abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 30 juli 2012 @ 21:25:49 #61
208890 June.
Seriously?
pi_114867736
quote:
0s.gif Op maandag 30 juli 2012 20:02 schreef Clemenza het volgende:
Voor iedereen die al in Nijmegen studeert, kunnen jullie even naar de boekenlijst kijken? Ik zou het echt waarderen :)
Voor mij is het al wel een tijd geleden, dus weet niet in hoeverre alle blokken veranderd zijn etc, maar hier mijn two cents:

quote:
Grundmeijer e.a.

Het geneeskundig proces. Elsevier, 3e herziene druk 2009. ISBN: 9789035230651
Kutboek, maar veel tentamenvragen gaan er wel over. Zou hem tweedehands op de kop tikken.

quote:
Meer vd / Meer vd

Anamnese en Lichamelijk onderzoek. 6e druk 2012.
Kopen. Je gebruikt hem echter vooral in je derde jaar en voorbereiding op je coschappen. Je kunt hem ook dan aanschaffen.

quote:
Offringa, Assendelft, Scholten

Inleiding in de evidence-based Medicine: Klinisch handelen gebaseerd op bewijsmateriaal. Bohn Stafleu van Loghum, 3e herziene druk 2008.
Volgens mij heb ik deze niet.

quote:
Jongh d / Vries d / Grundmeijer

Diagnostiek van alledaagse klachten. Bohn Stafleu van Loghum, 3e druk 2010.
Bijna nooit gebruikt. Ik keek altijd in uptodate, harrisons, van der meer en kumar.

quote:
Putz & Pabst

Sobotta's Atlas of Human Anatomy. 15e druk 2012.
Zeker kopen.

quote:
Moore / Dalley

Clinically Oriented Anatomy. Baltimore: Williams & Wilkins, 6e druk 2009 + cd-rom.
Ook zeker kopen.

quote:
Baynes / Dominiczak

Medical Biochemistry. Elsevier, 3e druk 2009.
Twijfel, bij mij gebruikten we een maand dat boek best wel intensief, dus ik zou hem wel weer kopen.

quote:
Alberts et al

Essential Cell Biology. New York: Garland Publishing Inc., 3e druk 2009.
Zie boven.

quote:
Larsen
Human Embryology. New York: Churchill Livingstone, 4e druk 2008.
Niet echt nodig, zou de stukken lezen in de bieb

quote:
Have t / Meulen t / Leeuwen v
Medische ethiek. Houten: Bohn Stafleu van Loghum, 3e druk 2009.
Zie boven.

quote:
Fletcher, Fletcher, Wagner
Clinical epidemiology; the essentials. Baltimore: Williams & Wilkins, 4e druk 2005.
Weet niet meer precies, wel redelijk gebruikt voor een bepaald blok geloof ik.

quote:
Rang, Dale, Ritter, Moore, Churchill Livingstone
Pharmacology. 7e druk 2011.
Kopen, hadden wij toen nodig voor open boek tentamen.

quote:
Boron & Boulpaep
Medical Physiology. Saunders Elsevier, 2e druk 2009.
Ken ik niet, wij hadden een ander fysiologie boek, maar ik zou deze wel kopen.

quote:
Junqueira / Carneiro / Kelley
Functionele Histologie. Utrecht: Wetenschap­pelijke Uitgeverij Elsevier, 13e druk 2012.
Kopen, gebruikt hem veel tijdens een blok.

quote:
Lisdonk vd / Bosch vd / Schers / Lagro-Janssen
Ziekten in de huisartspraktijk. Elsevier, 5e druk 2008.
Ik heb hem weinig gebruikt

quote:
Stehouwer / Koopmans / vd Meer
Interne Geneeskunde. Houten: Bohn Stafleu Van Loghum, 14e herziene druk 2010.
Zeker kopen, beste boek ever. Interne O+

quote:
Oosterom v / Oostendorp
Medische Fysica. Utrecht: Wetenschap­pelijke Uitgeverij Elsevier, 3e druk 2008.
Niet veel gebruikt, maar dit boek ook nodig gehad tijdens open boek tentamen.

quote:
Kaptein / Erdman / Prins / v d Wiel
Medische Psychologie. Bohn Stafleu Van Loghum, 2e druk 2010.
Ik zou hem niet kopen.

quote:
Rubin / Schwarting / Strayer
Rubin's Pathology. Philadelphia: JB Lippincott Company, 6e druk 2011.
Kopen..

quote:
Mackenbach / Maas vd (red.)
Volksgezondheid en gezondheidszorg. Elsevier Gezondheidszorg Maarssen, 6e druk 2012.
Je gebruikt hem best wel intensief voor sommige blokken, zou hem wel halen.

quote:
Petrie / Sabin, Blackwell Science Ltd
Medical statistics at a glance, 3e druk 2009.
Wel handig ;)
Shine bright like a diamond.
  maandag 30 juli 2012 @ 22:59:36 #62
299601 ZwarteSteen
Kop die steen
pi_114873991
Veel boeken die ik voorbij zie komen zijn ook op pdf te verkrijgen. Je zou bij de introductie aan een ouderejaars kunnen vragen of hij zijn boeken op je usb stick wilt zetten. :)
Medicine must bring back the joy in the life of the patient.Medicine must give the patient something to celebrate.When medicine cannot achieve this, the goal must be to allow the patient to die a death as quickly and as painlessly as possible
pi_114874925
Kost dat bundeltje ingebonden pleepapier van Grundmeijer tegenwoordig bijna 42 euro? Belachelijk.
"Anyone who does not agree with me is mentally sick, and should be shot I'm afraid to say."
pi_114876916
quote:
0s.gif Op maandag 30 juli 2012 21:25 schreef June. het volgende:

Zeker kopen, beste boek ever. Interne O+
O+ ;)
  † In Memoriam † dinsdag 31 juli 2012 @ 00:39:45 #65
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_114879187
quote:
0s.gif Op maandag 30 juli 2012 22:59 schreef ZwarteSteen het volgende:
Veel boeken die ik voorbij zie komen zijn ook op pdf te verkrijgen. Je zou bij de introductie aan een ouderejaars kunnen vragen of hij zijn boeken op je usb stick wilt zetten. :)
Dat dacht ik ook al. Niet dat ik die boeken ken, maar veel is ook als PDF te krijgen. Soms met echte tekst index en alles en sommige als PDF die bestaan uit scans. Voordeel daarvan is dat je alles op een iPad of eReader kan gooien.
pi_114897464
Gebeld worden omdat die ene meneer met een code C toch wel een wat krappe tensie heeft :')
  dinsdag 31 juli 2012 @ 15:22:12 #67
208890 June.
Seriously?
pi_114897980
quote:
1s.gif Op dinsdag 31 juli 2012 00:39 schreef De_Kardinaal het volgende:

[..]

Dat dacht ik ook al. Niet dat ik die boeken ken, maar veel is ook als PDF te krijgen. Soms met echte tekst index en alles en sommige als PDF die bestaan uit scans. Voordeel daarvan is dat je alles op een iPad of eReader kan gooien.
Toch is het niet altijd fijn om alles op pdf te hebben vind ik.. Maar boeken zoals Mackenbach etc zijn natuurlijk wel ideaal daarvoor ;)
  † In Memoriam † dinsdag 31 juli 2012 @ 15:25:45 #68
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_114898117
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 juli 2012 15:22 schreef June. het volgende:

[..]

Toch is het niet altijd fijn om alles op pdf te hebben vind ik.. Maar boeken zoals Mackenbach etc zijn natuurlijk wel ideaal daarvoor ;)
Het is toch niet of dit of dat. Zowel op papier als pdf kan ook ;)
  dinsdag 31 juli 2012 @ 15:31:24 #69
208890 June.
Seriously?
pi_114898360
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 juli 2012 15:25 schreef De_Kardinaal het volgende:

[..]

Het is toch niet of dit of dat. Zowel op papier als pdf kan ook ;)
True ;) En dan het liefst op een ereader, e-inkt is toch wel erg fijn heb ik gemerkt.
  dinsdag 31 juli 2012 @ 18:02:47 #70
99724 Pluizel
Pluizig en blond
pi_114904986
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 juli 2012 15:08 schreef iofn het volgende:
Gebeld worden omdat die ene meneer met een code C toch wel een wat krappe tensie heeft :')
code C is maximaal conservatief?
Wij haalden opgelucht adem toen zij dat niet meer deden...
pi_114905693
Ik denk abstineren/comfort, anders is een lage tensie natuurlijk wel iets waar je wat mee moet.
I feel kinda Locrian today
pi_114907289
Worden circumcisies in Nederland alleen in ziekenhuizen gedaan of ook in klinieken oid?
Ik zag gisteren iets over een besnijdenis op de tv (hier te zien, vanaf 32 min), ze hebben het over een arts dus de man zal geen imam zijn ofzo. Maar ze doen het totaal niet steriel, en kindje is ook niet in slaap? Komt dat omdat het in een kliniek wordt gedaan ofzo? En is dat wel legaal zo?
Ik heb in België al een aantal circumcisies gezien en dat gaat er toch heel anders aan toe.
But while the earth sinks to its grave
You sail to the sky on the crest of a wave
pi_114907473
Ik heb bij uro een driejarig jongetje van moslimouders gezien bij wie in een zelfstandig besnijdeniscentrum een poging tot circumcisie was gedaan onder lokaal. Was verder wel op een OK, dus neem aan wel steriel. Jongetje was helemaal getraumatiseerd en onderzoek van de genitalia was totaal onmogelijk. Die ouders kwamen naar de poli uro voor een circumcisie onder algehele anesthesie.
pi_114907701
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 juli 2012 19:00 schreef dotKoen het volgende:
Ik heb bij uro een driejarig jongetje van moslimouders gezien bij wie in een zelfstandig besnijdeniscentrum een poging tot circumcisie was gedaan onder lokaal. Was verder wel op een OK, dus neem aan wel steriel. Jongetje was helemaal getraumatiseerd en onderzoek van de genitalia was totaal onmogelijk. Die ouders kwamen naar de poli uro voor een circumcisie onder algehele anesthesie.
Poging tot circumcisie?
Ja in dat filmpje zal het ook wel over een besnijdeniscentrum gaan, ook lokale verdoving. Ze leggen wel een soort steriel veld aan geloof ik maar als je ziet hoe ze hun handschoenen aandoen enzo :?
pi_114907983
Ja, ze kregen dat kereltje niet voldoende verdoofd een ringblok, terwijl ze dus steeds wel probeerden de circumcisie uit te voeren. :'(
pi_114908017
Vreselijk om een kind zoiets aan te doen :X
pi_114908115
Ik zou eigenlijk ook gewoon zeggen rot maar op met je belachelijke gebruiken, maar deze urologiemaatschap was flink aan het cashen met circumcisies zonder medische indicatie ...
pi_114908177
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 juli 2012 19:12 schreef dotKoen het volgende:
Ik zou eigenlijk ook gewoon zeggen rot maar op met je belachelijke gebruiken, maar deze urologiemaatschap was flink aan het cashen met circumcisies zonder medische indicatie ...
Ja dat is dus ook zo waar ik nu stage doe. Wordt in België ook gewoon standaard vergoed, in Nederland is dat ietsje ingewikkelder geloof ik.
pi_114908327
Nee, wordt hier niet vergoed. Levert bijzondere taferelen op, van ouders die naar de voorhuid van hun zoon wijzen en heel hard roepen dat er toch echt iets mee aan de hand is :'). De ouders van het jongetje in casu waren overigens hoogopgeleide tweeverdieners die makkelijk een paar duizend euro over hadden voor een circumcisie onder algeheel. Ik snap niet waarom je niet wacht tot je kind wat ouder is, dan kun je iig gewoon uitleggen waarom je zo graag een stuk prima functionerend weefsel wilt laten verwijderen en is de kans groot dat je kind daar dan mee instemt. Hoef je hem niet aan de risico's van een narcose te onderwerpen.
pi_114909182
Nou, prima functionerend? Je moet eens in sex kijken hier hoeveel fokkers een topic openen met de strekking (no pun intended): help, voorhuid wil niet over eikel!
pi_114909632
Als je 3 jaar bent hoort je voorhuid niet (volledig) te kunnen worden teruggetrokken. Mocht er later daadwerkelijk een fimosis ontstaan, dan kan altijd nog een circumcisie of beter: een verwijdingsplastiek worden uitgevoerd, mocht conservatieve therapie (corticosteroidcreme) falen.
pi_114909762
Lol, altijd zo serieus die koen _O-
pi_114909785
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 juli 2012 19:46 schreef starla het volgende:
Tis dan ook een serieus onderwerp :P
pi_115019581
Is er hier iemand die geneeskunde studeert in Duitsland? Ik heb nog een paar jaar vwo te gaan, maar het lijkt me beter er ruim van te voren over na te denken.

Ik heb ergens gelezen dat bij sommige uni's geen collegegeld betaald hoeft te worden, klopt dat? en kun je hier ook een studiefinancering krijgen en die mee naar Duitsland nemen? Alvast bedankt :)
pi_115019866
quote:
7s.gif Op donderdag 2 augustus 2012 21:47 schreef Poemgirl het volgende:
Is er hier iemand die geneeskunde studeert in Duitsland? Ik heb nog een paar jaar vwo te gaan, maar het lijkt me beter er ruim van te voren over na te denken.

Ik heb ergens gelezen dat bij sommige uni's geen collegegeld betaald hoeft te worden, klopt dat? en kun je hier ook een studiefinancering krijgen en die mee naar Duitsland nemen? Alvast bedankt :)
Heel veel Duitsers komen juist naar België (en misschien ook andere buurlanden) om geneeskunde te doen. In Duitsland kunnen alleen de mensen die het beste van hun klas waren op de middelbare school geneeskunde doen (is mij verteld iig). Je kunt beter naar België gaan als je op collegegeld wilt besparen.
Als je in het buitenland studeert, aan een door DUO erkende universiteit, kun je gewoon stufi krijgen vanuit Nederland + OV vergoeding. Momenteel in ieder geval, zal allemaal wel veranderen nog..
pi_115020489
quote:
0s.gif Op donderdag 2 augustus 2012 21:50 schreef Njosnavelin het volgende:

[..]

Heel veel Duitsers komen juist naar België (en misschien ook andere buurlanden) om geneeskunde te doen. In Duitsland kunnen alleen de mensen die het beste van hun klas waren op de middelbare school geneeskunde doen (is mij verteld iig). Je kunt beter naar België gaan als je op collegegeld wilt besparen.
Als je in het buitenland studeert, aan een door DUO erkende universiteit, kun je gewoon stufi krijgen vanuit Nederland + OV vergoeding. Momenteel in ieder geval, zal allemaal wel veranderen nog..
Dat is een beter idee eigenlijk! En dan hoef ik ook niet eerst die Duits-toets te maken.
pi_115021807
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 juli 2012 19:46 schreef starla het volgende:
Koen heeft dan ook een speciale band met zijn voorhuid :P
"Anyone who does not agree with me is mentally sick, and should be shot I'm afraid to say."
pi_115021827
quote:
99s.gif Op donderdag 2 augustus 2012 22:17 schreef intoxicated het volgende:

[..]

Koen heeft dan ook een speciale band met zijn voorhuid :P
:')
pi_115236023
quote:
0s.gif Op maandag 30 juli 2012 00:03 schreef June. het volgende:

[..]

Maakt op zich niet zo heel veel uit in Nederland, maar volgens de Elsevier een paar jaar terug stonden Groningen, Nijmegen en Maastricht bovenaan (scheelt iets van een tiende punt ofzo met de overige universiteiten ;) ).
Om hier nog even op in te gaan: het Erasmus MC staat op plaats 39 van de QS World University Rankings in de categorie Life Sciences & Medicine, als eerste Nederlandse universiteit.
http://www.topuniversitie(...)cine/medicine?page=1

Off topic: mag ik in de OP bij Erasmus MC? Tevens selecteert het Erasmus MC vanaf komend collegejaar 80% decentraal.
  dinsdag 7 augustus 2012 @ 13:50:47 #90
99724 Pluizel
Pluizig en blond
pi_115236869
quote:
7s.gif Op dinsdag 7 augustus 2012 13:34 schreef christiman het volgende:

[..]

Om hier nog even op in te gaan: het Erasmus MC staat op plaats 39 van de QS World University Rankings in de categorie Life Sciences & Medicine, als eerste Nederlandse universiteit.
http://www.topuniversitie(...)cine/medicine?page=1

Off topic: mag ik in de OP bij Erasmus MC? Tevens selecteert het Erasmus MC vanaf komend collegejaar 80% decentraal.
je kan jezelf in de wiki zetten en dan kom je vanzelf in de op! linkje naar de wiki staat wel in de op.
Wij haalden opgelucht adem toen zij dat niet meer deden...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')