Oneens, als meer mensen hun huisdier zorgvuldig uit zouden kiezen dan zouden de asiels juist minder vol zitten. En wat mij betreft mogen andere mensen met alle liefde wel 10 herplaatsers in huis nemen, ik juich het alleen maar toe (mits het met beleid en verstand van zaken gebeurd). Maar ik kies er zelf niet voor. Ik wil een hond waarvan ik al voor de aanschaf met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid kan zeggen dat hij goed in ons gezin past, niet de andere dieren die hier al aanwezig zijn iets zal aandoen, en eventuele kinderen niet van de sokken loopt of bijt.quote:Op dinsdag 21 augustus 2012 19:26 schreef Duderinnetje het volgende:
[..]
Dan doe je maar wat extra je best voor zo'n tweedehandsje, als je zo'n dierenliefhebber bent.
Het zijn wel levende wezens hè, die een thuis zoeken. Dat die nu ook al custom made moeten zijn, vind ik wrang.
Als je ook maar enigszins de ruimte en de tijd hebt, investeer je in de afdankertjes. Omdat het net wat belangrijker is hoe zij het hebben, dan wat jouw persoonlijke tuttenwensjes tav. een huisdier zijn.
Huisdieren zijn goddorie geen rolgordijnen die je in kleur en op maat bestelt.Kunnen we eindelijk eens van dat belachelijke idee af? Het is de grootste oorzaak dat asiels zo vol zitten.
Uhm, je kiest toch zeker wel een huisdier dat bij je past?quote:Op dinsdag 21 augustus 2012 19:26 schreef Duderinnetje het volgende:
[..]
Dan doe je maar wat extra je best voor zo'n tweedehandsje, als je zo'n dierenliefhebber bent.
Het zijn wel levende wezens hè, die een thuis zoeken. Dat die nu ook al custom made moeten zijn, vind ik wrang.
Als je ook maar enigszins de ruimte en de tijd hebt, investeer je in de afdankertjes. Omdat het net wat belangrijker is hoe zij het hebben, dan wat jouw persoonlijke tuttenwensjes tav. een huisdier zijn.
Huisdieren zijn goddorie geen rolgordijnen die je in kleur en op maat bestelt.Kunnen we eindelijk eens van dat belachelijke idee af? Het is de grootste oorzaak dat asiels zo vol zitten.
Ik heb geen enkel repliek op je vraag/verhaal omdat ik me niets kan voorstellen bij een 'aankoop' van een dier. Koop je dan een soort levende schemerlamp of zo? Waarom mag een huisdier niet gewoon een vuilnisbakkie zijn? Aangezien we dat overschot eerst maar eens moeten zien op te lossen, als dierenliefhebbers? Ik voel dat wel als een verantwoordelijkheid, moet ik zeggen.quote:Op dinsdag 21 augustus 2012 19:46 schreef oh-oh het volgende:
[..]
Uhm, je kiest toch zeker wel een huisdier dat bij je past?
Hier komt er ooit zeker nog wel die oogverblindende showpoedel uit Japan of China hoor, en als ik er dan zoveel tijd en geld in investeer dan hoop ik ook dat ie een beetje waarmaakt waar ik hem voor aanschaf.
Maar Billy is ook met dat doel gekocht en toen zijn ene bal terug naar binnen schoot deed ik hem niet weg, hij mocht lekker mijn mooie huishondje blijven.
Ik weet zeker dat het merendeel van de afdankertjes niet met zoveel inzicht aangeschaft is als de gemiddelde goed gefokte dure rashond.
Nee hoor, vind ik echt niet. Ik hou van bepaalde rassen, daar heb ik wat mee, qua karakter en qua uiterlijk. Dus die honden kies ik, want die passen bij mij. Nou heb ik er op dit moment 4, waarvan 1 gekocht, de twee herplaatsers, en een kadootje.quote:Op dinsdag 21 augustus 2012 19:53 schreef Duderinnetje het volgende:
[..]
Ik heb geen enkel repliek op je vraag/verhaal omdat ik me niets kan voorstellen bij een 'aankoop' van een dier. Koop je dan een soort levende schemerlamp of zo? Waarom mag een huisdier niet gewoon een vuilnisbakkie zijn? Aangezien we dat overschot eerst maar eens moeten zien op te lossen, als dierenliefhebbers? Ik voel dat wel als een verantwoordelijkheid, moet ik zeggen.
Me dunkt is er weinig luxe op dat vlak. Zo lang asiels volzitten, ben je een beetje van lotje getikt als je een newborn pup bestelt.
Ik ben het echt met oneens op dat gebied. De meeste mensen (en ik ook) nemen een huisdier omdat ze dat leuk lijkt. In zo'n geval kies je over het algemeen en als je een beetje helder nadenkt voor een huisdier dat bij je past. Je neemt geen Husky-achtige hond als je op een flatje woont en 36u p/w werkt, je neemt geen hamsters in je studentenkamer als je heel licht slaapt, je neemt geen energieke buitenkat als je op een studiootje midden in de stad woont, en je neemt geen jachthond-achtige of kat met flink jachtinstinct als je graag je tamme ratjes in huis laat loslopen. Dat is namelijk gewoon dom. En dat zijn dan ook die dieren die na aanschaf vrij vlot op marktplaats staan omdat het toch niet zo goed blijkt te gaan.quote:Op dinsdag 21 augustus 2012 19:53 schreef Duderinnetje het volgende:
[..]
Ik heb geen enkel repliek op je vraag/verhaal omdat ik me niets kan voorstellen bij een 'aankoop' van een dier. Koop je dan een soort levende schemerlamp of zo? Waarom mag een huisdier niet gewoon een vuilnisbakkie zijn? Aangezien we dat overschot eerst maar eens moeten zien op te lossen, als dierenliefhebbers? Ik voel dat wel als een verantwoordelijkheid, moet ik zeggen.
Me dunkt is er weinig luxe op dat vlak. Zo lang asiels volzitten, ben je een beetje van lotje getikt als je een newborn pup bestelt.
quote:
Ik ben het helemaal met je eensquote:Op dinsdag 21 augustus 2012 20:09 schreef oh-oh het volgende:
Nou ja, precies dus, een hond is niet gewoon maar een hond, maar ze hebben hele specifieke eigenschappen en mogelijkheiden, die je dus wel goed moet matchen met je eigen wensen en mogelijkheden, anders krijg je juist dat probleem zoals bv ts. En dat blijft hoe dan ook jammer, voor beide partijen.
Ik denk dat je je verkijkt op het karakter van honden, serieus.quote:Op dinsdag 21 augustus 2012 20:09 schreef Duderinnetje het volgende:
[..]
En ik denk dat ik met de andere dames ietwat van mening verschil over het grotere plaatje wat betreft verantwoordelijkheden van mens tot dier.
/ klaar
Ik had het niet beter kunnen verwoorden!quote:Op dinsdag 21 augustus 2012 19:26 schreef Duderinnetje het volgende:
[..]
Maar volgens mij zegt Dude nergens dat je niet moet zorgen dat de hond die je uitzoekt bij je past. Dat is uiteraard een basisvoorwaarde. En wel of geen stamboom maakt wat mij betreft geen kont uit. Ik vind mixjes leuk, maar blijkt de perfecte hond een rashond te zijn dan is dat ook prima.quote:Op dinsdag 21 augustus 2012 20:20 schreef oh-oh het volgende:
En echt, ik ben het met je eens, als het je niks uitmaakt wat voor hond, kijk dan in asiels hier, maar zorg aub dat de hond die je kiest goed past bij je thuissituatie en neem er niet een omdat ie toevallig het zieligste kan kijken of het moeilijkst te plaatsen lijkt als je zelf niet de skills hebt om de hond op de rails te krijgen. Daar help je de hond niet mee en jezelf ook niet.
GMTAquote:Op dinsdag 21 augustus 2012 21:03 schreef oh-oh het volgende:
Seriously, kijk gewoon es hoeveel rashonden met stamboom er in een asiel zitten vs mixjes, dat haalt die hele stelling al onderuit
Nee, Dude zegt dat je dan maar wat extra hard je best moet doen voor zo een tweedehandsje en noemt rashonden custommadequote:Op dinsdag 21 augustus 2012 21:05 schreef _Ophelia_ het volgende:
[..]
Maar volgens mij zegt Dude nergens dat je niet moet zorgen dat de hond die je uitzoekt bij je past. Dat is uiteraard een basisvoorwaarde. En wel of geen stamboom maakt wat mij betreft geen kont uit. Ik vind mixjes leuk, maar blijkt de perfecte hond een rashond te zijn dan is dat ook prima.
Het hele idee is dus dat je met een rashond veel beter uit kan kiezen welke hond er bij je past. Een vuilnisbakje kan allerlei karaktereigenschappen hebben die je van tevoren niet kan voorspellen. Een rashondenpup kies je juist uit op een bepaald karakter, zodat je al zo goed als zeker weet dat hij/zij bij je zal passen. Om nog maar niet te spreken over de gezondheid, een rashond van geteste ouderdieren geeft ook wat dat betreft meer garantie dan een mixje.quote:Op dinsdag 21 augustus 2012 21:05 schreef _Ophelia_ het volgende:
[..]
Maar volgens mij zegt Dude nergens dat je niet moet zorgen dat de hond die je uitzoekt bij je past. Dat is uiteraard een basisvoorwaarde. En wel of geen stamboom maakt wat mij betreft geen kont uit. Ik vind mixjes leuk, maar blijkt de perfecte hond een rashond te zijn dan is dat ook prima.
Zoals ik het lees heeft ze het daar over "de pup op bestelling". Een volwassen rashond kan net zo goed een tweedehandsje zijn.quote:Op dinsdag 21 augustus 2012 21:08 schreef oh-oh het volgende:
[..]
Nee, Dude zegt dat je dan maar wat extra hard je best moet doen voor zo een tweedehandsje en noemt rashonden custommade
Er staat dan ook "maakt mij geen kont uit. (Met één nuance, áls het gepresenteerd wordt als rashond zie ik liever een stamboom)quote:Op dinsdag 21 augustus 2012 21:08 schreef oh-oh het volgende:
En als je dan voor een rashond kiest, wat uiteraard zeker geen must is, ik leg alleen uit waarom ik dat wel gedaan heb, dan maakt een stamboom zeker wel een kont uit.
Want anders heb je geen rashond.
Lieve Isis, je motivatie heb ik al meerdere keren gelezen, hij is me echt meer dan duidelijk en ik begrijp je argumenten ook. Ik denk er alleen anders over.quote:Op dinsdag 21 augustus 2012 21:08 schreef Miss_Isis het volgende:
[..]
Het hele idee is dus dat je met een rashond veel beter uit kan kiezen welke hond er bij je past. Een vuilnisbakje kan allerlei karaktereigenschappen hebben die je van tevoren niet kan voorspellen. Een rashondenpup kies je juist uit op een bepaald karakter, zodat je al zo goed als zeker weet dat hij/zij bij je zal passen. Om nog maar niet te spreken over de gezondheid, een rashond van geteste ouderdieren geeft ook wat dat betreft meer garantie dan een mixje.
Oh dus dat maakt het bestaan van een huisdieren-rassenmarkt terecht?quote:Op dinsdag 21 augustus 2012 21:03 schreef oh-oh het volgende:
Seriously, kijk gewoon es hoeveel rashonden met stamboom er in een asiel zitten vs mixjes, dat haalt die hele stelling al onderuit
Meer de mijne, ik begon over de tweedehandsjes en mixjes, sorry Fluugsquote:Op dinsdag 21 augustus 2012 21:15 schreef Duderinnetje het volgende:
/maar ik voel me intussen schuldig aan flugeltje, want we zijn ernstig aan het topickapen. Mijn schuld.
De mensen die ik ken die fokken, die maken daar echt geen winst op, het is een hele dure hobby.quote:Op dinsdag 21 augustus 2012 21:15 schreef Duderinnetje het volgende:
[..]
Oh dus dat maakt het bestaan van een huisdieren-rassenmarkt terecht?
Denk in vredesnaam even fundamenteler over huisdieren na, dan je eigen belevingswereld. Huisdieren zouden geen handel moeten zijn, zolang we als samenleving een overschot aan dieren hebben rondlopen.
Is het nou zo moeilijk om jezelf ondergeschikt te maken aan de status qou van het grotere plaatje?![]()
/maar ik voel me intussen schuldig tegenover flugeltje, want we zijn ernstig aan het topickapen. Mijn schuld.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |