abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 3 augustus 2012 @ 09:58:42 #1
356028 Fopje
Het Stokbrood
pi_115038941

Vorige topics:
Ant World.
MierenFOK!kers #2

Ook mieren houden? Hier vind je wat informatie: (Geschreven door user Levolution)
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Mieren van Fopje:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Mieren van Yuri_Boyka:
SPOILER
Mieren van Levolution:
SPOILER
Mieren van AlDieWillenteKaaprenVaren:
SPOILER
De mieren van AlDieWillenteKaaprenVaren waarderen geen goede kapsalon:
SPOILER
Mieren van internet:
SPOILER
Info over mieren in Jip & Janneke taal:
SPOILER
Waar kan je mieren kopen?
SPOILER

[ Bericht 0% gewijzigd door Oerbeer op 05-08-2012 13:32:55 ]
"I tried to believe that there is a God, who created each of us in His own image and likeness, loves us very much, and keeps a close eye on things. I really tried to believe that, but I gotta tell you, the longer you live, the more you look around, the more you realize, something is fucked up." - George Carlin.
  vrijdag 3 augustus 2012 @ 10:00:07 #2
340390 sinepedraap
lieve baggeraar
pi_115038988
Waar haal ik zo'n mierensetje?
Mijn nieuwe ondertitel
  vrijdag 3 augustus 2012 @ 10:01:27 #3
356028 Fopje
Het Stokbrood
pi_115039018
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 augustus 2012 10:00 schreef sinepedraap het volgende:
Waar haal ik zo'n mierensetje?
www.mierenboerderij.nl
"I tried to believe that there is a God, who created each of us in His own image and likeness, loves us very much, and keeps a close eye on things. I really tried to believe that, but I gotta tell you, the longer you live, the more you look around, the more you realize, something is fucked up." - George Carlin.
  vrijdag 3 augustus 2012 @ 10:02:56 #4
340390 sinepedraap
lieve baggeraar
pi_115039054
quote:
Top. Je hebt ook seamen _O_
Mijn nieuwe ondertitel
pi_115039106
Kun je die gel ook in de fik steken?
/A/non's with his waifu, all's right in the world.
  vrijdag 3 augustus 2012 @ 10:05:34 #6
340390 sinepedraap
lieve baggeraar
pi_115039133
Heeft iemand z'n kolonie al een standbeeld van zichzelf gebouwd?
Mijn nieuwe ondertitel
  vrijdag 3 augustus 2012 @ 10:08:54 #7
356028 Fopje
Het Stokbrood
pi_115039240
quote:
10s.gif Op vrijdag 3 augustus 2012 10:05 schreef sinepedraap het volgende:
Heeft iemand z'n kolonie al een standbeeld van zichzelf gebouwd?
Yuri heeft sinds gisteren een kolonie in huis, misschien dat ze al bezig zijn :D
  vrijdag 3 augustus 2012 @ 10:09:02 #8
356028 Fopje
Het Stokbrood
pi_115039242
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 augustus 2012 10:04 schreef De_Dakgoot het volgende:
Kun je die gel ook in de fik steken?
Geen idee, vast wel :P
  vrijdag 3 augustus 2012 @ 10:11:40 #9
141104 Patje1987
Madre me quiero un frikandel.
pi_115039324
Ik zie op die website ook Triops. Wat een bazendingen :D
Wij vormen tezamen gezellig een schaar.
Sportief zijn wij allen en voor elkaar.
Ons doel en ons streven is vriendschap en vree
Aan ons de victorie aan RKC!
pi_115040280
Mooie OP Fopje! Dat plaatje met die queen, eitjes, larven en mannetjes/vrouwtjes was wel nuttig, denk dat ik het nu snap :P
  vrijdag 3 augustus 2012 @ 10:44:13 #11
356028 Fopje
Het Stokbrood
pi_115040365
quote:
7s.gif Op vrijdag 3 augustus 2012 10:42 schreef Onufriev het volgende:
Mooie OP Fopje! Dat plaatje met die queen, eitjes, larven en mannetjes/vrouwtjes was wel nuttig, denk dat ik het nu snap :P
Thx, ben nog bezig met een banner, hoort er een beetje bij he :P
pi_115041002
Die mieren zijn wel onwijs groot, zal leuk worden als dat aquarium omvalt en het glas breekt :P
/A/non's with his waifu, all's right in the world.
  vrijdag 3 augustus 2012 @ 11:16:11 #13
379283 LittleBrownie
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
pi_115041765
Leuke OP! :)
[i] When you try your best but you don't succeed. When you get what you want but not what you need. [/i]
  vrijdag 3 augustus 2012 @ 11:51:51 #14
356028 Fopje
Het Stokbrood
pi_115043177
Jaja, ze zijn weer begonnen met graven na 2 a 3 dagen rust :D _O_

Een dotje mieren aan de rechterkant:
  vrijdag 3 augustus 2012 @ 11:57:14 #15
340390 sinepedraap
lieve baggeraar
pi_115043443
Ik wil er ook een starten. Je hebt al mooie beginnerssetjes met die blauwe gel en plantjes voor 30 euro.

http://www.mierenboerderi(...)-Mierenfamilie!.html

En nog simpeler voor 18 euro :D

http://www.mierenboerderi(...)-VANAF-20-09-12.html
Mijn nieuwe ondertitel
pi_115043494
Ik ga denk ik inderdaad voor deze om naast de gelbak te houden, ylong blokken zijn mij veel te groot.
  vrijdag 3 augustus 2012 @ 11:59:30 #17
356028 Fopje
Het Stokbrood
pi_115043531
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 augustus 2012 11:57 schreef sinepedraap het volgende:
Ik wil er ook een starten. Je hebt al mooie beginnerssetjes met die blauwe gel en plantjes voor 30 euro.

http://www.mierenboerderi(...)-Mierenfamilie!.html

En nog simpeler voor 18 euro :D

http://www.mierenboerderi(...)-VANAF-20-09-12.html
Ja doe :D

Die laatste is pas in september verkrijgbaar zie ik, is volgens mij exact hetzelfde als die ik heb. (maar die was uitverkocht)

Die eerste met die plantjes lijkt me ook wel leuk ja :D
  vrijdag 3 augustus 2012 @ 12:00:28 #18
356028 Fopje
Het Stokbrood
pi_115043573
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 augustus 2012 11:58 schreef AlDieWillenteKaaprenVaren het volgende:
Ik ga denk ik inderdaad voor deze om naast de gelbak te houden, ylong blokken zijn mij veel te groot.
Die snap ik nog niet echt, is gewoon een grote bak? Hoe ga je die mieren straks zien dan?
  vrijdag 3 augustus 2012 @ 12:07:47 #19
340390 sinepedraap
lieve baggeraar
pi_115043910
Kan je ook speciale killerants of zo bestellen? Dat je er soms vliegjes of weet ik veel wat in moet doen en dat ze die underground slepen en verslinden?
Mijn nieuwe ondertitel
pi_115043995
Het zijn een hoge bak een een lage, brede bak die aan elkaar vast zitten met een slangetje, waardoor je dus volgens mij de beesten flikkert.

Mocht die bak te klein zijn, breiden ze uit naar de hoge bak. Ofzo. Geen idee, het is duur dus het zal wel goed zijn.
  vrijdag 3 augustus 2012 @ 12:15:23 #21
254206 Levolution
-|||----------|||-
pi_115044255
Geweldig dat er zoveel mensen interesse hebben in deze hobby. _O_
Ik ben momenteel op vakantie met vaag internet, dus ik kan niet heel actief reageren, maar dat komt nog wel. Ik ben hier overigens ook al heel vaak op stap gegaan om mieren te checken, er zijn hier echt prachtige (en grote) soorten.

Even een paar opmerkingen n.a.v. sommige posts in het vorige topic. Ik heb meer foto's en ook filmpjes, ik wil ze wel posten maar dat gaat momenteel lastig met dit internet. Over iets langer dan een week ben ik in Nederland.

Een andere opmerking is over de vragen rondom de koninginnen (ook wel gynes genoemd). Koninginnen ontstaan alleen als de kolonie voldoende groot is en dus de energie heeft om ze te produceren. Het zijn niet werksters die uitgroeien tot koninginnen, maar de larven. Het is een beetje vaag hoe het komt dat een larve zich tot een koningin ontwikkeld, maar het heeft hoogstwaarschijnlijk te maken met het voedsel. Bepaalde larven worden geselecteerd (op basis waarvan? sommige larven smeken bijvoorbeeld om voedsel, misschien krijgen de beste smekers een voorkeursbehandeling) en krijgen meer/ander voedsel en zullen daardoor groter worden. Ze ontwikkelen dan vleugels en zijn geslachtsrijp. Ze vliegen uit (bruidsvluchten), paren met mannetjes van andere kolonies (mannetjes ontstaan uit onbevruchte eitjes), slaan het sperma op in de spermatheek, bijten hun vleugels af en gaan de grond in. Daar begint de vicieuze cirkel weer opnieuw. De koninginnen bevruchten zelf hun eitjes m.b.v de spermatheek en kunnen indien nodig dus ook onbevruchte eitjes leggen waar weer mannetjes uit ontstaan.

De gedragsbiologie van mieren is echt zeer interessant en complex. Deze diertjes gaan verder dan je ooit zou vermoeden. Wat ze zo bijzonder maakt, is dat ze sociale dieren zijn. Besef dat volgens de evolutietheorie, genen altijd zichzelf willen reproduceren ("the selfish gene"). Dat betekent dat de werksters, die geen ontwikkelde geslachtsorganen hebben, zich dus nooit kunnen voortplanten. Waarom helpen ze dan de koningin? Puur uit zelfbelang; de koningin is namelijk hun moeder en middels kinselectie (verwantschap) kunnen ze dus hun eigen genen enigszins verspreiden door haar te helpen. Een betere keus hebben ze niet.

Sommige soorten zijn monogyn en sommige soorten zijn polygyn. Lasius niger is monogyn: de kolonie bevat maar één koningin. Je kan dan al raden wat polygyn betekent. Myrmica rubra is bijvoorbeeld polygyn. Mijn Myrmica rubra kolonie heeft iets van 4-5 koninginnen.
Een monogyne kolonie als Lasius niger kun je dus niet met meerdere koninginnen houden. Je kan zo'n kolonie wél met meerdere koninginnen starten. Dat heeft pleometrose. Ze helpen elkaar dan, maar op den duur zal er een gevecht uitbreken en zal één van de koninginnen sneuvelen. Ze nemen dus een groot risico, puur omdat de overlevingskans van de beginnende kolonie groter is als ze samenwerken (meer werksterproductie).
Het is echter grappig dat twee koninginnen elkaar helpen; ze zijn immers niet verwant aan elkaar en er is dus geen sprake van kinselectie. De koningin die zal sneuvelen, heeft haar genen helemaal niet kunnen verspreiden. De gaat ten onder met, zoals we dat in de biologie noemen, een fitness van 'nul'. Maar hier hebben ze goede redenen voor.

Shit, ik draaf weer door, maar er valt zoveel te vertellen over deze dieren. :D

Voor de echt geïnteresseerden, kijk eens in sommige dierentuinen in Nederland. Amersfoort heeft een gigantische Atta kolonie, met gigantisch bedoel ik echt duizenden werksters: dat zijn bladsnijmieren die bladeren afsnijden, naar hun nest brengen en hier een schimmel op kweken waar ze in wonen en waar de larven van eten. Een heus stukje landbouw dus!

Nog even een belangrijke opmerking: begin een startende kolonie nooit in een te groot nest. Ze zullen dan afval deponeren in de lege kamers en dat wil je niet. De beste oplossing voor een beginnende kolonie is een reageerbuis; dat klinkt misschien raar, maar zo doen myrmecologen over de hele wereld het.
Hier een foto van internet waarin je ziet hoe dat moet. Je hebt een waterreservoir, afgesloten met een propje watten. En daarin leeft je beginnende kolonie.
Op deze manier kun je een boel kolonies tegelijk starten op een goedkope wijze. Heel handig als je tijdens de bruidsvluchten tientallen gynes hebt gevangen dus.
Als iemand dus een goedkope leverancier van reageerbuizen weet, hoor ik het graag.
This isn't even my final form.
  vrijdag 3 augustus 2012 @ 12:18:02 #22
254206 Levolution
-|||----------|||-
pi_115044377
Nog een paar opmerkingen n.a.v. posts hierboven. VERGEET de gelformicaria. Stop met het uitgeven van tientallen euro's aan zinloze spullen.
Ytong kun je heel makkelijk in kleine stukken zagen. Een kolonie hoeft nooit een te groot nest. Het nestgedeelte van mijn formicaria die je in de OP ziet, is maar 13x18 cm. Het glasplaatje daarop komt dan ook van een cheap-ass fotolijstje van 13x18cm. Totaalkosten onder de 5 euro.
  vrijdag 3 augustus 2012 @ 12:18:02 #23
356028 Fopje
Het Stokbrood
pi_115044378
quote:
11s.gif Op vrijdag 3 augustus 2012 12:09 schreef AlDieWillenteKaaprenVaren het volgende:
Het zijn een hoge bak een een lage, brede bak die aan elkaar vast zitten met een slangetje, waardoor je dus volgens mij de beesten flikkert.

Mocht die bak te klein zijn, breiden ze uit naar de hoge bak. Ofzo. Geen idee, het is duur dus het zal wel goed zijn.
_O_ Ben benieuwd :)
  vrijdag 3 augustus 2012 @ 12:20:29 #24
254206 Levolution
-|||----------|||-
pi_115044500
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 augustus 2012 11:58 schreef AlDieWillenteKaaprenVaren het volgende:
Op zich prima spul, maar erg prijzig voor een beginnende kolonie. Hier past een gigantische kolonie in.
De bedoeling van dit nest is dat je de smalle bak met zand vult en de grote bak is de buitenwereld (foerageergebied). Zand kan instorten als je het niet goed bevochtigt en dan ben je je kolonie kwijt.

Nogmaals, het spul van Antstore is prima, maar om nou 80 euro uit te geven terwijl je nog niet zeker weet of je kolonie het gaat redden en of jij dit over een jaar nog wel een leuke hobby vindt.
pi_115044560
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 augustus 2012 12:18 schreef Levolution het volgende:
Nog een paar opmerkingen n.a.v. posts hierboven. VERGEET de gelformicaria. Stop met het uitgeven van tientallen euro's aan zinloze spullen.
Ytong kun je heel makkelijk in kleine stukken zagen. Een kolonie hoeft nooit een te groot nest. Het nestgedeelte van mijn formicaria die je in de OP ziet, is maar 13x18 cm. Het glasplaatje daarop komt dan ook van een cheap-ass fotolijstje van 13x18cm. Totaalkosten onder de 5 euro.
Wacht, wat? Die bak leek een halve meter lang!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')