Ik heb een vraag en kom er via google niet helemaal uit.
Mijn oom van 62 heeft sinds lange tijd een bijstandsuitkering. Hij heeft altijd zwaar lichamelijk werk gedaan en nooit ergens voor geleerd en toen hij 45 werd wilde niemand hem meer aannemen, hij kwam in de WW en vervolgens in de Bijstand. Hij heeft zich altijd beschikbaar gesteld voor de Sociale Dienst en ook opleidingen gevolgd en jaren vrijwilligerswerk gedaan.
Inmiddels is hij 62 en heeft behoorlijk veel lichamelijke klachten zoals suikerziekte, hoge bloeddruk en slijtage van de gewrichten. Ook is er COPD geconstateerd en kan hij op zijn 62e niet meer dan 100 meter lopen zonder buiten adem te zijn. Ook spelen er inmiddels een aantal psychische problemen (depressie en angsten e.d.)
Probleem is dat de SD van hem blijft verwachten dat hij elke stap die hij zet (bij wijze van spreken) verantwoord tegenover de case-manager. Ook moet hij zich om de zoveel maanden melden om zijn voortgang te bespreken.
Zo kreeg hij 2 maanden geleden een oproep zich te melden, terwijl hij op dat moment niet kon lopen omdat zijn knie vervangen moest worden. Hij heeft dit netjes gemeld, gevraagd of het eventueel telefonisch kon of desnoods een huisbezoek. Daarop geen antwoord, maar wel een dreigbrief met een nieuwe datum en dat als hij niet zou komen zijn uitkering zou worden stop gezet.
De nieuwe afspraak was 2 dagen nadat zijn knie vervangen moest worden. Opnieuw heeft hij hiervan melding gedaan en gezegd dat hij niet kon komen ivm operatie. De volgende dag lag er een brief op de mat dat zijn uitkering zou worden stopgezet.... Fijn als je dat krijgt te horen een week voordat je moet worden geopereerd, terwijl je je hier al erg druk om maakt.
Gelukkig heeft de orthopeed in het ziekenhuis na aanhoren van dit verhaal ingegrepen en heeft contact opgenomen met de SD. 2 dagen later lag er een brief op de mat dat hij zich pas over een maand of 3 hoeft te melden, met excuses en veel succes gewenst met het herstel.
Ik begrijp de regels van de bijstand, en sta er persoonlijk ook achter maar in dit geval slaat de regelgeving toch door? Iemand die al meer dan 15 jaar in de bijstand zit, die bijna zo oud is voor AOW zo onder druk zetten?
Nu de vraag: Kan hij zich vanuit de bijstand laten keuren bij het UWV zodat hij in de WIA kan komen zodat de pitbulls van de SD hem met rust laten? Ik kan er op internet geen eenduidig antwoord op geven.
Faber quisque fortunae suae.
Uit Eindhoven