Ik dacht laten we maar een centraal topic maken waar mensen terecht kunnen als ze een nieuwe computer willen en die zelf in elkaar willen zetten, mensen hier kunnen dan helpen en eventueel advies geven met bouwen etc.
Ik zal even een beschrijving geven van elk onderdeel dat cruciaal is voor een computer build:
CPU-Central Processing Unit AKA processorDe processor, het 'hart' van je computer. Dit onderdeel verwerkt alle opdrachten om het maar simpel te zeggen, zonder processor ben je nergens.
![pNIDP.jpg]()
Je hebt twee fabrikanten die CPU's voor consumenten maken, Intel en AMD. Welke van deze twee het beste is? Daar zijn de meningen over verdeeld
Motherboard,MOBO,Hier gaan alle draden in, dit verbind alles met elkaar, hier gaan ook het geheugen, de CPU en de videokaart in. Ook zonder moederbord ben je nergens.
![653wA.jpg]()
Er zijn vele merken qua moederborden.
-Asus
-Gigabyte
-Asrock (dochterbedrijf van Asus, budget merk)
-MSI
-EVGA
-Zotac
-Zotac
Er zijn er natuurlijk wel meerdere, maar dit zijn een aantal bekende namen.
GPU AKA videokaartDit onderdeel verwerkt het beeld, wat je te zien krijgt dus. Hoewel dit onderdeel bijna altijd in een bouw zit tegenwoordig is het niet cruciaal. In de meeste moederborden heb je tegenwoordig een video chipset waarmee je kan werken, alleen kan je er eigenlijk alleen maar mee browsen, videos kijken en foto's bekijken. Geen video games zonder een GPU dus.
![zEo6C.jpg]()
Ook hier heb je verschillende merken, de een meer betrouwbaar dan de ander etc.:
-Asus
-Gigabyte
-Zotac
-Sapphire
-Club
-Palit
-EVGA
En nog meer natuurlijk, noteer wel dat je kan kiezen tussen AMD videokaarten en Nvidia videokaarten.
HDD/harddisk drive AKA hardeschijfHier wordt data op gezet, ook dit onderdeel is cruciaal. Hier is niet veel uitleg bij nodig neem ik aan, hoe meer GB, hoe meer je er op kan zetten.
Ook hier zijn er een aantal concurrenten op de markt:
-Western Digital (aanrader)
-Samsung
-Seagate
Zoals gewoonlijk zijn er nog meer, ik noem er enkel een aantal op.
Random Acces Memory/RAM AKA geheugenOok cruciaal, hiermee wordt data gelezen en geschreven, ook hiermee kan je niet echt zonder.
-G.Skill
-Corsair
-Kingston
DVD reader/writer]
Niet echt cruciaal, maar zonder zou ik niet weten hoe je er Windows op zou moeten zetten, en zonder kan je ook geen cd,s afspelen/branden.
-Samsung
-LG
Case/chassis AKA kastHier gaat alles uiteindelijk in, ik vind het wel cruciaal want zonder kast is het zo lastig.

![FscBH.jpg]()
-Cooler Master
-Corsair
-Thermaltake
-Antec
PSU AKA voedingHier komt de electriciteit vandaan, let wel op dat je een voeding koopt die genoeg wattage kan leveren voor je pc bouw. Zeker cruciaal, anders gebeurt er niks.
![bejQS.jpg]()
-Corsair (aanrader)
-Antec (aanrader)
-OCZ
-Seasonic
-Cooler Master
SSD/Solid State DriveEen zeer snelle HDD, SSD's zijn vrij nieuw maar het verschil in laad tijden etc. is zeker merkbaar. Omdat ze nieuw zijn kan er nog niet zo veel op, (100GB en meer wel al, maar dit komt nog lang niet bij wat er op een HDD kan). Het is het beste om hier Windows en games op te zetten en de rest op een HDD.
![Western_Digital_Velociraptor_1TB-lat1.jpg]()
Een aantal computer termen:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn
ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis
Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Natuurlijk kunnen mensen hier ook terecht voor geavanceerde dingen zoals overclocken (maar daar weet ik zelf helemaal niks van) waterkoeling, SLI en CrossFire etc.
Tweakers heeft een handige Pricewatch functie die je onder andere kan gebruiken om onderdelen te zoeken voor de laagste prijs etc:
http://tweakers.net/pricewatch/Computer bouwen
Deze video legt het vrij gemakkelijk uit, het duurt alleen wel 2 uur:
Hier zijn wat weetjes.
SPOILER
Ik ben nie hier voor de pingpong te schpelen
Ik heb op tnet effe wat onderdeeltjes van een pc bij elkaar geraapt, en vroeg me hetvolgende af.
Ik heb een grote koeler gekozen (doorsnede 230 mm) namelijk deze, de grootste die ik kon vinden
http://tweakers.net/pricewatch/282827/scythe-susanoo.htmlPast die op dit moederbord?
http://tweakers.net/price(...)7-ds3h.html#tab:infoEn zo nee welke maat moet er wel op? En Is dit een koeler die goed koelt? Welke zijn nog meer goed?
En hoe bereken ik hoeveel voeding in nodig heb (incl OC)
En is dat mobo wel overclockbaar?
[ Bericht 3% gewijzigd door AppleOcean op 12-08-2012 18:26:42 ]
| Macbook pro i5 mid 2012 | The New iPad 64 GB cellular |
quote:
Op zondag 12 augustus 2012 21:41 schreef Woods het volgende:Hoe moet je je RAM in je laptop toevoegen, ik heb nu 6 dus 1x 4 en 1 x 2. Van welk merk en waar moet ik die halen?
Nee, op ifixit staat het wel. Even merk aanklikken, type aanklikken je je vindt het wel.
Ik kan niet ruiken wat jij hebt dus, sorry, ik kan geen link droppen.
Google werkt oop prima he

.
quote:
Op maandag 13 augustus 2012 07:07 schreef Amoeba het volgende:[..]
Ligt eraan welke laptop je hebt. Post het typenummer eens, en bovenal zou ik het via internet bestellen.
Je moet een nieuw reepje erbij kopen, maar zorg dat hij hetzelfde is.. Het beste is uiteraard identieke reepjes.
Hey Amoeba jij hebt nogal een dikke bak he?
Kan ik elke koeler op elke moederbordcmonteren?
Ligt eraan. Voor de CPU heb je die socketstandaards, qua aansluiting is het vaak geen probleem. 3 of 4 pins. Moet je even kijken.
Thx.
Ff kijken, volgens mijn is het beide socket 1155.
-
[ Bericht 55% gewijzigd door AppleOcean op 13-08-2012 11:47:55 ]