewoonweg niet (meer?) voor mij was. Ik kan heel zwart-wit zijn in die dingen.

Ik heb best wat af gesolliciteerd en ook best wel op gesprek geweest. Ik reageerde op vacatures waar ik wel een kans maakte, niet omdat ik nou graag dat werk of die functie wilde doen. Ik denk dat ik dat ook wel uitgestraald heb, ik wilde weg waar ik zat, niet heel graag die ene baan.
Nergens aangenomen dus, en ach nou ja dat was dan zo.

Vervolgens een studie uitgekozen in een hele andere branche. Vol enthousiasme aan begonnen, 1,5 jaar gedaan inclusief een 1e stage. En toen bleek: ik vond de praktijk he-le-maal ruk. Dus gestopt.

Zonde? Nee ik ben er achtergekomen dat ik leren ansich erg leuk vind en dat me dat nog steeds goed af gaat. Ik heb een hernieuwde interesse gekregen in m'n eigen vakgebied/branche. Het bedrijf waar ik zat, dat was ik zat. Gelukkig per begin dit jaar in precies dezelfde branche werk gevonden. Een verademing om na ruim 10 jaar ergens anders te beginnen. Ik heb weer alle plezier in m'n werk en mijn branche en ik ga nu ook nog een extra branche gerichte studie doen, dus leren daar kom ik ook wel aan toe.

Ik bedoel maar, ik zou zeggen probeer het gewoon. Niet zomaar zonder iets je baan opzeggen, maar inderdaad een studie of een stage, kijk eens rond. Bevalt het niet dan ben je weer wat wijzer geworden.
klerkje
pi_115899317
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2012 10:36 schreef Spiegelei het volgende:
Niet helemaal hetzelfde als bij jou, maar ik heb een periode in m'n werk gehad dat ik echt dacht 'is dit het nou?'. Daarbij had ik echt het idee dat de hele branche waar ik in werkte gewoonweg niet (meer?) voor mij was. Ik kan heel zwart-wit zijn in die dingen.

Ik heb best wat af gesolliciteerd en ook best wel op gesprek geweest. Ik reageerde op vacatures waar ik wel een kans maakte, niet omdat ik nou graag dat werk of die functie wilde doen. Ik denk dat ik dat ook wel uitgestraald heb, ik wilde weg waar ik zat, niet heel graag die ene baan.
Nergens aangenomen dus, en ach nou ja dat was dan zo.

Vervolgens een studie uitgekozen in een hele andere branche. Vol enthousiasme aan begonnen, 1,5 jaar gedaan inclusief een 1e stage. En toen bleek: ik vond de praktijk he-le-maal ruk. Dus gestopt.

Zonde? Nee ik ben er achtergekomen dat ik leren ansich erg leuk vind en dat me dat nog steeds goed af gaat. Ik heb een hernieuwde interesse gekregen in m'n eigen vakgebied/branche. Het bedrijf waar ik zat, dat was ik zat. Gelukkig per begin dit jaar in precies dezelfde branche werk gevonden. Een verademing om na ruim 10 jaar ergens anders te beginnen. Ik heb weer alle plezier in m'n werk en mijn branche en ik ga nu ook nog een extra branche gerichte studie doen, dus leren daar kom ik ook wel aan toe.

Ik bedoel maar, ik zou zeggen probeer het gewoon. Niet zomaar zonder iets je baan opzeggen, maar inderdaad een studie of een stage, kijk eens rond. Bevalt het niet dan ben je weer wat wijzer geworden.
Goede post.

TS, enige lastige is dat je nu wel een moeilijke periode hebt om eventueel te switchen van baan. Dus sowieso niet je oude schoenen weggooien voordat je nieuwe hebt.
  donderdag 23 augustus 2012 @ 10:50:27 #8
278625 Murvgeslagen
Why are you so fuzzy?!
pi_115899399
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2012 09:54 schreef Rekkie het volgende:
Gewoon doen?
Wat doen? Dat is juist de vraag ;)

quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2012 10:23 schreef FredvZ het volgende:
Andere baan zoeken?
Andere baan zoeken ga ik natuurlijk doen, alleen welke richting is mij nog niet helemaal duidelijk. Dat wordt wel variabel soliciteren anders ;)
"Not just in commerce but in the world of ideas too our age is putting on a veritable clearance sale. Everything can be had so dirt cheap that one begins to wonder whether in the end anyone will want to make a bid." - Soren Kierkegaard
pi_115899418
Zijn er geen interne vacatures waar je eventueel op kan reageren, zodat je toch nog bij je huidig bedrijf kan blijven en daardoor je mogelijk in deze functie ook kan groeien?
  donderdag 23 augustus 2012 @ 10:52:25 #10
278625 Murvgeslagen
Why are you so fuzzy?!
pi_115899439
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2012 10:51 schreef Ron1986 het volgende:
Zijn er geen interne vacatures waar je eventueel op kan reageren, zodat je toch nog bij je huidig bedrijf kan blijven en daardoor je mogelijk in deze functie ook kan groeien?
Ik ken het bedrijf van binnen en buiten, ben in dat opzicht uitgekeken. En er spelen wat andere zaken, waardoor ik hier (op termijn) wel echt weg wil.
  donderdag 23 augustus 2012 @ 10:53:41 #11
278625 Murvgeslagen
Why are you so fuzzy?!
pi_115899462
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2012 10:33 schreef Sjacq het volgende:

[..]

Wat voor werk doe je in welke branche als ik vragen mag?
Ik weet niet of het handig is om dat te zeggen, ik wil nog niet gelijk weg. ;)

Gaat ook niet persé over de branche, maar meer over het gebrek aan een stukje 'visie'.
pi_115899499
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2012 10:53 schreef Murvgeslagen het volgende:

[..]

Gaat ook niet persé over de branche, maar meer over het gebrek aan een stukje 'visie'.
Kan ik begrijpen. En een grotere speler in dezelfde brance die wél meer ontwikkelingsmogelijkheden heeft?
  donderdag 23 augustus 2012 @ 10:55:45 #13
278625 Murvgeslagen
Why are you so fuzzy?!
pi_115899514
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2012 10:47 schreef Cracka-ass het volgende:

[..]

Goede post.

TS, enige lastige is dat je nu wel een moeilijke periode hebt om eventueel te switchen van baan. Dus sowieso niet je oude schoenen weggooien voordat je nieuwe hebt.
Dat sowieso, ik ga dus niet halsoverkop mijn ontslag aanbieden. Ik hoef ook niet direct weg, maar ik wil wel richting de toekomst denken. Kan met een maand gebeurt zijn of nog een half jaar duren.
pi_115899523
En vrienden en familieleden dan? Welk werk doen zij, lijkt je dat wat? Kan je daar misschien eens meelopen/meekijken?
Hoe zien vrienden en familie jou? Wat zijn je sterke punten en je minder sterke punten, ben je echt een mensen-mens? een verkoper? Dienstbaar? trek je het voortouw of niet? Duik je graag de boeken in? Zoek je graag dingen uit? Kantoorbaan vs fysiek bezig zijn? vaste werktijden vs onregelmatige tijden?

Allemaal dingen die je misschien iets kunnen helpen om je eigen interesse aan te laten sluiten op een leuke baan.
klerkje
pi_115899558
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2012 10:53 schreef Murvgeslagen het volgende:

[..]

Binnen de branche van baan wisselen een idee? Je hebt ervaring en als het je om de 'visie' gaat proef ik daaruit dat het je meer om de leiding/het betreffende bedrijf gaat. Een ander bedrijf in dezelfde branche kan heel verkwikkend werken, I know :)
klerkje
  donderdag 23 augustus 2012 @ 11:03:23 #16
278625 Murvgeslagen
Why are you so fuzzy?!
pi_115899713
Ik herken mij wel deels in jouw verhaal, alleen wil ik dus niet maar wat gaan solliciteren om het solliciteren. Ben jij weer op een zelfde soort functie terecht gekomen binnen jouw branche, of ben je wel wat anders gaan doen?

Zelfde branche is misschien wel een idee, alleen wil ik wel zeker wisselen van functie. Sowieso een functie op de groei.
pi_115900133
De keerzijde:
Paar jaar geleden hetzelfde.
Vast contract bij werk dat mij wel beviel, maar het bedrijf (de sfeer) niet.
Tijdelijk contract geaccepteerd van een jaar elders.
Contract niet verlengd.
Nu al 5 maand WW. Zit nu wel eens te piekeren of ik de sfeer bij de voorlaatste baan wel echt zo rot vond, of dat ik dat als een vicieuze cirkel ben gaan aanzwengelen. Even verder nadenkend was het van beide een beetje. Moeilijk is dit. Soms moet je met andere ogen naar iets kijken. Je kunt de positieve kant zien, of in het negatieve gaan malen.
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
pi_115908614
Hier ook een lotgenoot met het toetsenbord in de hand.

Ben een dertiger die graag in de techniek zou willen werken, ambitie offshore of iets dergelijks, althans om de ervaring eens gehad te hebben.

Huidige situatie echter, geen afgerond HBO-diploma, wel propedeuse Logistiek & Economie. Veel ervaring in de logistiek, divers cv, goede beoordelingen en tweetal getuigschriften. Nu een baan met een aflopend contract en helaas nog geen uitzicht op iets realistisch anders.

Gewenste situatie, zou graag een mbo opleiding wil doen deeltijd voor volwassen, waardoor bijvoorbeeld Atlas services zou zeggen, he jou willen we graag over een jaar of twee hebben!

En dan twijfel, pieker, surf in rond en vraag me af hoe te beginnen, is dit wel (nog) mogelijk?

Ja en dan is hulp van andere best fijn.

Daarom terug te komen op TS, schrijf je eigen persoonlijk ontwikkelingsplan. Vind dit een goede manier om je gedachten ten aanzien van een boel zaken, onderbouwd (want dat doe je zelf) te ordenen.
pi_115911076
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2012 15:06 schreef Adrie072 het volgende:

En dan twijfel, pieker, surf in rond en vraag me af hoe te beginnen, is dit wel (nog) mogelijk?

Herkenning...

Misschien kun je eens een bedrijf opzoeken dat precies datgene heeft dat jij zoekt.
En dan een hele enthousiaste mail sturen.
Dat is volgens mij een eerste stap.
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
pi_115932890
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2012 11:03 schreef Murvgeslagen het volgende:
Ik herken mij wel deels in jouw verhaal, alleen wil ik dus niet maar wat gaan solliciteren om het solliciteren. Ben jij weer op een zelfde soort functie terecht gekomen binnen jouw branche, of ben je wel wat anders gaan doen?

Zelfde branche is misschien wel een idee, alleen wil ik wel zeker wisselen van functie. Sowieso een functie op de groei.
Moet je ook niet doen: solliciteren om het solliciteren. Ik deed dat wel, maar dat heeft met niets opgeleverd. Je moet wel echt achter je keuze staan. Mijn keuze om een studie te gaan doen in iets anders heeft bij mij er toe geleid dat ik hernieuwde energie voor m'n eigen vak/branche kreeg.

De functie, tja ik heb 8 jaar fulltime gewerkt en de laatste jaren (na opleiding) een bepaalde functie gekregen. Echter doordat je in een bedrijf groeit (zo groot is/was het ook weer niet) ben en blijf je toch met manusje van alles. Dat was ook wel 1 van de dingen waar ik tegen opliep; Je ontwikkeld jezelf, doet ook steeds meer werk op dat niveau, maar moet even makkelijk (vaak) ander/minder werk doen.
Ik ben toen bewust minder gaan werken (70%) en heb dus een stap teruggezet en eigenlijk ook heel bewust verantwoordelijkheid weggehaald bij mijn functie. Dat minder werken was noodzakelijk om de studie te kunnen doen.

Nu werk ik nagenoeg fulltime en op niveau (het niveau dat ik moet hebben met mijn opleiding). Heel prettig vond en vind ik dat ik ook zo binnengekomen. Er wordt dus niet van mij verwacht dat ik de telefoon ga opnemen of met koffie loopt te schenken zeg maar. Niet dat ik me daar te goed voor voel, maar ik zie het als een stuk waardering + de baas wil gewoon dat ik het merendeel van mijn tijd besteed aan hetgeen waarvoor ik ben opgeleid.

Lang verhaal kort: op papier dezelfde functie, in de praktijk werk ik nu veel meer op niveau.

Doorgroei mogelijkheden? Tja, zoveel lagen hebben we niet; qua functie omhoog dan zou ik echt nog wel enkele jaren moeten studeren op WO-niveau. De vraag is of ik dat wil, bovendien kan dat niet bij mij in de buurt, dus daar kijk ik nu ook niet naar.
Doorgroei in de zin van verdieping kan zeker, maar dat is heel afhankelijk van je eigen instelling.
klerkje
  donderdag 23 augustus 2012 @ 23:43:56 #21
215658 Trashcanman
I talk to planets baby!
pi_115933302
Ik heb niet alle reacties heel aandachtig gelezen maar heeft je huidige werkgever ook een loopbaanbegeleider of heb je al eens bij een loopbaancentrum geinformeerd? Als je bij je werk een vertrouwenspersoon hebt zou je ook met diegene om de tafel kunnen gaan zitten.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')