abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_115197406
Na de jaarlijkse controle van de geiser 3 weken geleden valt de geiser telkens uit. De monteur leek een beetje een prutser maar het vermoeden ontstaat nu dat hij inderdaad iets fout heeft gedaan.

Wat er gebeurt is dat de waakvlam op schijnbare willekeurige momenten telkens uitvalt. Soms een paar dagen niet, soms een paar keer op 1 dag, soms 10 seconden nadat ik hem heb aangestoken. Soms krijg ik hem niet eens aan. Soms tijdens het douchen maar soms ook als ik geeneens warm water gebruik.

Omdat ik niet meteen een monteur wil bellen, vraag ik me af of mensen misschien suggesties hebben over wat het probleem kan zijn en wat ik kan doen. Het is vast simpel.

Er zit zo'n temperatuurregelknop op, die staat in elk geval op warm, zoals altijd al.
Gaat voor de BHFH-award 2005!
Humanitas est in bestias bonitas.
I am the hole I can't get out of.
pi_115197599
Ik zou meteen de storingsdienst gaan bellen ivm kans op koolmonoxide.
Hij heeft waarschijnlijk een fout gemaakt die rap opgelost moet worden ;)
pi_115199357
quote:
5s.gif Op maandag 6 augustus 2012 18:28 schreef JohnDDD het volgende:
Na de jaarlijkse controle van de geiser 3 weken geleden valt de geiser telkens uit. De monteur leek een beetje een prutser maar het vermoeden ontstaat nu dat hij inderdaad iets fout heeft gedaan.

Wat er gebeurt is dat de waakvlam op schijnbare willekeurige momenten telkens uitvalt. Soms een paar dagen niet, soms een paar keer op 1 dag, soms 10 seconden nadat ik hem heb aangestoken. Soms krijg ik hem niet eens aan. Soms tijdens het douchen maar soms ook als ik geeneens warm water gebruik.

Omdat ik niet meteen een monteur wil bellen, vraag ik me af of mensen misschien suggesties hebben over wat het probleem kan zijn en wat ik kan doen. Het is vast simpel.

Er zit zo'n temperatuurregelknop op, die staat in elk geval op warm, zoals altijd al.
Gewoon bellen!!!!!!!!!!

[ Bericht 3% gewijzigd door Vonkenboer op 06-08-2012 21:45:57 ]
5 Ferrari's op videoband!
pi_115200075
Denk een probleem met het thermokoppel. Hoort:
1. goed schoon te zijn,
2. goed in de vlam te steken,
3. andere eind goed contact met de magneetspoel te maken.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_115202479
4. wellicht heeft hij het waakvlammetje te zuinig gezet, waardoor deze het thermokoppel niet goed genoeg raakt en/of
5. bij een windvlaag over de schoorsteen het vlammetje uitwaait

als 4. en 5. dan wil de geiser ook wel eens aanslaan met een knal. Is niet heel erg, maar ook niet zoals het hoort.
pi_115203296
Is dit gevaarlijk dan?
Nu maar eens even kijken wíe ik überhaupt moet bellen.
pi_115204034
quote:
0s.gif Op maandag 6 augustus 2012 20:10 schreef Coolmint het volgende:
4. wellicht heeft hij het waakvlammetje te zuinig gezet, waardoor deze het thermokoppel niet goed genoeg raakt en/of
5. bij een windvlaag over de schoorsteen het vlammetje uitwaait

als 4. en 5. dan wil de geiser ook wel eens aanslaan met een knal. Is niet heel erg, maar ook niet zoals het hoort.
Nou, aanslaan met een knal, ... als ik er geen lucifer bijhoud gaat hij überhaupt niet aan. Er zit een knop op die je richting een "stroomsymbooltje" kunt draaien, als je hem dan nog iets doordraait hoor je een klik en zie je (als de kap eraf is) een vonkje, maar daarmee gaat de geiser echt niet aan. De geiser gaat alleen aan als ik een aantal malen achter elkaar (soms tot wel 10 keer) de knop draai tot hij klikt en ondertussen een lucifer bij de plek van de waakvlam houd. De waakvlam is trouwens wel mooi blauw met aan het eind een heel klein beetje oranje.
pi_115207385
Nee dat is niet wat ik bedoel, bij het aansteken hoort die tik erbij om een vonk te geven. Daar moet wat gevoel bij: eerst net richting dat stroomsymbooltje (dan gaat er gas stromen) en als je dan doordraait komt die tik met een vonkje. Het vraag dus wat gevoel soms voor hoe lang je het gas laat stromen voor de vonk moet komen. Met een lucifer kan het ook gewoon. Maar vooral wat Blomke zegt: als het thermokoppel niet goed in de vlam hangt blijft de geiser niet aan. En dat kan dus komen doordat het thermokoppeltje verbogen is of dat het vlammetje zachter is gezet (wellicht met de beste bedoelingen hoor).
  Moderator maandag 6 augustus 2012 @ 21:46:34 #9
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_115208269
Die " ..... -kachel" plaatjes hoeven hier niet gepost te worden; ik heb ze verwijderd }:|
pi_115231046
Bij ons was iets soortgelijks en bleek het een koolmonoxide probleem te zijn. Als de keuken dicht was kwam er te weinig zuurstof bij de geiser waardoor er te veel koolmonoxide vrijkwam en de geiser uitviel.

Ik zou dit toch zeker even controleren aangezien koolmonoxide een giftig gas is dat hoofdpijn, vermoeidheid en misselijkheid kan veroorzaken en in het ergste geval een vergiftiging waardoor je bewusteloos kunt raken.

Bij ons was het te herkennen omdat de ramen van de keuken besloegen. Je kunt het ook zien aan de vlam. Omdat er in dit geval geen volledige verbranding plaats vindt kleurt de vlam oranje (i.p.v. blauw).
pi_115231714
Niet te snel in paniek raken nu. Als de geiser uitvalt terwijl deze brandt/stookt is heel iets anders dan wanneer de waakvlam uitvalt of niet aan wil. Als hij steeds uitvalt tijdens het stoken moet je inderdaad oppassen voor koolmonoxide ed.

Vraagje aan TP: heb je een geiser met een rookgasafvoer naar buiten of een oude die z'n gassen in de ruimte gooit waar deze staat?
pi_115232739
@ Coolmint

Bij ons viel hij uit tijdens de waakstand. Aankrijgen was dan ook niet meer te doen tenzij we alles open zetten zodat de keuken goed geventileerd werd. Het was dan ook wel een geiser van een jaartje of 25 oud maar ik weet niet hoe oud de geiser van TS is.

Ik wil geen paniek zaaien maar ik zou het zeker even controleren. Het is een kleine moeite en het is makkelijk uit te sluiten.
pi_115237168
quote:
0s.gif Op maandag 6 augustus 2012 20:37 schreef JohnDDD het volgende:

[..]

De waakvlam is trouwens wel mooi blauw met aan het eind een heel klein beetje oranje.
Hierdoor was ik niet zo bang voor CO of veel stof
pi_115238913
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 augustus 2012 13:57 schreef Coolmint het volgende:

[..]

Hierdoor was ik niet zo bang voor CO of veel stof
Ow daar heb ik overheen gelezen. Dan zal het hier inderdaad waarschijnlijk niets mee te maken hebben.
pi_115247332
Toch is dat CO-punt wel iets om op te letten: heeft deze geiser wel een afvoer naar buiten?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_115254207
De geiser heeft wel gewoon een afvoer.

Het is inderdaad voorgekomen dat de geiser uitviel tijdens het stoken, soms direct na het aansteken. Ik heb hier wel een CO-meter in de woonkamer hangen die nog nooit is uitgeslagen. Vanochtend viel de geiser uit tijdens het douchen. Maar hij valt soms ook "gewoon" uit. Ramen zijn niet beslagen.

Heb de woningcorporatie gebeld, ik zou worden teruggebeld maar heb nog niets gehoord, ga dus morgenochtend weer meteen bellen voor een noodreparatie want dit kan niet.
pi_115255180
Ik heb het warme water even hard aangezet en de CO-meter vlak naast de geiser gehouden maar die geeft in elk geval geen alarm. Dus neem aan dat er iig geen CO probleem is!
  dinsdag 7 augustus 2012 @ 22:46:59 #18
214921 cvboer
CV vakidioot
pi_115265123
quote:
0s.gif Op maandag 6 augustus 2012 18:31 schreef Vinz0r het volgende:
Ik zou meteen de storingsdienst gaan bellen ivm kans op koolmonoxide.
Hij heeft waarschijnlijk een fout gemaakt die rap opgelost moet worden ;)
Zucht }:| Is het nou eens afgelopen met dat onnodig paniek zaaien?

Natuurlijk moeten de gevaren van koolmonoxide niet onderschat worden, maar zodra een waakvlammetje op willekeurige momenten uitvalt wil dat nog niet zeggen dat er gelijk koolmonoxide
geproduceerd wordt.
In het geval van de TS zal het eerder in het thermokoppelcircuit of de waakvlaminspuiting gezocht moeten worden.
Er komt altijd een moment waarop je moet kiezen tussen het geld dat je verdient en de tijd die je verliest om het te verdienen, tijd is alles behalve geld.
pi_115297624
quote:
10s.gif Op dinsdag 7 augustus 2012 22:46 schreef cvboer het volgende:

[..]

Zucht }:| Is het nou eens afgelopen met dat onnodig paniek zaaien?

Natuurlijk moeten de gevaren van koolmonoxide niet onderschat worden, maar zodra een waakvlammetje op willekeurige momenten uitvalt wil dat nog niet zeggen dat er gelijk koolmonoxide
geproduceerd wordt.
In het geval van de TS zal het eerder in het thermokoppelcircuit of de waakvlaminspuiting gezocht moeten worden.
Beter 1x te vaak gebeld hiervoor dan 1x niet en dat t te laat is?
  woensdag 8 augustus 2012 @ 18:18:49 #20
372316 Wandtegeltje
Gebruiksaanwijzing (PDF)
pi_115299539
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 augustus 2012 20:11 schreef JohnDDD het volgende:
Ik heb het warme water even hard aangezet en de CO-meter vlak naast de geiser gehouden maar die geeft in elk geval geen alarm. Dus neem aan dat er iig geen CO probleem is!
Batterijtje vervangen dan doet-ie het wel _O-

Maar ff serieus: koolmonoxide ontstaat bij onvolledige verbranding. Daarvoor zijn de hoofdoorzaken vuile geiser of te weinig zuurstof.

Als de geiser pas NA een controlebeurt deze klachten heeft zoals TS in zijn post aangeeft kan je er van uit gaan dat er DAARVOOR geen klachten waren.
Een waakvlamprobleem (thermokoppel of te kleine waakvlam) veroorzaakt deze klachten in 99 procent van de gevallen na reinigings/controlebeurten, valwind is het dus ook niet.

Anders had TS in zijn OT wel gezegd dat de klachten er ook al eerder waren.

[ Bericht 1% gewijzigd door Wandtegeltje op 08-08-2012 20:23:02 ]
  woensdag 8 augustus 2012 @ 18:49:18 #21
214921 cvboer
CV vakidioot
pi_115301122
quote:
0s.gif Op woensdag 8 augustus 2012 17:40 schreef Vinz0r het volgende:

[..]

Beter 1x te vaak gebeld hiervoor dan 1x niet en dat t te laat is?
Dat de TS belt vind ik prima, ik ageer met name op de post waarin men meteen begint te roepen dat er een koolmonoxide gevaar is. Als een waakvlam af en toe uitvalt wil nog niet meteen zeggen dat er koolmonoxide gevaar is.
Niet meteen in paniek raken en beginnen te stressen, nergens voor nodig.
Er komt altijd een moment waarop je moet kiezen tussen het geld dat je verdient en de tijd die je verliest om het te verdienen, tijd is alles behalve geld.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')