Mijn man zegt dat ik gewoon moet vasten. Want het is geen geldige reden. Hij vind het zoiezo belachelijk dat ik tot zo laat moet werken, maar ja thats life work.quote:Op vrijdag 10 augustus 2012 15:28 schreef mvdejong het volgende:
Het zal wel van de exacte richting van de Islam afhangen hoe de regels geinterpreteerd worden, maar wat ik altijd begreep is dat je er uitzonderingen mogelijk zijn als het de gezondheid van de gelovige ernstig benadeelt. Voor zieken en zwangere vrouwen zijn de uitzonderingen expliciet vastgelegd. Het je geen geestelijke die je hierover iets kunt vragen ?
Is jouw man een geestelijke, die de regels hieromtrent ken en opgeleid is om ze te interpreteren ?quote:Op vrijdag 10 augustus 2012 15:29 schreef JoaquinPhoenix het volgende:
[..]
Mijn man zegt dat ik gewoon moet vasten. Want het is geen geldige reden.
Hij is niet mijn baas. hij vind dat ik niet mijn vasten moet verbreken want ik kan het minstens proberenquote:Op vrijdag 10 augustus 2012 15:31 schreef Pvoesss het volgende:
ohh je man is de baas over jou?
Dan moet je niet zeuren en luisteren
Je mag je vasten niet verbreken tenzij je ziek bent, reist, zwanger bent etc.quote:Op vrijdag 10 augustus 2012 15:32 schreef mvdejong het volgende:
[..]
Is jouw man een geestelijke, die de regels hieromtrent ken en opgeleid is om ze te interpreteren ?
Ziektewet? Haha nee sorry heb onlangs al veel vrij genomen i.vm prive redenen.quote:Op vrijdag 10 augustus 2012 15:34 schreef Zilverdolk het volgende:
Mijn buurman nam altijd tijdens de hele vastenperiode vrij van zijn werk (ziektewet), moet jij ook gewoon doen joh!
Een kennis (v) van me was zwanger tijdens de ramadan, en zij heeft dat later ingehaald door het driedubbele te vasten, omdat de normale lengte niet voldoende zou zijn omdat het niet op het juiste moment was en Allah anders erg boos zou zijn. Maar ze was wel een halve extremistquote:Op vrijdag 10 augustus 2012 15:34 schreef JoaquinPhoenix het volgende:
[..]
Je mag je vasten niet verbreken tenzij je ziek bent, reist, zwanger bent etc.
Dat maakt het al wat moeilijker jaquote:Op vrijdag 10 augustus 2012 15:36 schreef JoaquinPhoenix het volgende:
[..]
Ziektewet? Haha nee sorry heb onlangs al veel vrij genomen i.vm prive redenen.
+ ik ben een tweede aanspreekpunt op werk en heb geen geschikte vervanger. Ben onmisbaar op werk. Vorig jaar had ik wel lekker vrij genomen tijdens het ramadan.
Het probleem is dus dat de voorschriften zijn vastgelegd in een tijd waarin deze situatie (werk moeten verrichten in de tijd dat je gewoonlijk de "inhaalslag" doet voor de uren die je niet gegeten hebt) gewoonlijk niet voorkwam. Zoals je zelf al aangeeft zijn er meerdere redenen waarom je je niet strikt aan het vasten zou hoeven te voldoen, en de vraag is of jouw richting van de Islam ruimte schept voor een meer pragmatische invulling van de regels, rekening houdend met de moderne omstandigheden. Volgens mij kan alleen een wetsgeleerde van de specifieke richting van de Islam je vertellen of jouw geval onder de uitzonderingen valt.quote:Op vrijdag 10 augustus 2012 15:34 schreef JoaquinPhoenix het volgende:
[..]
Je mag je vasten niet verbreken tenzij je ziek bent, reist, zwanger bent etc.
Hier ruik ik de hele middagdag etensgeuren van mijn islamitische buren, voorbereiden voor het avondeten, dat werkt alleen als het erg veel is denk ikquote:Op vrijdag 10 augustus 2012 15:41 schreef padlarf het volgende:
Waar komt toch dat rare idee vandaan dat moslims zich 's avonds helemaal volvreten? Dat zegt m.i. meer over de persoon die dat denkbeeld er op na houdt.
Is dat bewijs dat geloof een ziekte is?quote:Op vrijdag 10 augustus 2012 15:34 schreef Zilverdolk het volgende:
Mijn buurman nam altijd tijdens de hele vastenperiode vrij van zijn werk (ziektewet), moet jij ook gewoon doen joh!
Na zonsondergang mogen wij eten. Ik bedankt Allah voor alle zegeningen in mijn leven (welvaart en gezondheid). En daarna verbreek ik mijn vasten met wat water of dadel en dan aaaannnvallleeeennnnquote:Op vrijdag 10 augustus 2012 15:39 schreef Zilverdolk het volgende:
[..]
Dat maakt het al wat moeilijker jaEr is toch een vastgestelde tijd waarop je weer mag eten? Of moet dat met een ritueel dat je thuis moet doen? Anders kun je gewoon op je werk na zonsondergang even wat eten zou ik denken
Hier wel hoor, veel bedelaars .. "Heeft u een euro voor wat te eten?" Bied je ze een broodje van Bakker Bart aan, hoeven ze dat niet ...quote:Op vrijdag 10 augustus 2012 15:42 schreef JoaquinPhoenix het volgende:
In Nederland zie ik ook geen arme mensen op straat bedelen, anders had ik wel elke keer geld en eten gegeven.
In de normale Nederlandse cultuur scheld je mensen niet zomaar verrot voor dat soort kleine voorvallen. Maar toch knap dat je de natuurlijke manier van handelen uit jouw cultuur kan onderdrukken door niet te eten.quote:Op vrijdag 10 augustus 2012 15:42 schreef JoaquinPhoenix het volgende:
Ik word wel bewuster van mijzelf en mijn omgeving. Maar mijn gedrag veranderd ook gewoon. Laats nog bijvoorbeeld
ik zat in de bus, ik wilde uitstappen.... de buschauffeur deed de deur voor me neus dicht, mijn hoofd kwam tegen de deur. Normaal als ik niet zou vasten zou ik die chauffeur verrot uitschelden, maar dit keer bleef ik rustig ik liep rustig naar de meneer toe en zei " Ben je blind? Wil je voortaan beter opletten.' Hij wilde met mij in discussie ingaan, ik bleef gewoon kalm en diste die gast. Was het niet waard.
Maar ook ben ik bewuster met mijn geld.... ik wil dit maand ook gewoon mijn hele loon aan arme familie leden geven die het nodig hebben. Het liefst wil ik eigenlijk het aan arme kindjes geven in Afrika, maar ik kan wel 2000 euro storten, maar ik weet niet of dat geld wel daadwerkelijk aan de arme kinderen word gegeven. Dit vind ik wel jammer. In Nederland zie ik ook geen arme mensen op straat bedelen, anders had ik wel elke keer geld en eten gegeven.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |