abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_115710350
Ik hoop dat er hier mensen zijn die een klein beetje mijn kansen in kunnen schatten als ik bezwaar indien bij de douane voor het volgende:

Ik heb wat besteld bij een Amerikaanse webshop. Ik was op de hoogte van de ¤22 grens en heb dus geprobeerd daaronder te blijven, zodat er bij de Nederlandse douane geen kosten bij zouden komen.
Maar, ik heb daarbij gebruik gemaakt van een korting die op dat moment geldig was in de webshop en daar ben ik dus ook mee gaan rekenen (ook omdat ik van andere Nederlandse bestellers gehoord en gezien had dat dat de prijs is die de webshop op het pakketje vermeldt!). Jammer genoeg heeft de webshop bij mijn pakketje de originele prijs op de doos gezet, waardoor de waarde op ¤26 kwam en ik dus gisteren nog eens ¤17,44 af mocht rekenen (BTW en inklaringskosten) :{

Heb al een mailtje gestuurd naar de webshop, dat ik hier niet zo blij mee ben. Ik vermoed dat ik hooguit excuses terug krijg, maar dat het verder niet hun probleem is (waar ik op zich in kan komen).

Nu mijn vraag: ik kan d.m.v. mijn factuur aantonen dat ik niet meer dan ¤22 betaald heb voor de goederen. Hoe groot is de kans dat ik mijn geld terug krijg als ik bezwaar indien bij de douane? Aangezien de douane er eigenlijk ook weinig aan kan doen, omdat de webshop de verkeerde prijs heeft vermeld...

Samenvatting: webshop vermeldt de verkeerde prijs, ik moet geld betalen, hoe groot is de kans dat ik dit nog terug krijg?

Subprobleem:
Omdat het al 4 weken duurde en ik nog geen pakketje ontvangen had, heeft de webshop mijn zending opnieuw verstuurd, waardoor ik waarschijnlijk nog een keer hetzelfde krijg. Als ik nu vooraf weet dat ik dat geld inderdaad weer terug kan krijgen, accepteer ik dit 2e pakje uiteraard gewoon (graag zelfs, want die is dan gratis!). Alleen jammer dat de douane er minimaal 8 weken over doet om een beslissing te maken... :{
Smile, tomorrow will be worse...
pi_115722723
Weinig kans. Prijs stond immers op de verpakking! Ik vraag mij alleen af waarom de inklaringkosten zo hoog moeten zijn. Word dit via de bezorger afgerekend?
  zaterdag 18 augustus 2012 @ 19:56:38 #3
281455 Inlognaam
Inlognaam is de naam
pi_115722924
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 augustus 2012 19:49 schreef BeffJeck het volgende:
Weinig kans. Prijs stond immers op de verpakking! Ik vraag mij alleen af waarom de inklaringkosten zo hoog moeten zijn. Word dit via de bezorger afgerekend?
Het is vooral de inklaringskosten die het duur maken. Meen dat TNTpost standaard 12.50 euro rekent voor de inklaring. Voor grote pakketejes geen probleem, maar op een bedrag van 26 euro een smak geld.

Bezwaar moet als het goed is geen probleem opleveren. Neem aan dat je de originele factuur hebt waar het bedrag wel op staat. Als je die bijvoegt moet het volgens mij goedkomen ermee.
Ook hoi !
pi_115726237
Ja, de inklaringskosten zijn inderdaad ¤12,50. Van wat ik begrepen heb, zijn dit de kosten die PostNL in dit geval maakt voor de verdere afhandeling. Inderdaad erg jammer dat bedrag, want de BTW is maar ¤4 nog wat..

Maar ik stuur gewoon een bezwaarbrief en dan zal ik het wel horen. Aan de ene kant is de factuur natuurlijk wel bewijs dat het 'echte' bedrag lager was, maar ja, het is eigenlijk een fout van de webshop..
Smile, tomorrow will be worse...
pi_115744584
Iemand anders nog ervaringen, tips, inschattingen van mijn kansen???
Smile, tomorrow will be worse...
  zondag 19 augustus 2012 @ 13:54:23 #6
281455 Inlognaam
Inlognaam is de naam
pi_115744788
Doe niet zo moeilijk. Schrijf een briefje, voeg gewoon de factuur met korting bij en wacht af. Meer kun je niet doen.
Ook hoi !
  zondag 19 augustus 2012 @ 13:55:31 #7
34974 trigt013
Ik weet ook niet wat ik doe.
pi_115744814
Als dit gebeurt heb je gewoon pech, dus kwestie van dokken.
Het leven is veel te belangrijk om serieus te nemen.
pi_115789394
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 augustus 2012 11:43 schreef BrainTeaser het volgende:
Ik hoop dat er hier mensen zijn die een klein beetje mijn kansen in kunnen schatten als ik bezwaar indien bij de douane voor het volgende:

Ik heb wat besteld bij een Amerikaanse webshop. Ik was op de hoogte van de ¤22 grens en heb dus geprobeerd daaronder te blijven, zodat er bij de Nederlandse douane geen kosten bij zouden komen.
Maar, ik heb daarbij gebruik gemaakt van een korting die op dat moment geldig was in de webshop en daar ben ik dus ook mee gaan rekenen (ook omdat ik van andere Nederlandse bestellers gehoord en gezien had dat dat de prijs is die de webshop op het pakketje vermeldt!). Jammer genoeg heeft de webshop bij mijn pakketje de originele prijs op de doos gezet, waardoor de waarde op ¤26 kwam en ik dus gisteren nog eens ¤17,44 af mocht rekenen (BTW en inklaringskosten) :{

Heb al een mailtje gestuurd naar de webshop, dat ik hier niet zo blij mee ben. Ik vermoed dat ik hooguit excuses terug krijg, maar dat het verder niet hun probleem is (waar ik op zich in kan komen).

Nu mijn vraag: ik kan d.m.v. mijn factuur aantonen dat ik niet meer dan ¤22 betaald heb voor de goederen. Hoe groot is de kans dat ik mijn geld terug krijg als ik bezwaar indien bij de douane? Aangezien de douane er eigenlijk ook weinig aan kan doen, omdat de webshop de verkeerde prijs heeft vermeld...

Samenvatting: webshop vermeldt de verkeerde prijs, ik moet geld betalen, hoe groot is de kans dat ik dit nog terug krijg?

Subprobleem:
Omdat het al 4 weken duurde en ik nog geen pakketje ontvangen had, heeft de webshop mijn zending opnieuw verstuurd, waardoor ik waarschijnlijk nog een keer hetzelfde krijg. Als ik nu vooraf weet dat ik dat geld inderdaad weer terug kan krijgen, accepteer ik dit 2e pakje uiteraard gewoon (graag zelfs, want die is dan gratis!). Alleen jammer dat de douane er minimaal 8 weken over doet om een beslissing te maken... :{

Heb je bij die 22 euro ook gedacht aan de verzendkosten? Die tellen namelijk mee bij het totaal van 22 euro.
pi_115792950
Normaal krijg je gewoon het teveel betaalde terug van de douane, heb ik ook een paar keer gehad, je moet alleen een lange adem hebben (een week of 6). Bij jou heeft het alleen niet zo veel zin omdat het bedrag voor het grootste gedeelte uit inklaringskosten bestaat en bij de douane kun je alleen foutief berekende BTW en/of invoerrechten terugkrijgen en geen inklaringskosten. De ¤12,50 heb je betaald voor de 'service' die PostNL heeft geleverd middels het inklaren van je pakket en voorschieten van 4 euro BTW aan de douane.
pi_115797563
quote:
0s.gif Op maandag 20 augustus 2012 17:37 schreef tanteklara het volgende:

[..]

Heb je bij die 22 euro ook gedacht aan de verzendkosten? Die tellen namelijk mee bij het totaal van 22 euro.
Nee, die tellen niet mee. Het gaat alleen om de waarde van het pakket, en verzendkosten maken daar geen deel van uit.
Smile, tomorrow will be worse...
pi_115797663
quote:
0s.gif Op maandag 20 augustus 2012 19:18 schreef Miffy1 het volgende:
Normaal krijg je gewoon het teveel betaalde terug van de douane, heb ik ook een paar keer gehad, je moet alleen een lange adem hebben (een week of 6). Bij jou heeft het alleen niet zo veel zin omdat het bedrag voor het grootste gedeelte uit inklaringskosten bestaat en bij de douane kun je alleen foutief berekende BTW en/of invoerrechten terugkrijgen en geen inklaringskosten. De ¤12,50 heb je betaald voor de 'service' die PostNL heeft geleverd middels het inklaren van je pakket en voorschieten van 4 euro BTW aan de douane.
Ja, daar was ik dus ook al bang voor, dat ik wel die BTW terug krijg, maar niet die inklaringskosten, omdat PostNL die kosten toch gemaakt heeft.

Maar kan je die inklaringskosten ook niet terug krijgen via PostNL dan?
Want ik heb m'n bezwaar ook naar hen gestuurd, en zij dienen dat dan in bij de douane.
Smile, tomorrow will be worse...
  maandag 20 augustus 2012 @ 22:00:16 #12
277985 tanteklara
fly farfaraway
pi_115801427
quote:
0s.gif Op maandag 20 augustus 2012 20:52 schreef BrainTeaser het volgende:

[..]

Nee, die tellen niet mee. Het gaat alleen om de waarde van het pakket, en verzendkosten maken daar geen deel van uit.
Ja, de verzendkosten tellen wel degelijk mee!
  maandag 20 augustus 2012 @ 22:02:35 #13
379774 Saucerian
Circling your globe
pi_115801599
Ik heb vorige week weer geluk gehad met het importeren van een paar schoenen inc. verzending voor 53 euro. :P
pi_115803027
quote:
0s.gif Op maandag 20 augustus 2012 22:00 schreef tanteklara het volgende:

[..]

Ja, de verzendkosten tellen wel degelijk mee!
"Wanneer moet ik betalen bij importeren vanuit niet-EU-landen?
Na 1 december 2008 wordt gerekend met nieuwe tarieven. Deze zijn als volgt. Wanneer de zending een waarde heeft van tot 22 euro (exclusief verzekerings- en vervoerskosten) hoeven er geen douanerechten betaald te worden. Ook de omzetbelasting is niet van toepassing. "
Bron

Niet dus..

Edit: áls er BTW en/of douanerechten worden geheven, dan tellen de verzendkosten wel mee, misschien is dat wat je bedoeld?

[ Bericht 3% gewijzigd door BrainTeaser op 20-08-2012 22:35:37 ]
Smile, tomorrow will be worse...
pi_115803098
quote:
0s.gif Op maandag 20 augustus 2012 22:02 schreef Saucerian het volgende:
Ik heb vorige week weer geluk gehad met het importeren van een paar schoenen inc. verzending voor 53 euro. :P
Da's inderdaad mazzel ja! :Y

Hopen dat ik dat bij de tweede verzending ook zoveel mazzel heb!
Smile, tomorrow will be worse...
pi_115803386
Quote i.p.v. edit
Smile, tomorrow will be worse...
  maandag 20 augustus 2012 @ 22:37:40 #17
277985 tanteklara
fly farfaraway
pi_115803431
quote:
0s.gif Op maandag 20 augustus 2012 22:29 schreef BrainTeaser het volgende:

[..]

"Wanneer moet ik betalen bij importeren vanuit niet-EU-landen?
Na 1 december 2008 wordt gerekend met nieuwe tarieven. Deze zijn als volgt. Wanneer de zending een waarde heeft van tot 22 euro (exclusief verzekerings- en vervoerskosten) hoeven er geen douanerechten betaald te worden. Ook de omzetbelasting is niet van toepassing. "
Bron

Niet dus..

Edit: áls er BTW en/of douanerechten worden geheven, dan tellen de verzendkosten wel mee, misschien is dat wat je bedoeld?
Oeps, dan is dat veranderd. Dank voor de info. Voorheen was het 22 euro inclusief verzendkosten.
pi_115812274
De waarde van het product hoeft niet hetzelfde te zijn als de verkoopprijs?

Dat de verkoper je een korting geeft op de verkoopprijs wil dus niet zeggen dat het automatisch minder waard wordt :)
pi_115830398
quote:
99s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 08:39 schreef Egberts het volgende:
De waarde van het product hoeft niet hetzelfde te zijn als de verkoopprijs?

Dat de verkoper je een korting geeft op de verkoopprijs wil dus niet zeggen dat het automatisch minder waard wordt :)
Tsja, ik weet natuurlijk niet hoe de douane dat ziet?
Is maar net hoe je het bekijkt denk ik, want hoe bepalen ze de werkelijke waarde anders? Ik vind de prijs die iemand voor een product wil betalen wel een goede maatstaf!

Maar goed, m'n bezwaarschrift is onderweg, ben benieuwd hoe lang het gaat duren... Ze streven naar 8 weken, maar raden aan om op 3-4 maanden te rekenen.. :')
Smile, tomorrow will be worse...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')