klopt!quote:Op vrijdag 3 augustus 2012 17:05 schreef cherrycoke het volgende:
wat als je meer opgeeft en ze een belletje naar je oude baas plegen?
goed bezigquote:Op vrijdag 3 augustus 2012 17:11 schreef Olle. het volgende:
[..]
klopt!
ik ga over 2 weken wel net een standaard trede omhoog.
Deze wil ik wel opgeven, met de melding dat ik deze stap over 2 weken maak.
Het gaat er ook om dat als TS nu 3k per maand verdient, bijvoorbeeld, en bij die nieuwe functie is er een max loon van 2200, dat de baas dan meteen kan zeggen dat TS wss geen interesse meer heeft in de functie.quote:Op vrijdag 3 augustus 2012 17:15 schreef RooieHoed het volgende:
Ik zou geeneens willen werken voor een baas die naar m'n salaris vraagt.
Wat heeft dat in godsnaam te maken met een sollicitatie? Of wordt salaris niet meer bepaald op kwalificaties e.d. maar op je vorige loon?
Nee, je vorige loon vragen is gewoon onbeschoft. Als je 2000 verdient maar de vacature laat 3000 toe ga je 2200 verdienen ofzo
Oh, dat is de zaak van de baas? Of is dat de zaak van de werknemer?quote:Op vrijdag 3 augustus 2012 17:20 schreef Chef_M het volgende:
[..]
Het gaat er ook om dat als TS nu 3k per maand verdient, bijvoorbeeld, en bij die nieuwe functie is er een max loon van 2200, dat de baas dan meteen kan zeggen dat TS wss geen interesse meer heeft in de functie.
Geen idee, ik snap alleen niet waar je je druk om maakt. Als je het niet wilt geven, dan zeg je tegen die man dat je dat liever prive houdt. Jij laat dan meteen een baan schieten door een sollicitatievraag, dan ben je ook niet slim bezig als je nieuw werk zoekt.quote:Op vrijdag 3 augustus 2012 17:22 schreef RooieHoed het volgende:
[..]
Oh, dat is de zaak van de baas? Of is dat de zaak van de werknemer?
Als werknemer salaris x niet wilt dan zal hij dat wel zelf zeggen denk ik zo toch?
dat mag niet zonder jouw goedkeuringquote:Op vrijdag 3 augustus 2012 17:05 schreef cherrycoke het volgende:
wat als je meer opgeeft en ze een belletje naar je oude baas plegen?
Nouja, ik zoek dan liever meteen naar een andere baan dan dat ik een aantal maanden/jaren met een incompetente baas moet werken.quote:Op vrijdag 3 augustus 2012 17:25 schreef Chef_M het volgende:
[..]
Geen idee, ik snap alleen niet waar je je druk om maakt. Als je het niet wilt geven, dan zeg je tegen die man dat je dat liever prive houdt. Jij laat dan meteen een baan schieten door een sollicitatievraag, dan ben je ook niet slim bezig als je nieuw werk zoekt.
Dan moet de potentiele werkgever maar vragen "hoeveel zou je ongeveer hier willen verdienen" Wat ik bij mijn vorige werkgever kreeg gaat hem niks aan.quote:Op vrijdag 3 augustus 2012 17:25 schreef Chef_M het volgende:
[..]
Geen idee, ik snap alleen niet waar je je druk om maakt. Als je het niet wilt geven, dan zeg je tegen die man dat je dat liever prive houdt. Jij laat dan meteen een baan schieten door een sollicitatievraag, dan ben je ook niet slim bezig als je nieuw werk zoekt.
Wederom, jij denkt dus meteen dat het een incompetente baas is die geen reet kan, puur a.d.h van een sollicitatievraag, die overigens best normaal is als je van dezelfde functie uitgaat naar een ander bedrijf.quote:Op vrijdag 3 augustus 2012 17:25 schreef RooieHoed het volgende:
[..]
Nouja, ik zoek dan liever meteen naar een andere baan dan dat ik een aantal maanden/jaren met een incompetente baas moet werken.
Je kan toch gewoon antwoorden dat je geen antwoord wilt geven op die vraag? Hoeft niet meteen moeilijk hoor, dat als je het niet wilt antwoorden dat je dan automatisch die baan niet krijgt, en dus maar meteen ergens anders kan gaan zoeken.quote:Op vrijdag 3 augustus 2012 17:26 schreef RPG het volgende:
[..]
Dan moet de potentiele werkgever maar vragen "hoeveel zou je ongeveer hier willen verdienen" Wat ik bij mijn vorige werkgever kreeg gaat hem niks aan.
Jij vind dat normaal, maar het is niet normaal.quote:Op vrijdag 3 augustus 2012 17:27 schreef Chef_M het volgende:
[..]
Wederom, jij denkt dus meteen dat het een incompetente baas is die geen reet kan, puur a.d.h van een sollicitatievraag, die overigens best normaal is als je van dezelfde functie uitgaat naar een ander bedrijf.
Wat een vergelijking weer, snugger kom je niet echt over nu. Ik zeg niet dat het normaal is, mij is het adh van een logistieke functie ook een keer gevraagd wat ik verdiende en heb toen eerlijk geantwoord dat ik dat liever voor me hield. Geen probleem, was gewoon een vraag op zijn vragenlijst.quote:Op vrijdag 3 augustus 2012 17:29 schreef RooieHoed het volgende:
[..]
Jij vind dat normaal, maar het is niet normaal.
Een tokkie vind het normaal als je vraagt of hij nog lekker heeft geneukt. Dat wil niet zeggen dat het normaal is. Naar salaris vragen bij een sollicitatie is echt een no-go. Iemand die dat doet heeft nog nooit een serieuze cursus / opleiding gedaan mbt dit onderwerp. Het is echt een no-go en iemand die dat wél doet kun je haast niet serieus nemen.
Dat soort vragen, net als ziekteverleden, geloof, sexuele voorkeur, kinderwens en dergelijke zijn voor mij reden om direct te stoppen met sollicitatie. Dat soort vragen hoor je niet te stellen in een sollicitatie gesprek.quote:Op vrijdag 3 augustus 2012 17:28 schreef Chef_M het volgende:
[..]
Je kan toch gewoon antwoorden dat je geen antwoord wilt geven op die vraag? Hoeft niet meteen moeilijk hoor, dat als je het niet wilt antwoorden dat je dan automatisch die baan niet krijgt, en dus maar meteen ergens anders kan gaan zoeken.
Prima, maar in veel functies is je ziekteverleden van belang, je geloof ook in sommige functies, als je bijv. in een kerk wilt werken. Ik zeg niet dat het doodnormaal is, ik geef alleen maar aan dat je aan kan geven dat je er niet op wilt antwoorden.quote:Op vrijdag 3 augustus 2012 17:32 schreef RPG het volgende:
[..]
Dat soort vragen, net als ziekteverleden, geloof, sexuele voorkeur, kinderwens en dergelijke zijn voor mij reden om direct te stoppen met sollicitatie. Dat soort vragen hoor je niet te stellen in een sollicitatie gesprek.
Nee, dit zijn allemaal aannames. Ik heb nooit gezegd dat ik tierend de deur uit loop. Ik heb wel gezegd dat iemand die op deze wijze een sollicitatie afneemt niet competent is. Zelfde idd voor het vragen naar kinderwens e.d. (Mag overigens ook niet, ist verboten).quote:Op vrijdag 3 augustus 2012 17:31 schreef Chef_M het volgende:
[..]
Wat een vergelijking weer, snugger kom je niet echt over nu. Ik zeg niet dat het normaal is, mij is het adh van een logistieke functie ook een keer gevraagd wat ik verdiende en heb toen eerlijk geantwoord dat ik dat liever voor me hield. Geen probleem, was gewoon een vraag op zijn vragenlijst.
Wederom, of het normaal is of niet, je kan gewoon aangeven dat je er niet op wilt antwoorden, en van daaruit zie je wel verder. Jij krijgt de vraag voorgeschoteld en ipv een normaal antwoord te geven zou jij dus tierend en woedend naar buiten zijn gestormd. Getuigt ook niet van professionaliteit waar een werkgever op zit te wachten.
Hij zegt helemaal niets over discriminatie man. Je lult echt een eind in de weg. Alleen maar aannames en toevoegingen (Discriminatiequote:Als het in jou ogen echt discriminatie zo'n vraag, waar blijven de aangiftes?
(Mijn punt, geloof en seksuele geaardheid en dat soort dingen is wel een stapje hoger dan je huidige salaris me dunkt, ik snap je punt wel, maar je kan dat niet scharen onder discriminatie zoals met geloof en/of geaardheid e.d)
Dat is dus precies wat ik sinds bericht 1 duidelijk probeer te maken, het hoeft niet zo'n grote probleem te worden en meteen topiques e.d openen. Je kan vriendelijk zeggen dat je daar niet van gediend bent, en of je loopt zelf de deur uit, of je kijkt wat de baas dan doet.quote:Op vrijdag 3 augustus 2012 17:34 schreef RooieHoed het volgende:
Ik zeg dan gewoon tegen zo'n persoon dat die vraag helemaal niets met de functie te maken heeft en dat zo'n vraag niet gesteld hoort te worden op een sollicitatie. Ik bedank vriendelijk en verlaat het pand.
Meer niet.
Dat hij het woord discriminatie niet in de mond neemt, wilt niet zeggen dat er geen sprake van is als er een kans is dat jij geen baan kan krijgen door geloof of geaardheid. Want dat is steevast discriminatie, en daar komt hij mee. Ik zeg alleen dat een vraag over je salaris duidelijk niet vergeleken kan worden met bovengenoemde voorbeelden, ligt echt te ver uit elkaar.quote:Op vrijdag 3 augustus 2012 17:34 schreef RooieHoed het volgende:
[..]
Hij zegt helemaal niets over discriminatie man. Je lult echt een eind in de weg. Alleen maar aannames en toevoegingen (Discriminatie) van jouw kant die noch kant noch wal slaan.
Helaas, ik werk zelf in nogal roerige gebieden overal in Afrika, en daar ben je verplicht je ziekteverleden op te noemen. Inclusief bewijs zelf. Dus sorry, maar geld niet overal.quote:Ziekteverleden MAG helemaal niet naar gevraagd worden bij een sollicitatie. Als iemand dat doet dan moet je al helemaal wegwezen.
Dan zitten we op dezelfde lijn maar druk jij je iets anders uit. Ik heb nooit gezegd namelijk dat ik tierend het gebouw verlaat. Maar je kunt wel een scherpe opmerking maken. Voor mij persoonlijk wil ik niet voor zo'n baas werken omdat er dan op meerdere vlakken zaken niet kloppen (Ga ik dan even van uit, maar vaak is dit gewoon zo). Dat wil ik mijzelf besparen.quote:Op vrijdag 3 augustus 2012 17:36 schreef Chef_M het volgende:
[..]
Dat is dus precies wat ik sinds bericht 1 duidelijk probeer te maken, het hoeft niet zo'n grote probleem te worden en meteen topiques e.d openen. Je kan vriendelijk zeggen dat je daar niet van gediend bent, en of je loopt zelf de deur uit, of je kijkt wat de baas dan doet.
Het is dat die dingen (behalve als je in een kerk gaat werken) compleet irrelevant zijn voor een sollicitatie gesprek. Zolang mensen die vragen gewoon maar "normaal" vinden, blijven werkgevers die dingen vragen.quote:Op vrijdag 3 augustus 2012 17:34 schreef Chef_M het volgende:
[..]
Prima, maar in veel functies is je ziekteverleden van belang, je geloof ook in sommige functies, als je bijv. in een kerk wilt werken. Ik zeg niet dat het doodnormaal is, ik geef alleen maar aan dat je aan kan geven dat je er niet op wilt antwoorden.
Als het in jou ogen echt discriminatie zo'n vraag, waar blijven de aangiftes?
(Mijn punt, geloof en seksuele geaardheid en dat soort dingen is wel een stapje hoger dan je huidige salaris me dunkt, ik snap je punt wel, maar je kan dat niet scharen onder discriminatie zoals met geloof en/of geaardheid e.d)
Ziekteverleden moet inderdaad via een arts gebeuren, maar waar het voor word gevraagd (vaak dus bedrijven die in het buitenland opereren bijv) zoals in mijn geval, maar dan gaat het alsnog via de bedrijfsarts. Niks meer dan formaliteiten in zo'n geval.quote:Op vrijdag 3 augustus 2012 17:39 schreef RPG het volgende:
[..]
Het is dat die dingen (behalve als je in een kerk gaat werken) compleet irrelevant zijn voor een sollicitatie gesprek. Zolang mensen die vragen gewoon maar "normaal" vinden, blijven werkgevers die dingen vragen.
Zo is ziekteverleden helemaal niet van belang en simpelweg niet toegestaan te vragen.Daarvoor moeten ze je gewoon naar een keuringsarts sturen als ze dat willen weten.
Wat veel mensen zich niet realiseren is dat als je bijvoorbeeld een geheimhoudingsplicht hebt bij je vorige werkgever dat je salaris daar ook gewoon onder valt.
Toen ik in Zuid Afrika ging werken hoefde ik alleen bepaalde dokters onderzoeken te doen voor het visum. Werkgever heeft er dus ook zelf nooit om gevraagd omdat ik aangenomen was op voorwaarde dat ik een visum kreeg.quote:Op vrijdag 3 augustus 2012 17:42 schreef Chef_M het volgende:
[..]
Ziekteverleden moet inderdaad via een arts gebeuren, maar waar het voor word gevraagd (vaak dus bedrijven die in het buitenland opereren bijv) zoals in mijn geval, maar dan gaat het alsnog via de bedrijfsarts. Niks meer dan formaliteiten in zo'n geval.
En over de geheimhoudingsplicht heb je zeer zeker gelijk, ik zie dat TS informatica doet dus weet niet hoe het bij hem geregeld is.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |