abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 30 juli 2012 @ 22:33:02 #1
48646 Poeke
Lief-heb-ster
pi_114872212
Ik heb een vraag en kom er via google niet helemaal uit.

Mijn oom van 62 heeft sinds lange tijd een bijstandsuitkering. Hij heeft altijd zwaar lichamelijk werk gedaan en nooit ergens voor geleerd en toen hij 45 werd wilde niemand hem meer aannemen, hij kwam in de WW en vervolgens in de Bijstand. Hij heeft zich altijd beschikbaar gesteld voor de Sociale Dienst en ook opleidingen gevolgd en jaren vrijwilligerswerk gedaan.

Inmiddels is hij 62 en heeft behoorlijk veel lichamelijke klachten zoals suikerziekte, hoge bloeddruk en slijtage van de gewrichten. Ook is er COPD geconstateerd en kan hij op zijn 62e niet meer dan 100 meter lopen zonder buiten adem te zijn. Ook spelen er inmiddels een aantal psychische problemen (depressie en angsten e.d.)

Probleem is dat de SD van hem blijft verwachten dat hij elke stap die hij zet (bij wijze van spreken) verantwoord tegenover de case-manager. Ook moet hij zich om de zoveel maanden melden om zijn voortgang te bespreken.

Zo kreeg hij 2 maanden geleden een oproep zich te melden, terwijl hij op dat moment niet kon lopen omdat zijn knie vervangen moest worden. Hij heeft dit netjes gemeld, gevraagd of het eventueel telefonisch kon of desnoods een huisbezoek. Daarop geen antwoord, maar wel een dreigbrief met een nieuwe datum en dat als hij niet zou komen zijn uitkering zou worden stop gezet.

De nieuwe afspraak was 2 dagen nadat zijn knie vervangen moest worden. Opnieuw heeft hij hiervan melding gedaan en gezegd dat hij niet kon komen ivm operatie. De volgende dag lag er een brief op de mat dat zijn uitkering zou worden stopgezet.... Fijn als je dat krijgt te horen een week voordat je moet worden geopereerd, terwijl je je hier al erg druk om maakt.

Gelukkig heeft de orthopeed in het ziekenhuis na aanhoren van dit verhaal ingegrepen en heeft contact opgenomen met de SD. 2 dagen later lag er een brief op de mat dat hij zich pas over een maand of 3 hoeft te melden, met excuses en veel succes gewenst met het herstel.

Ik begrijp de regels van de bijstand, en sta er persoonlijk ook achter maar in dit geval slaat de regelgeving toch door? Iemand die al meer dan 15 jaar in de bijstand zit, die bijna zo oud is voor AOW zo onder druk zetten?

Nu de vraag: Kan hij zich vanuit de bijstand laten keuren bij het UWV zodat hij in de WIA kan komen zodat de pitbulls van de SD hem met rust laten? Ik kan er op internet geen eenduidig antwoord op geven.
Faber quisque fortunae suae.
Uit Eindhoven
  maandag 30 juli 2012 @ 22:49:55 #2
364068 Nerys
Pew. Pew.
pi_114873375
Nee, volgens mij ben je alleen verzekerd voor de WIA op het moment dat je een baan hebt. Dus kun je niet uit de bijstand de WIA in. Maar bel voor de zekerheid eens met het UWV.
pi_114873552
Volgens mij word er in de WIA ook verwacht dat je werkt naar vermogen maar kan er verder ook weinig over vinden. Bellen lijkt me idd de beste optie
  maandag 30 juli 2012 @ 22:53:09 #4
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_114873582
Volgens mij kan hij niet vanuit de bijstand in de WIA, dat is immers een werknemersverzekering, en daar had hij toen hij in de WW zat wellicht wel (deels) recht op gehad, maar nu niet meer.
Overigens is het wel van belang dat je oom zich ziekmeldt op het moment dat hij ziek is (nu dus permanent), binnen de bijstand zijn er dan wel mogelijkheden om iemand af te keuren zodat de sollicitatie- en inspanningsplicht komt te vervallen.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  maandag 30 juli 2012 @ 23:02:55 #5
48646 Poeke
Lief-heb-ster
pi_114874202
quote:
0s.gif Op maandag 30 juli 2012 22:53 schreef Leandra het volgende:
Volgens mij kan hij niet vanuit de bijstand in de WIA, dat is immers een werknemersverzekering, en daar had hij toen hij in de WW zat wellicht wel (deels) recht op gehad, maar nu niet meer.
Overigens is het wel van belang dat je oom zich ziekmeldt op het moment dat hij ziek is (nu dus permanent), binnen de bijstand zijn er dan wel mogelijkheden om iemand af te keuren zodat de sollicitatie- en inspanningsplicht komt te vervallen.
De SD is al jaren op de hoogte van zijn gezondheidsproblemen, volgens mij hebben ze het wat betreft sollicitatie/inspanningsplicht wel opgegeven maar ze blijven afspraken plannen. Ik begrijp gewoon niet waarom.

Ik zal morgen eens een belletje naar het UWV plegen. Mochten mensen nog meer info hebben of wellicht ervaringen in een soortgelijke situatie, graag.
Faber quisque fortunae suae.
Uit Eindhoven
  maandag 30 juli 2012 @ 23:08:29 #6
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_114874528
Misschien moet hij z'n casemanager allervriendelijkst thuis uitnodigen voor de gesprekken die ze iedere keer willen hebben, want als ze telkens zijn voortgang willen bespreken dan hebben hem kennelijk nog niet afgeschreven...

En dat laatste zal wel een of ander overheidsprojectje zijn waarbij ze vooral willen aantonen dat ze niemand op voorhand afschrijven, ook een 62-jarige niet, want volgens de overheid zou die nog best een kans hebben op de arbeidsmarkt :X
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_114874746
quote:
1s.gif Op maandag 30 juli 2012 23:08 schreef Leandra het volgende:
Misschien moet hij z'n casemanager allervriendelijkst thuis uitnodigen voor de gesprekken die ze iedere keer willen hebben, want als ze telkens zijn voortgang willen bespreken dan hebben hem kennelijk nog niet afgeschreven...

En dat laatste zal wel een of ander overheidsprojectje zijn waarbij ze vooral willen aantonen dat ze niemand op voorhand afschrijven, ook een 62-jarige niet, want volgens de overheid zou die nog best een kans hebben op de arbeidsmarkt :X
Vooral als die persoon ook nog van alles mankeert. }:| Sterkte voor je oom TS, hopelijk lukt het om rust voor hem te krijgen tot hij zover is dat de AOW er is.
Optimist tot in de kist
Miniem's internetvriendinnetje :P
Bij vlagen briljant, helaas is het momenteel windstil
  dinsdag 31 juli 2012 @ 09:58:52 #8
3542 Gia
User under construction
pi_114885820
Er zijn toch mogelijkheden om vrijgesteld te worden van sollicitatieplicht in geval van arbeidsongeschiktheid. Maar goed, dan nog heb je te maken met controles, bijvoorbeeld op samenwonen e.d.

Vanuit bijstand in de wia kan niet. Want wia is, bijvoorbeeld, inkomensonafhankelijk (partner met inkomen), terwijl bijstand dat niet is.
  dinsdag 31 juli 2012 @ 12:27:41 #9
323439 HetKlusKonijn
Hoard, collect, file, index
pi_114890895
quote:
0s.gif Op maandag 30 juli 2012 23:12 schreef trovey het volgende:

[..]

Vooral als die persoon ook nog van alles mankeert. }:| Sterkte voor je oom TS, hopelijk lukt het om rust voor hem te krijgen tot hij zover is dat de AOW er is.
+1.

Ik kan me soms zo verschrikkelijk ergeren aan die doorgeslagen regelneverij in dit land... en dit is er weer een goed voorbeeld van. Iedereen die een beetje gevoel heeft voor wat nog redelijk mogelijk is snapt dat de kans dat die oom van TS ooit nog een baan vindt 0,0000000000000001% is. Dus een casemanager met een beetje gevoel in zijn donder zou concluderen dat het wellicht het beste is om die man gewoon met rust te laten en af en toe te informeren naar zijn gesteldheid zonder meteen op te treden als gestoorde regeltjesneuker met scoringsdrift. :r

Veel sterkte met je oom, TS!
VDGG - Steven Wilson - Jacco Gardner - Pussy Riot - Malala Yousafzai - René Goscinny (RIP)
"The Least We Can Do, Is Wave To Each Other!"
pi_114891719
nee, kan niet helaas. als je eenmaal in de bijstand bent gevallen, kom je er niet meer uit, als arbeidsongeschikte. en dat zijn er een hoop.

ik weet niet waar je oom woont, maar hier in utrecht heb je een werkelozenbond. die helpen je gegarandeerd, en gratis. leg hun je vraag en klacht voor, vaak is 1 telefoontje van hun genoeg om de hele kwestie te verbeteren. ze schuwen niet om naar de rechter te stappen als de bijstand iets verkeerd doet.

http://www.werklozenbond.nl/
pi_115130011
@TS

De bijstandsgerechtigden anno 2012 zijn overgeleverd aan de grollen
en grillen van de klantmanagers die zelf allerlei beschermingsregels
die elk mens heeft aan hun laars lappen en alleen wanneer zij geconfronteerd
worden met een raadsman of iemand uit de politiek zich weten te gedragen.
Zij pretenderen de nieuwe WWB toe te passen en volledig in hun recht te
staan maar feitelijk nemen ze er een loopje mee. Sterker nog men behandeld
elke bijstandsgerechtigde als zijnde een bewuste klaploper die niet wil werken
en tot 5:00 uur in de middag alleen maar op zijn bed ligt of tv kijkt en chips eet.
  zondag 5 augustus 2012 @ 11:46:35 #12
323439 HetKlusKonijn
Hoard, collect, file, index
pi_115131026
quote:
15s.gif Op zondag 5 augustus 2012 11:08 schreef Iwanius het volgende:
@TS
Sterker nog men behandeld
elke bijstandsgerechtigde als zijnde een bewuste klaploper die niet wil werken
en tot 5:00 uur in de middag alleen maar op zijn bed ligt of tv kijkt en chips eet.
Helaas ja, dat is de 'rechtse wind' die er momenteel waait (volgens mij gaat-ie behoorlijk omslaan na 12 september... ;))
Het probleem is dat er gewoon geen onderscheid wordt gemaakt. Het is nogal een verschil of je te maken hebt met een uitkeringstrekker van nog geen 30, waar niks mis mee is maar die het vertikt om cursussen te volgen (al is het maar gewoon het leren van fatsoenlijk Nederlands!), en verder ook geen kloot doet om weer aan de bak te komen. Die mogen van mij best een goede schop onder hun kont krijgen hoor!
Maar een man van 62 met duidelijk lichamelijke problemen - die laat je dus met rust als je enig gevoel hebt voor wat redelijk nog mogelijk is voor die man en dat lijkt me zo goed als niks. Je gaat zo iemand toch niet verder lastigvallen met allerlei Gestapo-achtig gezanik?
VDGG - Steven Wilson - Jacco Gardner - Pussy Riot - Malala Yousafzai - René Goscinny (RIP)
"The Least We Can Do, Is Wave To Each Other!"
pi_115132575
Een aanname van mij maar iets doet het mij overkomen alsof je oom niet heel erg assertief is of dat hij de ernst van de situatie niet goed weet over te brengen. Zijn behandeld arts is waarschijnlijk iets duidelijker geweest tegen de sociale dienst (zijn autoriteit als arts zou natuurlijk ook helpen).

Misschien een idee je oom beter voor zichzelf op te laten komen?

Daarnaast zich je dat de SD al jaren op de hoogte is van zijn zijn gezondheidsproblemen. Maar overheid blijft overheid dus je zal toch alle kleine kutregeletjes moeten volgen. Waar onder dus (definitief) ziek melden zoals Leandra reeds aangaf.
pi_115135731
quote:
0s.gif Op zondag 5 augustus 2012 11:46 schreef HetKlusKonijn het volgende:

[..]

Helaas ja, dat is de 'rechtse wind' die er momenteel waait (volgens mij gaat-ie behoorlijk omslaan na 12 september... ;))
Precies, dan komen de (linkse) werkkampen.
pi_115136469
quote:
0s.gif Op zondag 5 augustus 2012 11:46 schreef HetKlusKonijn het volgende:
Of die wind nu links of rechts waait: dit is het resultaat van al het misbruik van de sociale vangnetten; degene die het echt nodig hebben, zijn er de dupe van.
  maandag 6 augustus 2012 @ 09:11:41 #16
42630 DAMH
vroemmmm!!!
pi_115174614
Die mensen van de SD moeten toch ook wat te doen hebben,...
Yeah, well, you know, that's just, like, your opinion, man.
-the Dude-
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')