Maak er maar een veel zwaarder tegenstander van. Japan is een economische grootmacht. Geen idee hoe hun defensie ervoor staat.quote:Op zaterdag 15 september 2012 21:02 schreef YellowBlacks het volgende:
China komt nu een wat zwaardere tegenstander tegen. Ze hebben al wat eilanden van Vietnam en de Filipijnen ingenomen, Japan is toch van een wat ander kaliber.
China heeft nog nooit een deukje kunnen slaan in de Japanse boter. Andersom maakten de Jappen keer op keer gehakt van de Chinezen.quote:Op dinsdag 18 december 2012 17:14 schreef Jellereppe het volgende:
[..]
Maak er maar een veel zwaarder tegenstander van. Japan is een economische grootmacht. Geen idee hoe hun defensie ervoor staat.
Dat is het verleden. China heeft de afgelopen jaren veel geïnvesteerd in hun leger. Dat zullen ze de komende jaren ook blijven doen. Het zal ook niet zo'n vaart lopen. Japan heeft de VS en NAVO achter zich. Daarnaast zullen ze hun economie echt niet om zeep helpen. Daarnaast zullen wij het ook in onze portemonnee voelen als er ook maar een kleine schermutseling plaatsvindt en er een paar fabrieken tegen de vlakte gaan...quote:Op dinsdag 18 december 2012 17:25 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
China heeft nog nooit een deukje kunnen slaan in de Japanse boter. Andersom maakten de Jappen keer op keer gehakt van de Chinezen.
Toch zie ik China niets presteren tegen een echte tegenstander. Nu niet, nooit niet. Het zit gewoon niet in ze.quote:Op dinsdag 18 december 2012 17:26 schreef Jellereppe het volgende:
[..]
Dat is het verleden. China heeft de afgelopen jaren veel geïnvesteerd in hun leger. Dat zullen ze de komende jaren ook blijven doen.
Dat zal ook niet gebeuren. China is niet gek en ze gaan zich ook niet in de vingers snijden. Het is een machtsstrijd met grondstoffen op het spel. Ik zie het meer als een soort van Aziatische 'koude oorlog'.quote:Op dinsdag 18 december 2012 17:29 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Toch zie ik China niets presteren tegen een echte tegenstander. Nu niet, nooit niet. Het zit gewoon niet in ze.
Het is wat beweging in de zaak, verkeerde kant op, dat wel. Hier op TV in China gaat het nog steeds vaak over de eilanden. Veel oorlogsdrama's ook op TV, zwaar geromantiseerd allemaal. En natuurlijk een berg propaganda met focus op de sterkte van het leger. Overal hoor je constant 爱国 (letterlijk houd van het land, maar met andere woorden 'wees patriottistisch'.), niet alleen op TV maar ook op bijna elke banner in Beijing.quote:Op woensdag 2 januari 2013 18:30 schreef zuiderbuur het volgende:
Het is eens iets anders: Abe wil nu verontschuldigingen intrekken uit de jaren negentig omtrent de oorlogsmisdaden:
http://uk.reuters.com/art(...)dUKBRE8BU03020121231
Duidelijk spreekbuis van de partij. En blijkbaar sturen die aan op oorlog.quote:Japan has mistakenly estimated China's strategic stance toward constant external provocations. A year ago, Japanese politicians wouldn't have thought that China would send fighter jets.
Some Japanese believed China had to be restrained at any costs to ensure a peaceful period of strategic opportunities. But the fighter jets yesterday proved them wrong.
How far the Diaoyu crisis goes depends on whether Japan is just putting on a show by intercepting China's military aircraft or it really wants to confront China. If it chooses the latter, then it is choosing a military clash.
Daarnaast heeft China zich inmiddels ook de zuidelijke eilanden toegeeigend:quote:A Chinese Y-8 transport plane flew near the vicinity of the Diaoyu or Senkaku islands (as they are known by the Chinese and the Japanese respectively) on what the Defense Ministry in Beijing described as a “routine patrol” on Thursday. It was immediately tailed by a Japanese F-15. Chinese authorities then ordered two more J-10 planes into the air, to perform “verification and monitoring” on the Japanese aircraft.
"Aircraft from Japan's Self-Defense Forces have intensified their surveillance activities against China, and expanded the area of their scope, disturbing the normal patrols and training of Chinese civilian and military aircraft," said a spokesman from China’s Ministry of Defense.
A Foreign Ministry spokesman followed with another statement, accusing Tokyo of “creating tension”.
Japanese officials responded by claiming that Chinese planes have increasingly intruded into the airspace above the islands, which are currently owned by Japan. They noted that over the past year alone jets protecting the area had to be scrambled over 150 times, though it is not clear how many of those were a reaction to China’s presence.
En zo zijn we weer een stapje dichterbij een daadwerkelijke oorlog.quote:The National Administration of Surveying, Mapping and Geoinformation (NASMG) has just published, via Sinomaps Press, a new set of vertical-format maps that include more than 130 islands that didn’t appear in older editions.
Dat idee heb ik bij wel meerdere conflicten. India-Pakistan, N-Korea-Z-Korea, Israël-Iran, GB-Argentinië. Het lont zit in het kruidvat, je hoeft het alleen nog maar aan te steken.quote:Op zondag 13 januari 2013 15:37 schreef SuperHarregarre het volgende:
Ik heb het gevoel dat het gevaar van deze situatie nogal onderschat wordt in de media. Lees er in ieder geval vrij weinig over op buitenlandse websites. Hier in China word je er constant mee geconfronteerd.
Of het WW3 wordt is een tweede. Alles hangt af van VS-interpretatie van het verdedigingsverdrag met Japan.
Zal wel zijn omdat het moeilijk verslag is te doen van een conflict dat zich op deze manier afspeelt. Het zijn tot nu toe speldenprikjes zonder slachtoffers of explosies. Wachten is op de eerste dode, dan gaat de sneeuwbal rollen.quote:Op zondag 13 januari 2013 15:44 schreef QBay het volgende:
Het valt mij ook op dat er weinig aandacht is over dit conflict...de NOS of RTL hoor je nergens over, terwijl als Noord-Korea een nietszeggend raketje lanceert de hele media er over valt.
China maakt geen enkele kans tegen japan. Echt nul komma nul.quote:Op zondag 13 januari 2013 14:11 schreef Zienswijze het volgende:
China blaakt natuurlijk van zelfvertrouwen. Het land is in 30 jaar uitgegroeid tot een heuse wereldmacht. Geen democratie, wat betekent dat de leiders het volk propaganda voor kunnen houden en het volk kunnen ophitsen. 2 eeuwen lang vernederd door allerlei buitenlandse machten, waaronder Japan. Het is alsof een agressieve, gewonde leeuw wakker wordt.
Het hangt ervan af of de VS zich ermee zal bemoeien. Zonder de VS zou Japan wel eens het onderspit gaan delven.
Ik heb wel eens gesproken met wat Chinezen, dat waren studenten die hier even kwamen kijken, en met handen en voeten probeerde ik een gesprek aan te knopen over politiek. Eerst vrolijk, hoe ze Friends leuk vinden en de Amerikaanse cultuur en dergelijke, maar als je een beetje door ging vragen en bij Japanse en Amerikaanse politiek uit kwam dan werd het al een stuk vijandiger en dergelijk.quote:Op zondag 13 januari 2013 15:37 schreef SuperHarregarre het volgende:
Ik heb het gevoel dat het gevaar van deze situatie nogal onderschat wordt in de media. Lees er in ieder geval vrij weinig over op buitenlandse websites. Hier in China word je er constant mee geconfronteerd.
Of het WW3 wordt is een tweede. Alles hangt af van VS-interpretatie van het verdedigingsverdrag met Japan.
Dat betekent niet per definitie dat er ook oorlog komt.quote:Op zondag 13 januari 2013 17:58 schreef SeLang het volgende:
Met de Chinese crash die eraan zit te komen verwacht ik ook dat de autoriteiten de anti-Japanse sentimenten moedwillig zullen gaan aanwakkeren om de aandacht af te leiden en de steun voor het regime intact te houden. En dat is natuurlijk makkelijk omdat er geen vrije pers is en Chinezen sowieso erg nationalistisch zijn en gevoelig voor gezichtsverlies dat ze lijden als Japan die rotsen in zee als hun eigendom behandelt.
Zeg ik dat dan? Ik verwacht zelf geen oorlog want dat kost teveel en er valt weinig mee te winnen en heel veel te verliezen. Maar ik verwacht wel veel retoriek, demonstraties en dat soort dingen.quote:Op zondag 13 januari 2013 18:00 schreef DeParo het volgende:
[..]
Dat betekent niet per definitie dat er ook oorlog komt.
Ik heb ooit eens "gesproken" met een Noord-Koreaanse overloper (nu ja, het was deel van een door de Zuid-Koreanen georganiseerde trip, en er was een gids die tolkte). Die zei me dat in Noord-Korea de Chinezen als "beste vrienden" of zo worden beschouwd.quote:Op zondag 13 januari 2013 17:50 schreef DeParo het volgende:
[..]
Ik heb wel eens gesproken met wat Chinezen, dat waren studenten die hier even kwamen kijken, en met handen en voeten probeerde ik een gesprek aan te knopen over politiek. Eerst vrolijk, hoe ze Friends leuk vinden en de Amerikaanse cultuur en dergelijke, maar als je een beetje door ging vragen en bij Japanse en Amerikaanse politiek uit kwam dan werd het al een stuk vijandiger en dergelijk.
Alleen van Noord-Korea hebben ze in China ook geen hoge pet op. Die houden ze er maar een beetje bij voor de sier.
Nou ja, als het daar bij blijft, dan is het natuurlijk wel begrijpelijk dat er niet te veel aandacht aan wordt besteed maar als het uit de hand loopt is het een heel ander verhaal plotseling.quote:Op zondag 13 januari 2013 18:03 schreef SeLang het volgende:
[..]
Zeg ik dat dan? Ik verwacht zelf geen oorlog want dat kost teveel en er valt weinig mee te winnen en heel veel te verliezen. Maar ik verwacht wel veel retoriek, demonstraties en dat soort dingen.
Dat had ik ook wel ergens gelezen, maar ja, zelfs Noord-Korea kan niet zonder bondgenoten uiteindelijk.quote:Op zondag 13 januari 2013 18:04 schreef zuiderbuur het volgende:
[..]
Ik heb ooit eens "gesproken" met een Noord-Koreaanse overloper (nu ja, het was deel van een door de Zuid-Koreanen georganiseerde trip, en er was een gids die tolkte). Die zei me dat in Noord-Korea de Chinezen als "beste vrienden" of zo worden beschouwd.
Toch botsen ook de Noord-Koreanen geregeld met de Chinezen, die Korea eeuwenlang in feite gedomineerd hebben, bij mijn weten veel langer dan de Japanners.
Klopt landen als Japan en Duitsland worden virtuele kernmachten genoemd omdat ze zowel de kennis als apparatuur en grondstoffen hebben om binnen een poep en een scheet kernwapens in elkaar te schroeven.quote:Op zondag 13 januari 2013 17:25 schreef SeLang het volgende:
De Amerikanen moeten gewoon faciliteren dat Japan zo snel mogelijk kernwapens krijgt. Dan krijg je een mooi MAD machtsevenwicht in die regio en kan de VS zich daar eindelijk terugtrekken, wat hard nodig is om het begrotingstekort te dichten.
Voor zover ik weet heeft Japan alle mogelijkheden om kernwapens te maken alleen rust daar nog een (begrijpelijk) taboe op.
Ja lekker, geef Japan kernwapens...dan krijg je een nucleaire zone daar. Als er dan oorlog uitbreekt gaan beide kampen gelijk met kernwapens smijten omdat 'de vijand het anders wel doet!'.quote:Op zondag 13 januari 2013 17:25 schreef SeLang het volgende:
De Amerikanen moeten gewoon faciliteren dat Japan zo snel mogelijk kernwapens krijgt. Dan krijg je een mooi MAD machtsevenwicht in die regio en kan de VS zich daar eindelijk terugtrekken, wat hard nodig is om het begrotingstekort te dichten.
Voor zover ik weet heeft Japan alle mogelijkheden om kernwapens te maken alleen rust daar nog een (begrijpelijk) taboe op.
Ha, no way. Als China all-out gaat dan is Japan zo op zijn knieën. Hell, ik denk dat zelfs Amerika nog een ultra zware dobber kan krijgen aan China wat betreft militaire krachten.quote:Op zondag 13 januari 2013 15:57 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
China maakt geen enkele kans tegen japan. Echt nul komma nul.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |