abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_115813877
quote:
Geld alleen besteden aan voeding, onderwijs en zorg

AMSTERDAM - In Australië krijgen hulpbehoevenden een soort betaalpas met een geldbedrag er op. Met de pas kunnen ze alleen geld uitgeven aan voeding, woonruimte, kleding, onderwijs en zorg.

De pas is bedoeld voor mensen die geldproblemen hebben of een groot risico lopen hierop. Deze mensen kunnen dus in Austrailië maar in beperkte mate bepalen waar ze dit geld aan besteden. Geld dat overblijft kunnen de gebruikers sparen.[Lees verder in bron]
Bron: http://www.telegraaf.nl/o(...)rwijs_en_zorg__.html

Ik zou dit ook een goed idee vinden voor hier. Je creeert hiermee inderdaad iets waarmee ze uitsluitend dingen kunnen kopen waarvoor de uitkering bedoelt is, namelijk eerste levensbehoeften én je zorgt ervoor dat andere mensen niet de hele tijd roepen dat ze LCD tv's kopen van hun uitkering.

[ Bericht 30% gewijzigd door paddy op 21-08-2012 17:08:10 ]
  dinsdag 21 augustus 2012 @ 10:11:34 #2
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_115814060
Lijkt een prima oplossing inderdaad.

quote:
Burgers die de pas ontvangen hebben veel klachten over de Basics card. Sommigen laten BBC weten zich te schamen bij het tonen van de pas aan de kassa.
Mooi toch, dat spoort mensen tenminste aan om zelf geld te gaan verdienen.
pi_115814112
Lijkt me een prima idee. Hopelijk wordt dit snel onderzocht en voorgesteld bij positief resultaat. Het is alleen wachten op de eerste partij die de vergelijking met Jodensterren gaat maken :')
pi_115814177
quote:
7s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 10:11 schreef kwiwi het volgende:

[..]

Zo werkt t niet natuurlijk.

Je bent geen crimineel als je een bijstands uitkering krijgt.
En banen vinden.. zo makkelijk is dat allemaal niet.

Meeste mensen die dat beweren hebben veelal zelf al een baan.

Er zijn zat banen ja, de "goedkoopste" worden aan polen gegeven, want : goedkoper.
Dus al solliciteer je forget about it.
Dat zal niet bij ieder bedrijf of whatever gebeuren maar de "baan kans" krimpt ermee in.

Dan heb je nog de aparte keerzijde van de 'crisis'.
Zat banen maar de eisen zijn dan belachelijk.
Starters baantjes waar naar ervaring gevraagd word gelijk aan een persoon die het al 10 jaar doet.
Of laagbetaalde banen maar oh wacht je bent te hoog opgeleid, teveel kans dat diegene vertrekt dus niet aangenomen.

etcetc,

Wederom niet bij ieder bedrijf maar zo krimpt je kans wel keer op keer.

Dan is er nog iets vrij belangrijks, dat gedeeltelijk werken om er weer in te komen (of uit de bijstand te komen) niet loont, je word teveel gekort en houd minder over dan als je helemaal niet zou werken.

Daar komt bij niet iedereen in de bijstand is een of andere "flodder" type tokkie.
Dat is een beeld dat veel mensen lijken te hebben.
pi_115814261
Hmm, wel jammer, omdat je dan met Oud & Nieuw een stuk minder vuurwerk zal zien.
pi_115814266
Dit systeem is er eigenlijk al, mensen die bij de schuldsanering lopen krijgen afgepast geld.
There is only one religion
pi_115814302
Het lijkt me een goed plan. Veel bijstandstrekker kunnen namen geen prioriteiten stellen. Wel voor 500 euro aan vuurwerk de lucht inknallen tijdens Oud & Nieuw en vervolgens maanden achter elkaar klagen dat de zorgverzekering niet meer te betalen is.
pi_115814326
Krijg je hier in Nederland er nooit doorheen. In Australie gaan ze wat minder omslachtig te werk, je komt er ook niet zomaar in als asielzoeker bijvoorbeeld.
Radical islam is the snake in the grass.
Moderate islam is the grass that hides the snake.
pi_115815247
quote:
7s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 10:11 schreef kwiwi het volgende:

[..]

Juist....waarom zou je je schamen als je er niets aan kunt doen. Ik zou me wel schamen als ik als gezonde mens bij de kassa kom en dan zo'n pas uit mijn tas trek. Wederom , een stimulerend effect.

quote:
0s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 10:17 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

[..]

Zo werkt t niet natuurlijk.

Je bent geen crimineel als je een bijstands uitkering krijgt.
En banen vinden.. zo makkelijk is dat allemaal niet.

Meeste mensen die dat beweren hebben veelal zelf al een baan.

Er zijn zat banen ja, de "goedkoopste" worden aan polen gegeven, want : goedkoper.
Dus al solliciteer je forget about it.
Dat zal niet bij ieder bedrijf of whatever gebeuren maar de "baan kans" krimpt ermee in.

Dan heb je nog de aparte keerzijde van de 'crisis'.
Zat banen maar de eisen zijn dan belachelijk.
Starters baantjes waar naar ervaring gevraagd word gelijk aan een persoon die het al 10 jaar doet.
Of laagbetaalde banen maar oh wacht je bent te hoog opgeleid, teveel kans dat diegene vertrekt dus niet aangenomen.

etcetc,

Wederom niet bij ieder bedrijf maar zo krimpt je kans wel keer op keer.

Dan is er nog iets vrij belangrijks, dat gedeeltelijk werken om er weer in te komen (of uit de bijstand te komen) niet loont, je word teveel gekort en houd minder over dan als je helemaal niet zou werken.

Daar komt bij niet iedereen in de bijstand is een of andere "flodder" type tokkie.
Dat is een beeld dat veel mensen lijken te hebben.
Wie zegt dat je met zo'n kaart crimineel bent??? Als je er niets aan kunt doen dan voel je je niet schuldig hoor. Op het moment dat je je wel schuldig gaat voelen........dan is er wellicht iets anders aan de hand?

quote:
0s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 10:21 schreef Weltschmerz het volgende:
Ik zie meer in een kruis op hun voorhoofd, zodat je weet wie je in zijn gezicht mag spugen. Dat lijkt me veel beter voor het gevoel van eigenwaarde van de loonslaafjes, en die moeten ook tevreden gehouden worden.
Wat een opvatting. Dus jij vind uitkeringstrekkers dus eigenlijk minderwaardig??
Je verplicht mensen om het geld wat ze krijgen, uit te geven aan goederen waarvoor het bedoeld is.....ja ik zie de crime. :)
  dinsdag 21 augustus 2012 @ 11:02:08 #10
367511 HD9
Nivelleren ;)
pi_115815286
kun je dan geen bier kopen?/
of ruilen
Nivelleren, als je het erg vaak doet, ga je het steeds leuker vinden :)
pi_115815316
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 11:00 schreef Chahna het volgende:

[..]

Wie zegt dat je met zo'n kaart crimineel bent??? Als je er niets aan kunt doen dan voel je je niet schuldig hoor. Op het moment dat je je wel schuldig gaat voelen........dan is er wellicht iets anders aan de hand?
Ja, dan gebeurt er maatschappelijk ook wat , dan kun je als je zo'n kaart trekt direct op een tassencontrole bij de kassa rekenen.
pi_115815335
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 11:00 schreef Chahna het volgende:

[..]

Juist....waarom zou je je schamen als je er niets aan kunt doen. Ik zou me wel schamen als ik als gezonde mens bij de kassa kom en dan zo'n pas uit mijn tas trek. Wederom , een stimulerend effect.

[..]

[..]

Wat een opvatting. Dus jij vind uitkeringstrekkers dus eigenlijk minderwaardig??
Je verplicht mensen om het geld wat ze krijgen, uit te geven aan goederen waarvoor het bedoeld is.....ja ik zie de crime. :)
Schaamte komt meestal voort uit dat je je anders dan anderen voelt.

Dat gevoel kan je ook opgelegd worden doordat je opeens 'singled out" word met zo'n kaart.
  dinsdag 21 augustus 2012 @ 11:05:57 #13
367511 HD9
Nivelleren ;)
pi_115815374
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 11:04 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

[..]

Dat gevoel kan je ook opgelegd worden doordat je opeens 'singled out" word met zo'n kaart he.
je hoeft die kaart toch niet op je voorhoofd te plakken??

Aleen als je wat koopt
En dat kun je overal doen, hoeft niet in je eigen straat
Nivelleren, als je het erg vaak doet, ga je het steeds leuker vinden :)
pi_115815378
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 11:03 schreef Dance99Vv het volgende:

[..]

Ja, dan gebeurt er maatschappelijk ook wat , dan kun je als je zo'n kaart trekt direct op een tassencontrole bij de kassa rekenen.
Dus in jouw optiek zijn alle uitkeringstrekkers crimineel?? Dan is er iets verkeerd aan jouw denkwijze........verander dat.

quote:
0s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 11:04 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

[..]

Dat gevoel kan je ook opgelegd worden doordat je opeens 'singled out" word met zo'n kaart he.
Ach, je loopt niet de hele tijd met die kaart in je hand he...... het is niet net als een ster op je borst. Daarnaast,...van veel mensen kun je nu ook al zien dat ze in de categorie 'bijstand' zitten. Die geven daar ook niet om hoor.
pi_115815441
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 11:06 schreef Chahna het volgende:

[..]

Dus in jouw optiek zijn alle uitkeringstrekkers crimineel?? Dan is er iets verkeerd aan jouw denkwijze........verander dat.

[..]

Ach, je loopt niet de hele tijd met die kaart in je hand he...... het is niet net als een ster op je borst. Daarnaast,...van veel mensen kun je nu ook al zien dat ze in de categorie 'bijstand' zitten. Die geven daar ook niet om hoor.
Ik vind niet dat het daar om gaat.

Maar goed meningen verschillen. :)

Overigens heb je het over iemand anders z'n generaliseren qua denkwijze.
Terwijl je zelf precies hetzelfde doet over bijstandsmensen.. namelijk dat ze er niet om geven gezien de manier waarop jij denkt dat ze zijn of overkomen in jouw ogen.

I dunno.. its a slippery slope.
pi_115815498
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 11:06 schreef Chahna het volgende:

[..]

mijn optiek heeft betrekking op de maatschappij die ergens op reageert (de pas) niet op de uitkeringstrekker in persoon.
pi_115815586
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 11:09 schreef Dance99Vv het volgende:

[..]

mijn optiek heeft betrekking op de maatschappij die ergens op reageert (de pas) niet op de uitkeringstrekker in persoon.

Leg eens uit....hoe kan een maatschappij (jij en ik en de buurman) nu reageren op een pas??? Ik bedoel..die pas zit in een tas. Men haalt de pas uit de tas en gaat ermee betalen. Ga jij nu ineens schreeuwen en wijzen en 'ohhhhhh een uitkeringstrekker, controleer haar tas!' roepen?? Of begrijp ik het nu verkeerd?
pi_115815674
Waarom verbaast mij het niet dat er op FOK! ook van die achterlijke debielen rondlopen die alle mensen die van een uitkering moeten leven gewoon doodleuk over één kam scheren?
█▄ █▄█ █▄ █▄█▄█ █▄█ ▀█▀
TryAndResistClicking. Trollspray.
pi_115815711
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 11:12 schreef Chahna het volgende:

[..]

Leg eens uit....hoe kan een maatschappij (jij en ik en de buurman) nu reageren op een pas??? Ik bedoel..die pas zit in een tas. Men haalt de pas uit de tas en gaat ermee betalen. Ga jij nu ineens schreeuwen en wijzen en 'ohhhhhh een uitkeringstrekker, controleer haar tas!' roepen?? Of begrijp ik het nu verkeerd?
Gelukkig zijn er mensen zoals jij, maar lees de reacties in de telegraaf eens en je snapt mijn denkwijze.
Daarnaast probeer je me steeds in een negatieve hoek te drukken, waar ik mezelf niet in kan vinden.
pi_115815715
De meeste mensen hebben gewoon een vertekend beeld van een persoon die in de uitkering zit.
█▄ █▄█ █▄ █▄█▄█ █▄█ ▀█▀
TryAndResistClicking. Trollspray.
  dinsdag 21 augustus 2012 @ 11:20:30 #21
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_115815793
quote:
13s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 11:17 schreef CantFazeMe het volgende:
De meeste mensen hebben gewoon een vertekend beeld van een persoon die in de uitkering zit.
Nee, maar een grote groep bestaat nou eenmaal uit mensen die het wel prima vinden om elke maand geld te krijgen zonder er iets voor te doen.
pi_115815799
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 11:17 schreef Dance99Vv het volgende:

[..]

Gelukkig zijn er mensen zoals jij, maar lees de reacties in de telegraaf eens en je snapt mijn denkwijze.
Daarnaast probeer je me steeds in een negatieve hoek te drukken, waar ik mezelf niet in kan vinden.
Dat laatste was zeker mijn bedoeling niet, mijn excuus.

Dat er mensen lopen die nooit nadenken en alleen maar roepen, laat gaan. De helft van die reacties zijn van mensen die in aanmerking komen voor zo'n kaart ;)
pi_115815849
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 11:20 schreef Chahna het volgende:

[..]

Dat er mensen lopen die nooit nadenken en alleen maar roepen, laat gaan. De helft van die reacties zijn van mensen die in aanmerking komen voor zo'n kaart ;)
En waar baseer je dat in vredesnaam op? :')
Om dat mensen niet met het idee of principe eens zijn?

Kom op zeg.. over arrogantie gesproken.
pi_115815913
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 11:12 schreef Chahna het volgende:

[..]

Dat schreeuwen en wijzen zal misschien niet snel gebeuren maar wel afkeurende blikken bij de kassa en dat men zich daar erg ongemakkelijk bij zou voelen.

Ik ben zelf ook niet zo voor zo'n systeem. Natuurlijk begrijp ik het wel dat het ook voor mensen zelf 'veiliger' is omdat er meer controle vanuit de overheid en meer aan budgetten gedaan wordt.
Maar de stigmatisering van zo'n pas vind ik echt een naar idee.

Dan liever zoals ze het hier in Duitsland doen met hartz4, je krijgt ook afgepast geld je huur wordt betaald, je vaste lasten, dingen voor je kinderen etc en daarnaast wordt uitgerekend hoeveel geld het gezin (gemiddeld genomen) nodig heeft voor eten, kleding, vrije tijd etc. Dus in principe kun je nooit zonder eten zitten. Verneuk je het daarna nog met het geld wat je in je handen krijgt heb je imo maar pech. Iets met eigen verantwoordelijkheid.
ijs_beer fan!
pi_115815987
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 11:20 schreef Chahna het volgende:

[..]

Mooi vooroordeel wel, ik denk dat de waarheid toch iets genuanceerder is.
ijs_beer fan!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')