quote:
Op zondag 29 juli 2012 17:28 schreef Sloggi het volgende:Ik ben vanmiddag naar Saturn geweest en heb daar een aantal TVs bekeken. De P42UT50 hadden ze niet staan, maar de P42G20E en de TX-P42GT30 hadden ze wel (wat een typenummers zeg

). Erg mooie TVs voor onder de 600 euro, en ook mooier beeld dan de LED-TVs die daar hingen.
Ken jij deze modellen?
Ik wil de typenummers best wel uitleggen en ontleden voor je. In typenummers zit namelijk een hele logica maar je moet het maar net weten. Om als voorbeeld te nemen de TX-P42GT30
Alle Panasonic televisies beginnen met TX, dit is de code voor een regio en Nederland valt onder de TX regio. Als ik mij niet vergis gebruikt Amerika TC in hun typenummers.
De P na TX- slaat op plasma. Wanneer het een LCD televisie is, dan zal er een L staan.
Daarna komt het formaat van de televisie. Dit is het aantal inch van de televisie dus TX-P42 gaat om een 42" plasma televisie. Zo kan het ook TX-P50 zijn wanneer het om een 50" plasma televisie gaat.
Daarna komt de serie. In dit geval is de serie GT.
Series van hoog naar laag;
Plasma:• VT
• GT
• ST
• UT
• XT
LCD:• WT
• DT
• ET
Het kan zijn dat een serie geen T bevat. Het verschil met het model met wel een T en zonder een T is voornamelijk of de televisie wel of niet 3D bevat. Zonder T bevat de televisie geen T maar is bijna identiek aan zijn 3D broer.
Dan heb je het de cijfers achter de serie. Dit is het bouwjaar waar de televisie in gemaakt is. In de meeste gevallen zijn dit twee cijfers maar het wil ook wel eens voorkomen dat het een cijfer is. Het verschil hiertussen is mij nog niet duidelijk.
Cijfers en bouwjaar:• 2010 = 2(0)
• 2011 = 3(0)
• 2012 = 5(0)
Ja, de 40 is overgeslagen. Dat komt omdat in Japan het nummer 4 een ongeluksgetal is dus vandaar dat er voor is gekozen de 4 over te slaan.
Die modellen die jij net noemt ken ik ja. De GT30 is een ouder model inderdaad maar qua kleuren is het nog steeds een hele goede televisie. Deze is qua prijs/kwaliteit verhouding echt ontzettend goed aangezien deze vorig jaar begon met een prijs van ¤1399 en nu al zo goedkoop te krijgen is. Nog net niet het top model van vorig jaar zoals je ook uit het typenummer kunt lezen.
Een heel populaire plasma televisie op dit moment is de Panasonic uit de ST50 serie. Ligt wel wat buiten je budget maar qua uiterlijk is deze toch net iets mooier (persoonlijk) dan de GT30 en qua Smart TV is Viera Smart ook een stuk beter geworden.