abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_114985765
Beste mensen,

In ons appartement zijn wij, hoog nodig, toe aan een nieuwe keuken. Alleen is de ruimte dermate beperkt dat ik er niet meer uit kom.
De huidige keuken lijkt, op foto, nog wel aardig maar het zijn zelf geschilderde deurtjes die er niet echt super uit zien. De koelkast (rechts onder) is erg klein en kapot. Er zat geen vaatwasser in, deze is nu (camping modelletje) geplaatst in het kastje onder de gootsteen en dus dit kastje vervalt nu.

Het grootste probleem zit hem in de nis (op foto rechts) in de keuken. Deze is +/- 93cm diep, daar kun je dus eigenlijk niets mee. De twee dikke witte buizen boven in de nis zijn van de afvoer van de CV ketel, hier wil/durf/kan ik niets aan veranderen.

Wat willen we er zeker in hebben?
• Keramische kookplaat
• Oven
• Grotere koelkast (half hoog/hoog model)
• Vaatwasser (45cm of 60cm breed, maakt opzich niet uit)
• Afzuigkap
• Minimaa één lade, voor bestek
• De lelijke nis niet meer met open planken

Ik heb het volgende ontwerp zelf in elkaar bedacht:

Het gat links is voor de oven, daarnaast komt de vaatwasser en daarnaast de gootsteen met een kastje met 2 lades.
Rechts in de nis komt de koelkast (half hoog model) met daar onder en eventueel bovenin kastruimte. Rechts van de koelkast nog een klein kastje met vakjes (30cm).
In eerste instantie leek mij dit het uiltieme ontwerp, echter heb je hier wel erg wenig ruimte om te werken, alleen de 60cm van de vaatwasser.

Hebben jullie wellicht andere ideeën die mij opweg kunnen helpen naar een ander geslaagd ontwerp? Het gaat hierbij om een keuken die standaard leverbaar is (het liefst bij Ikea vanwege de prijs) zelf klussen gaat hem niet worden.

Dit is de maatvoering:

Alvast bedankt!
pi_114986017
Waarom staat die kast rechts zo gedraaid?
Ik denk dat het slimmer is dat je even alles in één lijn laat doorlopen.

En trek je kasten door tot op 1cm van het plafond, het is er al zo klein!
Cindy De Vuyst
pi_114986051
Ga gewoon eens naar bedrijven die vrijblijvend een tekening maken, heb je veel meer aan.
Die kast draaien is het domste wat je kan doen denk ik.
pi_114986098
Kijk even naar die foto, daar zit toch een muur, daarom moet die kast gedraaid. }:|
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_114986130
quote:
3s.gif Op donderdag 2 augustus 2012 10:20 schreef Deetch het volgende:
Kijk even naar die foto, daar zit toch een muur, daarom moet die kast gedraaid. }:|
Dank! je hebt daar maar 95cm ruimte, als je de kast draaid, die 60cm diep is, houdt je nog 35cm over om de deur te openen, vrij lastig lijkt mij zo.

Alles in één lijn werkt dus niet, vandaar de vraag aan jullie.

Dat je langs een keukenboer kan gaan weet ik ook wel, maar ik stel de vraag hier.
pi_114986133
misschien kun je in die hoek een heokkastje met zon draaiplank?
En dan het aanrecht gewoon doortrekken en de koelkast wel zo gedraaid boven het aanrecht langs?
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
  donderdag 2 augustus 2012 @ 10:22:58 #7
379300 Snowballed
Dans omdat het kan
pi_114986152
Maak er een deur in... misschien dat je er dan weer uit komt..
One good thing about music:
When it hits, you feel no pain,
So hit me with music.. Bob Marley
pi_114986405
sowieso die kast weer terug draaien
de smalle ruimte die je dan overhoud zou je kunnen gebruiken voor een hoge apothekers-kast, daar kun je super veel in kwijt!

afzuigkap zou ik voor een ander model gaan, ook een met een kastje ervoor, voor olijfolie en kruiden

en als je het laat maken bij een keukenboer (geen standaard ikea) dan kun je ook kiezen voor andere maten dan 60cm breed, heb je weer wat meer speelruimte...maar wat al werd gezegd. Bezoek een keukenzaak en je wordt een stuk wijzer. Tekening maken is vaak gratis!

Let wel op de grote keukenzaken, die proberen je af te zetten en schotelen mooie prijzen voor...als je een keuken koopt krijg je eigenlijk ALTIJD 60% korting op je apparatuur
pi_114986707
Is het niet mogelijk om die hoge kast (koelkast denk ik?) links van je kookplaat te doen in één lijn, en dan nog een kastje van 30 cm tussen die hoge kast en je kookplaat?
Kookplaat tegen de muur heb ik ook ooit gedaan onder het mom van "ach dat zal wel meevallen", maar het is gewoon niet fijn. Als je het kunt vermijden zou ik dat doen.

edit: oh wacht, dan zit je spoelbak in de nis denk ik hè? Da's niet handig :@
pi_114986796
quote:
0s.gif Op donderdag 2 augustus 2012 10:40 schreef lezzer het volgende:
Is het niet mogelijk om die hoge kast (koelkast denk ik?) links van je kookplaat te doen in één lijn, en dan nog een kastje van 30 cm tussen die hoge kast en je kookplaat?
Kookplaat tegen de muur heb ik ook ooit gedaan onder het mom van "ach dat zal wel meevallen", maar het is gewoon niet fijn. Als je het kunt vermijden zou ik dat doen.
Daar had ik zelf ook over nagedacht, alleen kom je dan met je wasbak in de knoop, die komt dan half in de nis te zitten en kun je er dus niet meer achter staan/kastje open krijgen.

De kookplaat zit nu ook klem tegen de muur, voor een linkshandige is het niet altijd even handig maar het werkt wel, zeker in zo'n beperkte ruimte.
pi_114992284
Trek het werkblad in de nis, met een kastje eronder. Je krijgt dan een soort van L Maak er een 30cm ladekastje van. In de andere hoek zet je dan je (hoge) koelkast.
  donderdag 2 augustus 2012 @ 13:08:02 #12
149959 SQ
snelle trees
pi_114992416
quote:
0s.gif Op donderdag 2 augustus 2012 10:21 schreef Jarnoootje het volgende:

[..]

Dank! je hebt daar maar 95cm ruimte, als je de kast draaid, die 60cm diep is, houdt je nog 35cm over om de deur te openen, vrij lastig lijkt mij zo.

Alles in één lijn werkt dus niet, vandaar de vraag aan jullie.

Dat je langs een keukenboer kan gaan weet ik ook wel, maar ik stel de vraag hier.
Als die nis 95 cm diep is, waarom steekt die kast dan nog een halve meter naar buiten uit?

edit, nm, da's de manier van tekenen zie ik nu :')
disclaimer
pi_114994728
Ikea heeft wel een online keukenplanner waarmee je ook de maten van de ruimte kan ingeven met hoeken en nissen. (en kastjes in andere maten dan 60cm)

In de nis in de hoek past een onderhoekkast van 90x90 aanrechtblad kan doorlopen.
Bovenin kan ook een hoekkast, eventueel pas je de hoogte van dat kastje wat aan (zonder carousel)
de deurtjes kunnen wel doorlopen.

Een grote koelkast lijkt me wat lastig, zeker als je nog een vaatwasser en een oven kwijt wil.
Maar gebruik je de oven vaak? Onder de kookplaat past ook een vaatwasser.
Een combi-oven zou naar een bovenkastje kunnen. (maar dan is deze wel erg ondiep.)

[ Bericht 2% gewijzigd door bouwfraude op 02-08-2012 13:53:26 (ondiep) ]
  donderdag 2 augustus 2012 @ 14:51:06 #14
23218 Blue-eyes
Spanning & sensatie
pi_114997510
Heb je ook wel eens gedacht om de keuken een slag te draaien, zoals bij een kookeiland? Het hangt er dan natuurlijk wel vanaf hoeveel ruimte je nog de kamer in kunt.
Zoiets bijvoorbeeld:

(de kasten tegen de muren moet je dan wegdenken).

Je hoeft hem dan niet persé los te plaatsen, maar een kant tegen de muur zetten.
En dan kun je rechts in de nis nog een koelkast plaatsen.
Heb ik eindelijk de zin van het leven in elkaar gepuzzeld, blijven er 3 schroefjes over.
  donderdag 2 augustus 2012 @ 16:01:28 #15
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_115001671
Zoiets?

[ Bericht 21% gewijzigd door betyar op 02-08-2012 16:06:46 ]
pi_115002644
quote:
0s.gif Op donderdag 2 augustus 2012 16:01 schreef betyar het volgende:
Zoiets?

[ afbeelding ]
Zoiets, bedoelde ik ja :D Ik zou alleen het fornuis 1 kastje opschuiven, zodat deze niet tegen de muur zit.
  donderdag 2 augustus 2012 @ 16:21:50 #17
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_115002826
quote:
0s.gif Op donderdag 2 augustus 2012 14:51 schreef Blue-eyes het volgende:
Heb je ook wel eens gedacht om de keuken een slag te draaien, zoals bij een kookeiland? Het hangt er dan natuurlijk wel vanaf hoeveel ruimte je nog de kamer in kunt.
Zoiets bijvoorbeeld:
[ afbeelding ]

Je hoeft hem dan niet persé los te plaatsen, maar een kant tegen de muur zetten.
Ik heb wel eens een huis bekeken met een keuken zoals jij schetst. Nadeel is dat je er vaak omheen moet lopen als je in de keuken bezig bent. Leek me vrij onhandig.
The love you take is equal to the love you make.
  donderdag 2 augustus 2012 @ 16:44:16 #18
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_115004151
quote:
0s.gif Op donderdag 2 augustus 2012 16:18 schreef Sweetpea8472 het volgende:

[..]

Zoiets, bedoelde ik ja :D Ik zou alleen het fornuis 1 kastje opschuiven, zodat deze niet tegen de muur zit.
Was ook een "vluggertje". ;)
pi_115014643
Misschien kun je de diepe ruimte benutten voor een niet te grote amerikaanse koelkast. Het moet je smaak ook zijn natuurlijk dat zeg ik er wel bij.

Nog wel even een dringende tip: neem geen keramische maar een inductieplaat. Ja, dat is duurder in aanschaf maar heeft verder alleen maar voordelen tov keramisch!
  donderdag 2 augustus 2012 @ 21:04:29 #20
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_115016542
Nog eentje:
pi_115042805
@ Betyar,

Bedankt voor je ontwerpen! even 2 puntjes op je ontwerpen.

• De gootsteen valt nu half/driekwart in de nis, dat betekend dat je er dus erg moeilijk bij kan komen.

• De hoge kastjes kunnen niet zo geplaatst worden i.v.m. de raar lopende bovenbuis. Hier wil ik nog eens goed over na denken hoe ik zonder al te veel aanpassingen (kosten) dit kan verbeteren/veranderen/verdoezelen.
pi_115042874
quote:
0s.gif Op donderdag 2 augustus 2012 20:32 schreef Appeltje2010 het volgende:
Misschien kun je de diepe ruimte benutten voor een niet te grote amerikaanse koelkast. Het moet je smaak ook zijn natuurlijk dat zeg ik er wel bij.

Nog wel even een dringende tip: neem geen keramische maar een inductieplaat. Ja, dat is duurder in aanschaf maar heeft verder alleen maar voordelen tov keramisch!
Welke voordelen heeft dit als ik vragen mag?
Wij hebben in dit appartement al 'tijden' een keramische kookplaat, ik ken inductie verder alleen van toen ik nog thuis woonde maar toen kookte mijn moeder altijd.
pi_115042958
quote:
0s.gif Op donderdag 2 augustus 2012 14:51 schreef Blue-eyes het volgende:
Zoiets bijvoorbeeld:
[ afbeelding ]

Dit is. helaas, geen optie. Gezien het een appartementje is van 85 vierkante meter is dit de enige ruimte waar je een keuken kan plaatsen. De rest van de woon/eet kamer is nodig voor de eetkamertafel en woonkamer.
  vrijdag 3 augustus 2012 @ 14:13:37 #24
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_115049230
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 augustus 2012 11:43 schreef Jarnoootje het volgende:
@ Betyar,

Bedankt voor je ontwerpen! even 2 puntjes op je ontwerpen.

• De gootsteen valt nu half/driekwart in de nis, dat betekend dat je er dus erg moeilijk bij kan komen.

• De hoge kastjes kunnen niet zo geplaatst worden i.v.m. de raar lopende bovenbuis. Hier wil ik nog eens goed over na denken hoe ik zonder al te veel aanpassingen (kosten) dit kan verbeteren/veranderen/verdoezelen.
Dan schuif je de gootsteen op *)

Die buizen kunnen toch gedeeltelijk in en achter de kasten blijven, je zet een achterplaat in je kast.
pi_115174008
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 augustus 2012 14:13 schreef betyar het volgende:

[..]

Dan schuif je de gootsteen op *)

Die buizen kunnen toch gedeeltelijk in en achter de kasten blijven, je zet een achterplaat in je kast.
En in het ergste geval is het eigenlijk alleen maar een "nep" kastje (afhankelijk hoe ver die buizen uitsteken). Zoiets hadden we in ons vorige huis ook, dat "kastje" was alleen diep genoeg om wat kruidenpotjes naast elkaar te zetten... Maar het zag er wel netjes uit.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')