abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 20 augustus 2012 @ 23:49:29 #1
270840 Saisai
pro freubelaar
pi_115806731
Ik heb een huis op het oog, maar deze heeft een recht tot overpad dóór de garage. Volgens de makelaar wordt hier alleen op afspraak gebruik van gemaakt en dat is bijna nooit zegt hij.

Ja dat zal allemaal wel, maar dit wil ik graag zwart op wit ergens terug kunnen lezen. Nou was ik in de veronderstelling dat de kadaster dit soort gegevens bijhield en heb ik een rapport van de site gedownload. Helaas staat er helemaal niets in wat dit recht betreft.

Waar zou ik dit zwart op wit terug kunnen vinden?

bvd voor jullie hulp. :)
O+
pi_115806983
Dat dien je toch vast te leggen als je een huis koopt? Dat doe je meestal als je de notariële akte opstelt samen met de notaris. Je hebt ook verjaring, als het recht van overpad al jaren bestaat, dan heeft de buurman weinig tot niks te maren. Dat is wat ik ervan begrepen heb.

Erfdienstbaarheid dien je meestal vast te leggen in een notariële akte. In het kadaster staat alleen wie de eigenaar is van het huis. :')
  maandag 20 augustus 2012 @ 23:58:32 #3
270840 Saisai
pro freubelaar
pi_115807099
quote:
14s.gif Op maandag 20 augustus 2012 23:55 schreef Jellereppe het volgende:
Dat dien je toch vast te leggen als je een huis koopt? Dat doe je meestal als je de notariële akte opstelt samen met de notaris. Je hebt ook verjaring, als het recht van overpad al jaren bestaat, dan heeft de buurman weinig tot niks te maren. Dat is wat ik ervan begrepen heb.
verjaren is in dit geval niet aan de orde, ze hebben het recht echt nodig. Hun doorgang naar binnen is dermate smal dat verhuizen aan die kant niet te doen is. Dat moet écht door de garage. Je hoeft geen jurist te zijn om te zien dat je die rechtzaak gaat verliezen.

Wat ik me wel afvraag, is hoe breed dit pad moet zijn. En dat kán in de voorwaarden staan, maar hoeft niet. Mits het er niet instaat is de gangbare maat (dacht ik) 1 meter, en dat is prima.
O+
pi_115807111
quote:
Zover ik weet is een recht van overpad juist iets tussen buren, en niet tussen opvolgende eigenaren onderling. Een bestaand recht van overpad heeft een nieuwe eigenaar te respecteren.
Alleen waar je die kunt vinden? Geen idee.
En een recht van overpad door de garage? Ook een vreemde weg voor het overpad.
  maandag 20 augustus 2012 @ 23:59:01 #5
270840 Saisai
pro freubelaar
pi_115807118
quote:

Erfdienstbaarheid dien je meestal vast te leggen in een notariële akte. In het kadaster staat alleen wie de eigenaar is van het huis. :')
Ligt eraan hoe lang de huidige eigenaar het pand heeft. Het kan er wel degelijk instaan.
O+
pi_115807178
quote:
0s.gif Op maandag 20 augustus 2012 23:58 schreef frederik het volgende:

[..]

Zover ik weet is een recht van overpad juist iets tussen buren, en niet tussen opvolgende eigenaren onderling. Een bestaand recht van overpad heeft een nieuwe eigenaar te respecteren.
Alleen waar je die kunt vinden? Geen idee.
En een recht van overpad door de garage? Ook een vreemde weg voor het overpad.
Dat klopt. De eigenaren zullen dit samen moeten afspreken, maar als je het zwart op wit wilt dan dien je dit echt in een notariële akte vast te leggen. Het Kadaster houdt dit soort rechten niet bij.
  dinsdag 21 augustus 2012 @ 00:02:30 #7
270840 Saisai
pro freubelaar
pi_115807226
Maar dat is dus gebeurd tijdens 1 van de voorgaande verkopen, waar vind ik die aktes? (want dat is de vraag uiteindelijk)
O+
pi_115807250
Ben je verplicht dit over te nemen dan? Mijn ouders hadden ooit een huis waar ze hadden laten vastzetten dat er geen recht van overpad is, toen ze dit verkochten was de nieuwe eigenaar dit vergeten toe te voegen/ verlengen en hadden de buren automatisch recht om door zijn tuin te mogen huppelen :P
  dinsdag 21 augustus 2012 @ 00:03:27 #9
270840 Saisai
pro freubelaar
pi_115807261
Want, normaliter mag je de doorgang helemaal niet afsluiten. En dat gebeurt nu uiteraard wel, want garage.
O+
  dinsdag 21 augustus 2012 @ 00:04:19 #10
270840 Saisai
pro freubelaar
pi_115807287
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 00:03 schreef deadly_kiss het volgende:
Ben je verplicht dit over te nemen dan?
Ja.
O+
  dinsdag 21 augustus 2012 @ 00:06:32 #11
355869 Jellereppe
ZOA-Amfora!FAN
pi_115807373
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 00:02 schreef Saisai het volgende:
Maar dat is dus gebeurd tijdens 1 van de voorgaande verkopen, waar vind ik die aktes? (want dat is de vraag uiteindelijk)
Contact opnemen met de desbetreffende notaris? Het beste is als je eerste even informeert bij de vorige eigenaren of ze geen kopie van de akte hebben liggen.
  dinsdag 21 augustus 2012 @ 00:08:36 #12
270840 Saisai
pro freubelaar
pi_115807459
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 00:06 schreef Jellereppe het volgende:

[..]

Contact opnemen met de desbetreffende notaris? Het beste is als je eerste even informeert bij de vorige eigenaren of ze geen kopie van de akte hebben liggen.
De eigenaar is niet echt bereikbaar. Ik heb de makelaar al gevraagd, die zal het ook wel hebben toch?
O+
  dinsdag 21 augustus 2012 @ 00:12:48 #13
355869 Jellereppe
ZOA-Amfora!FAN
pi_115807605
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 00:08 schreef Saisai het volgende:

[..]

De eigenaar is niet echt bereikbaar. Ik heb de makelaar al gevraagd, die zal het ook wel hebben toch?
Je weet niet welke notaris de akte heeft opgesteld? Geen idee of je de akte dan kunt inzien, maar je kunt het dan zeker navragen.

Het zou best kunnen dat een makelaar een kopie van de akte heeft, per slot van rekening zijn ze een belangrijke spil in de verkoop van huizen. Helemaal zeker weten doe ik het niet. Vraag het even na zou ik zeggen.

Anders moet je echt even contact opzoeken met de vorige eigenaar/notaris!
pi_115808215
quote:
11s.gif Op maandag 20 augustus 2012 23:49 schreef Saisai het volgende:
Ik heb een huis op het oog, maar deze heeft een recht tot overpad dóór de garage.
Dat kan niet waar zijn dacht ik in eerste instantie, nog nooit van gehoord namelijk. Bij nader inzien toch weer wat minder vreemd. Kan natuurlijk best een recht geweest zijn wat oorspronkelijk betrekking had op een strook grond waar later een garage op gezet is.
En het maakt natuurlijk nog verschil of de garage verbonden is met de woning of dat het een losstaand gebouw is.
quote:
Volgens de makelaar wordt hier alleen op afspraak gebruik van gemaakt en dat is bijna nooit zegt hij.
Daar heb je dus geen bal aan, resultaten uit het verleden......
Stel je voor dat ze iets aanschaffen waarmee 4x daags door jouw garage heen en weer gelopen/gereden moet worden.
Zo'n beding in deze situatie lijkt me een blok aan het been bij eventuele verkoop.
Denk er nog maar even heel goed over na.
Gezanik om een "bron" beschouw ik als een gebrek aan eigen algemene ontwikkeling.
  dinsdag 21 augustus 2012 @ 00:34:04 #15
270840 Saisai
pro freubelaar
pi_115808256
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 00:32 schreef quo_ het volgende:

[quote]

Dat kan niet waar zijn dacht ik in eerste instantie, nog nooit van gehoord namelijk. Bij nader inzien toch weer wat minder vreemd. Kan natuurlijk best een recht geweest zijn wat oorspronkelijk betrekking had op een strook grond waar later een garage op gezet is.
En het maakt natuurlijk nog verschil of de garage verbonden is met de woning of dat het een losstaand gebouw is.

Nee, het betreft een garage midden in de stad, waar het al járen zo staat. Toen de mensen nog 1 meter 50 waren en ze geen banken naar binnen hoefden te slepen was er niets aan de hand, maar dat lukt nu niet meer door hun huidige ingang. Deze garage, die grenst aan de achterkant van het huis is de enige mogelijkheid voor dit soort zaken.
quote:
Daar heb je dus geen bal aan, resultaten uit het verleden......
Stel je voor dat ze iets aanschaffen waarmee 4x daags door jouw garage heen en weer gelopen/gereden moet worden.
Zo'n beding in deze situatie lijkt me een blok aan het been bij eventuele verkoop.
Denk er nog maar even heel goed over na.
Ja precies, daarom wil ik precies weten wat er is vastgesteld.
O+
pi_115808387
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 00:34 schreef Saisai het volgende:

[..]

Ja precies, daarom wil ik precies weten wat er is vastgesteld.
Zoals hier al genoemd hoort zo'n recht in een notariele akte te staan. Vreemd dat de verkopende partij deze niet meelevert.
Ik heb een huis waarbij de toegangsweg eigen terrein is, gedeeld met een paar buren.
De condities zaten keurig in het verkoopdossier van de makelaar zodat ik kon zien hoe bepaalde zaken geregeld zijn.
Gezanik om een "bron" beschouw ik als een gebrek aan eigen algemene ontwikkeling.
  dinsdag 21 augustus 2012 @ 00:40:28 #17
270840 Saisai
pro freubelaar
pi_115808448
Nou ja, ik heb de vraag al neergelegd bij de makelaar zoals je ziet, dus ik wacht wel af. :) Mits ik het wel gewoon mag afsluiten en het inderdaad op afspraak is zoals de makelaar beweert, heb ik er geen problemen mee.
O+
pi_115808948

[ Bericht 100% gewijzigd door kingtoppie op 21-08-2012 00:57:04 ]
Rustig aan.
  dinsdag 21 augustus 2012 @ 01:36:15 #19
379442 dr.Bellows
not a one trick pony
pi_115809783
Was laatst nog bij de rijdende rechter een grappige uitzending over. Stel had een tussenwoning gekocht enhad recht van overpad om bij de garage achter te komen. Alleen was daar door de vorige bewoners meer dan 20 jaar geen gebruik van gemaakt. Buren wilden niet meewerken, maar trokken wel aan het kortste eind. Ze moesten toegang verschaffen, nieuw aan te leggen weg moest wel door de nieuwe bewoners betaald worden.
Die vrouw die er al zo,lang woonde, wilde meteen verhuizen :')
Op dinsdag 2 oktober 2012 14:27 schreef tong80 het volgende: _O_ :P
pi_115810310
Een recht van overpad wordt geregistreerd door het Kadaster. Wil je duidelijkheid dan kun je door het Kadaster een Erfdienstbaarhedenonderzoek laten uitvoeren. Zie voor meer info: http://www.kadaster.nl/wi(...)stbaarhedenondz.html
pi_115813064
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 02:09 schreef maan_man het volgende:
Een recht van overpad wordt geregistreerd door het Kadaster. Wil je duidelijkheid dan kun je door het Kadaster een Erfdienstbaarhedenonderzoek laten uitvoeren. Zie voor meer info: http://www.kadaster.nl/wi(...)stbaarhedenondz.html
Heb je de TS gelezen? Daar staat het niet in. En wat betreft het onderzoek, dat laat je uitvoeren als er twijfels zijn.

Wat betreft het recht, misschien dat de huidige bewoners er geen gebruik van maken, maar wat als die verhuizen en er nieuwe mensen komen, die voor elk dingetje er gebruik van willen maken? Ik denk dat er in de akte niet staat dat er recht op overpad is voor max x dagen per jaar, maar dat er allen recht tot overpad is.
pi_115813310
Het staat in de notariele transportakte (leveringsakte). Daarin moet worden aangegeven welke rechten er op het pand/perceel zijn gevestigd. Deze akte moet je apart aanvragen en krijg je niet zomaar mee bij een kadastraal uittreksel. Maar je kunt het ook aan de huidige/vorige bewoners vragen.
pi_115813339
Dat er niets bij het kadaster staat zegt echter nog niet dat er niets bestaat.

- Recht van overpad kan (notarieel) worden vastgelegd zonder dat dit bij het kadaster wordt vastgelegd (zover ik weet is dat geen verplichting, wel handig om te doen voor de duidelijkheid)
- Recht van overpad kan door de gewoonte ontstaan, in dat geval staat er helemaal nergens wat, en is wat gebruikelijk is doorslaggevend.

Ik denk alleen wel dat een verkoper goed moet aangeven of er een erfdienstbaarheid op het onroerend goed rust, en zo ja welke. In beginsel moet je als verkoper die onroerende zaak immers vrij van bijzondere lasten en beperkingen leveren, of die lasten uitdrukkelijk overeenkomen met de koper.

quote:
Artikel 15

1. De verkoper is verplicht de verkochte zaak in eigendom over te dragen vrij van alle bijzondere lasten en beperkingen, met uitzondering van die welke de koper uitdrukkelijk heeft aanvaard.

2. Ongeacht enig andersluidend beding staat de verkoper in voor de afwezigheid van lasten en beperkingen die voortvloeien uit feiten die vatbaar zijn voor inschrijving in de openbare registers, doch daarin ten tijde van het sluiten van de overeenkomst niet waren ingeschreven.
burgerlijk wetboek boek 7
  dinsdag 21 augustus 2012 @ 11:28:59 #24
270840 Saisai
pro freubelaar
pi_115816081
Nog geen reactie van de makelaar. Nogmaals, ik heb geen problemen met het recht tot overpad en heb niet de illusie dat ik deze teniet kan doen. Ik wil gewoon precies weten wat er vastgelegd is, of dit tot in de puntjes vast gaan leggen. Ik wil niet dat er onduidelijkheden komen.
O+
  dinsdag 21 augustus 2012 @ 11:31:27 #25
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_115816174
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 11:28 schreef Saisai het volgende:
Nog geen reactie van de makelaar. Nogmaals, ik heb geen problemen met het recht tot overpad en heb niet de illusie dat ik deze teniet kan doen. Ik wil gewoon precies weten wat er vastgelegd is, of dit tot in de puntjes vast gaan leggen. Ik wil niet dat er onduidelijkheden komen.
http://www.kadaster.nl/wi(...)stbaarhedenondz.html
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')