Baasquote:
shit just got serious!quote:Op donderdag 2 augustus 2012 15:45 schreef Levolution het volgende:
[..]
De koninginnen kun je zelf vangen of op internet bestellen. Goede webwinkels zijn Antstore.net en Ants-Kalytta.com. Mierenboerderij.nl verkoopt onzinnig spul en de mieren zijn er te duur. Lasius niger koninginnen kun je met tientallen tegelijk vangen tijdens de bruidsvluchten. Ze zijn niet meer waard dan de verzendkosten, terwijl Mierenboerderij.nl veel meer durft te vragen.
Het 'spul' maak ik zelf. Je koopt een blok ytong (cellenblokbeton) bij de bouwmarkt voor maar 1-2 euro. Daarin graveer je een nest en dat dek je af met een glasplaat. Je verbindt een bak die de buitenwereld genoemd wordt, waarin de mieren kunnen foerageren. Daarin kun je ze voeden. Ontsnapping ga je tegen door een talklaag aan te brengen in deze buitenwereld.
Voordelen van een 'ytongnest': goedkoop, goede bevochtiging, mieren zeer goed zichtbaar (in een zandnest zijn ze slecht zichtbaar). Hoe je zo'n nest maakt is op internet te vinden; maar zodra je eenmaal doorhebt wat de bedoeling van zo'n nest is, kun je zelf variaties maken.
Alleen maar werksters houden is niet interessant. Er is geen koningin die eitjes legt, dus je kolonie kan nooit groeien. Er is geen broed dat gevoerd dient te worden. De werksters zijn doelloos bezig en vertonen daarom weinig interessant gedrag. Als je een functionerende kolonie mét vruchtbare koningin hebt, kan de kolonie groeien tot wel duizenden mieren en kan de kolonie zelfs meer dan 10 jaar oud worden. Het leukste is beginnen met een koningin alleen; je ziet de kolonie van slechts die ene koningin groeien tot een gigantische kolonie. Dat vind ik persoonlijk zeer belonend aan deze hobby.
Voor de mensen die werkelijk interesse in het houden van mieren hebben raad ik Antforum.nl aan om te leren hoe en wat. Ik zit er zelf ook en de mensen zijn er zeer kundig. Maar ben je niet bereid om jarenlang veel tijd en energie in deze hobby te steken (voedseldieren kopen/kweken, suikerwater of honingdauwsurrogaat bereiden en elke dag voeren, de buitenwereld schoonhouden etc.), dan kun je het beter op de werksters houden en ermee stoppen nadat ze allemaal gestorven zijn. Je leert elke dag iets bij over deze fascinerende dieren. Elke soort van de duizenden soorten is weer anders. Ik beschik zelf momenteel over deze soorten: Lasius niger, Myrmica rubra en Messor structor.
Hier een foto van twee van mijn Lasius niger kolonies. Beide kolonies zijn begonnen uit één koningin die ik in de zomer van 2010 heb gevangen. Je ziet in beide nesten drie compartimenten: links een open buitenwereld waar ze niet uit kunnen ontsnappen vanwege de talklaag, dan het nestgedeelte, afgedekt met een glasplaat. Deze verduister ik met een stuk karton o.i.d. als ik ze niet bekijk. En rechts het bevochtigingssysteem voor een vochtig nest. Dit is het principe van een mierennest, maar je kan natuurlijk afhankelijk van je smaak variëren (je kan zo'n nest in een aquarium inbouwen etc.).
[ afbeelding ]
Vetquote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
If not now, then when.
quote:Op donderdag 2 augustus 2012 22:48 schreef Yuri_Boyka het volgende:
Pijnlijke dood dit.![]()
Hij heeft ook een paar Queens rondlopen ipv 1.
Ome Horkquote:Op donderdag 2 augustus 2012 23:58 schreef LompeHork het volgende:
TT gefixedleuk topic, lees nog steeds mee
Wel zielig voor die cockroaches man, hij moest ze niet zo kansloos neerleggen.quote:
Het gaat nog wel even duren voordat hun zich naar de farm verplaatsen. Er staat in dat het weken of zelfs maanden kan duren. Je KAN ze wel in de farm gooien maar dat is niet goed voor ze, twijfel, twijfel. Ik wil ze ook geen schade toebrengen.quote:
quote:Op vrijdag 3 augustus 2012 00:14 schreef Yuri_Boyka het volgende:
[..]
Wel zielig voor die cockroaches man, hij moest ze niet zo kansloos neerleggen.![]()
Tevens is dat boekje "Mieren zijn helden!" wat je erbij krijgt geniaal!
Slavenhandel en Hacks.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Nee dan kan je ze beter zo laten. Ook wel leuk, elke keer weer spannend of ze aan het verhuizen zijnquote:Op vrijdag 3 augustus 2012 00:15 schreef Yuri_Boyka het volgende:
[..]
Het gaat nog wel even duren voordat hun zich naar de farm verplaatsen. Er staat in dat het weken of zelfs maanden kan duren. Je KAN ze wel in de farm gooien maar dat is niet goed voor ze, twijfel, twijfel. Ik wil ze ook geen schade toebrengen.
Daarom. Meneer van Mierenboerderij vertelde ook dat de kolonie eerst nog moet groeien voordat ze zich verplaatsen.quote:Op vrijdag 3 augustus 2012 00:16 schreef Fopje het volgende:
[..]
Nee dan kan je ze beter zo laten. Ook wel leuk, elke keer weer spannend of ze aan het verhuizen zijn
Briljant, begin steeds meer te twijfelen of ik ook zo één koop of dat ik zelf iets in elkaar ga knutselen.quote:Op vrijdag 3 augustus 2012 00:16 schreef Yuri_Boyka het volgende:
[..]
Daarom. Meneer van Mierenboerderij vertelde ook dat de kolonie eerst nog moet groeien voordat ze zich verplaatsen.
Ligt er aan wat je wilt man. Als je eerst klein wilt beginnen en je kolonie wilt laten groeien dan kun je beter zo'n ding kopen denk ik. Als je gelijk wat groter wilt beginnen kun je zelf knutselen en gewoon 30 van die mieren kopen ofzo?quote:Op vrijdag 3 augustus 2012 00:20 schreef Fopje het volgende:
[..]
Briljant, begin steeds meer te twijfelen of ik ook zo één koop of dat ik zelf iets in elkaar ga knutselen.
Ja dat is ook zoquote:Op vrijdag 3 augustus 2012 00:22 schreef Yuri_Boyka het volgende:
[..]
Ligt er aan wat je wilt man. Als je eerst klein wilt beginnen en je kolonie wilt laten groeien dan kun je beter zo'n ding kopen denk ik. Als je gelijk wat groter wilt beginnen kun je zelf knutselen en gewoon 30 van die mieren kopen ofzo?
quote:Op vrijdag 3 augustus 2012 00:28 schreef Yuri_Boyka het volgende:
Ik vraag mij af he, hoe wordt een koningin geboren?
quote:Queen ants are not chosen by ant colonies. A queen ant is an adult, reproducing female ant in an ant colony; generally she will be the mother of all the other ants in that colony. Some female ants do not need to mate to produce offspring, reproducing through asexual parthenogenesis or cloning and all of those offspring will be female.
quote:De mieren zouden dus een soort interne stappenteller, oftewel pedometer, hebben. Deze theorie bestaat al sinds 1904, maar werd nooit getest. De Duitsers en Zwitsers bedachten een wrede proef om de theorie alsnog te toetsen. Ze takelden de mieren flink toe door hun pootlengte aan te passen.
Dus een normale vrouwelijke werkster wordt op een gegeven moment zo groot?quote:
quote:
Ja volgens mij? Ik begrijp er eigenlijk niets vanquote:Op vrijdag 3 augustus 2012 00:50 schreef Yuri_Boyka het volgende:
[..]
Dus een normale vrouwelijke werkster wordt op een gegeven moment zo groot?
[..]
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |