abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_115597861
quote:
0s.gif Op woensdag 15 augustus 2012 12:48 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Dat geld wel voor het bedrijfsleven maar niet voor de overheid. De overheid ONTTREKT aan de economie maar voegt niets toe. De overheid neemt waarde zonder er iets tegenover te stellen. Als de overheid het bedrijfsleven de vrije teugels laat komt de economie vanzelf weer op stoom maar als ze als een bloedzuiger bloed uit een zieke patiënt blijft zuigen wordt die nooit beter.
Zoals ik al stelde kan dat eigenlijk alleen als de overheid fors gaat snijden in de eigen taken. het geld wat dan vrij komt terug geeft aan bedrijven en burgers. En dan moet je hopen dat die bedrijven en burgers dat geld weer gaan uitgeven in de echte economie. Dan creëer je reële economische waarde. Nog meer ambtenaren die iets doen wat de echte economie afremt zit helemaal niemand op te wachten, en dat is wel waar de SP naar neigt in mijn beleving.
Rik: Hey guys, wouldn't it be AMAZING if all this money was real?
Vyvyan: Rik, that is the single most predictable and BORING thing anyone could ever say whilst playing Monopoly.
  woensdag 15 augustus 2012 @ 14:47:52 #227
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_115597920
quote:
0s.gif Op woensdag 15 augustus 2012 14:46 schreef Boris_Karloff het volgende:

[..]

Zoals ik al stelde kan dat eigenlijk alleen als de overheid fors gaat snijden in de eigen taken. het geld wat dan vrij komt terug geeft aan bedrijven en burgers. En dan moet je hopen dat die bedrijven en burgers dat geld weer gaan uitgeven in de echte economie. Dan creëer je reële economische waarde. Nog meer ambtenaren die iets doen wat de echte economie afremt zit helemaal niemand op te wachten, en dat is wel waar de SP naar neigt in mijn beleving.
Ik vrees dat jouw conclusie de juiste is.
a man convinced against his will is of the same opinion still
pi_115597963
quote:
0s.gif Op woensdag 15 augustus 2012 14:24 schreef Eem_Il het volgende:

[..]

De VVD wil gewoon de inkomstenbelasting wat eerlijker maken. Het is gewoon idioot dat de SP een belastingschijf van 65% willen voor 150k per jaar.
Pure symboolpolitiek want het levert eigenlijk bijna niets op. hoeveel mensen verdienen nou 150K of meer. De middeninkomens is door de grote van de groep veel meer te halen met slechts enkele procenten. je komt bijna automatisch bij die groep uit als je via belastingen extra inkomsten wil genereren als overheid.
Vyvyan: Rik, that is the single most predictable and BORING thing anyone could ever say whilst playing Monopoly.
pi_115598167
quote:
hoeveel mensen verdienen nou 150K of meer
De 10% met de hoogste inkomens verdient gemiddeld 153.000 euro per jaar.

http://www.sp.nl/nieuws/spanning/201103/grafiek1-800.png
pi_115598565
quote:
0s.gif Op woensdag 15 augustus 2012 14:53 schreef DarkSkywise het volgende:

[..]

De 10% met de hoogste inkomens verdient gemiddeld 153.000 euro per jaar.

http://www.sp.nl/nieuws/spanning/201103/grafiek1-800.png
terwijl je bijna 40% hebt die tussen de 32 en de 55k verdient. En daar valt gewoon met enkele procenten veel te halen.

Maar de belastingdruk is al vrij hoog in Nederland, dus belastingen zou je niet moeten willen verhogen. je zou ze juist over de hele lijn moeten verlagen (de lage inkomens wel meer verlagen als de hoge inkomens) om op die manier de economie te stimuleren en echte waarde te creëren.
  woensdag 15 augustus 2012 @ 15:03:17 #231
225600 Joanne35
learn to fly butterfly
pi_115598617
quote:
0s.gif Op woensdag 15 augustus 2012 15:01 schreef Boris_Karloff het volgende:

[..]

Maar de belastingdruk is al vrij hoog in Nederland, dus belastingen zou je niet moeten willen verhogen. je zou ze juist over de hele lijn moeten verlagen (de lage inkomens wel meer verlagen als de hoge inkomens) om op die manier de economie te stimuleren en echte waarde te creëren.
Dat doet de SP ook door de BTW-verhoging terug te draaien. Daarmee stimuleer je zeker de economie.

Edit: of eigenlijk moet ik zeggen: voorkom je dat deze nog verder wordt afgeremd, want die verhoging moet nog ingaan.
"All mankind is divided into three classes: those that are immovable, those that are movable, and those that move." - Benjamin Franklin
pi_115598826
quote:
0s.gif Op woensdag 15 augustus 2012 15:03 schreef Joanne35 het volgende:

[..]

Dat doet de SP ook door de BTW-verhoging terug te draaien. Daarmee stimuleer je zeker de economie.
Onzin. dan moet je de BTW juist extra verlagen, dan stimuleer je. Niet door iets wat onzin was weer terug te draaien.
Wat de overheid moet doen (en wat alle partijen continue roepen maar niemand schijnt het te kunnen) is de overheidstaken drastisch beperken en fors snijden in het eigen vlees. maar dat betekent minder zieligheidsindustrie, en dan gaat iedereen weer lopen huilen. Dus dat zie ik de eerste tijd niet gebeuren. Pas als het geld over 10-20 jaar echt op is achterhaalt de kille realiteit ons en moeten we echt gedwongen afscheid nemen van de verzorgingsstaat. jammer, want op zich hadden we hem door nu wel drastische maatregelen te nemen in ieder geval in beperkte mate kunnen behouden.
  woensdag 15 augustus 2012 @ 15:11:54 #233
225600 Joanne35
learn to fly butterfly
pi_115599041
Overheidstaken zijn niet per definitie allemaal slecht. Er is bijvoorbeeld een groot tekort aan belastinginspecteurs, met als gevolg dat de overheid enorm veel belastinginkomsten misloopt. Dat is dus een overheidstaak die je juist uit moet breiden ipv verder af te breken.
"All mankind is divided into three classes: those that are immovable, those that are movable, and those that move." - Benjamin Franklin
pi_115599102
quote:
0s.gif Op woensdag 15 augustus 2012 15:11 schreef Joanne35 het volgende:
Overheidstaken zijn niet per definitie allemaal slecht. Er is bijvoorbeeld een groot tekort aan belastinginspecteurs, met als gevolg dat de overheid enorm veel belastinginkomsten misloopt. Dat is dus een overheidstaak die je juist uit moet breiden ipv verder af te breken.
Je kunt ook een vlaktaks invoeren zonder enige vorm van aftrekposten. Dan kun je een hele lading ambtenaren naar huis toe sturen. Lijkt mij een veel beter alternatief.
En dan kunnen al die accountants en belastingadviseurs die nu alleen bezig zijn om voor de rijken zoveel mogelijk aftrekposten te vinden, waardoor ze op papier misschien 52% maar in werkelijkheid veel minder dan 52% betalen, echt iets nuttigs en waarde toevoegend gaan doen.
  woensdag 15 augustus 2012 @ 15:13:47 #235
225600 Joanne35
learn to fly butterfly
pi_115599144
Dan raise ik die door voor te stellen om dan maar meteen het basisinkomen in te voeren. Kunnen we ook meteen alle toeslagen afschaffen. Overigens geen SP standpunt *)
  woensdag 15 augustus 2012 @ 15:14:45 #236
302122 Dunwich
The Horror...
pi_115599190
quote:
0s.gif Op woensdag 15 augustus 2012 15:13 schreef Boris_Karloff het volgende:

[..]

Je kunt ook een vlaktaks invoeren zonder enige vorm van aftrekposten. Dan kun je een hele lading ambtenaren naar huis toe sturen. Lijkt mij een veel beter alternatief.
vlaktaks , juist

mensen allemaal hetzelfde laten betalen terwijl ze niet allemaal hetzelfde verdienen

dit is eerlijk

haha
pi_115599295
quote:
0s.gif Op woensdag 15 augustus 2012 15:14 schreef Dunwich het volgende:

[..]

vlaktaks , juist

mensen allemaal hetzelfde laten betalen terwijl ze niet allemaal hetzelfde verdienen

dit is eerlijk

haha
iedereen betaalt dan toch een vast percentage? dus 30 of 35%. Nu betaalt iemand op papier misschien 52% maar die huurt iemand in die alle uitzonderingen en regeltjes nagaat en betaalt dan zoveel minder dat het gebruik van een externe partij om dat na te rekenen nog lonend is ook. Dat vind ik veel triester en veel oneerlijker. Dan liever voor iedereen en alles 1 tarief zonder allerlei uitzonderingen. Dat scheelt ook nog eens een wereld aan onnodige ambtenaren.
pi_115599609
quote:

[..]

vlaktaks , juist

dit is eerlijk

haha
En belastingschijven van 65% zijn wel eerlijk? :')
pi_115599805
quote:
0s.gif Op woensdag 15 augustus 2012 15:07 schreef Boris_Karloff het volgende:

[..]

Onzin. dan moet je de BTW juist extra verlagen, dan stimuleer je. Niet door iets wat onzin was weer terug te draaien.
Wat de overheid moet doen (en wat alle partijen continue roepen maar niemand schijnt het te kunnen) is de overheidstaken drastisch beperken en fors snijden in het eigen vlees. maar dat betekent minder zieligheidsindustrie, en dan gaat iedereen weer lopen huilen. Dus dat zie ik de eerste tijd niet gebeuren. Pas als het geld over 10-20 jaar echt op is achterhaalt de kille realiteit ons en moeten we echt gedwongen afscheid nemen van de verzorgingsstaat. jammer, want op zich hadden we hem door nu wel drastische maatregelen te nemen in ieder geval in beperkte mate kunnen behouden.
Naar mijn mening is het standpunt dat de verzorgingsstaat onbetaalbaar dreigt te worden niet zozeer een vaststaand gegeven, maar meer ingegeven uit een verlangen om de verzorgingsstaat toch al af te breken, en wordt de vergrijzing en stijgende zorgkosten aangegrepen om die liberale principes door te drukken.

In ongekende goede economische tijden, de jaren 90, zijn er ongekende belastingverlagingen doorgevoerd, begin jaren 90 was een belastingtarief van 72% voor hogere inkomens nog normaal bijvoorbeeld. Binnen 10 jaar was dat teruggedrongen tot 52%. Terwijl in diezelfde goede economische tijden al is begonnen met het bevriezen, korten en inkrimpen op en van sociale voorzieningen. Partijen als de SP en de PvdA kiezen er voor om de sociale zekerheid zoveel mogelijk in stand te houden (ook omdat er de afgelopen 20 jaar al veel van deze groep is gevraagd, buiten verhouding) en bijvoorbeeld de HRA aan te pakken, daar waar de VVD in economisch moeilijke tijden ervoor kiest om zaken als de HRA in stand te houden.

Ik ben van mening dat in economisch moeilijke tijden best wat meer verlang mag worden van hogere inkomens, aangezien ze in de economisch betere tijden ook het meest hebben geprofiteerd, en de belastingen destijds onverantwoord fors zijn verlaagd, waardoor de overheid nu met een inkomsten- en uitgaven probleem kampt.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_115599887
quote:
0s.gif Op woensdag 15 augustus 2012 15:17 schreef Boris_Karloff het volgende:

[..]

iedereen betaalt dan toch een vast percentage? dus 30 of 35%. Nu betaalt iemand op papier misschien 52% maar die huurt iemand in die alle uitzonderingen en regeltjes nagaat en betaalt dan zoveel minder dat het gebruik van een externe partij om dat na te rekenen nog lonend is ook. Dat vind ik veel triester en veel oneerlijker. Dan liever voor iedereen en alles 1 tarief zonder allerlei uitzonderingen. Dat scheelt ook nog eens een wereld aan onnodige ambtenaren.
Dus mensen met een laag inkomen (fors) meer laten betalen, en mensen met een (veel) hoger inkomen fors minder laten betalen is eerlijk?

Bovendien kan 35% van een minimuminkomen wellicht wel onbetaalbaar zijn voor betreffende personen, aangezien zij een groter deel van hun inkomen nodig hebben om alleen al in de basisbehoeften te voorzien.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_115600101
quote:
0s.gif Op woensdag 15 augustus 2012 15:30 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]

Naar mijn mening is het standpunt dat de verzorgingsstaat onbetaalbaar dreigt te worden niet zozeer een vaststaand gegeven, maar meer ingegeven uit een verlangen om de verzorgingsstaat toch al af te breken, en wordt de vergrijzing en stijgende zorgkosten aangegrepen om die liberale principes door te drukken.
Die mening deel ik niet.
Ik denk dat de meeste mensen de verzorgingsstaat een goede zaak vinden uit solidariteit naar mensen die om wat voor reden van pech of omstandigheden in de problemen komen.
Wat je momenteel steeds meer ziet is dat er verwacht wordt dat we maar solidair zijn met mensen die vanwege hun eigen domme keuzes in de problemen raken. En ik denk dat steeds meer mensen daar wel een probleem mee hebben. Ik heb dat wel steeds sterkere mate in ieder geval, dat zal ik niet ontkennen.

Ik vind dat je mensen de consequenties van hun domme keuzes moet leren inzien, en dat kan alleen door ze zelf op de blaren te laten zitten.
pi_115600150
quote:
0s.gif Op woensdag 15 augustus 2012 15:31 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]

Dus mensen met een laag inkomen (fors) meer laten betalen, en mensen met een (veel) hoger inkomen fors minder laten betalen is eerlijk?

Bovendien kan 35% van een minimuminkomen wellicht wel onbetaalbaar zijn voor betreffende personen, aangezien zij een groter deel van hun inkomen nodig hebben om alleen al in de basisbehoeften te voorzien.
Hoeft niet, als de overheid over de hele lijn fors in eigen vlees snijdt zullen vaste lasten ook in prijs dalen. belastingen is ook daar een forse component.
pi_115600523
quote:
0s.gif Op woensdag 15 augustus 2012 15:31 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]

Ja. Als mensen met een hoog inkomen veel moeten inleveren aan de belasting, zullen ze mogelijk niet de levenswijze leven die ze willen. En het argument dat ze al genoeg verdienen gaat niet op - iedereen moet voor zichzelf kunnen bepalen wanneer hij genoeg heeft.

Als ik zo veel geld had, zou ik het niet erg vinden als dat gebruikt wordt zodat mensen in het land niet om hoeven te komen van de honger of niet dood te hoeven gaan aan een of andere ziekte. Al die andere hobbies van de overheid hoeven van mij niet.
  woensdag 15 augustus 2012 @ 15:47:48 #244
379943 Paper_Tiger
pi_115600631
quote:
0s.gif Op woensdag 15 augustus 2012 15:03 schreef Joanne35 het volgende:

[..]

Edit: of eigenlijk moet ik zeggen: voorkom je dat deze nog verder wordt afgeremd, want die verhoging moet nog ingaan.
Het laatste is beter. Nog beter is het om BTW te verlagen of helemaal af te schaffen.
  woensdag 15 augustus 2012 @ 15:48:52 #245
379943 Paper_Tiger
pi_115600670
quote:
0s.gif Op woensdag 15 augustus 2012 15:13 schreef Joanne35 het volgende:
Dan raise ik die door voor te stellen om dan maar meteen het basisinkomen in te voeren. Kunnen we ook meteen alle toeslagen afschaffen. Overigens geen SP standpunt *)
Een basisinkomen _O-
  woensdag 15 augustus 2012 @ 15:49:08 #246
379943 Paper_Tiger
pi_115600675
quote:

[..]

vlaktaks , juist

dit is eerlijk

haha
Hetzelfde %
  woensdag 15 augustus 2012 @ 15:49:21 #247
302122 Dunwich
The Horror...
pi_115600682
quote:
0s.gif Op woensdag 15 augustus 2012 15:44 schreef Eem_Il het volgende:

[..]

iedereen moet voor zichzelf kunnen bepalen wanneer hij genoeg heeft.

want dit gaat zo geweldig op het moment ?

bankiers die vinden dat 50 miljoen per jaar wel genoeg is lijkt jou wel eerlijk ?

hebberigheid is de oorzaak van de huidige economische crisis en jij vind 't allemaal wel best zo..
  woensdag 15 augustus 2012 @ 15:50:01 #248
302122 Dunwich
The Horror...
pi_115600703
quote:
0s.gif Op woensdag 15 augustus 2012 15:49 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Hetzelfde %
ik weet wat vlaktaks is
  woensdag 15 augustus 2012 @ 15:52:13 #249
379943 Paper_Tiger
pi_115600795
quote:
0s.gif Op woensdag 15 augustus 2012 15:49 schreef Dunwich het volgende:

[..]

bankiers die vinden dat 50 miljoen per jaar wel genoeg is lijkt jou wel eerlijk ?

hebberigheid is de oorzaak van de huidige economische crisis en jij vind 't allemaal wel best zo..
De overheden zijn de hoofdoorzaak van de huidige economische crisis. Dat en het boven hun stand leven van het grootste gedeelte van de westerse bevolking....
pi_115600821
quote:
0s.gif Op woensdag 15 augustus 2012 15:49 schreef Dunwich het volgende:

[..]

Ik heb niets tegen bonussen - zolang het maar niet van overheidsgeld betaald wordt. Als de bankiers gewoon goed hun werk doen, maakt het mij niet uit hoeveel ze verdienen. Ik ben niet snel jaloers.

Echter, figuren die van die frauduleuze handelingen uithalen (e.g. liborrente) mogen van mij helemaal kaalgeplukt worden.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')