Voor iedereen denk ik wel.quote:Op maandag 21 januari 2013 18:37 schreef cherrycoke het volgende:
ik denk niet dat china dom genoeg is om dit te escaleren tot een oorlog. dit zou hele grote economische gevolgen hebben voor china.
Dat zou je denken. Echter speelt hier nationalisme een belangrijke rol. In Europa hebben we gezien dat dat tot zeer onnodige toch bloedige oorlogen kan leiden .quote:Op maandag 21 januari 2013 18:37 schreef cherrycoke het volgende:
ik denk niet dat china dom genoeg is om dit te escaleren tot een oorlog. dit zou hele grote economische gevolgen hebben voor china.
Dat is het punt dus. Sommige analysten speculeren dat er economisch gezien wat mis is en dat China een uitweg aan het voorbereiden is om een uitlaatklep te hebben voor binnenlandse problemen.quote:Op maandag 21 januari 2013 18:37 schreef cherrycoke het volgende:
Dat is wishful thinking met Japan en China. Dat moet je zien als 1946 Duitsland dat Schiermonnikoog bezet.quote:Op maandag 21 januari 2013 19:05 schreef Alleskids het volgende:
een oorlog zal het niet worden, daar is niemand bij gebaat, maar wel zullen de plaagstootjes toenemen en zal er ongetwijfeld een confrontatie komen, waarna iedereen weer afkoelt
Door China dan neem ik aan. Lijk me niet dat Japan zich in een dergelijk conflict zal storten, zonder de zekerheid dat ze door de VS gesteund worden.quote:Op dinsdag 22 januari 2013 02:13 schreef SuperHarregarre het volgende:
Komt daar nog bij dat in Japan hetzelfde probleem speelt. Economische problemen, en de nieuwe premier wil dat gaan oplossen door geld te gaan bijdrukken. Gewoon van beide kanten een recept voor problemen. Het is dat de VS nog door een verdrag aan Japan verbonden zijn, anders zou er al geschoten zijn.
Alleen was Duitsland daar in 1946 absoluut niet meer toe in staat, terwijl zowel China als Japan een flink leger hebben.quote:Op dinsdag 22 januari 2013 02:15 schreef SuperHarregarre het volgende:
[..]
Dat is wishful thinking met Japan en China. Dat moet je zien als 1946 Duitsland dat Schiermonnikoog bezet.
Maar zijn een ex kolonie van de vs. Die kunnen dus wel op hulp rekenen.quote:Op dinsdag 22 januari 2013 11:31 schreef Alleskids het volgende:
Taiwan, Thailand, Zuid Korea hebben allemaal flink geïnvesteerd en hebben modern materiaal.. in aantal doen ze onder voor China (uiteraard), en Japan, maar er ligt een gelijkwaardige vloot rondom het crisis gebied.
De Filipijnen hebben niet veel materiaal, het lijkt een verzameling 2e hands materiaal en geen onderzeeërs. ze lijken de minst gevaarlijke marine in de regio.
http://en.wikipedia.org/wiki/Philippine_Navy
In het algemeen worden die toch wel beschouwd als het zwakke broertje, in hun eentje kunnen zij niks afdwingen, denk ik. Zij hebben ook genoeg problemen in eigen land, zoals de onrust met MILF, communisten,... in het zuiden...quote:Op dinsdag 22 januari 2013 10:47 schreef Augustus_Thijs het volgende:
Hoe staat het met de slagkracht van de Fillipijnen als de diplomatieke weg dood blijkt te lopen?
En zijn al die landen rondom de zuid-chinese zee een beetje in staat een gemeenschappelijke vuist te maken? Of is de verdeeldheid onderling te groot?
http://www.chinadaily.com.cn/china/quote:Op dinsdag 22 januari 2013 22:58 schreef zuiderbuur het volgende:
Domineert dit echt het dagelijks nieuws in China?
Ik spreek geen woord Chinees, dus ik moet het stellen met
http://www.xinhuanet.com/english/china/index.htm
Daar zie ik nu wel een bericht over de Filippijnen en Japan, maar toch niet zo'n oorlogsretoriek, en vaak staat er over deze geschillen niets tussen de headlines.
Noem het maar gerust een explosie.quote:Op dinsdag 22 januari 2013 23:07 schreef waht het volgende:
[..]
http://www.chinadaily.com.cn/china/
Hier komen die berichten ook voorbij. Weet niet hoeveelheid leeft in China maar dat het nationalisme ietwat versterkt is de afgelopen tien jaar lijkt me niet zo raar.
Eerste vier artikelen op frontpage allemaal gerelateerd aan dit conflict/defensie anders.quote:Op dinsdag 22 januari 2013 22:58 schreef zuiderbuur het volgende:
Daar zie ik nu wel een bericht over de Filippijnen en Japan, maar toch niet zo'n oorlogsretoriek, en vaak staat er over deze geschillen niets tussen de headlines.
[..]
In het algemeen worden die toch wel beschouwd als het zwakke broertje, in hun eentje kunnen zij niks afdwingen, denk ik. Zij hebben ook genoeg problemen in eigen land, zoals de onrust met MILF, communisten,... in het zuiden...
Zie ik dat goed? Eigenen ze zich nu ook al Mongolië toe?quote:Op woensdag 23 januari 2013 02:35 schreef SuperHarregarre het volgende:
[..]
Noem het maar gerust een explosie.
Nog een artikel:
Japan Makes Overture to China in Islands Dispute
[..]
Eerste vier artikelen op frontpage allemaal gerelateerd aan dit conflict/defensie anders.
Xi Jinping vows "power within cage of regulations"
Chinese ambassador: China has indisputable sovereignty over South China Sea islands
Chinese defense minister meets Kyrgyzstan counterpart
China stresses normal exchanges amid Japanese leader's visit
De Chinese versie van Xinhua is trouwens heel anders dan de Engelse versie.
Een van de hoofdartikelen waarin de editorial zich afvraagt of de Japanse handreiking wel te vertrouwen is.
Ook heeft Xinhua categorie voor "Oorlogszaken":
http://www.xinhuanet.com/mil/
Verder heb je de Chinese twitter natuurlijk nog waar dit soort kaartjes verspreid worden:
[ afbeelding ]
Link voor Weibo met zoekopdracht voor Diaoyu
Je moet de philipijnse websites eens lezen. Groot nieuws.quote:Op dinsdag 22 januari 2013 22:58 schreef zuiderbuur het volgende:
[..]
In het algemeen worden die toch wel beschouwd als het zwakke broertje, in hun eentje kunnen zij niks afdwingen, denk ik. Zij hebben ook genoeg problemen in eigen land, zoals de onrust met MILF, communisten,... in het zuiden...
Is een gecombineerde claim van alles wat ze in bezit gehad hebben en waar ze dan, volgens hun eigen redenering met de Diaoyu/Senkaku-eilanden recht op zouden moeten hebben. Plaatje is overigens wel van Chinese weibo gehaald, maar gezien het gebruik van traditionele karakters is de maker ervan iemand uit Taiwan.quote:Op vrijdag 25 januari 2013 12:38 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Zie ik dat goed? Eigenen ze zich nu ook al Mongolië toe?
Het rare is dat, dat andersom niet geldt. Nederland heeft Taiwan bijvoorbeeld veel langer in bezit gehad dan china maar toch denken hun er een claim op te leggen en niet Nederland.quote:Op vrijdag 25 januari 2013 14:10 schreef SuperHarregarre het volgende:
[..]
Is een gecombineerde claim van alles wat ze in bezit gehad hebben en waar ze dan, volgens hun eigen redenering met de Diaoyu/Senkaku-eilanden recht op zouden moeten hebben. Plaatje is overigens wel van Chinese weibo gehaald, maar gezien het gebruik van traditionele karakters is de maker ervan iemand uit Taiwan.
Maar goed, het is ook meer een principe-kwestie. Als Diaoyu van China wordt, schept dat op zich wel een precedent voor volgende zaken.
Het plaatje is ook niet volledig, want op dit moment willen ze ook eilanden ten zuiden van China hebben. Die ontbreken nog op het bovenstaande kaartje, dus mainland-Chinezen zullen nog niet tevreden zijn met dat grondgebied.
Ik denk dat de Engelse versie van dat kaartje gepasseerd is in dit topicquote:Op vrijdag 25 januari 2013 14:10 schreef SuperHarregarre het volgende:
[..]
Is een gecombineerde claim van alles wat ze in bezit gehad hebben en waar ze dan, volgens hun eigen redenering met de Diaoyu/Senkaku-eilanden recht op zouden moeten hebben. Plaatje is overigens wel van Chinese weibo gehaald, maar gezien het gebruik van traditionele karakters is de maker ervan iemand uit Taiwan.
Maar goed, het is ook meer een principe-kwestie. Als Diaoyu van China wordt, schept dat op zich wel een precedent voor volgende zaken.
Het plaatje is ook niet volledig, want op dit moment willen ze ook eilanden ten zuiden van China hebben. Die ontbreken nog op het bovenstaande kaartje, dus mainland-Chinezen zullen nog niet tevreden zijn met dat grondgebied.
Wel sympathiek dat de Mongolen nog een stukje land mogen houden.quote:Op vrijdag 25 januari 2013 20:27 schreef zuiderbuur het volgende:
[..]
Ik denk dat de Engelse versie van dat kaartje gepasseerd is in dit topic
NWS / Conflict Pakistan-India
[ afbeelding ]
Die claims van Taiwan lijken echt absurd, maar niet veel absurder dan een claim op nog maar gewoon het ganse vasteland.
Claim ligt op alles hoor, ook het Russische deel.quote:Op vrijdag 25 januari 2013 23:04 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Wel sympathiek dat de Mongolen nog een stukje land mogen houden.
Dat is het punt juist. Claim van Taiwan is in principe gelijk aan de claim van de PRC omdat beide voortkomen uit zelfde oorsprong. Dus de claim van de PRC op Taiwan is tevens een claim van Taiwan op de PRC. Alleen hangt het er een beetje vanaf hoe serieus de positie van Taiwan kunt nemen. Zullen genoeg hawkish mainlanders zijn die de claims van Taiwan steunen in het verlengde van hun claim op Taiwan. Indirect is de claim op Taiwan dan namelijk ook op alles wat Taiwan claimt.quote:Op vrijdag 25 januari 2013 20:27 schreef zuiderbuur het volgende:
Die claims van Taiwan lijken echt absurd, maar niet veel absurder dan een claim op nog maar gewoon het ganse vasteland.
Sterker nog, China heeft Taiwan nooit daadwerkelijk in bezit gehad. Ze hebben het alleen een paar keer geclaimd zonder er daadwerkelijk controle over te hebben.quote:Op vrijdag 25 januari 2013 15:06 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Het rare is dat, dat andersom niet geldt. Nederland heeft Taiwan bijvoorbeeld veel langer in bezit gehad dan china maar toch denken hun er een claim op te leggen en niet Nederland.
Die Taiwanese kwestie zit heel anders in elkaar dan de meeste mensen in westerse landen denken. Er is vrijwel geen hond in Taiwan die aansluiting wil bij China.quote:Op zaterdag 26 januari 2013 06:21 schreef SuperHarregarre het volgende:
Dat is het punt juist. Claim van Taiwan is in principe gelijk aan de claim van de PRC omdat beide voortkomen uit zelfde oorsprong. Dus de claim van de PRC op Taiwan is tevens een claim van Taiwan op de PRC. Alleen hangt het er een beetje vanaf hoe serieus de positie van Taiwan kunt nemen. Zullen genoeg hawkish mainlanders zijn die de claims van Taiwan steunen in het verlengde van hun claim op Taiwan. Indirect is de claim op Taiwan dan namelijk ook op alles wat Taiwan claimt.
Volgens mij denkt niemand dat in westerse landen, hoor. Schuifelen met China op dit moment (m.b.t. de Diaoyu) is alleen een kwestie van gewicht creeeren. Zonder China als back-up kan het in deze zaak ook vrij weinig.quote:Op zaterdag 26 januari 2013 09:16 schreef SeLang het volgende:
Die Taiwanese kwestie zit heel anders in elkaar dan de meeste mensen in westerse landen denken. Er is vrijwel geen hond in Taiwan die aansluiting wil bij China.
Dient volgens mij ook een tweede doel, namelijk publieke opinie in China drukken. Als de normale gang van zaken echt overboord gaat, kun je maar beter een lijntje open houden. Natuurlijk is er onder normale omstandigheden niemand, behalve misschien een kleine groep ultra's, die eraan denkt om terug te keren ONDER de PRC. Want dat is natuurlijk waar het eigenlijk om draait. Een samengaan gaat niet op gelijke termen, omdat Taiwan nu eenmaal geen gewicht heeft t.o.v. China.quote:De toenadering tot China waar soms over wordt gepraat dient ervoor om China geen gezichtsverlies te laten lijden. Dat is bad for business, aangezien Taiwan de grootste investeerder is in China.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |