abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 11 augustus 2012 @ 19:25:43 #1
379488 SuperImposed
The surface of the sun
pi_115431422
DSM en Heineken zijn op overname pad, aantrekkelijk om te doen voor het bestuur van het bedrijf, maar wat hebben de aandeelhouders van die bedrijven er eigenlijk aan? Laten we één specifieke overname er eens uit lichten, de overname van het Braziliaanse Tortuga door DSM. DSM heeft onder andere de volgend argumenten om zo'n overname als die van Tortuga te doen (gevonden via zakelijke nieuws sites):

1) Het helpt DSM om minder afhankelijk te worden van economische cycli

2) Het is een verdere uitbreiding van de portefeuille.

Beide argumenten zijn twijfelachtige argumenten voor een overname.

Het eerste argument verandert niks aan de waarde van het bedrijf aangezien de waarde van een bedrijf de NPV is van de (verwachte) toekomstige cashflow: een smoothe cashflow geeft namelijk een zelfde NPV als een cashflow die piekt en daalt (als je niet overtuigd bent kan ik het je voorrekenen). Het verandert ook niks aan de mogelijkheden om kapitaal aan te trekken, er verandert namelijk niks aan je totale toekomstige cashflow.

Het 2e argument is het bekende portefeuille argument wat wel vaker gebruikt wordt voor een overname maar is ook een zwak argument, aandeelhouders van DSM kunnen immers op eigen initiatief hun aandelenportefeuille uitbreiden, daar hebben ze de raad van bestuur van DSM en hun investmentbankers echt niet voor nodig.

Nee, het ljjkt er op alsof het bestuur van DSM het geld van aandeelhouders aan het verbrassen is. Aandeelhouders zijn hier de verliezers, de M & A jongens en meisjes en de raad van bestuur de onterechte winnaars.

Heineken dan, ze willen graag in Azië groeien, onderstaande artikel geeft mooi weer welke samenwerkingsverbanden er zijn:
http://www.rtl.nl/compone(...)ag-slaan-in-azie.xml
De vraag is echter: waarom wil je groeien in azie? Kan je daardoor goedkoper bier in de huidige markten waar je actief bent brouwen? Of verkoop je daardoor meet bier in de huidige markten waar je actief bent. In beide gevallen zie ik geen bevestigend antwoord. Wat heeft een aandeelhouder er dus aan? Helemaal niks. Waarom dan toch op overname pad in Azie? Leuk voor het bestuur van Heineken en de jongens en meisjes van M & A, waardeloos voor de aandeelhouder.

Het moge duidelijk zijn wat ik van de M & A beroepsgroep vind, schadelijke parasieten van het ergste soort die met wortel en tak uitgeroeid dienen te worden. Wat kunnen we er aan doen? Meer macht aan de aandeelhouders en niet in de laatste plaats: ophouden met het belasten van dividend zodat bedrijven niet met klotsende zakken met geld zitten maar het gewoon kunnen uitkeren aan de aandeelhouders die er het meeste recht op hebben.

[ Bericht 1% gewijzigd door SuperImposed op 12-08-2012 06:12:25 ]
pi_115431933
Aandeelhouders van de overgenomen partij worden er echter ook beter van.
Je hebt overigens gelijk wat betreft je argumenten, het is vooral een methode van top executives om hun persoonlijke risico wat te spreiden.
pi_115433485
Er zijn echt legio aan wetenschappelijke artikelen die inderdaad laten zien dat de winnende partij bij een lange overnamestrijd uiteindelijk een verliezer, voor de aandeelhouder, is ten opzichte van de verliezende partij in de overnamestrijd. Laatst kwam ik bij toeval hier nog een artikel over tegen:

http://economics.mit.edu/files/6628

En zo zijn er nog zat artikelen te vinden.
pi_115436286
Winner's curse - Als je een merger wint, dan ben je meer bereid te betalen voor een bedrijf dan de eerste verliezer, je moet dus heel goed aan kunnen tonen waarom jij meer wilt bieden dan iemand anders.
Ik weet weinig van de plannen van DSM, maar de argumenten die jij naar voren brengt zijn inderdaad niet al te best.
Voor Heineken ziet het iets beter uit. Azie is een groeimarkt voor bier (men drinkt er meer en duurder bier), dat geldt niet voor de grotere huidige markten (Europa en Noord Amerika). In ZO Azie is Heineken al afhankelijk van AP Breweries (die maken de Heineken daar). F&N wil af van zijn deel van AP Breweries, omdat F&N zich volledig herpositioneert (ze hebben onlangs hun frisdranken unit verkocht en gaan focussen op vastgoed - er zijn weinig synergies tussen vasgoed en bier)
2017: RGN BKK FCO LHR NRT LHR TLL LHR MIA BOG MIA JFK LHR LHR
2018: BCN SOF MLA IST ZAG DBV SPU ZAG SOF BOJ IST CGK JOG LOP DPS LBJ DPS SIN IST KBP BKK LPQ UTH KBP
2019: BCN LCY AGP SBZ KBP LPP SVL DOH JNB CPT DOH TFS
2020: ALC BIO LCY
pi_115437063
Voor wat betreft Heineken. De markt van bier is groeiende in Azie terwijl het in bijvoorbeeld europa stabiel tot dalend is. Ik kan niet oordelen over de beste groei-strategie in zo'n regie. Nieuwe brouwerij of iets bestaands overnemen.
  zondag 12 augustus 2012 @ 00:34:19 #6
78918 SeLang
Black swans matter
pi_115446761
Alles hangt af van wat je voor de overname betaalt.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_115451289
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 augustus 2012 21:23 schreef snabbi het volgende:
Voor wat betreft Heineken. De markt van bier is groeiende in Azie terwijl het in bijvoorbeeld europa stabiel tot dalend is. Ik kan niet oordelen over de beste groei-strategie in zo'n regie. Nieuwe brouwerij of iets bestaands overnemen.
En laten we niet vergeten dat Heineken al een groot deel van APB bezit.
Ik meen dat dit vaker gebeurt dmv een overnamen ipv een nieuwe brouwerij, maar zoals SElang zegt, hangt af van de prijs. Bij een overname krijg je ook de merken en dit kun je gebruiken in je merkenaanbod - namen als Heineken en Amstel komen meteen over als premium import bier, terwijl Harbin als een goedkoop alternatief kan dienen (Harbin is trouwens van InBev)
2017: RGN BKK FCO LHR NRT LHR TLL LHR MIA BOG MIA JFK LHR LHR
2018: BCN SOF MLA IST ZAG DBV SPU ZAG SOF BOJ IST CGK JOG LOP DPS LBJ DPS SIN IST KBP BKK LPQ UTH KBP
2019: BCN LCY AGP SBZ KBP LPP SVL DOH JNB CPT DOH TFS
2020: ALC BIO LCY
pi_115452692
quote:
13s.gif Op zaterdag 11 augustus 2012 19:25 schreef SuperImposed het volgende:
De vraag is echter: waarom wil je groeien in azie? Kan je daardoor goedkoper bier in de huidige markten waar je actief bent brouwen? Of verkoop je daardoor meet bier in de huidige markten waar je actief bent. In beide gevallen zie ik geen bevestigend antwoord. Wat heeft een aandeelhouder er dus aan? Helemaal niks. Waarom dan toch op overname pad in Azie? Leuk voor het bestuur van Heineken en de jongens en meisjes van M & A, waardeloos voor de aandeelhouder.
De vraag die je opwerpt is in algemene zin terecht. Dit voorbeeld rondom Heineken is echter ongelukkig gekozen.

Ten eerste is de belangrijkste aandeelhouder de dochter van wijlen Freddy Heineken. Deze is ongetwijfeld naar haar mening gevraagd over de te volgen strategie. We mogen aannemen dat de vragen die je hierboven stelt zijn bestudeerd door management en aandeelhouder. Ik denk dat we nog wel wat vertrouwen mogen hebben in de deskundigheid van het management & aandeelhouder. Heineken wordt als een goed geleid bedrijf beschouwd en de aandeelhouder smijt in zekere zin met haar eigen miljarden. Als buitenstaanders beschikken we niet over de financiele details om de casus goed te beoordelen.

Ten tweede is het bod van Heineken defensief. Ze moeten wel. De brouwerij APB is een joint venture met Fraser & Neave, een betrouwbare partner uit Singapore waarmee ze al tientallen jaren samenwerken. Grote pakketten aandelen in Fraser & Neave zijn onlangs echter gekocht door Charoen Sirivadhanabhakdi, de eigenaar van de Thaise brouwerij Chang, oftewel een regionale concurrent. Heineken kan deze Charoen onmogelijk als partner accepteren. Zijn bedrijf is groot geworden door het omkopen van Thaise regeringsfunctionarissen in ruil voor concessies in dat land. Alle technische- en marketingkennis binnen Chang is afkomstig van Carlsberg dat de samenwerking trouwens later opzegde vanwege de onbetrouwbaarheid van Charoen. Als Heineken nu geen aktie onderneemt dan hebben ze deze parasiet aan boord die de ontwikkeling van APB kan frustreren.

Als de overname werkelijk voor de bevrediging van de M&A boys bedoeld zou zijn, dan zou het moment wel anders gekozen zijn. Die staan nu immers liever te brallen in het Heineken House in Londen.
  zondag 12 augustus 2012 @ 21:27:08 #9
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_115478217
quote:
0s.gif Op zondag 12 augustus 2012 00:34 schreef SeLang het volgende:
Alles hangt af van wat je voor de overname betaalt.
En zo simpel is het.
The more debt, the better
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')