hehequote:Op maandag 20 augustus 2012 13:28 schreef HotSummerNight het volgende:
http://lmgtfy.com/?q=belastingdienst+schenkingen+2012&l=1
quote:Op maandag 20 augustus 2012 13:31 schreef HotSummerNight het volgende:
of je die 2012 euro nu krijgt van je moeder of van de buurvrrouw, dat boeit niet
Open er een topic over.quote:Op maandag 20 augustus 2012 13:35 schreef mighty_myte het volgende:
Echt bezopen dat je voor het geld waar hard voor is gewerkt nog belasting moet betalen als je ouders het je nalaten.
Een soort overlijdensboete is het. Bezopen.
bron ?quote:
quote:Schenkbelasting
De Belastingdienst heft schenkbelasting over alles wat u als schenking krijgt van iemand die in Nederland woont. Voor het eerste deel van een schenking geldt een vrijstellingsbedrag. Dit betekent dat iemand in ieder geval over de eerste ¤ 2012 geen belasting hoeft te betalen. Daarna hangt de belasting af van de hoogte van het bedrag en van wie het afkomstig is. Iemand betaalt bijvoorbeeld een lager percentage over een schenking van zijn ouders dan over een schenking van zijn grootouders.
De mijne, ook de belastingdienst, zegt het volgende:quote:Op maandag 20 augustus 2012 13:36 schreef HotSummerNight het volgende:
[..]
bron ?
de mijne, de belastingdienst, zegt het volgende:
[..]
Falerquote:U mag aan uw kinderen en pleegkinderen elk jaar een bedrag belastingvrij schenken. Voor 2012 is dit ¤ 5.030. Dit bedrag geldt per kind.
lezen is soms moeilijk, lees de laatste regel van wat de belastingdienst zegt nog maar eensquote:Op maandag 20 augustus 2012 13:36 schreef HotSummerNight het volgende:
[..]
bron ?
de mijne, de belastingdienst, zegt het volgende:
[..]
het gaat hier niet om de hoogte van de belasting, maar of je uberhaupt belasting moet betalenquote:Op maandag 20 augustus 2012 13:41 schreef Deetch het volgende:
[..]
lezen is soms moeilijk, lees de laatste regel van wat de belastingdienst zegt nog maar eens
quote:Op maandag 20 augustus 2012 13:42 schreef HotSummerNight het volgende:
[..]
het gaat hier niet om de hoogte van de belasting, maar of je uberhaupt belasting moet betalen
Je maakt jezelf nu wel erg belachelijk. Deetch heeft eerder al alles uitgelegd (copy/ paste van Belastingdienst), inclusief link.quote:Op maandag 20 augustus 2012 13:42 schreef HotSummerNight het volgende:
[..]
het gaat hier niet om de hoogte van de belasting, maar of je uberhaupt belasting moet betalen
Volgens mij ben je belastingplichtig in het land waar je woont/werkt. Waarom geen rekening in het land je de persoon woont?quote:Op maandag 20 augustus 2012 13:51 schreef johnykamau het volgende:
Hoe zit dat met schenkingen op een Nederlandse rekening krijgen als je niet meer woonachtig bent in Nederland? (En de persoon die de schenking doet woont ook niet meer in Nederland)
en dan maakt het dus verschil of de schenking van je moeder komt of van de buurvrouw.quote:Op maandag 20 augustus 2012 13:42 schreef HotSummerNight het volgende:
[..]
Als je een rekening in Zwisterland hebt met een paar miljoen, en je woont in Nederland, dan ben je over die paar miljoen ook vermogensbelasting schuldig in NL. In Zwitserland ben je echter geen belasting schuldig. Ik gok dat de regels, zoals Deetch al zegt hierboven, voor NL hetzelfde zijn. Dus stel je krijgt een schenking op je NL bankrekening, maar je woont niet in NL, dan gelden de wetten voor het land waar je woont.quote:Op maandag 20 augustus 2012 13:56 schreef Deetch het volgende:
[..]
Volgens mij ben je belastingplichtig in het land waar je woont/werkt. Waarom geen rekening in het land je de persoon woont?
Lijkt me nou een goeie vraag voor de belastingtelefoon hier in nederland of in het buitenland van zowel de schenker als de ontvanger.
Net even gebeld met de belastingtelefoon. Als de persoon die de schenking doet minder dan 10 jaar in het buitenland woont wordt het net als normaal belast....quote:Op maandag 20 augustus 2012 13:56 schreef Deetch het volgende:
[..]
Volgens mij ben je belastingplichtig in het land waar je woont/werkt. Waarom geen rekening in het land je de persoon woont?
Lijkt me nou een goeie vraag voor de belastingtelefoon hier in nederland of in het buitenland van zowel de schenker als de ontvanger.
Maar stel dat de ouders ¤7042 te vergeven hebben.quote:Op maandag 20 augustus 2012 13:34 schreef Deetch het volgende:
Bij de belastingdienst staat het volgende voor schenkingen die niet van je ouders of parter zijn:
Algemene vrijstelling
De algemene vrijstelling is ¤ 2.012. Krijgt u in één jaar schenkingen van verschillende personen? Dan geldt voor iedere schenking dat u tot ¤ 2.012 geen schenkbelasting hoeft te betalen.
Voor een schenking van ouders gelden andere regels qua vrijstelling:
U mag aan uw kinderen en pleegkinderen elk jaar een bedrag belastingvrij schenken. Voor 2012 is dit ¤ 5.030. Dit bedrag geldt per kind.
Is uw kind tussen de 18 en 35 jaar? Dan mag u uw kind in 1 jaar maximaal ¤ 24.144 belastingvrij schenken. U mag maar 1 keer gebruikmaken van de eenmalig verhoogde vrijstelling. Deze regeling geldt ook voor kinderen die ouder zijn dan 35 jaar maar een partner hebben die jonger is dan 35 jaar.
De eenmalig verhoogde vrijstelling voor kinderen van 18 tot 35 jaar kan verhoogd worden tot ¤ 50.300. Dit kan als uw kind het geld gebruikt:
[*] m een dure studie te betalen
[*]m een eigen woning te verwerven of voor kosten voor de eigen woning die uw kind daarna heeft gemaakt
En hier de regels voor partner schenkingen
Zijn jullie getrouwd?quote:Op maandag 20 augustus 2012 14:21 schreef rhubarbje het volgende:
even een mini topic kaap maar ik bedacht een mooi gaatje in de wet (denk ik) maar mag mijn mama het wel aan mijn lief schenken? bijvoorbeeld
nopequote:
Of in december ¤5030 schenken en in januari ¤2012quote:Op maandag 20 augustus 2012 14:21 schreef jeroen25 het volgende:
[..]
Maar stel dat de ouders ¤7042 te vergeven hebben.
Ze kunnen dan ¤5030 direct aan het kind schenken en ¤2012 aan de buurman, welke dan weer ¤2012 aan het kind schenkt.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |