Ik ben er vrij zeker van dat China deze strijd alsnog niet kan winnen. Een aanval op Japan is een aanval op de wereldvrede, en ga er maar vanuit dat een groot gedeelte van de wereld dit niet zal pikken. (Waaronder de NAVO)quote:Op dinsdag 18 september 2012 14:27 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Mocht het echt op een oorlog afstevenen dan denk ik dat China zich terug zal trekken en wachten totdat het land een stuk machtiger is geworden. China heeft de tijd aan haar zijde. Op termijn kunnen ze de Japanners makkelijk aan. De grote vraag rest hoe de VS zich de komende decennia zal manifesteren in deze regio
Precies. Een land met de economische macht en investeringen in het defensie-apparaat zal vroeg of laat zijn militaire macht inzetten om resources te verzekeren. Het is ook niet de vraag of ze dit gaan testen, maar wanneer. Of dat in eerste instantie tegen Japan zal zijn lijkt me sterk, gezien de politieke implicaties. Misschien dat ze eerst proberen de zee ten zuiden van China te koloniseren.quote:Op dinsdag 18 september 2012 14:27 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Mocht het echt op een oorlog afstevenen dan denk ik dat China zich terug zal trekken en wachten totdat het land een stuk machtiger is geworden. China heeft de tijd aan haar zijde. Op termijn kunnen ze de Japanners makkelijk aan. De grote vraag rest hoe de VS zich de komende decennia zal manifesteren in deze regio
Ik weet het niet....de geschiedenis leert dat China zich eigenlijk altijd wil afsluiten van de rest van de wereld. Eigenlijk willen ze zo min mogelijk te maken hebben met andere landen. Ik zie China niet snel een oorlog starten.quote:Op dinsdag 18 september 2012 23:18 schreef SuperHarregarre het volgende:
[..]
Precies. Een land met de economische macht en investeringen in het defensie-apparaat zal vroeg of laat zijn militaire macht inzetten om resources te verzekeren. Het is ook niet de vraag of ze dit gaan testen, maar wanneer. Of dat in eerste instantie tegen Japan zal zijn lijkt me sterk, gezien de politieke implicaties. Misschien dat ze eerst proberen de zee ten zuiden van China te koloniseren.
Dat hangt er denk ik wel vanaf wat voor aanval het wordt.quote:Op dinsdag 18 september 2012 15:54 schreef jamesb het volgende:
[..]
Ik ben er vrij zeker van dat China deze strijd alsnog niet kan winnen. Een aanval op Japan is een aanval op de wereldvrede, en ga er maar vanuit dat een groot gedeelte van de wereld dit niet zal pikken. (Waaronder de NAVO)
quote:Japanse websites doelwit van cyberaanvallen
Zeker 19 Japanse websites zijn getroffen door cyberaanvallen. Volgens de Japanse autoriteiten zit China achter de aanvallen vanwege het eilandjes-conflict.
Op de websites van onder andere een ministerie, rechtbanken en een ziekenhuis staan boodschappen die verkondigen dat de Diaoyu-eilanden in de Oost-Chinese Zee aan China toebehoren. De eilanden staan onder Japans bestuur en heten in dat land Senkaku.
Volgens de Japanse nationale politie zijn zo'n 300 Japanse organisaties potentieel doelwit van Chinese 'hacktivisten'. Op Chinese websites zijn aanwijzingen voor geplande nieuwe aanvallen gevonden, aldus de politie.
Protesten luwen
Ondertussen lijken de grote en soms gewelddadige anti-Japanse protesten in China wat geluwd. Zo verzamelde zich buiten de Japanse ambassade in Peking woensdag geen grote menigte, zoals dinsdag en in het weekeinde. De politie gaf opdracht het gebied te mijden. Chinese politici blijven echter volharden in hun retoriek.
Vicepresident China Xi Jinping beschreef de koop van de eilanden door Japan als ,,een farce'' tegenover de bezoekende Amerikaanse minister van Defensie Leon Panetta. De Japanse regering kocht de betwiste eilanden vorige week van een particuliere Japanse eigenaar, wat het slepende conflict weer deed ontbranden.
En in de geschiedenis was er met de keizer een nog sterkere hoogste macht, terwijl we de laatste 100 jaar veel wijzigingen hebben gezien. We hebben het nationale bewind gehad, krijgsheren, communisten, kapitalistische communisten. De macht van deze kapitalistische communisten steunt puur op de economische vooruitgang en ligt dus een stuk lastiger dan de macht van de keizer. Tel daarbij op de enorme veranderingen van de afgelopen eeuw en het is lastig tot onmogelijk om jezelf af te sluiten.quote:Op woensdag 19 september 2012 01:56 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Ik weet het niet....de geschiedenis leert dat China zich eigenlijk altijd wil afsluiten van de rest van de wereld. Eigenlijk willen ze zo min mogelijk te maken hebben met andere landen. Ik zie China niet snel een oorlog starten.
Afgesloten of niet geeft geen enkele garantie voor de toekomst.quote:The years following the Meiji Restoration of 1868 and the fall of the Shogunate had seen Japan transform itself from a feudal society to a modern industrial state. The Japanese had sent delegations and students around the world in order to learn and assimilate western arts and sciences; this was done not only to prevent Japan from falling under foreign domination but to enable Japan to compete equally with the Western powers.
Resultaat van die oorlog was dat China de provincie Taiwan verloor aan Japan en dat Korea nu onder gezag van Japan stond in plaats van China.quote:The prevailing view in the West was that the modernized Chinese armies and navies would crush and defeat the Japanese. Chinese armies like the Anhui Army and Beiyang Fleet were commended and admired by the Western observers. They perceived China as militarily stronger.
Japan looked like it would lose, according to the German General Staff. A British advisor to the Chinese military, William Lang, was interviewed by Reuter. He praised the state of the Chinese armed forces and its training, modern ships, guns, and equipment. He stated that "in the end, there is no doubt that Japan must be utterly crushed", and viewed Japan as fated to lose the war.
Ja klopt maar er is geen Dokdo-topicquote:Op woensdag 19 september 2012 20:31 schreef SuperHarregarre het volgende:
[..]
Korea is niet Zuidoost-Azië.钓鱼岛是中国的
Wel betogingen, niet gewelddadig.quote:Op woensdag 19 september 2012 20:57 schreef zuiderbuur het volgende:
Even een vraagje tussendoor: gebeurt het omgekeerde ook? Al dan niet gewelddadige betogingen tegen Chinese restaurants, enz... in Japan?
Ze kunnen daar anders ook aardig emotioneel worden, het was toch zo dat de Japanse regering de eilandjes had gekocht om te voorkomen dat een radicale Japanse groep ze zou kopen, dacht ik ergens snel gelezen of gehoord te hebben toen die kwestie speelde.quote:Op woensdag 19 september 2012 21:20 schreef Thas het volgende:
[..]
Wel betogingen, niet gewelddadig.
Ik vraag me wel af of ze de betogingen daar tegenwoordig niet gewoon voor alle eilanden tegelijk doen, is veel efficiënter dan steeds afzonderlijk voor Dokdo en Diaoyutai
quote:De Chinese premier Wen Jiabao is vanavond aangekomen op Melsbroek. Wen is in België voor een officieel bezoek en een Chinees-Europese top. Het wordt waarschijnlijk zijn laatste bezoek aan ons land en aan Europa. Samen met president Hu Jintao wordt hij in oktober vervangen door een nieuwe generatie leiders.
De relaties tussen de EU en China staan op een laag pitje en er is weinig hoop dat ze op de top van morgen een fikse duw krijgen. Die top gaat vooral over handelsbetrekkingen en daar liggen heel wat struikelblokken. Zo neemt China het niet dat Europa heffingen wil opleggen voor goedkope Chinese zonnepanelen. Europa vindt dan weer dat Europese bedrijven in China geen gelijke kansen krijgen en dat de markthervormingen er niet snel genoeg gaan. Ondanks deze conflicten verhandelen Europa en China dagelijks voor meer dan 1 miljard euro aan goederen en diensten.
Tekenend is dat de gebruikelijke persconferentie achteraf op voorhand al is afgelast. Europa kon niet instemmen met de voorwaarden die China wilde opleggen over het aantal journalisten dat mocht deelnemen en de vragen die ze mochten stellen. De Europese Commissie betreurt het dat er geen persconferentie zal zijn.
Na de Chinees-Europese top staat er ook nog een ontmoeting met de Belgische premier Elio Di Rupo (PS) op het programma van Wen.
quote:
quote:
Godver nou kappen met dat voordringen van je, ja?quote:
Mag je niet echt zien als voordringen hoor, ik bedoel er eerder mee "heel even iets anders"?quote:Op zondag 23 september 2012 10:18 schreef SpecialK het volgende:
Godver nou kappen met dat voordringen van je, ja?
Was garpig bedoeld. Omdat je steeds post met hetzelfde zinnetje.quote:Op zondag 23 september 2012 10:45 schreef zuiderbuur het volgende:
Mag je niet echt zien als voordringen hoor, ik bedoel er eerder mee "heel even iets anders"?Ik neem deze topics wel degelijk serieus.
quote:Japanse delegatie moet conflict China sussen
TOKIO - Japan stuurt een hoge diplomatieke delegatie naar China in een poging het opgelaaide conflict over de betwiste eilanden te sussen. Dat hebben regeringsfunctionarissen in Tokio maandag gezegd.
Onderminister Chikao Kawai van Buitenlandse Zaken ontmoet tijdens een tweedaags bezoek zijn Chinese ambtgenoot om de kwestie te bespreken. Beide landen zeggen al decennia lang aanspraak te maken op de onbewoonde eilandjes, die rijk zouden zijn aan grondstoffen. Twee Chinese patrouilleschepen arriveerden maandag in de wateren bij de eilandjes.
quote:Op zondag 23 september 2012 10:09 schreef zuiderbuur het volgende:
Even tussendoor:
Apple maps heeft de oplossing voor het conflict tussen China en Japan: verdubbelen en eentje voor elk land.
[ afbeelding ]
Chiko Kawai, wat een naamquote:
Japan claimt ook een andere eilandengroep, namelijk de Dokdo-eilanden.quote:Op maandag 24 september 2012 14:11 schreef damirovic het volgende:
Waarom bemoeit z korea zich hiermee, tenminste het volk, want er zijn protesten tegen japan in zkorea
http://nos.nl/video/422178-antijapan-protesten-in-zuidkorea.html
Is zuid korea politiek gezien pro-china of mogen ze japanners gewoon niet en is de vijand van japan automatisch hun vriend?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |