abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 21 augustus 2012 @ 08:29:55 #1
343879 LolaLovesYou
Je bent een schatje!
pi_115812191
Dus ik zit net personeel rechten door te bladderen ivm een eigen bedrijf starten,
en ik stuit op een linkje naar slaapdienst rechten van verschillende vak gebieden.

Mijn vriend werkt sinds kort op 0 uren contract slaap diensten met hier op volgend een 3-urige
ochtend dienst in de gehandicapten zorg en krijgt hier maar 5 uur voor.
Nieuwsgierig dus toch maar gaan kijken, want hij is dus elke week 46 uur op zijn werk en krijgt hier maar 20 uur voor betaald.

Nou staat er dus dat je voor een slaapdienst, tussen 22:00 en 6:00 49% [de helft] uit betaald krijgt.

Ja, nee dus. Mijn vriend krijgt tussen 22:00 en 7:00 maar 2 uur betaald.

Nou is het een klein bedrijf, dus zou hier vast een kleinschaligheid regel voor zijn die dus nergens zo snel te vinden is, dus het komt er op neer dat ik me nu af vraag:

Mag dit wel, op een 0 uren contract, totaal 46 uur aanwezig zijn en maar 20 betaald krijgen?
Ook met wat voor kleinschaligheid reglement dan ook...
En zijn er voor kleine GHZ bedrijven geen minimale gesteld?
pi_115812216
Heb je wel in de goede CAO gekeken?

Als hij voor die slaapdienst toch niet betaald krijgt kan hij toch net zo goed thuis gaan slapen en dan 's ochtends even 3 uurtjes gaan werken?
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
  dinsdag 21 augustus 2012 @ 08:43:10 #3
343879 LolaLovesYou
Je bent een schatje!
pi_115812319
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 08:33 schreef DroogDok het volgende:
Heb je wel in de goede CAO gekeken?

Als hij voor die slaapdienst toch niet betaald krijgt kan hij toch net zo goed thuis gaan slapen en dan 's ochtends even 3 uurtjes gaan werken?
Ja ik heb dit dus uit de CAO GHZ gehaald,
maar een kleinschalig bedrijf hoeft zich hier niet aan te houden en mag deze dus als richtlijn aanhouden. Maar ik vraag me dus af of dit voor de hele CAO GHZ geld en of er geen minima zijn gesteld.

En mijn vriend heeft zelf inderdaad ook flinke twijfels op het moment.
In zijn eerste gesprek werd verteld dat hij 7 uur zou krijgen, maar aangezien hij een 0 uren contract tekende heeft hij dit niet zwart op wit gekregen.
Het is dan ook zijn eerste echte baan, ik had zelf persoonlijk ook 7 uur en schaal 40 geeist,
maar ik had besloten mij bewust erbuiten te houden. Hij moet het tenslotte zelf gaan leren.. beetje gehaaid zijn.
  dinsdag 21 augustus 2012 @ 08:47:22 #4
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_115812372
Het beste kan ie gewoon met een P&O dame van het werk overleggen over hoe en wat ;).
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
  dinsdag 21 augustus 2012 @ 08:53:31 #5
343879 LolaLovesYou
Je bent een schatje!
pi_115812451
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 08:47 schreef Maanvis het volgende:
Het beste kan ie gewoon met een P&O dame van het werk overleggen over hoe en wat ;).
Ja hoe dan ook heeft hij dit besloten te doen na de afloop van zijn eerste maand,
hij wilt niet riskeren ontslagen te worden. Ze beloven hem wat meer diensten omdat het hele bedrijf momenteel maagbanden laat zetten of zwanger is.. typisch joh zorg.
Maar dan nog blijven het erg onder betaald werk zo.

Hoe dan ook heeft het bedrijf wat problemen,
mijn moeder werkt er als leiding en overzichter van meerdere groepen en meneer zelf heeft er 2 jaar stage gelopen.
De bedrijfs eigenaren willen geen personeel ontslaan terwijl mijn moeder al enkele keren ontslagen heeft geadviseerd, veel personeel gaat niet persoonlijk om met cliënten en zitten er de hele dag betaald koekjes te eten en te klagen over hun gewicht.
Dus het is hoe dan ook een goed idee dat mijn vriend even verder blijft zoeken.

Mijn vriend was dan ook aangenomen omdat hij goed met de cliënten omgaat,
dus geven ze hem slaap diensten. :')
  dinsdag 21 augustus 2012 @ 08:54:26 #6
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_115812459
Je wordt heus niet ontslagen als je een keertje een vraagje stelt.
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
  dinsdag 21 augustus 2012 @ 08:56:04 #7
343879 LolaLovesYou
Je bent een schatje!
pi_115812481
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 08:54 schreef Maanvis het volgende:
Je wordt heus niet ontslagen als je een keertje een vraagje stelt.
Precies, helemaal omdat de eigenaren anti ontslag zijn.
Maar meneer vind het toch wat eng en ik had mij voorgenomen hem zijn eigen boontjes te laten doppen.

Lastig wel om hem zo te zien ploeteren.
  dinsdag 21 augustus 2012 @ 08:56:48 #8
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_115812491
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 08:56 schreef LolaLovesYou het volgende:

[..]

Precies, helemaal omdat de eigenaren anti ontslag zijn.
Maar meneer vind het toch wat eng en ik had mij voorgenomen hem zijn eigen boontjes te laten doppen.

Lastig wel om hem zo te zien ploeteren.
Wat een mietje. Dan komt ie zichzelf vanzelf een keer tegen.
Ik zeg altijd dat je niet moet zeiken over zaken waarvan je weet dat je op kunt staan om ertegenin te gaan of ze te veranderen, maar niet doet uit angst.
Een gedicht over Maanvis
  dinsdag 21 augustus 2012 @ 08:58:11 #9
343879 LolaLovesYou
Je bent een schatje!
pi_115812519
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 08:56 schreef Maanvis het volgende:

[..]

Wat een mietje. Dan komt ie zichzelf vanzelf een keer tegen.
Ja nu dus onder andere. :')
Komt allemaal goed, we zijn allemaal wel eens nieuw in de echte wereld en maatschappij geweest.
Beetje ruggengraat komt vanzelf wel.

^laten we het hopen tenminste :|
  dinsdag 21 augustus 2012 @ 08:58:55 #10
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_115812532
klopt, als je onder de 21 bent is zulke angst heel normaal.
Een gedicht over Maanvis
pi_115812548
Je kan toch op iemand van personeelszaken afstappen en vragen: hé, hoe zit dat nou ook alweer met die slaapdiensten? In de CAO staat dat je 49% betaald moet krijgen, maar hier is dat een stukje minder, zijn wij niet aan die CAO gebonden ofzo?

Daardoor wordt je niet echt ontslagen.
  dinsdag 21 augustus 2012 @ 09:01:58 #12
343879 LolaLovesYou
Je bent een schatje!
pi_115812594
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 08:58 schreef Maanvis het volgende:
klopt, als je onder de 21 bent is zulke angst heel normaal.
Ja tja,
hij heeft ook 3 opleidingen gedaan dus nu is hij 23 met deze issues.
Best lastig aanzien voor mij aangezien ik echt gehaaid kreng van de bovenste plank ben.

quote:
0s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 08:59 schreef jroz het volgende:
Je kan toch op iemand van personeelszaken afstappen en vragen: hé, hoe zit dat nou ook alweer met die slaapdiensten? In de CAO staat dat je 49% betaald moet krijgen, maar hier is dat een stukje minder, zijn wij niet aan die CAO gebonden ofzo?

Daardoor wordt je niet echt ontslagen.
Ja precies, denk dat het feit dat dat zijn schoonmoeder is het makkelijker zou moeten maken.. maar het tegendeel is waar :')

Niemand weet verder de precieze regels voor kleinschalige GHZ bedrijven tot relatie op de CAO?
  dinsdag 21 augustus 2012 @ 09:02:50 #13
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_115812609
Je moeder werkt er, kun je haar niet vragen of de betaling zoals die aan je vriend gedaan is conform de bedrijfsregels is?
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  dinsdag 21 augustus 2012 @ 09:04:25 #14
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_115812631
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 09:01 schreef LolaLovesYou het volgende:

[..]

Ja tja,
hij heeft ook 3 opleidingen gedaan dus nu is hij 23 met deze issues.
Best lastig aanzien voor mij aangezien ik echt gehaaid kreng van de bovenste plank ben.
Zolang je niet zijn problemen probeert op te lossen (en al helemaal niet gaat bellen met dat bedrijf) is het iig goed.
quote:
Ja precies, denk dat het feit dat dat zijn schoonmoeder is het makkelijker zou moeten maken.. maar het tegendeel is waar :')

Niemand weet verder de precieze regels voor kleinschalige GHZ bedrijven tot relatie op de CAO?
Sorry, mijn kristallen bol ben ik kwijt.
Een gedicht over Maanvis
  dinsdag 21 augustus 2012 @ 09:04:31 #15
343879 LolaLovesYou
Je bent een schatje!
pi_115812635
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 09:02 schreef Leandra het volgende:
Je moeder werkt er, kun je haar niet vragen of de betaling zoals die aan je vriend gedaan is conform de bedrijfsregels is?
Ja heb ik gedaan, ze geeft dus aan dat hun kleinschalig zijn en dus niet naar de GHZ CAO hoeven te handelen.
Al gaf ze wel toe dat ze niet wist dat de wettelijke eis en hun reglement zo extreem uiteen liepen.
  dinsdag 21 augustus 2012 @ 09:04:33 #16
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_115812636
Oh en het feit dat z'n schoonmoeder er werkt zou niets uit moeten maken, sterker nog; om alle schijn van bevoordeling tegen te gaan zou het zelfs wel eens lastiger voor hem kunnen zijn.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  dinsdag 21 augustus 2012 @ 09:13:10 #17
343879 LolaLovesYou
Je bent een schatje!
pi_115812768
Nou ziet er naar uit dat het een lastige zaak is zonder een duidelijk antwoord,
wegens te kort aan informatie over kleinschaligheid in relatie met CAO GHZ.

Google has let me down.

Ik zou verder gaan met het motiveren en ondersteunen van man lief,
voor een eventueel gesprek met zijn hogere om toch te vragen naar een hogere loon schaal en/of meer betaalde uren.

Bedankt voor de informatie.
  dinsdag 21 augustus 2012 @ 09:14:44 #18
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_115812787
kan hij geen glazen bol kopen op de rommelmarkt zodat ie kan zien waardoor het komt? da's wel lekkerder dan als je niet naar je P&O medewerker durft.
Een gedicht over Maanvis
pi_115813140
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 08:43 schreef LolaLovesYou het volgende:

[..]

Ja ik heb dit dus uit de CAO GHZ gehaald,
maar een kleinschalig bedrijf hoeft zich hier niet aan te houden en mag deze dus als richtlijn aanhouden.
Wie beweert dat?
Ja, die met de ballen in de bek.
pi_115813496
Niemand komt er helemaal alleen in het leven, beetje hulp geven kan echt geen kwaad.

Anyway volgens mij is het niet toegestaan wat ze doen.
  dinsdag 21 augustus 2012 @ 10:22:26 #21
382130 gnaeus
Risu inepto res ineptior nulla
pi_115814306
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 08:58 schreef LolaLovesYou het volgende:

[..]

Ja nu dus onder andere. :')
Komt allemaal goed, we zijn allemaal wel eens nieuw in de echte wereld en maatschappij geweest.
Beetje ruggengraat komt vanzelf wel.

^laten we het hopen tenminste :|
Praat een beetje normaal over je vriend zeg, het is je zoon niet.
pi_115815157
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 09:13 schreef LolaLovesYou het volgende:
Nou ziet er naar uit dat het een lastige zaak is zonder een duidelijk antwoord
Voor een gehaaid kreng ben je bijzonder makkelijk af te schepen.

Je trekt je handen van het probleem af omdat je vriend het zogezegd zelf maar moet regelen maar eigenlijk heb je geen idee wat je aan het doen bent?

Nachtaanwezigheidsdienst wordt in beginsel gecompenseerd met tijd. Krijgt hij geen uren in plaats van salaris? Is de Cao van toepassing verklaard in zijn contract, heeft de werkgever mogelijk ontheffing, is er een OR, etc?
pi_115815480
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 09:01 schreef LolaLovesYou het volgende:

[..]

Als het zijn schoonmoeder is is het toch jouw moeder of zie ik dat nu verkeerd? Dan moet die het toch gewoon kunnen vragen?
¡sdnʞɔnɟ ןןɐ ɟo ɹǝɥʇoɯ ǝɥʇ sı uoıʇdɯnssɐ
  dinsdag 21 augustus 2012 @ 11:22:12 #24
231121 Sylver_
Gooi mielies!
pi_115815832
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 09:13 schreef LolaLovesYou het volgende:
Nou ziet er naar uit dat het een lastige zaak is zonder een duidelijk antwoord,
wegens te kort aan informatie over kleinschaligheid in relatie met CAO GHZ.

Google has let me down.
Wellicht omdat het niet bestaat?
Ignorance is bliss, but knowledge is power.
  dinsdag 21 augustus 2012 @ 12:02:57 #25
343879 LolaLovesYou
Je bent een schatje!
pi_115817449
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 10:56 schreef Deshain het volgende:

[..]

Nachtaanwezigheidsdienst wordt in beginsel gecompenseerd met tijd. Krijgt hij geen uren in plaats van salaris? Is de Cao van toepassing verklaard in zijn contract, heeft de werkgever mogelijk ontheffing, is er een OR, etc?
Hij heeft een 0 uren contract dus deze regel is dan niet van toepassing.

quote:
5s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 11:22 schreef Sylver_ het volgende:

[..]

Wellicht omdat het niet bestaat?
Dat bedacht ik mij dus ook,
nergens in de CAO GHZ staat ook maar iets over uitzondering voor kleinschalige woon inrichtingen en/of kleine bedrijven. Maar kennelijk doen veel woonboerderijen tijdens deze tijden snijden in de betalende slaap uren..
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')