WOL, dat is alweer 3 bubbels geledenquote:Beleggers WOL krijgen geld terug
Beleggers die de dupe zijn geworden van de beursgang van World Online (WOL), krijgen binnenkort hun geld terug. Volgens het AD wordt de inleg plus rentevergoeding deze maand overgemaakt.
Het gaat om zeker 20.000 beleggers die in maart 2000 aandelen kochten van het internetbedrijf. Kort na de beursgang kelderde de koers van WOL.
Schikking
In november 2009 stelde de Hoge Raad vast dat de beleggers zijn misleid. Het was bijvoorbeeld niet bekend dat bestuursvoorzitter Nina Brink haar aandelen drie maanden daarvoor had verkocht.
De Hoge Raad stelde de banken aansprakelijk. Op grond daarvan hebben de banken een schikking getroffen met de belangenorganisatie van beleggers VEB.
http://nos.nl/artikel/406(...)jgen-geld-terug.html
Nina had er toch veel meer uitgehaald? Iets van 485 miljoen gulden "om de financiėle zekerheid voor haar gezin veilig te stellen"quote:Op dinsdag 14 augustus 2012 10:15 schreef markmarkmark het volgende:
kun je zien dat je al particulier belegger bijna machteloos staat tegen banken en grote bedrijven.
we zijn 12 jaar verder en die 100 miljoen van nina zal inmiddels wel verdubbeld zijn.
ho ho wacht ff.quote:Op dinsdag 14 augustus 2012 10:29 schreef SeLang het volgende:
Ik vind het eigenlijk een raar verhaal. Juridisch zal het allemaal wel kloppen als je kunt aantonen dat beleggers zijn "misleid", maar het feit dat Nina Brink eerder al haar aandelen had verkocht heeft niets te maken met het feit dat WOL tegen de introductiekoers gewoon een weinig kansrijk aandeel was. En DAT is de reden dat beleggers geld verloren, niet of Nina Brink wel of geen aandeelhouder was op dat moment. Dat argument wordt nu alleen maar gebruikt om achteraf het verlies op anderen af te schuiven.
heel makkelijk uitgelegd:quote:Op dinsdag 14 augustus 2012 10:35 schreef SeLang het volgende:
Ik herinner me nog als de dag van vandaag dat ik nota bene binnen in een filiaal van ABN-AMRO bij het naar buiten lopen een gesprek had met een kerel die net de prospectus van WOL had opgehaald. Ik vroeg of hij serieus van plan was om in te schrijven op die aandelen en of hij wel goed bij z'n hoofd was. "Mwah... het zal toch wel gaan stijgen?" was zijn antwoord
Die kerel krijgt nu dus z'n geld terug, met rente. Want hij is "misleid"![]()
dat veel particuliere beleggers oogkleppen op hebben heb je gelijk in.quote:Op dinsdag 14 augustus 2012 10:46 schreef Leandra het volgende:
Het gros van de beleggers waren juist mensen die er geen kijk op hadden, maar zich lieten meesleuren in het "iedereen kan beleggen" riedeltje, want beleggers verdienden immers altijd.
Het begint een beetje storend je worden dat Jan met de Pet met de grote jongens wil meespelen en dan ook nog eens verwacht dat de spelregels wel zullen worden aangepast aan zijn gebrek aan vermogen, inzicht en kennis.
Overigens zijn de banken daar wel mede schuldig aan, dat idee dat iedereen moet kunnen beleggen.
Je kunt alleen beleggen als je het geld wat je belegt volledig kunt missen, en er geen boterham minder om eet.
Ja, het is misleiding. Dat ontkende ik ook niet. Juridisch klopt het allemaal wel. Alleen ontbreekt imo het oorzakelijk verband tussen de misleiding en het floppen van WOL.quote:Op dinsdag 14 augustus 2012 10:37 schreef markmarkmark het volgende:
[..]
ho ho wacht ff.
als een bedrijf naar de beurs gaat en de top man/vrouw heeft honderden miljoenen aan aandelen die worden gedumpt voordat het aandeel naar de beurs gaat, is het zeker dat het aandeel zakt als een gek.
als het ook nog is niet gemeld wordt, is het misleiding, en daarvan ligt de schuld bij de bank.
door deze alinea en zeker het dik gedrukte, heeft het geen nut om met jou hier over in discussie te gaan.quote:Op dinsdag 14 augustus 2012 10:53 schreef SeLang het volgende:
[..]
