abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_115375125
Even in perspectief zetten:
Ik heb 6 jaar voor een detacheerder gewerkt. Hier heb ik ietsje meer dan vier jaar bij een bedrijf in Duitsland gezeten. Sinds begin van dit jaar zit ik daar niet meer, maar heb ik ook geen opdracht meer gehad. Nu, per begin van deze maand ben ik werkloos (er kon geen opdracht meer gevonden worden, dus is het contract na zo een lange tijd van beschikbaarheid opgezegd).

Nu heeft dat Duitse bedrijf waar ik gezeten heb nog steeds zeer veel interesse in mij. En met de instelling van: beter solliciteren vanuit een baan dan vanuit de woonkamer, heb ik een aanbod van hun gekregen.

Maar nu heb ik een aantal praktische vragen/problemen. Problemen waar niemand mij nu ECHT antwoord op kan geven. Deze zijn de volgende:

1)Er wordt mij een auto aangeboden, echter zoals ze het zelf aangeven, dit wordt verrekend met de medewerker (bijtelling?). Is dit normaal? hoe werkt dit in Duitsland in de praktische zin?
2)HRA vervalt natuurlijk. Maar dat wist ik al. Het feit dat ik 420 euro (minimaal) bruto meer kan verdienen daar dan dat ik ooit in Nederland zou kunnen, lijkt me compensatie genoeg.
3)Hoe werkt dat nu met Krankenversicherung? Ik kom wel sites tegen voor emigranten die het aanstippen. Hoe het precies nu werkt, dus met getal voorbeelden (ik blijf een constructeur), dat laten ze weer achterwege. Misschien dat ze het zelf ook niet weten.

Dus een beetje..... hellup?
MIO DIOS!!! ESTA CIENCIA ES DIABOLICO!!!
pi_115375887
1 weet ik niet.
2. je hoeft je HRA niet te verliezen, ga je in Duitsland wonen? Zo ja, dan wel, zo niet dan kan je je HRA behouden onde berpaalde condities
3. Je verzekert je gewoon bij een ziektekostenverzekeraar. Niks anders dan in NL.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_115376002
Komt veel bij kijken. Ik zou zeggen Google is your friend.

Heb je ook kinderen? Dan heb je alvast een flink voordeel erbij. Kinderbijslag is in Duitsland veel hoger dan in NL.
¡sdnʞɔnɟ ןןɐ ɟo ɹǝɥʇoɯ ǝɥʇ sı uoıʇdɯnssɐ
pi_115376219
Nou het volgende: ik ben al op de websites van de douane/belastingdienst, en op alle relevante links van google geweest. Het meeste wat te vinden is, is zeker 2 jaar out of date. Dus dat helpt niet. En de site van de belastingdienst.......... tsja daar schiet je geen bal mee op.

Over de auto weet ik wel: per maand 3% van de waarde van de auto plus een bedrag gebaseerd op je woon-werk afstand. Nadeel wordt dan een tijdelijk verblijf adres in Duitsland om dit bedrag te drukken. Maar komt het er daadwerkelijk bovenop of krijg ik straks de leuke verrassing dat mijn salaris bedrag all in is (en ik dus onder het minimum ga verdienen).

HRA reken ik niet mee

Krankenversicherung loopt dan ook anders (ik meende dat het gelijk van het loon af gaat). Hoe dit praktisch gaat, dat wil ik graag weten.

Ik heb een zoontje, echter die woont bij zijn moeder (ik ben gescheiden). Nu krijg je in Nederland een voordeel belastingtechnisch gezien als je kinderalimentatie moet afdragen. Bestaat er ook zo iets in Duitsland (goed dat je me daar op wees met de kinderbijslag vraag FrankV34)
pi_115376438
Ga je ook in Duitsland wonen dan? Je hebt het over een tijdelijk verblijfsadres.
¡sdnʞɔnɟ ןןɐ ɟo ɹǝɥʇoɯ ǝɥʇ sı uoıʇdɯnssɐ
pi_115377344
volgens mij staat hier alles over verzekeringen, pesioen enzo. Alleen over de auto daar heb ik geen zekerheid over.

Is het geen optie om als ZZPér aan de slag te gaan?
pi_115378655
Nee. ZZP schap is niet voor mij weggelegd. Dit heb ik al jaren geleden gerealiseerd, ook om het feit dat je NIET je hoofdinkomen uit 1 opdrachtgever mag halen (wat hier dus wel zou gebeuren). Plus acquisitie en administartie voor een eigen zaak zijn niet mijn ding. Dus dat overweeg ik niet eens (afgezien van al die ZZPers die met geld in de ogen nu in de rats zitten in de bouw...... want ook ik zit in de bouwsector)
pi_115379199
Je moet zoeken op grensarbeiders. Dan is er in elk geval een site in Enschede. En in Kleve was ooit ook wat te vinden.
Blijf je in Nederland wonen dan ga je daar ook naar de dokter. Je krankenversicherung betaal je in Duitsland. Hoe het zit met eigen risico zorgverzekering: geen idee?
pi_115380645
Ik denk dat ik al je vragen rond de auto wel kan beantwoorden ;)

Vraag 1 blijf je in nederland wonen of ga je naar duitsland?
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
pi_115381693
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 augustus 2012 12:32 schreef sjorsie1982 het volgende:
1 weet ik niet.
2. je hoeft je HRA niet te verliezen, ga je in Duitsland wonen? Zo ja, dan wel, zo niet dan kan je je HRA behouden onde berpaalde condities
3. Je verzekert je gewoon bij een ziektekostenverzekeraar. Niks anders dan in NL.
HRA heb je alleen als je in NL belasting betaald. Aangezien hij werkzaamheden in DE gaat verrichten zal hij daar belastingplichtig zijn. Dus geen HRA.

De bijtelling kunnen ze je in DE wel precies voorrekenen. Heeft te maken met het aantal prive-km's en woon-werkafstand. Best lastig schijnt het.
pi_115382133
De Duitse ziektekostenverzekering is een % van je salaris. Dus hoe hoger je salaris hoe duurder je verzekering.
pi_115382441
http://www.svb.nl/int/nl/bdz/index.jsp

belangrijke link

verder, wat betreft de bijtelling van een auto-van-de-zaak (firmenwagen)
http://www.nettolohn.de/rechner/firmenwagenrechner.html
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_115389852
Dank voor de link RM-f

Dat was best schokkend...... bijna 300 euro van je brutoloon afdragen naar de zorgverzekering....... en als ik op mijn stekje blijf wonen en met de auto heen en weer ga dan lever ik 300 euro in op mijn WW...... en verlies ik mijn HRA dus effectief ga ik dan bijna 600 euro er op achteruit.

En naar Duitsland verhuizen....... nee, tenzij je een postbusadres of kamer als erste Wohnsitz op mag geven.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')