Even in perspectief zetten:
Ik heb 6 jaar voor een detacheerder gewerkt. Hier heb ik ietsje meer dan vier jaar bij een bedrijf in Duitsland gezeten. Sinds begin van dit jaar zit ik daar niet meer, maar heb ik ook geen opdracht meer gehad. Nu, per begin van deze maand ben ik werkloos (er kon geen opdracht meer gevonden worden, dus is het contract na zo een lange tijd van beschikbaarheid opgezegd).
Nu heeft dat Duitse bedrijf waar ik gezeten heb nog steeds zeer veel interesse in mij. En met de instelling van: beter solliciteren vanuit een baan dan vanuit de woonkamer, heb ik een aanbod van hun gekregen.
Maar nu heb ik een aantal praktische vragen/problemen. Problemen waar niemand mij nu ECHT antwoord op kan geven. Deze zijn de volgende:
1)Er wordt mij een auto aangeboden, echter zoals ze het zelf aangeven, dit wordt verrekend met de medewerker (bijtelling?). Is dit normaal? hoe werkt dit in Duitsland in de praktische zin?
2)HRA vervalt natuurlijk. Maar dat wist ik al. Het feit dat ik 420 euro (minimaal) bruto meer kan verdienen daar dan dat ik ooit in Nederland zou kunnen, lijkt me compensatie genoeg.
3)Hoe werkt dat nu met Krankenversicherung? Ik kom wel sites tegen voor emigranten die het aanstippen. Hoe het precies nu werkt, dus met getal voorbeelden (ik blijf een constructeur), dat laten ze weer achterwege. Misschien dat ze het zelf ook niet weten.
Dus een beetje..... hellup?
MIO DIOS!!! ESTA CIENCIA ES DIABOLICO!!!