abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_115090362
Nav van de discussie in het OUD FB topic is besloten het lijstje in dit topic te laten vervallen.
Alle OUD-users en hun kindjes die daar behoefte aan hadden, kun je terugvinden in het verjaardagslijstje op de Fok!wiki:

http://wiki.fok.nl/index.php/Ouder%28s%29_Kalender

Voel je vrij om daar je eigen gegevens aan te passen
pi_115090755
Nirak
Ben niet zo op de hoogte als het gaat om sprongetjes maar ik zie wel dat ze steeds nieuwe dingen leert en dat ze het soms lastig vind als ze iets nog niet kan. Omrollen en zitten bijv.

Ze is nu precies 12weken + bijna 2weken over tijd dan zou ze bijna 14 weken zijn (zo moet je het voor die sprongetjes berekenen toch?)

We gaan nu in ieder geval bewust kijken naar hoe we de dag indelen en wat voor haar prettig is en voor ons ook handig natuurlijk.

Over Sam
Ik denk niet dat Sam dr mini een krengetje vind, ongelukkige woordkeuze
pi_115091069
ik vind haar ook geen kreng ze doet gewoon geniepig.. snap zelf ook wel dat ze gewoon maar aandacht wil maar ze begint een spelletje te spelen das het enige wat ik ermee bedoel...
2 liefdes 1 leven(L), 2 levens 1 liefde(L)
  zaterdag 4 augustus 2012 @ 13:35:25 #4
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_115092630
Geniepig ... het is een baby van 3 maanden die weet verdorie amper of der neus voor of achter zit :') het is geen spelletje maar een roep om aandacht!
Engaging Infinite Improbability Drive..
pi_115094094
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 augustus 2012 12:34 schreef Zoë23 het volgende:
Nirak
Ben niet zo op de hoogte als het gaat om sprongetjes maar ik zie wel dat ze steeds nieuwe dingen leert en dat ze het soms lastig vind als ze iets nog niet kan. Omrollen en zitten bijv.

Ze is nu precies 12weken + bijna 2weken over tijd dan zou ze bijna 14 weken zijn (zo moet je het voor die sprongetjes berekenen toch?)

We gaan nu in ieder geval bewust kijken naar hoe we de dag indelen en wat voor haar prettig is en voor ons ook handig natuurlijk.
Tussen 11,5 en 12,5 week begint een sprong volgens oei ik groei. Dus ik denk dat je er een te pakken hebt ;)

Signalen van de sprong ‘vloeiende overgangen’

Wellicht begin je het typische ‘sprongetjesgedrag’ al te herkennen. Niet alleen hebben jullie samen nu al twee sprongetjes doorgemaakt, je baby reageert ook steeds duidelijker op dingen. Bij ieder sprongetje dat je baby neemt, zul je merken dat hij steeds beter duidelijk maakt wat hem dwars zit en wanneer hem iets dwars zit.
Typische signalen van dit sprongetje:

huilt vaker, langer en harder;
drinkt vaker en meer;
wil meer lichaamscontact;
is (vaker) eenkennig;
zuigt (vaker) op de duim;
is ‘stiller’/minder beweeglijk;
maakt minder geluidjes.
Let op: sommige baby’s vertonen alle symptomen, andere maar een paar!
Let op: De meeste baby’s maken dit sprongetje 12 weken na de uitgerekende datum. Sommige baby’s zijn echter een week eerder, andere een week later.

En

Je baby helpen bij deze sprong

Hoe meer je baby zijn nieuwe vaardigheden oefent of ermee speelt, hoe beter hij ze ‘in de vingers’ krijgt. Hij leert door iets honderd keer te herhalen. Op de onderstaande manieren kun je hem goed helpen bij dit ontdekken – des te sneller krijgt hij de nieuwe vaardigheden onder de knie:
probeer je baby uit te lokken het nieuwe te ontdekken;
beantwoord het gebrabbel van je baby. Dit gebrabbel is een manier om zijn stembanden te oefenen in het maken van vloeiende overgangen;
Leer je baby grijpen. Houd speelgoed recht voor hem, trek zijn aandacht en stop het speeltje ‘in zijn vuistje’ als hij er met zijn armpje naar toe gaat;
geef je baby veel complimentjes als hij iets probeert;
leer je baby verschillende materialen te voelen;
help je baby het omrollen onder de knie te krijgen;
laat je baby veel vloeiende overgangen zien, horen en voelen!
Top-spelletjes die vloeiende overgangen in zich hebben:
‘glijbaantje’ spelen op schoot (heel voorzichtig);
schommelen;
rammelen met de rammelaar;
voelen aan stofjes.

En

Wat je baby kan na deze sprong

Voorbeelden van wat je baby kan na het nemen van de sprong:
volgt met een 'vloeiende beweging' iets met zijn ogen;
draait zijn hoofdje 'vloeiend' om iets te volgen;
is drukker, actiever, spartelt en draait alle kanten op;
rolt van buik naar rug (met een beetje hulp);
schudt met een rammelaar;
ontdekt gillen en kraaien;
blaast 'speekselbellen';
laat duidelijk met gedrag merken wanneer hij iets leuk of interessant vindt;
geniet duidelijk van lampen die langzaam van zacht naar feller gaan;
geniet duidelijk van geluiden die langzaam van hoog naar laag gaan, of andersom.
Let op: een baby doet nooit alles in één keer!
pi_115094151
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 augustus 2012 12:45 schreef Sam1993 het volgende:
ik vind haar ook geen kreng ze doet gewoon geniepig.. snap zelf ook wel dat ze gewoon maar aandacht wil maar ze begint een spelletje te spelen das het enige wat ik ermee bedoel...
Baby's van drie maanden spelen echt nog geen spelletjes lieverd.. Probeer je anders een in te lezen in de psychologie van baby's en hun vermogen of gebrek daaraan..
pi_115094393
Hier ook wel sprongen, en bij kleine Chris nog duidelijker. Maar nooit op die voorspelde dagen. Ik hou maar in mijn hoofd dat het nu na een paar dagen wel over is bij de kleintjes.

Sam, met 3 maand is het geen verwennen. Dat komt later pas, rond de 9maand, en dan nog heeft ieder daarin zijn eigen grens. (de ene vindt een koekje normaal, de andere verwennen)
Tot die tijd is het gewoon behoefte vervullen ( honger, slaap, aandacht). In hoeverre je daarin meegaat is dan jou keus(soms even huilen voor het slapen kan nodig zijn), maar het is geen spelletje, ze probeert je iets duidelijk te maken...
pi_115095317
Nirak
Dankjewel, klopt ook :)
Ben blij om te lezen dat wij de goede dingen doen bij deze sprong.

Ze is met het huilen wel eenkennig, bij mij kalmeert ze en bij m'n vriend duurt het erg lang. Wat ik wel moeilijk is omdat hij goed met haar kan rondlopen en het mij pijn doet... Maar aan de andere kant interesseert die pijn me niks als ik haar maar kan troosten

DF
Dat is ook wel en geruststellende gedachte, dat het weer over gaat.
pi_115095986
Dank je wel voor die post Nirak :)

Gillen is hier favoriet :D
pi_115096942
Sam, hele kleine kindjes begrijpen nog niet dat zij een eigen persoon zijn en jij en papa en grote zus andere personen. Net na de geboorte leven ze in symbiose, ze snappen nog niet waar zij ophouden en jij begint zeg maar. Ze voelen en horen een boel maar ze kunnen nog niet snappen wat ze zelf doen, wat jij doet. Jouw meisje is nu groot genoeg om.te weten dat papa en mama losse 'dingen' zijn. Net als ze leert dat ze handjes heeft en die bij haar horen. Ze weet ook dat het bij mama fijn is. Dus huilt ze als ze iets nodig heeft, omdat ze niet anders kan en lacht als ze je ziet omdat ze weet dat mama troost en bevrediging van een behoefte betekent (honger, knuffelen etc.) Ze lacht omdat haar verdriet over is als jij er bent.

Spelletjes spelen kan ze nog niet want ze snapt oorzaak-gevolg nog niet. Ze kan niet denken "als ik roep komt mama", zoveel snapt ze nog niet. Ze kan alleen 'denken': "ik ongelukkig, mijn lijf vertelt me dat ik moet huilen, he daar is mama, dat is veilig". Ze kan niet vooruit denken, alleen reageren op wat haar nu overkomt.

Natuurlijk hou je van je dochter. Maar mij helpt het om mijn kind positief te zien, dus niet te denken dat hij dingen.doet om mij dwars te zitten. En ook om hem zo in te schatten als bij zijn leeftijd past. Hij kan nog niet goed oorzaak-gevolg denken dus moet ik dat ook niet verwachten en zijn gedrag ook niet zo duiden.
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
pi_115097368
Mooi verwoord clubsoda :)

"ze lacht omdat haar verdriet over is als jij er bent" O+
pi_115097866
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 augustus 2012 14:47 schreef Zoë23 het volgende:
Nirak
Dankjewel, klopt ook :)
Ben blij om te lezen dat wij de goede dingen doen bij deze sprong.

Ze is met het huilen wel eenkennig, bij mij kalmeert ze en bij m'n vriend duurt het erg lang. Wat ik wel moeilijk is omdat hij goed met haar kan rondlopen en het mij pijn doet... Maar aan de andere kant interesseert die pijn me niks als ik haar maar kan troosten

DF
Dat is ook wel en geruststellende gedachte, dat het weer over gaat.
't zou niet best zijn als het niet over gaat..
Een beetje meer ritme, structuur kan helpen. Maar soms ook juist om even het kind helemaal te volgen. Laatste meer bij verandering van eet/slaap schema, of motorisch, 1e bij gedragsdingetjes..

Kan me voorstellen dat het lastig is dat je zelf niet kunt rondlopen. Zou een schommelstoel misschien een idee zijn dan?
pi_115098408
Ik ga eigenlijk nooit lopen om D stil te krijgen. Als hij huilt dan hou ik hem vast en dat doe ik meestal in de poang (ikea) stoel die op zijn kamertje staat. Soms duurt het even en soms is hij meteen stil. Hij mag best even huilen bij mij, dat doet hij niet vaak en sommige perioden ineens wel. Ik denk dat hij het dan ook gewoon even nodig heeft om z'n ei kwijt te kunnen. Er gebeurt zoveel en zo snel voor die kleintjes O+
pi_115098517
DF
Heb ik ook met mijn vriend besproken, hij heeft nu vakantie en nu is het ritme anders dan toen ik alleen thuis was met haar.
Ze slaapt vanmiddag voor het eerst op haar eigen kamer, dat zal ook wel rustiger zijn voor haar.

Schommelstoel heb ik ook, maar ze wil echt alleen maar gedragen worden. Als ik bijv op het bed of de schommelstoel ga zitten wordt het huilen erger.
pi_115098621
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 augustus 2012 16:12 schreef Nirak het volgende:
Ik ga eigenlijk nooit lopen om D stil te krijgen. Als hij huilt dan hou ik hem vast en dat doe ik meestal in de poang (ikea) stoel die op zijn kamertje staat. Soms duurt het even en soms is hij meteen stil. Hij mag best even huilen bij mij, dat doet hij niet vaak en sommige perioden ineens wel. Ik denk dat hij het dan ook gewoon even nodig heeft om z'n ei kwijt te kunnen. Er gebeurt zoveel en zo snel voor die kleintjes O+
Ja ze hebben ook maar beperkte mogelijkheden om hun ei kwijt te kunnen.
Ik vind huilen ook niet erg, maar wel voor haar als ze zich erdoor verslikt enz :(
pi_115098878
Dat is ook wel heel sneu zoë :(

Net naar de turk (zo noemen we de Turkse winkel in de buurt) gefietst met de kleine man, ook nog even lang praxis gegaan voor een traphekje (kijken), naar daar hadden ze niets fatsoenlijks helaas.. Toch maar naar de baby dump denk ik..
  † In Memoriam † zaterdag 4 augustus 2012 @ 20:32:52 #17
309370 Nanadu
pi_115107639
Zoe wat zwaar zeg als je meisje zo aan het huilen. Ik hoop dat het een sprongetje is en dat ze er snel vanaf zal zijn. :*

Clubsoda zeker mooi hoe je het verwoord :Y Ik denk dat het veel ouders zal helpen tijdens moeilijke momenten.

Hier een beetje een off day. Bram werd vannacht weer eerder dan normaal wakker voor zijn fles en hij wilde ook zijn hele fles leeg drinken. Hierna was hij heel alert en duurde het anderhalf uur voor hij in slaap viel. Uitiendelijk sliep ik zelf rond 5.30 en rond zeven uur werd Bram al weer wakker. ik werd wakker met knallende hoofdpijn, extreme vermoeidheid en misselijk door de maagklachten. Nadat ik Bram de fles heb gegeven heeft mijn man mijn dochter meegenomen en ben ik nog anderhalf uur gaan slapen. Vervolgens kreeg ik kraambezoek, maar voelde mij echt zo beroerd. Na 's middags 2 uur geslapen te hebben ging het iets beter. Ik krijg alleen steeds minder door mijn keel vanwege de vieze smaak in mijn mond en misselijk worden van het eten. Vandaag 3 crackers gegeten en dat is het ;( Ik word er echt zo moedeloos van en hoop dat de medicijnen snel gaan werken. Gelukkig doet Bram het echt super goed *O*
pi_115107992
Wij hebben een traphekje van de Ikea Nirak, weet niet of die bij je in de buurt zit? Maar is echt een prima ding.
Deze:
http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/50226520/
pi_115108866
Nanadu
Wat vervelend :* hoop dat je je snel beter voelt!
pi_115109698
Mooi gezegd Clubsoda!

Nanadu: vervelend dat je je zo rot voelt. Die eerste weken zijn ook onwijs heftig. :*
pi_115110639
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 augustus 2012 20:38 schreef danic het volgende:
Wij hebben een traphekje van de Ikea Nirak, weet niet of die bij je in de buurt zit? Maar is echt een prima ding.
Deze:
http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/50226520/
Wij hebben een open trap met een kant tegen de muur en aan de andere kant spijlen.. Die van de ikea kunnen daar niet op vrees ik...
pi_115111026
Nanadu, waarom heb je zo'n last van je maag?
:* voor jou, hoop dat je vannacht goede slaap kan pakken. Ik ging gewoon vroeg mee naar bed. Ik denk dat D goed en wel een week of 6 oud was voordat ik kater dan 10 uur in bed lag ;)
pi_115111293
Oh nirak, nee dat gaat niet passen.
pi_115111371
Beterschap Nanadu! Zo veel mogelijk meerusten met de kleine, dat scheelt idd wel :*.

Ik kom maar niet bijgelezen, maar dikke :* voor al het tandjesleed, sprongetjes en slechte nachten...

Onze kleine heeft ontdekt dat hij op z'n handjes kan sabbelen, zo schattig O+.
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_115114295
Zoe, wat sneu idd.
Hier is het ook weleens keihard huilen bij boertjes of krampjes. Rondlopen helpt hier ook.
Slaapt S. ook s'nachts in haar kamer dan?

Nanadu dikke :*, hoop dat de meds gauw helpen.

Nirak en traphekje van muur tot muur, dus dat het nog voor de trap op de grond staat? Hoe lang is dat? Is dat geen optie?

Phaidra, wat lief O+
Carpe Diem- Pluk de Dag
Life is unfair and then you die
Wat U niet wil dat u geschiedt doe dat ook een ander niet
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')