Als het aandeel op de introductiekoers een goede belegging is dan is het dat al helemaal op een lagere koers. Beleggers zouden het dus moeten toejuichen als de koers na introductie verder zakt want dan kunnen ze aandelen bijkopen op lagere koersen. Of Brink wel of geen aandelen heeft op het moment van introductie verandert verder niets aan het aandeel of de vooruitzichten voor het bedrijf.
en wat heb jij precies opgehoest van het geld van royal bank of scottland of van goldmann sachs??quote:Op dinsdag 14 augustus 2012 10:31 schreef Leandra het volgende:
Het misselijke is dat we het uiteindelijk nog met z'n allen betalen, want wat "de banken" betalen wordt indirect door ons allemaal opgehoest.
Ja, natuurlijk was dat - in combinatie met een veel hoger betaalde prijs - de reden dat beleggers geld verloren.quote:Op dinsdag 14 augustus 2012 10:29 schreef SeLang het volgende:
Ik vind het eigenlijk een raar verhaal. Juridisch zal het allemaal wel kloppen als je kunt aantonen dat beleggers zijn "misleid", maar het feit dat Nina Brink eerder al haar aandelen had verkocht heeft niets te maken met het feit dat WOL tegen de introductiekoers gewoon een weinig kansrijk aandeel was. En DAT is de reden dat beleggers geld verloren, niet of Nina Brink wel of geen aandeelhouder was op dat moment. Dat argument wordt nu alleen maar gebruikt om achteraf het verlies op anderen af te schuiven.
Het is natuurlijk niet zo dat banken en mensen als mevrouw Vleeschdrager hebben geprobeerd aan 'klantenwerving' onder genoemd publiek te doen om zo hun zakken te vullen. Die domme plebejer liepen gewoon de deuren plat. Overal en altijd maar zeuren om aandelen en maar roepen dat ze er verstand van hebben.quote:Op dinsdag 14 augustus 2012 10:46 schreef Leandra het volgende:
Het begint een beetje storend je worden dat Jan met de Pet met de grote jongens wil meespelen en dan ook nog eens verwacht dat de spelregels wel zullen worden aangepast aan zijn gebrek aan vermogen, inzicht en kennis.
quote:Op dinsdag 14 augustus 2012 10:53 schreef SeLang het volgende:
[..]
Ja, het is misleiding. Dat ontkende ik ook niet. Juridisch klopt het allemaal wel. Alleen ontbreekt imo het oorzakelijk verband tussen de misleiding en het floppen van WOL.
Het is maar hoe je het bekijkt. Juridisch kan je het misschien geen misleiding noemen, maar de organisatoren van de WOLII/Facebook-bubble hebben wel vanalles uit de kast getrokken om het bedrijf te hypen.quote:Op dinsdag 14 augustus 2012 11:08 schreef markmarkmark het volgende:
facebook was een heel ander verhaal.
ging naar de beurs met een waarde van iets van 100 miljard.
met logisch nadenken kon je weten dat het gehypt was en veel te veel waard zou zijn zonder duidelijk verdien model.
daar was verder niets misleidends aan.
als je daar geld aan verloor was het je eigen schuld.
Verdiep je anders eens in hoe beleggen werkt. Waarde is iets anders dan beurskoers. WOL was niet hoger gewaardeerd dan andere bedrijven in dezelfde sector. Voor welke prijs iemand in het verleden aandelen heeft gekocht of verkocht doet er niet toe.quote:Op dinsdag 14 augustus 2012 11:02 schreef markmarkmark het volgende:
[..]
door deze alinea en zeker het dik gedrukte, heeft het geen nut om met jou hier over in discussie te gaan.
ik heb het drie keer proberen uit te leggen dat het niet zo werkt.
als de openings koers zakt en er breekt paniek uit, en institutionele belegger gaan hun aandelen massaal dumpen zakt het nog verder en veel harder.
als de koers dan 8X TE HOOG was, klapt het helemaal in elkaar en ben je je geld kwijt.
en blij zijn als het zakt??? alsjeblieft hee, hier kan ik verder niet veel mee
pffff het gaat niet om het uiteindelijke verloop!quote:Op dinsdag 14 augustus 2012 11:19 schreef SeLang het volgende:
[..]
Verdiep je anders eens in hoe beleggen werkt. Waarde is iets anders dan beurskoers. WOL was niet hoger gewaardeerd dan andere bedrijven in dezelfde sector. Voor welke prijs iemand in het verleden aandelen heeft gekocht of verkocht doet er niet toe.
Als Nina Brink haar aandelen nog had gehad voor de introductie dan was de uiteindelijke afloop waarschijnlijk niet veel anders geweest, namelijk hetzelfde als hoe het met alle andere overgewaardeerde internet aandelen is afgelopen. Sterker nog, ik denk zelfs dat de verliezen op WOL waarschijnlijk zijn beperkt door dit akkefietje. Het veroorzaakte namelijk een rel die leidde tot een relatief snelle overname van WOL toen de bubble nog niet was leeggelopen. De verliezen beperkten zich daardoor tot ~50% ofzo terwijl de meeste andere aandelen in die sector veel grotere verliezen leden of zelfs naar nul gingen.
ASML ging ook van 40 naar 6 en randstad van 90 naar 9 en fokker en moolen zijn falliet.quote:Op dinsdag 14 augustus 2012 11:23 schreef Leandra het volgende:
Aandeel UPC ging van ¤ 70,- naar ¤ 0,70 en werd zelfs geadviseerd bij de junior beleggingsrekening van de Rabobank
Maar wel door veel opgeblazen tamtam.quote:Op dinsdag 14 augustus 2012 11:14 schreef markmarkmark het volgende:
facebook werd zoveel waard door de waarde die beleggers eraan gaven.
niet door kunstmatig hoog houden van koersen
De reden van de bubbel was primair overmatige geldcreatie.quote:Op dinsdag 14 augustus 2012 11:24 schreef markmarkmark het volgende:
WOL was de reden van de hele internet bubbel, die de andere bedrijven mee getrokken heeft.
dat het geen gezonde sector was, klopt wel weer.
Dat UPC rond dezelfde tijd als WOL gehypt werd en het in dezelfde industrie was, dat er van die aandelen dus niets meer over is en dat de WOLlers dus beter af zijn.quote:Op dinsdag 14 augustus 2012 11:25 schreef markmarkmark het volgende:
[..]
ASML ging ook van 40 naar 6 en randstad van 90 naar 9 en fokker en moolen zijn falliet.
wat is het punt?
Maar dat had je van te voren toch al kunnen zien aankomen bij een bedrijf als WOL. Want wat was het nou eigenlijk? het waren een stel abonnees en wat servers. Er was gewoon helemaal niets wat die openingskoers verantwoorde.quote:Op dinsdag 14 augustus 2012 11:02 schreef markmarkmark het volgende:
[..]
door deze alinea en zeker het dik gedrukte, heeft het geen nut om met jou hier over in discussie te gaan.
ik heb het drie keer proberen uit te leggen dat het niet zo werkt.
als de openings koers zakt en er breekt paniek uit, en institutionele belegger gaan hun aandelen massaal dumpen zakt het nog verder en veel harder.
als de koers dan 8X TE HOOG was, klapt het helemaal in elkaar en ben je je geld kwijt.
en blij zijn als het zakt??? alsjeblieft hee, hier kan ik verder niet veel mee
Als een bank het adviseert als veilige belegging voor een junior beleggingsrekening (voor kinderen dus), dan vind ik dat behoorlijk misleidend.quote:Op dinsdag 14 augustus 2012 11:33 schreef markmarkmark het volgende:
bij UPC zijn geen mensen misleid en ook niet opgelicht en ook niet bestolen.
die hebben gewoon belegd en hebben verloren.
zoals ik ook vaak zat verlies heb gepakt.
snap je het verschil een beetje? misleid, bestolen en opgelicht?
en waarom stap je dan in als je weet dat mevrouw Brink niet van onbesproken gedrag is. een beetje onderzoek is niet verkeerd als je geld gaat beleggen. Je loopt namelijk risico's, iets wat veel mensen niet willen weten.quote:Op dinsdag 14 augustus 2012 11:24 schreef markmarkmark het volgende:
[..]
pffff het gaat niet om het uiteindelijke verloop!
het gaat erover dat rat brink deze truc al drie keer eerder heeft gedaan op kleinere schaal.
dit is gewoon diefstal.
en in vergelijking met andere bedrijven??
WOL was de reden van de hele internet bubbel, die de andere bedrijven mee getrokken heeft.
dat het geen gezonde sector was, klopt wel weer.
dat is ook een van de redenen waarom ik niet ingestapt ben toen.quote:Op dinsdag 14 augustus 2012 11:38 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
en waarom stap je dan in als je weet dat mevrouw Brink niet van onbesproken gedrag is. een beetje onderzoek is niet verkeerd als je geld gaat beleggen. Je loopt namelijk risico's, iets wat veel mensen niet willen weten.
Door je een beetje in te lezen en logisch na te denken hadden mensen zich wel kunnen bedenken dat die paar honderduizend abbonnees en die paar servers nooit en te nimmer 12 miljard waard was.quote:Op dinsdag 14 augustus 2012 11:40 schreef markmarkmark het volgende:
[..]
dat is ook een van de redenen waarom ik niet ingestapt ben toen.
maar als iets een waarde van 12 miljard heeft en je gaat daar van uit en achter af is er gelogen en is het nog geen 2 miljard waard, ben je toch aardig anaal geamuseerd door mevrouw brink.
Zelfs met abonnee gelden was die 12 miljard echt niet gerechtvaardigd. maar een heel slim mediaoffensief zorgde dat iedereen de dollartekens in de ogen had bij het horen van de naam WOL en emotioneel gingen beleggen en niet rationeel. Hadden ze dat wel gedaan dan waren ze er nooit ingestapt.quote:Op dinsdag 14 augustus 2012 13:16 schreef markmarkmark het volgende:
zo ook gebeurde met hyves.
het grote verschil is dat WOL een normaal verdienmodel met abbonees had.
het verdienmodel van facebook zit weer heel anders in elkaar en is erg instabiel.
Precies. Dus de broeders achter de Faceboek (quote:Op dinsdag 14 augustus 2012 11:28 schreef markmarkmark het volgende:
de openings koers niet, de uiteindelijke koers twee dagen later wel.
nee er werd iets verkocht en mensen waren bereid die prijs te betalen. Ik kan er weinig medelijden mee hebben.quote:Op dinsdag 14 augustus 2012 13:21 schreef markmarkmark het volgende:
dat is inderdaad waar je als belegger het minst aan kan verdienen.
lekker met de kudde meelopen met oogkleppen op.
ja dan ben je altijd te laat en pak je de restjes of de verliezen.
logisch nadenken is toch wel een van de belangrijke dingen samen met verder kijken dan dat je neus lang is.
des ondanks dat kan het nog steeds niet wat er bij WOL gebeurt is.
er is gewoon ruim 13 miljard achter over gedrukt op een diefachtige manier.
Mij is altijd geleerd dat als iets te mooi klinkt om waar te zijn, het meestal ook niet waar is. Was prima toepasbaar op WOLquote:Op dinsdag 14 augustus 2012 15:20 schreef markmarkmark het volgende:
als het onder valse voorwaarde zijn heb ik er wel medelijden mee.
toen van der moolen falliet ging hoorde je mij niet zeiken dat ik me geld kwijt was omdat ik van te voren wist dat het een risico was en het had ingecalculeerd.
wat ik erg vind is dat mensen met een beetje spaargeld die geen verstand van beleggen hadden erin werden gepraat door banken met te veel eigen belang.
die zijn nu hun oude dag voorziening kwijt door de gladde praatjes van mooie maatpakken met te veel provisie.
Ik moet even reageren. Deze post vind ik de domste van allemaal. Het gaat erom dat geld wat anders relatief nuttig besteed had kunnen worden nu naar zoiets gaat. Dat van die andere banken is ook niet wenselijk. Of maakt dat het vaker gebeurd het oke? Of moet je precies kunnen aangeven hoeveel geld om maar te bewijzen dat het negatief is voor alle bewoners van het land? Echt serieus hoe kan je zo verlept denken als jij doetquote:Op dinsdag 14 augustus 2012 11:05 schreef markmarkmark het volgende:
[..]
en wat heb jij precies opgehoest van het geld van royal bank of scottland of van goldmann sachs??
het ging erover dat iemand zei "mijn geld" gaat erna toe.quote:Op dinsdag 14 augustus 2012 18:53 schreef Hiergaanwedan het volgende:
[..]
Ik moet even reageren. Deze post vind ik de domste van allemaal. Het gaat erom dat geld wat anders relatief nuttig besteed had kunnen worden nu naar zoiets gaat. Dat van die andere banken is ook niet wenselijk. Of maakt dat het vaker gebeurd het oke? Of moet je precies kunnen aangeven hoeveel geld om maar te bewijzen dat het negatief is voor alle bewoners van het land? Echt serieus hoe kan je zo verlept denken als jij doet
Ik dacht dat ze het erover had dat het uiteindelijk via de bank toch weer opgelost moest worden en banken doorberekenen aan eindgebruikers wat iedereen is uiteindelijk... ook al is het gestolen als een bedrijf failliet verklaard wordt draait de bank ervoor op... dus de bankgebruikers..quote:Op dinsdag 14 augustus 2012 18:56 schreef markmarkmark het volgende:
[..]
het ging erover dat iemand zei "mijn geld" gaat erna toe.
en nuttiger besteden?? ze moeten GESTOLEN geld terug betalen aan de rechtmatige eigenaren.
WTF nuttiger besteden???
Nou ja, de rente is wel minimaal. Daar had je op elke bankrekening een beter rendement op kunnen maken (leg dat eens uit aan een belegger in WOL-aandelenquote:Op dinsdag 14 augustus 2012 10:35 schreef SeLang het volgende:
Die kerel krijgt nu dus z'n geld terug, met rente.
Ja, dat stond er ook, vrijwel letterlijk:quote:Op dinsdag 14 augustus 2012 20:25 schreef Hiergaanwedan het volgende:
[..]
Ik dacht dat ze het erover had dat het uiteindelijk via de bank toch weer opgelost moest worden en banken doorberekenen aan eindgebruikers wat iedereen is uiteindelijk... ook al is het gestolen als een bedrijf failliet verklaard wordt draait de bank ervoor op... dus de bankgebruikers..
quote:Op dinsdag 14 augustus 2012 10:31 schreef Leandra het volgende:
Het misselijke is dat we het uiteindelijk nog met z'n allen betalen, want wat "de banken" betalen wordt indirect door ons allemaal opgehoest.
ja en de snackbar eigenaar om de hoek hier rijd in een BMW van mijn geld, ik had liever dat hij een beter terras gekocht had.quote:Op dinsdag 14 augustus 2012 20:25 schreef Hiergaanwedan het volgende:
[..]
Ik dacht dat ze het erover had dat het uiteindelijk via de bank toch weer opgelost moest worden en banken doorberekenen aan eindgebruikers wat iedereen is uiteindelijk... ook al is het gestolen als een bedrijf failliet verklaard wordt draait de bank ervoor op... dus de bankgebruikers..
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |