verjaren is in dit geval niet aan de orde, ze hebben het recht echt nodig. Hun doorgang naar binnen is dermate smal dat verhuizen aan die kant niet te doen is. Dat moet écht door de garage. Je hoeft geen jurist te zijn om te zien dat je die rechtzaak gaat verliezen.quote:Op maandag 20 augustus 2012 23:55 schreef Jellereppe het volgende:
Dat dien je toch vast te leggen als je een huis koopt? Dat doe je meestal als je de notariële akte opstelt samen met de notaris. Je hebt ook verjaring, als het recht van overpad al jaren bestaat, dan heeft de buurman weinig tot niks te maren. Dat is wat ik ervan begrepen heb.
Zover ik weet is een recht van overpad juist iets tussen buren, en niet tussen opvolgende eigenaren onderling. Een bestaand recht van overpad heeft een nieuwe eigenaar te respecteren.quote:Op maandag 20 augustus 2012 23:55 schreef Jellereppe het volgende:
Dat dien je toch vast te leggen als je een huis koopt? Dat doe je meestal als je de notariële akte opstelt samen met de notaris. Je hebt ook verjaring, als het recht van overpad al jaren bestaat, dan heeft de buurman weinig tot niks te maren. Dat is wat ik ervan begrepen heb.
Ligt eraan hoe lang de huidige eigenaar het pand heeft. Het kan er wel degelijk instaan.quote:Op maandag 20 augustus 2012 23:55 schreef Jellereppe het volgende:
Erfdienstbaarheid dien je meestal vast te leggen in een notariële akte. In het kadaster staat alleen wie de eigenaar is van het huis.![]()
Dat klopt. De eigenaren zullen dit samen moeten afspreken, maar als je het zwart op wit wilt dan dien je dit echt in een notariële akte vast te leggen. Het Kadaster houdt dit soort rechten niet bij.quote:Op maandag 20 augustus 2012 23:58 schreef frederik het volgende:
[..]
Zover ik weet is een recht van overpad juist iets tussen buren, en niet tussen opvolgende eigenaren onderling. Een bestaand recht van overpad heeft een nieuwe eigenaar te respecteren.
Alleen waar je die kunt vinden? Geen idee.
En een recht van overpad door de garage? Ook een vreemde weg voor het overpad.
Ja.quote:Op dinsdag 21 augustus 2012 00:03 schreef deadly_kiss het volgende:
Ben je verplicht dit over te nemen dan?
Contact opnemen met de desbetreffende notaris? Het beste is als je eerste even informeert bij de vorige eigenaren of ze geen kopie van de akte hebben liggen.quote:Op dinsdag 21 augustus 2012 00:02 schreef Saisai het volgende:
Maar dat is dus gebeurd tijdens 1 van de voorgaande verkopen, waar vind ik die aktes? (want dat is de vraag uiteindelijk)
De eigenaar is niet echt bereikbaar. Ik heb de makelaar al gevraagd, die zal het ook wel hebben toch?quote:Op dinsdag 21 augustus 2012 00:06 schreef Jellereppe het volgende:
[..]
Contact opnemen met de desbetreffende notaris? Het beste is als je eerste even informeert bij de vorige eigenaren of ze geen kopie van de akte hebben liggen.
Je weet niet welke notaris de akte heeft opgesteld? Geen idee of je de akte dan kunt inzien, maar je kunt het dan zeker navragen.quote:Op dinsdag 21 augustus 2012 00:08 schreef Saisai het volgende:
[..]
De eigenaar is niet echt bereikbaar. Ik heb de makelaar al gevraagd, die zal het ook wel hebben toch?
Dat kan niet waar zijn dacht ik in eerste instantie, nog nooit van gehoord namelijk. Bij nader inzien toch weer wat minder vreemd. Kan natuurlijk best een recht geweest zijn wat oorspronkelijk betrekking had op een strook grond waar later een garage op gezet is.quote:Op maandag 20 augustus 2012 23:49 schreef Saisai het volgende:
Ik heb een huis op het oog, maar deze heeft een recht tot overpad dóór de garage.
Daar heb je dus geen bal aan, resultaten uit het verleden......quote:Volgens de makelaar wordt hier alleen op afspraak gebruik van gemaakt en dat is bijna nooit zegt hij.
Nee, het betreft een garage midden in de stad, waar het al járen zo staat. Toen de mensen nog 1 meter 50 waren en ze geen banken naar binnen hoefden te slepen was er niets aan de hand, maar dat lukt nu niet meer door hun huidige ingang. Deze garage, die grenst aan de achterkant van het huis is de enige mogelijkheid voor dit soort zaken.quote:Op dinsdag 21 augustus 2012 00:32 schreef quo_ het volgende:
[quote]
Dat kan niet waar zijn dacht ik in eerste instantie, nog nooit van gehoord namelijk. Bij nader inzien toch weer wat minder vreemd. Kan natuurlijk best een recht geweest zijn wat oorspronkelijk betrekking had op een strook grond waar later een garage op gezet is.
En het maakt natuurlijk nog verschil of de garage verbonden is met de woning of dat het een losstaand gebouw is.
Ja precies, daarom wil ik precies weten wat er is vastgesteld.quote:Daar heb je dus geen bal aan, resultaten uit het verleden......
Stel je voor dat ze iets aanschaffen waarmee 4x daags door jouw garage heen en weer gelopen/gereden moet worden.
Zo'n beding in deze situatie lijkt me een blok aan het been bij eventuele verkoop.
Denk er nog maar even heel goed over na.
Zoals hier al genoemd hoort zo'n recht in een notariele akte te staan. Vreemd dat de verkopende partij deze niet meelevert.quote:Op dinsdag 21 augustus 2012 00:34 schreef Saisai het volgende:
[..]
Ja precies, daarom wil ik precies weten wat er is vastgesteld.
Heb je de TS gelezen? Daar staat het niet in. En wat betreft het onderzoek, dat laat je uitvoeren als er twijfels zijn.quote:Op dinsdag 21 augustus 2012 02:09 schreef maan_man het volgende:
Een recht van overpad wordt geregistreerd door het Kadaster. Wil je duidelijkheid dan kun je door het Kadaster een Erfdienstbaarhedenonderzoek laten uitvoeren. Zie voor meer info: http://www.kadaster.nl/wi(...)stbaarhedenondz.html
burgerlijk wetboek boek 7quote:Artikel 15
1. De verkoper is verplicht de verkochte zaak in eigendom over te dragen vrij van alle bijzondere lasten en beperkingen, met uitzondering van die welke de koper uitdrukkelijk heeft aanvaard.
2. Ongeacht enig andersluidend beding staat de verkoper in voor de afwezigheid van lasten en beperkingen die voortvloeien uit feiten die vatbaar zijn voor inschrijving in de openbare registers, doch daarin ten tijde van het sluiten van de overeenkomst niet waren ingeschreven.
http://www.kadaster.nl/wi(...)stbaarhedenondz.htmlquote:Op dinsdag 21 augustus 2012 11:28 schreef Saisai het volgende:
Nog geen reactie van de makelaar. Nogmaals, ik heb geen problemen met het recht tot overpad en heb niet de illusie dat ik deze teniet kan doen. Ik wil gewoon precies weten wat er vastgelegd is, of dit tot in de puntjes vast gaan leggen. Ik wil niet dat er onduidelijkheden komen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |