abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_115079096
Goedenavond mensen,

Ik heb een vraagje. TS werkt bij een bekende elektronicawinkelketen als een hardwerkende parttimer. :+ Ondanks het niet geweldige loon, heb ik het daar toch prima naar mijn zin. Ik werk er nu vijf jaar en toen ik er begon, was ik nog bezig met mijn laatste jaar op het MBO. Die "studie" heb ik afgerond. Nu val ik binnen het bedrijf binnen salarisgroep B, want betekent dat ik 5% extra loon krijg boven het minimumloon. Daarnaast is er ook een salarisgroep C. Deze groep krijgt een 10% extra bovenop het minimumloon wanneer men een MBO diploma niveau 4 of 3 heeft behaald. Nu heb ik al zeker 4 jaar een MBO diploma niveau 4 op zak en ben ik bijna klaar met mijn HBO opleiding. Maar in die 4 jaar ben ik telkens in salarisgroep B geschaald (5% extra) ipv salarisgroep C (10% extra).

Mijn vraag is of ik recht heb op het geld dat ik de afgelopen jaren ben misgelopen of dat ik hierbij naast de pot pis. Ik denk het laatste omdat ik het waarschijnlijk zelf had moeten aangeven. Maar extra vragen kan natuurlijk geen kwaad. Ik vraag het nu hier omdat diegene die hier overgaat op vakantie is en ik er toch wel snel een duidelijk antwoord op wil hebben. Want mocht ik er toch recht op hebben, dan praten we toch over flink wat euries. Mocht ik er geen recht op hebben, dan weet ik dat ook. En weet ik in ieder geval wel dat mijn functiegroep in ieder geval snel moet worden aangepast.

Ik hoop dat iemand mijn vraag kan beantwoorden. Alvast bedankt een fijne nacht gewenst. :)

[ Bericht 1% gewijzigd door Zinedinho op 04-08-2012 08:32:38 ]
  zaterdag 4 augustus 2012 @ 00:14:03 #2
152789 karr-1
One man can make a difference
pi_115079405
Lijkt me niet dat je er nu nog recht op hebt. Als je op het moment dat je je diploma haalt meteen was gegaan had ik je nog een kans gegeven. Maar nu jaren later... Nee ik denk het niet.
Op zondag 22 november 2015 20:44 schreef Bart2002 het volgende:
"Je bent wel een ongelooflijk eigenwijs pijpje drop."
pi_115079848
Tsja als ik hem toen had gehaald had ik er gewoon recht op ipv een kans lijkt mij.
pi_115080123
Weet niet of het nog steeds zo is, maar vroeger golden er bij veel bedrijven andere tarieven voor de mensen die het als bijbaantje deden ipv vaste baan. En dat had niet alleen met leeftijd te maken of functie.
pi_115080656
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 augustus 2012 00:25 schreef mirannie het volgende:
Weet niet of het nog steeds zo is, maar vroeger golden er bij veel bedrijven andere tarieven voor de mensen die het als bijbaantje deden ipv vaste baan. En dat had niet alleen met leeftijd te maken of functie.
Ik ben het eigenlijk pas gaan bekijken nadat ik het vandaag met een collega over had. Ook een parttimer vandaar. Overigens acht ik de kans ook klein dat ik het terug kan vragen met terugwerkende kracht. Maarja niet geschoten is altijd mis.
  zaterdag 4 augustus 2012 @ 01:50:26 #6
33954 ElisaB
ook in zwart verkrijgbaar!
pi_115083261
Recent een zelfde kwestie gehad in een andere branche, maar een werkgever mag niet minder betalen dan waar je volgens de CAO recht op hebt. We trokken daar dan ook aan het langste eind en de werkgever heeft het salaris met terugwerkende kracht gecorrigeerd.

Overigens is opleiding alleen niet een grond om in een bepaalde functiegroep te worden ingedeeld. Het heet niet voor niets een 'functie'-groep; de functie die je feitelijk uitvoert is het uitgangspunt.

Kijk in het Handboek Functie-indeling en in je CAO en ga daarna eens een gesprekje aan met je werkgever :)
Muil houwe of ik sjoel d'r eentje in!
pi_115084870
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 augustus 2012 01:50 schreef ElisaB het volgende:
Recent een zelfde kwestie gehad in een andere branche, maar een werkgever mag niet minder betalen dan waar je volgens de CAO recht op hebt. We trokken daar dan ook aan het langste eind en de werkgever heeft het salaris met terugwerkende kracht gecorrigeerd.

Overigens is opleiding alleen niet een grond om in een bepaalde functiegroep te worden ingedeeld. Het heet niet voor niets een 'functie'-groep; de functie die je feitelijk uitvoert is het uitgangspunt.

Kijk in het Handboek Functie-indeling en in je CAO en ga daarna eens een gesprekje aan met je werkgever :)
Dat is mooi om te horen. Ik zei inderdaad functiegroep. Maar de cao zegt in werkelijkheid salarisgroep.

Ik heb de woorden functiegroep vervangen voor salarisgroep. Het gaat dus niet om een functiegroep, maar een salarisgroep.

[ Bericht 5% gewijzigd door Zinedinho op 04-08-2012 08:33:48 ]
pi_115088309
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 augustus 2012 03:17 schreef Zinedinho het volgende:

[..]

Dat is mooi om te horen. Ik zei inderdaad functiegroep. Maar de cao zegt in werkelijkheid salarisgroep.

Ik heb de woorden functiegroep vervangen voor salarisgroep. Het gaat dus niet om een functiegroep, maar een salarisgroep.
Nou.. volgens mij meer dat een bepaalde functiegroep (bv service medewerking, of reparatie oid) gekoppeld is aan een bepaalde salarisgroep (vaak in romeinse cijfers). Toch?
"Pools are perfect for holding water"
  zaterdag 4 augustus 2012 @ 11:52:03 #9
281455 Inlognaam
Inlognaam is de naam
pi_115089546
Volgens mij mag er niet ten nadele van een werknemer afgeweken worden van de CAO.
Maar ik kan me voorstellen dat als jij nooit hebt doorgegeven MBO3/4 te hebben afgerond dat je loon niet automatisch gewijzigd is. Terugwerkende kracht moet mogelijk zijn in jouw situatie denk ik.

Je zou je vraag kunnen voorleggen aan de vakbond die betrokken is bij de CAO-onderhandelingen.
Ook hoi !
  zaterdag 4 augustus 2012 @ 12:06:37 #10
33954 ElisaB
ook in zwart verkrijgbaar!
pi_115089987
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 augustus 2012 10:54 schreef probeer het volgende:
Nou.. volgens mij meer dat een bepaalde functiegroep (bv service medewerking, of reparatie oid) gekoppeld is aan een bepaalde salarisgroep (vaak in romeinse cijfers). Toch?
Zo is dat :)

Onder welke CAO val je?
Muil houwe of ik sjoel d'r eentje in!
pi_115090970
Is er in je contract vermeld dat je onder die CAO valt, of is de CAO bindend verklaard voor die branche?

In die gevallen heb je er idd recht op.

M'n zus heeft momenteel een identieke discussie lopen. In de CAO staat een jaarlijkse verhoging + 13e maand, die ze nooit gehad heeft. WG beweerd dat de CAO niet geld, want het staat niet in haar contract. Maar omdat de CAO bindend verklaard is gaat de CAO (wet) boven het contract, dus heeft ze er wel recht op. Die discussie ligt nu voor de rechter...
Werkgevers zijn vaak niet blij met dergelijke werknemers, dus je moet niet raar opkijken als ze je op alle mogelijke manieren gaan proberen 'weg te werken'.
pi_115091947
Ik heb geen idee of dit daadwerkelijk de geldende cao voor mij is. De dingen die erin staan zoals de extra premie die men krijgt bij koopavonden en weekenden komen wel overeen. Ik zal bij thuiskomst even moeten kijken of het in mijn contract staat.

Overigens staat dat over die mbo en vmbo diploma letterlijk in de cao.

Edit: heb het even nagevraagd en de cao technische detailhandel is inderdaad van toepassing.

[ Bericht 13% gewijzigd door Zinedinho op 04-08-2012 13:21:43 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')