Dat klopt, want hij maakt die zoem continu als hij op gang komt, wat best een tijdje duurt. Als ie dan op gang is gaat hij pas onregelmatig zoemen.quote:Op dinsdag 14 augustus 2012 12:41 schreef ludicrous_monk het volgende:
Oja en ik vind het inderdaad heel aannemelijk dan een (sterke) onbalans voor dat zoemzoemzoem geluid zou zorgen, omdat de motor het dan gedurende een gedeelte van een omwenteling zwaarder krijgt. Een elektromotor die (te) veel koppel moet leveren gaat op dat moment harder zoemen (mits op wisselstroom).
Nee, er zit maar 1 knop op de fan, en die is voor de zomer of winterstand.quote:Op dinsdag 14 augustus 2012 15:01 schreef ludicrous_monk het volgende:
Zit er trouwens geen mogelijkheid ingebouwd om de balans goed te krijgen? Als de fabrikant z'n product serieus neemt, moet dat toch kunnen...
En dat in Jip en Janneke taal?quote:Op dinsdag 14 augustus 2012 20:51 schreef blomke het volgende:
Het kan de precessie beweging t.g.v. het uitwendig moment (zwaartekracht op het motorkoppel) zijn .
Oke, je bedoelt dus dat de onbalans veroorzaakt zou kunnen worden door het niet loodrecht hangen van de as? Hoe zou ik dat goed kunnen meten?quote:Op dinsdag 14 augustus 2012 21:01 schreef blomke het volgende:
Je kent het langzaam rondtollen van een draaitol? Zoiets gebeurt ook bij je ventilator als ie niet precies verticaal aan het plafond hant. Hoe rechter, des te langzamer de beweging. Doe je niets aa; bij een heel zwaar en stevig model, zal het effect geringer zijn.
Dat meten weet ik niet, maar als je 'm nou een stuk schever afhangt en het effect komt met een stuk hogere frequentie naar voren, weet je dat het dat fysische effect is. Doe je zoals gezegd weinig aan, hooguit dempen of verminderen.quote:Op dinsdag 14 augustus 2012 21:04 schreef kaasplankje het volgende:
[..]
Oke, je bedoelt dus dat de onbalans veroorzaakt zou kunnen worden door het niet loodrecht hangen van de as? Hoe zou ik dat goed kunnen meten?
Die fankop is loeizwaar trouwens.
Weet ik even niet, probeer eens wat.quote:Op dinsdag 14 augustus 2012 21:12 schreef kaasplankje het volgende:
Als ik nu met een paar punaises een stukje draad met een loodje op verschillende punten naast de fan ophang kan ik misschien op het oog zien of ze uit het lood hangt?
Ja, en wat is een goede manier daarvoor?quote:Op woensdag 15 augustus 2012 11:43 schreef ludicrous_monk het volgende:
Het maakt dus niet uit of hij horizontaal hangt. Echter zal precessie WEL optreden als de fan niet in balans is, en dat is ook waar de motor last van heeft. Het in balans brengen van de fan (zwaartepunt op de as) zou theoretisch het probleem moeten oplossen.
Ik dacht ook al dat een knijper mss te licht zou zijn, ik kan er ook een muntje op plakken met een plakbandje. De bladen zijn van alu.quote:Op donderdag 16 augustus 2012 15:58 schreef ludicrous_monk het volgende:
Het zou kunnen dat wasknijpers ook niet zwaar genoeg zijn hiervoor. In elk geval krijg je hem niet in balans zonder de fan van de motor te schroeven. Dan kan je zien welke kant hij op valt (en dan moet er dus meer gewicht aan de overkant.
Misschien, als de fanbladen magnetisch zijn, van die neodynium magneten als gewichtjes? Of anders van die poster putty waarmee je posters aan je muur kan hangen. Op die manier hoef je niet permanent iets aan je fan vast te schroeven/lijmen voordat je de balans gevonden hebt.
Zeker, we hadden al een vloerventilator net als jij maarja als je die grote fan aan het plafond hebt en hij doet 't eigenlijk niet goed is ook jammer. Nu maar hopen dat de bovenbuuv er ook tevreden over is zo.quote:Op zaterdag 18 augustus 2012 22:35 schreef AnneX het volgende:
![]()
Daar zul je nu blij mee zijn.
/ aan het voeteneind staat een fan te draaien.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |