http://nos.nl/artikel/407(...)ag-niet-sterven.htmlquote:Een gehandicapte Brit die al jaren strijd voert om legaal een einde aan zijn leven te maken, krijgt geen euthanasie. Dat heeft het Britse Hooggerechtshof bepaald.
De 58-jarige Tony Nicklinson is sinds een beroerte in 2005 verlamd vanaf zijn nek. Hij kan niet meer bewegen en communiceert door te knipogen.
Nicklinson zegt dat zijn leven een nachtmerrie is en heeft herhaaldelijk om euthanasie gevraagd. Dat is in Groot-Brittanniė verboden. Artsen of familieleden die Nicklinson helpen, kunnen worden vervolgd voor doodslag of moord.
Wet wijzigen
De Brit wilde via de rechter afdwingen om toch hulp te krijgen bij zelfdoding. Het hof zegt dat een besluit ten gunste van Nicklinson verstrekkende gevolgen zou hebben. Daarvoor moet eerst de wet worden gewijzigd en dat is een zaak voor het parlement, aldus de rechters.
Het ministerie van Justitie had het Hooggerechtshof gevraagd om de zaak niet in behandeling te nemen, maar dat verzoek legde het hof naast zich neer.
Geschokt
Nicklinson zegt dat hij geschokt is door de uitspraak. Hij gaat in beroep.
Want jij weet precies wat diegene doormaakt?quote:Op donderdag 16 augustus 2012 18:06 schreef HSG-BOMBER het volgende:
Prima. Je moet toch wel erg verward zijn wil je dat als enige uitweg zien.
Ik ben van jou redelijk wat gewend, maar je maakt een grapje toch?quote:Op donderdag 16 augustus 2012 18:06 schreef HSG-BOMBER het volgende:
Hij moet iets meer zijn best doen, want dan kan hij straks vast wel weer lopen ipv alleen maar knipogen?quote:Op donderdag 16 augustus 2012 18:06 schreef HSG-BOMBER het volgende:
Waarom komt hij dan niet hier wonen?quote:Op donderdag 16 augustus 2012 18:08 schreef Ringo het volgende:
In Nederland zou zo iemand met liefde een spuitje krijgen, want dat bespaart de samenleving een hoop geld.
quote:Op donderdag 16 augustus 2012 18:06 schreef HSG-BOMBER het volgende:
Je moreel superieur voelen en overgaan tot de orde van de dagquote:Op donderdag 16 augustus 2012 18:14 schreef TBakkert het volgende:
en dan zie je later een bericht over deze man die zelfmoord heeft gepleegd...
wat moet je dan niet van jezelf denken als rechter
Nee, kan ie ook niet.quote:Op donderdag 16 augustus 2012 18:12 schreef mymoodfentje het volgende:
Laat die man toch sterven als hij dat wil, hij springt tenminste niet voor de trein.
Trein is dan weer vervelend voor de brandweer welke hem van het spoor mag krabben. Maar geef hem inderdaad zo'n karretje welke hij kan besturen met zijn mond. Routebeschrijving naar het kanaal/sloot in de buurt en good luck! (Al zou ik als familielid hem wel 10cc lucht in zijn ader prikken)quote:Op donderdag 16 augustus 2012 18:11 schreef samvirus het volgende:
Mischien toch maar weer proberen om voor een trein te rijden?
Dat valt denk ik lastig te begrijpen. Het enige wat ik weet is dat mensen met een handicap hun handicap vaak als minder ernstig ervaren dan mensen die die handicap niet hebben. Ik zou gek worden als ik mijn benen kwijt zou raken, om maar eens wat te noemen. Maar mensen die hun benen kwijt zijn geraakt en al langere tijd die handicap hebben zien het minder negatief in.quote:Op donderdag 16 augustus 2012 18:08 schreef DoorgestokenKaart het volgende:
Want jij weet precies wat diegene doormaakt?
quote:Op donderdag 16 augustus 2012 18:17 schreef Ga.aguyim het volgende:
Die man kan gewoon zelfmoord plegen?
dat kon hij al die tijd al, die man verdient een lintje omdat hij het echt via de rechter probeert.quote:Op donderdag 16 augustus 2012 18:17 schreef Ga.aguyim het volgende:
Ik zou wel wat meer proberen wil je zeker van je zaak zijn.quote:Op donderdag 16 augustus 2012 18:16 schreef Hydrogeny het volgende:
(Al zou ik als familielid hem wel 10cc lucht in zijn ader prikken)
quote:Op donderdag 16 augustus 2012 18:17 schreef Ga.aguyim het volgende:
Een lintje?quote:Op donderdag 16 augustus 2012 18:19 schreef TBakkert het volgende:
[..]
dat kon hij al die tijd al, die man verdient een lintje omdat hij het echt via de rechter probeert.
als ze die wet aan zouden passen, helpt hij ook andere Britten die hetzelfde denken als hij
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |