Nou, ik acht de kans reeël dat er binnen aanzienbare tijd geen muntunie meer bestaat.quote:Op donderdag 26 juli 2012 09:39 schreef LXIV het volgende:
Wat versta je onder het "ploffen" van de euro? Dat deze tov bijvoorbeeld de dollar de helft minder waard wordt? Dat is helemaal niet zo waarschijnlijk, want juist omdat men zo voorzichtig is met bijdrukken is de euro waardevast.
Jij acht de kans reeël dat de muntunie zal verdwijnen, maar kan vervolgens de gevolgen niet benoemen? Op basis waarvan meen je dan wel te kunnen concluderen dat de euro zal verdwijnen?quote:Op donderdag 26 juli 2012 09:43 schreef Sosa het volgende:
[..]
Nou, ik acht de kans reeël dat er binnen aanzienbare tijd geen muntunie meer bestaat.
Maar ook wat jij zegt is al erg genoeg. Ik zeg al jaren dat ik verwacht dat de dollar/euro straks 1:1 wordt, En toch hoopte ik stiekem op mijn ongelijk, anders had ik wel dollars gekocht bij 1,50:1
Als de euro verdwijnt dan wordt jouw spaargeld omgezet in guldens. Jouw loon en alle andere prijzen in de supermarkt ook. Dan kun je nog steeds ongeveer hetzelfde kopen. De gevolgen voor inflatie en economische groei op langere termijn zijn nauwelijks in te schatten, maar dat ontloop je toch niet.quote:Op donderdag 26 juli 2012 09:43 schreef Sosa het volgende:
[..]
Nou, ik acht de kans reeël dat er binnen aanzienbare tijd geen muntunie meer bestaat.
Maar ook wat jij zegt is al erg genoeg. Ik zeg al jaren dat ik verwacht dat de dollar/euro straks 1:1 wordt, En toch hoopte ik stiekem op mijn ongelijk, anders had ik wel dollars gekocht bij 1,50:1
Luister, ik ben geen econoom. Maar ik snap wel dat bestaande schulden alleen maar groter worden, als men elkaar blijft uitlenen en rente vragen. Das gewoon dweilen met de kraan open. Dus als het de komende tijd niet gebeurt, dan wel ergens de komende jaren en zal de klap alleen maar groter zijn.quote:Op donderdag 26 juli 2012 09:46 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Jij acht de kans reeël dat de muntunie zal verdwijnen, maar kan vervolgens de gevolgen niet benoemen? Op basis waarvan meen je dan wel te kunnen concluderen dat de euro zal verdwijnen?
maw, een nieuwe gulden zou in verhouding meer waard zijn dan een nieuwe peseta. Dat zou ik niet pikken als spanjaard.quote:Op donderdag 26 juli 2012 09:50 schreef LXIV het volgende:
[..]
Als de euro verdwijnt dan wordt jouw spaargeld omgezet in guldens. Jouw loon en alle andere prijzen in de supermarkt ook. Dan kun je nog steeds ongeveer hetzelfde kopen. De gevolgen voor inflatie en economische groei op langere termijn zijn nauwelijks in te schatten, maar dat ontloop je toch niet.
Krijg je de gulden, dikke kans dat die juist meer waard wordt tov buitenlandse valuta/grondstoffen/goud. Gunstig voor de spaarder, minder gunstig voor de werkgelegenheid.
Dat is helemaal niet zo. Op het moment van conversie is alles gelijk. Het maakt ook helemaal niks uit hoe je het noemt of uitdrukt. Pas vanaf dan kunnen de koersen uit elkaar gaan lopen. De Spanjaarden kunnen er ook voor kiezen om de nieuwe peseta 10 euro waard te laten zijn. Dat is toch precies hetzelfde!!quote:Op donderdag 26 juli 2012 09:55 schreef Sosa het volgende:
[..]
maw, een nieuwe gulden zou in verhouding meer waard zijn dan een nieuwe peseta. Dat zou ik niet pikken als spanjaard.
De Spanjaard heeft weinig te pikken, want dit zijn verschuivingen die vanzelf plaats gaan vinden. Er zal best gesteld worden 1 peseta = 1 mark. Maar de peseta zal door druk vanuit de markt zakken tot een niveau waarop internationale partijen het prettig vinden om hem vast te houden.quote:Op donderdag 26 juli 2012 09:55 schreef Sosa het volgende:
[..]
maw, een nieuwe gulden zou in verhouding meer waard zijn dan een nieuwe peseta. Dat zou ik niet pikken als spanjaard.
ok, ik begrijp het. Maar die verhoudingen zullen -marktgewijs- snel veranderen tov elkaar, neem ik aan. zoals het vroeger was. Dan voel je je als zuid-europeaan toch genaaid?quote:Op donderdag 26 juli 2012 09:58 schreef LXIV het volgende:
[..]
Dat is helemaal niet zo. Op het moment van conversie is alles gelijk. Het maakt ook helemaal niks uit hoe je het noemt of uitdrukt. Pas vanaf dan kunnen de koersen uit elkaar gaan lopen. De Spanjaarden kunnen er ook voor kiezen om de nieuwe peseta 10 euro waard te laten zijn. Dat is toch precies hetzelfde!!
wat jij zegt iddquote:Op donderdag 26 juli 2012 10:01 schreef eleusis het volgende:
[..]
De Spanjaard heeft weinig te pikken, want dit zijn verschuivingen die vanzelf plaats gaan vinden. Er zal best gesteld worden 1 peseta = 1 mark. Maar de peseta zal door druk vanuit de markt zakken tot een niveau waarop internationale partijen het prettig vinden om hem vast te houden.
hoe reeel is dat? en wat betekent dat voor haar spaarders? garantie overheid?quote:Dit zijn m.i. echter kleine zaken vergeleken bij het groot aantal banken dat insolvent zal zijn. Dit wordt het grote bloedbad neem ik aan.
Nee, want in ruil daarvoor kunnen die overheden hun schulden afbouwen, de devaluatie levert werkgelegenheid op en de lonen stijgen vanzelf mee. Het heeft niks met 'genaaid worden' te maken, maar alles met de economische realiteit.quote:Op donderdag 26 juli 2012 10:12 schreef Sosa het volgende:
[..]
ok, ik begrijp het. Maar die verhoudingen zullen -marktgewijs- snel veranderen tov elkaar, neem ik aan. zoals het vroeger was. Dan voel je je als zuid-europeaan toch genaaid?
What if? Daar zijn al wel berekeningen over gemaakt, en de meest optimistische versie ging uit van het binnen 1 jaar afschrijven van ~90 miljard aan Nederlands vermogen meen ik. Dat zal dus lijden tot verregaande staatssteun aan alle grote banken, en een economie die door de knieën zakt. Goede nieuws is dat de olieprijs dan wel zal dalen, als de wereldeconomie terug glijdt in de recessie, dus de inflatie van die kant zal wel wat mee vallen.quote:Op donderdag 26 juli 2012 09:53 schreef Sosa het volgende:
[..]
Luister, ik ben geen econoom. Maar ik snap wel dat bestaande schulden alleen maar groter worden, als men elkaar blijft uitlenen en rente vragen. Das gewoon dweilen met de kraan open. Dus als het de komende tijd niet gebeurt, dan wel ergens de komende jaren en zal de klap alleen maar groter zijn.
Maar dat is dus niet de discussie.
Ik zou graag meer inzicht wensen in het 'what if'-scenario vd OP. Puur nieuwsgierigheid wat mogelijke uitwerkingen zijn.
heb ik iets gemist?quote:Op donderdag 26 juli 2012 11:25 schreef Socios het volgende:
Dan beginnen we allemaal (niet voor de eerste keer) weer met een tientje.
Waarom zou dat niet kunnen? Het zal een geldzuivering/ -hervorming zijn om een andere reden, maar toch...quote:Op donderdag 26 juli 2012 11:30 schreef Sosa het volgende:
Wist ik niet! thanks. Lijkt me sterk dat dit weer gebeurt..
nou, vnl. om sociale redenen. Onderlinge verschillen zijn zo groot, dat niet iedereen met eenzelfde bedrag een week kan rondkomen. Daarbij is het concept achterhaald, een nieuwe munt/geld in circulatie brengen, kan in een weekend.quote:Op donderdag 26 juli 2012 11:31 schreef Socios het volgende:
[..]
Waarom zou dat niet kunnen? Het zal een geldzuivering/ -hervorming zijn om een andere reden, maar toch...
Tsja, de politici die slecht nieuws brengen, wat nu feitelijk gebeurd, krijgen als dank van de veroorzakers de zak, omdat ze daarmee hun eigen verkiezing zo goed als onmogelijk maken. Kijk maar wat er hier in Nederland gebeurd met de VVD en CDA.quote:Op donderdag 26 juli 2012 11:28 schreef Sosa het volgende:
Het vervelende is dus dat we er met z'n allen zo machteloos naar staan te kijken.
Politici proberen nationale belangen te behartigen, maar als we met z'n allen in dezelfde zinkende boot zitten, moeten we allemaal hozen, met gelijke emmers.
Iedereen weet dat we bepaalde leningen niet terug gaan krijgen, risico's toenemen en de besluiteloosheid toeneemt.
Wat dat uiteindelijk voor concrete gevolgen zal hebben voor individuele burgers, wil men dan weer niet over speculeren, terwijl die vraag m.i. inmiddels gefundeerd is.
Antwoord: nee, natuurlijk niet! Als overheden en banken met miljarden euro's blijven strooien die in feite nergens vandaan komen (het is niet alsof ze er harder voor werken, of waarde creëren, het is enkel het opvullen van gaten met andere gaten) dan kan het niet anders of die euro verliest aan waarde.quote:
Kijk, daar zat ik dus ook over te denken. Maar voor hetzelfde geld (quote:Op donderdag 26 juli 2012 11:51 schreef Akziom het volgende:
Oplossing: zoveel mogelijk schulden maken in euro's, en je vermogens in andere vormen aanhouden (zoals goud of stabiele valuta).
Als de euro "ploft" dan gaat de hele wereld mee omdat de euro 1 van de grootste munteenheden zijn op de wereld.quote:Op donderdag 26 juli 2012 11:51 schreef Akziom het volgende:
De kernvraag:
[..]
Oplossing: zoveel mogelijk schulden maken in euro's, en je vermogens in andere vormen aanhouden (zoals goud of stabiele valuta).
In 1929 verloor ook iedereen toch zijn vermogen door hyperinflatie?quote:Op donderdag 26 juli 2012 12:41 schreef Sosa het volgende:
Nou, ze zullen ons niet laten verhongerenHet lijkt me wat overdreven voedselpakketten te gaan inslaan..
Maar waar ik gewoon concreet bang voor ben, is dat alles waarvoor ik hard gewerkt heb de afgelopen jaren, down the drain gaat. Dus als er een mogelijkheid is dit veilig te stellen, dan doe ik dat graag.
hoe is dat destijds gegaan met salarissen? Daar moet ook iets van stijgingen in gezeten hebben, maar op welke manier en met welke frequentie precies?quote:Op donderdag 26 juli 2012 14:17 schreef LazyDave het volgende:
[..]
In 1929 verloor ook iedereen toch zijn vermogen door hyperinflatie?
Welnee. Veel mensen verloren toen geld door bank faillissementen maar wie z'n geld niet verloor ging er juist op vooruit omdat het geld door deflatie meer waard werd.quote:Op donderdag 26 juli 2012 14:17 schreef LazyDave het volgende:
[..]
Iedereen lijkt me wereldwijd. In dat geval is je uitspraak onwaar. Bedoelde je misschien een specifiek (-e groep van) land(en)?quote:Op donderdag 26 juli 2012 14:17 schreef LazyDave het volgende:
[..]
Je euro's worden dan gewoon omgezet in guldens. Zowel je bezittingen als je schulden. Precies zoals bij de overgang naar de euro gebeurde, maar dan omgekeerd.quote:Op zaterdag 28 juli 2012 20:02 schreef Nieuwschierig het volgende:
Als de euro ploft is een spaarrekening van laten we zeggen tussen de 50.000 en 150.000 misschien niks meer waard (Of kan dat uberhaupt niet?)
Is het dan niet veiliger om het is een huis te steken en zo in elk geval een fysiek bezit te hebben?
Dat vraag ik me wel eens af...
quote:Op zaterdag 28 juli 2012 20:21 schreef QBay het volgende:
Gaan jullie er echt van uit dat als de euro ploft het spaargeld weg is?. Dat wordt gewoon omgezet naar de nieuwe valuta. Als ze mensen al hun spaargeld gaan afpakken krijg je gegarandeerd oorlog. Het verdwijnen van spaargeld is onmogelijk, het zal misschien minder waard worden maar niet met 75% of zo
.
OK, dat klinkt logisch maar helemaal gerust ben ik er niet opquote:Op zaterdag 28 juli 2012 20:21 schreef LXIV het volgende:
[..]
Je euro's worden dan gewoon omgezet in guldens. Zowel je bezittingen als je schulden. Precies zoals bij de overgang naar de euro gebeurde, maar dan omgekeerd.
Je kunt nu bijvoorbeeld wel goud kopen om je daarin in te dekken, maar onthoudt dan wel dat je goud koopt op een absolute topprijs. Heel vaak zie je dat 'de markt' op de zaken vooruitloopt en dat het gewone publiek dan net instapt op de top. Pas op dat moment krijgen zij in de gaten dat er iets aan de hand is, maar is het eigenlijk al te laat.quote:Op zaterdag 28 juli 2012 20:25 schreef Nieuwschierig het volgende:
[..]
[..]
OK, dat klinkt logisch maar helemaal gerust ben ik er niet op
Klopt, goud is nu (te?) duur en een nieuwe auto is altijd een slechte investering, vandaar mijn gedachte aan een huis van baksteen en dakpannen.quote:Op zaterdag 28 juli 2012 20:27 schreef LXIV het volgende:
[..]
Je kunt nu bijvoorbeeld wel goud kopen om je daarin in te dekken, maar onthoudt dan wel dat je goud koopt op een absolute topprijs. Heel vaak zie je dat 'de markt' op de zaken vooruitloopt en dat het gewone publiek dan net instapt op de top. Pas op dat moment krijgen zij in de gaten dat er iets aan de hand is, maar is het eigenlijk al te laat.
Als je nu goud koopt zou het zomaar kunnen dat dit met 50% of 70% in waarde vermindert in twee jaar. Houd je het geld gewoon op de spaarrekening, dan blijft dat bedrag ten opzichte van jouw loon, je huur en de prijzen in de winkel ongeveer gelijk. Ongeacht wat de euro verder doet.
Nou, dat huis blijft in ieder geval zoals het is. Dat klopt wel. Maar dat wil nog niet zeggen dat het een goede investering zal blijken.quote:Op zaterdag 28 juli 2012 20:32 schreef Nieuwschierig het volgende:
[..]
Klopt, goud is nu (te?) duur en een nieuwe auto is altijd een slechte investering, vandaar mijn gedachte aan een huis van baksteen en dakpannen.
Met een huurhuis maar geen bankrekening heb je ook niks.
Dat is geld tegen betaling in Duitsland weg zetten ook niet, maar toch gebeurt het.quote:Op zaterdag 28 juli 2012 20:41 schreef LXIV het volgende:
[..]
Nou, dat huis blijft in ieder geval zoals het is. Dat klopt wel. Maar dat wil nog niet zeggen dat het een goede investering zal blijken.
Ik denk dat dat nog wel meevalt. We hebben wel voor hetere vuren gestaan. Als je er echt van overtuigd bent, dan kun je beter naar een regio vertrekken die niet zal instorten. Want of je nu alvast euro's of dollars of goud op je rekening hebt, als het echt naar de klote gaat heb je daar ook niet veel aan.quote:Op zaterdag 28 juli 2012 20:47 schreef Nieuwschierig het volgende:
[..]
Dat is geld tegen betaling in Duitsland weg zetten ook niet, maar toch gebeurt het.
Ach ja... naar de kloten gaan we toch op de een of andere manier. Daar ben ik van overtuigd
Dan zou ik me verder maar niet al te druk meer maken en in rust het einde afwachten.quote:Op zaterdag 28 juli 2012 20:47 schreef Nieuwschierig het volgende:
Ach ja... naar de kloten gaan we toch op de een of andere manier. Daar ben ik van overtuigd
Hoe weet je dat goud nu te duur is?quote:Op zaterdag 28 juli 2012 20:32 schreef Nieuwschierig het volgende:
[..]
Klopt, goud is nu (te?) duur en een nieuwe auto is altijd een slechte investering, vandaar mijn gedachte aan een huis van baksteen en dakpannen.
Met een huurhuis maar geen bankrekening heb je ook niks.
Wel een terechte opmerking hoor. Je kunt van goud eigenlijk helemaal niks zeggen over de prijs. Hooguit kun je erop wijzen dat de prijs van goud verviervoudigd is de afgelopen jaren. En dat als de crisis minder wordt (gebeurt altijd een keer), de prijs van goud waarschijnlijk zal dalen.quote:Op zaterdag 28 juli 2012 21:15 schreef GoedeVraag het volgende:
[..]
Hoe weet je dat goud nu te duur is?
Wist je het ook wanneer het te goedkoop was? En heb je toen gekocht?
Denk je dat de banken zich neit allang aan het indekken zijn? De meeste west-europese banken hebben juist daarom die tijd gekregen. Dat is het enige wat ze nu doen. Tijd kopen, om de banken en bedrijven de kans te geven om hun posities te verkleinen. Jammer daarbij is dan dat wij hiervoor betalen... met de staatssteun die gegeven is/wordt....Dat is wat men probeert met het tijdrekken bij griekenland. Iedereen de kans geven schade te beperken.quote:Op donderdag 26 juli 2012 11:21 schreef fruityloop het volgende:
[..]
What if? Daar zijn al wel berekeningen over gemaakt, en de meest optimistische versie ging uit van het binnen 1 jaar afschrijven van ~90 miljard aan Nederlands vermogen meen ik. Dat zal dus lijden tot verregaande staatssteun aan alle grote banken, en een economie die door de knieën zakt. Goede nieuws is dat de olieprijs dan wel zal dalen, als de wereldeconomie terug glijdt in de recessie, dus de inflatie van die kant zal wel wat mee vallen.
Dan klapt de ballon dus, in plaats van rustig de lucht er uit laten lopen wat men met man en macht nu tracht te doen.
Weet ik ook niet, daarom staat er een vraagteken bij. Ik volg alleen het nieuws maar weet desondanks niet hoe het gaat lopenquote:Op zaterdag 28 juli 2012 21:15 schreef GoedeVraag het volgende:
[..]
Hoe weet je dat goud nu te duur is?
Wist je het ook wanneer het te goedkoop was? En heb je toen gekocht?
Dan wat net werd gezegd: je kan zeggen dat goud een stuk duurder is geworden.quote:Op zaterdag 28 juli 2012 21:29 schreef Nieuwschierig het volgende:
[..]
Weet ik ook niet, daarom staat er een vraagteken bij. Ik volg alleen het nieuws maar weet desondanks niet hoe het gaat lopen
In rust ja. Lekkere rust. Maar dadelijk blijkt achteraf dat je de meute voor kon zijn als je maar iets anders gedurfd had.quote:Op zaterdag 28 juli 2012 21:14 schreef GoedeVraag het volgende:
[..]
Dan zou ik me verder maar niet al te druk meer maken en in rust het einde afwachten.
Spreiden is ook garantie op verlies op minstens een deel van je portefeuille.quote:Op zondag 29 juli 2012 07:23 schreef iamcj het volgende:
De toekomst is veel te complex om er ook maar iets van te kunnen zeggen.
Enkele van miljarden mogelijkheden:
Finland uit de euro.
Spanje uit de euro.
Nieuwe uitvinding.
China stort in.
Orkaan
Oorlog
Terror aanslag.
Huizenmarkt ned leeft op of stort in
Duitsland heeft een gat in de begroting.
De obligatiebubble knapt.
Er is dus maar 1 antwoord op je vraag.
Spreiden
Hoe meer je spreidt, hoe meer je vermogen mee zal gaan met de gemiddelde trend van alle zaken waar je je geld in stopt.quote:Op zondag 29 juli 2012 07:23 schreef iamcj het volgende:
Er is dus maar 1 antwoord op je vraag.
Spreiden
Het wegzetten zelf kan iedereen (met wat geld) natuurlijk, of het nou op 1 of op 100 paarden is.quote:Op zondag 29 juli 2012 20:03 schreef iamcj het volgende:
Maar je geld zetten op 1 of 2 paarden is alleen weggelegd voor personen veel geluk.
Hoe overtuigd ben jij van het spreidenquote:Zij die te overtuigt zijn van hun eigen gelijk zijn er het meest vatbaar voor om onaangenaam te worden verrast.
Wat een onzin. Het gemiddelde zal nooit neerwaarts gaan. Het gemiddelde is altijd constant, want het gaat enkel om de verhouding van de ene commodity ten opzichte van de andere. Als je dat niet kunt inzien moet je helemaal niet willen beleggen!quote:Op zondag 29 juli 2012 13:06 schreef Akziom het volgende:
[..]
Hoe meer je spreidt, hoe meer je vermogen mee zal gaan met de gemiddelde trend van alle zaken waar je je geld in stopt.
En welke richting dat gemiddelde opgaat is voor de komende tijd vrij zeker: NEERWAARTS.
Dan moet je wel verstand hebben van fabrieken, merknamen en produceren, en de tijd en zin hebben om die kennis toe te passen.quote:Op maandag 30 juli 2012 08:45 schreef fruityloop het volgende:
Dan heb je voor dat geld een aantal fabrieken, en waardevolle merknamen, én je kan er dingen mee produceren om te verkopen.
Het mooie daarvan is dat je er dus ook niet naar om hoeft te kijken, en dat er tien jaar later niet ineens nog zo'n klomp goud is bijgedrukt of als aandeel uitgegeven. Voor wie wat gespaard heeft en dat waardevast wil bewaren kan dat handig zijn.quote:Dat goud is niks meer/minder dan een klomp metaal, waarvan de waarde nogal kan fluctueren, en wat na zeg 10 jaar nog steeds maar een klomp metaal is, wat je in de tussenliggende jaren geen cent aan dividend oid heeft opgeleverd.
Uiteindelijk is het toch maar één scenario dat werkelijkheid gaat worden.quote:Op zondag 29 juli 2012 23:20 schreef iamcj het volgende:
Juist Omdat ik niet overtuigt ben dat 1 paard vermogen in alle scenarios kan beschermen kan ik niet tot een andere conclusie komen dan spreiden.
Ja 1 scenario van miljarden. Je kunt er een aantal bedenken tot dat je beseft dat er meer scenarios zijn die je niet kunt bedenken.quote:Op maandag 30 juli 2012 11:10 schreef GoedeVraag het volgende:
[..]
Uiteindelijk is het toch maar één scenario dat werkelijkheid gaat worden.
Ik denk dat het er een wordt waarbij schulden een structureel probleem gaan blijken te zijn en de drukpersen blijven lopen om die schulden te voeden.
Geld stroomt inderdaad altijd van A naar B. Als echter de snelheid van geld afneemt kan alles minder waard wordenquote:Op maandag 30 juli 2012 08:49 schreef LXIV het volgende:
[..]
Wat een onzin. Het gemiddelde zal nooit neerwaarts gaan. Het gemiddelde is altijd constant, want het gaat enkel om de verhouding van de ene commodity ten opzichte van de andere. Als je dat niet kunt inzien moet je helemaal niet willen beleggen!
Of de euro wordt minder waard, of de dollar, of goud, of grond, of aandelen. Maar het is totaal onmogelijk dat alles minder waard wordt. Als alles in (euro)prijs keldert, wil dat dus zeggen dat de euro aan het stijgen is.
Morgen kan er vrije energie gevonden worden, er kunnen aliens komen, de aarde zou kunnen splijten etc.quote:Op maandag 30 juli 2012 19:22 schreef iamcj het volgende:
[..]
Ja 1 scenario van miljarden. Je kunt er een aantal bedenken tot dat je beseft dat er meer scenarios zijn die je niet kunt bedenken.
Zo dacht het schaap ook dat hij iedere dag lekker in de wei zou staan, totdat op
dag hij naar de slacht werd gebracht.
Tijdens de Great Depression verkleinde de geldhoeveelheid met 1/3, een sterke deflatie dus, geen inflatie.quote:Op donderdag 26 juli 2012 14:17 schreef LazyDave het volgende:
[..]
Dat mag, maar dan wordt je salaris ook in drachmen omgezet. Voor je schulden Drachmen kiezen en voor je bezittingen D-marken, dat kan natuurlijk niet.quote:Op maandag 30 juli 2012 19:43 schreef HansvanOchten het volgende:
Ik vraag me ook af wie bepaald naar welke eventueel nieuwe munt het oude euro bedrag worst geconverteerd. Mijn hypotheek wil ik best 1 op 1 naar drachmes hebben bijvoorbeeld
Yup. Eerst een paar jaar alle noordelijke bankschulden in Griekenland witwassen met behulp van de ESM en dan de stekker d'r uit trekken.quote:Op zaterdag 28 juli 2012 21:26 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Denk je dat de banken zich neit allang aan het indekken zijn? De meeste west-europese banken hebben juist daarom die tijd gekregen. Dat is het enige wat ze nu doen. Tijd kopen, om de banken en bedrijven de kans te geven om hun posities te verkleinen. Jammer daarbij is dan dat wij hiervoor betalen... met de staatssteun die gegeven is/wordt....Dat is wat men probeert met het tijdrekken bij griekenland. Iedereen de kans geven schade te beperken.
Dat is het andere uiterste maar extremiteiten en uitvindingen bepalen het verloop van de geschiedenis van de wereld of een land, zo maar een greep:quote:Op maandag 30 juli 2012 20:33 schreef GoedeVraag het volgende:
[..]
Morgen kan er vrije energie gevonden worden, er kunnen aliens komen, de aarde zou kunnen splijten etc.
Als we dergelijke extremiteiten even buiten beschouwing laten (in zo'n geval zal spreiding van je portfolio je denk ik ook niet helpen omdat het hele ding waarschijnlijk sowieso niet meer ter zake doet), is het best mogelijk op basis van analyse de belangrijkste krachten te vinden en op basis daarvan (één) koers te zetten.
eensquote:Momenteel: wereldwijde disbalans tussen Oost en West, en een enorme Westerse schuldenberg die alleen maar door doorrollen en nieuw geld drijvend gehouden kan worden. Dat laatste zijn in principe de eigenschappen van een Ponzi.
Dat weet ik niet.quote:Daarbij is goud een aantal decennia bewust 'weggehouden' van het toneel totdat het vanaf de introductie van de euro weer langzaam mocht gaan terugkomen.
Als je het fysiek thuis hebt liggen wel. Of ze geld blijven drukken, dat weet ik niet.quote:Goud is schuldenvrij, en daarmee niet afhankelijk van derde partijen. In die zin is het denk ik een van de sterkste pijlers in de toekomstige ontwikkeling; waarbij er steeds geld gedrukt gaat moeten blijven worden.
Dat weet ik nu juist niet. Een uitvinding, die misschien al gedaan is. Wat ik wel weet is dat de Dow is verdubbeld sinds 2009 , had ik toen niet kunnen verzinnen, kan ik nu nog niet verklaren trouwens.quote:100% zekerheid heb je nergens, maar ik zie nagenoeg geen argumenten voor andere assets. Wat zou er bijvoorbeeld kunnen gebeuren zodat er weer een nieuwe beursmania ontstaat?
Weet ik niet, ik verwacht default en het ploffen van de obligatiebubble, of een valutacrisis of tegelijk. Ergens valt het vertrouwen weg.quote:Hoe zie jij ooit overheidsschulden in het huidige klimaat boven de inflatie presteren?
We zijn met de wereld op onbekend terrein. Crisis zijn vele malen voorkomen, maar altijd kon een land in crisis zich optrekken aan de wereldeconomie. Nu bestaat de kans dat we met z'n allen tegelijkertijd de put in duiken. Goud heeft absoluut goede papieren, maar staat ook op all time high. Wat voor goud spreekt is dat de mensen op straat het op dit moment niet willen hebben.quote:Zolang ik geen overtuigende argumenten vindt blijf ik persoonlijk liever gewoon zitten bij het enige waarvoor ik die argumenten wel vond, in plaats van maar lukraak te gaan spreiden omdat dat zo handig zou zijn.
Dat zal de landsgrenzen volgen en maar net afhangen van bij welke tegenpartij je je rekening en schulden aanhoudt, lijkt me. Dus salaris snel overmaken naar de ABN. Of zou een Nederlandse bank voor Griekse klanten dan straks Drachme-rekeningen hebben?quote:Op maandag 30 juli 2012 20:43 schreef LXIV het volgende:
[..]
Dat mag, maar dan wordt je salaris ook in drachmen omgezet. Voor je schulden Drachmen kiezen en voor je bezittingen D-marken, dat kan natuurlijk niet.
Ik vind het allemaal wel meevallen ten opzichte van de lange monetaire trend van onhoudbare schuldgroei. Op andere vlakken zullen de gebeurtenissen best een rol spelen, maar daar hadden we het niet over.quote:Op dinsdag 31 juli 2012 07:53 schreef iamcj het volgende:
[..]
Dat is het andere uiterste maar extremiteiten en uitvindingen bepalen het verloop van de geschiedenis van de wereld of een land, zo maar een greep:
- 9/11 -> dat was inderdaad een belangrijke (geconstrueerde) gebeurtenis
- zilver in de jaren 80. -> wat gebeurde er dan, en wat was de invloed nou echt?
- tsunami Japan -> maakte dit uit voor de economie?
- de uitvinding van het internet -> zeker van belang, al maakt het voor de monetaire trends minder uit
- CDO's -> ik zie dit als onderdeel van de kredietwoekering, en niet als losstaand event
- Harry Potter -> dat zien we duidelijk terug in de beurzen wereldwijd ja
- Enron -> ook een illustratie van de schuldwoekering
- Sars -> tja..
- de Ipad -> ?
- 1953 -> op Nederlandse schaal inderdaad van belang
- Hurricain Katrina -> voor de grote trends ook niet echt van belang
- Facebook, youtube, twitter, sms. -> internet was al genoemd
Dat valt ook wel mee denk ik. Banken verdienen geld aan dynamiek, dus die wachten op iedere scheet die ze kan helpen, en de kleine beleggers verliezen volgens mij vooral geld. Ze denken misschien dat ze op dergelijke gebeurtenissen moeten wachten, maar ze kunnen denk ik beter hun portefeuille eens goed samenstellen door bijvoorbeeld 100% goud.quote:De wereld en beleggers zitten te wachten op de volgende extremiteit die de wereld weer richting geeft.
Dat kan je beredeneren. Schulden laten klappen betekent dat het systeem crasht, dan is bijdrukken de gemakkelijkere optie. Natuurlijk wordt er daaromheen veel gepraat; maar als er nu outright wordt toegegeven dat er altijd wordt bijgedrukt is dat ook geen handig signaal. Greenspan deed overigens wel een uitspraak in die richting (ik zal het filmpje even zoeken).quote:Als je het fysiek thuis hebt liggen wel. Of ze geld blijven drukken, dat weet ik niet.
Monetaire inflatie denk ik; van het bijdrukken.quote:Dat weet ik nu juist niet. Een uitvinding, die misschien al gedaan is. Wat ik wel weet is dat de Dow is verdubbeld sinds 2009 , had ik toen niet kunnen verzinnen, kan ik nu nog niet verklaren trouwens.
Dat kan. Als je aan mania wil meedoen moet je misschien dergelijke zaken zoeken en spreiden; als je stabiel wil blijven kan je beter 100% in goud denk ik.quote:Wat ik wel denk dat als dit allemaal een beetje voorbij is de nieuwe mania duurzame energie wordt.
Ook niet slecht voor goud.quote:Weet ik niet, ik verwacht default en het ploffen van de obligatiebubble, of een valutacrisis of tegelijk. Ergens valt het vertrouwen weg.
All time high zegt niets in deze omstandigheden. Sterker nog, als het echt zulk onbekend terrein is gaat goud niet binnen de bandbreedte van de afgelopen decennia blijven.quote:We zijn met de wereld op onbekend terrein. Crisis zijn vele malen voorkomen, maar altijd kon een land in crisis zich optrekken aan de wereldeconomie. Nu bestaat de kans dat we met z'n allen tegelijkertijd de put in duiken. Goud heeft absoluut goede papieren, maar staat ook op all time high. Wat voor goud spreekt is dat de mensen op straat het op dit moment niet willen hebben.
Ik bedoel het gemiddelde van je koopkracht, of effectieve waarde van je vermogen.quote:Op maandag 30 juli 2012 08:49 schreef LXIV het volgende:
Wat een onzin. Het gemiddelde zal nooit neerwaarts gaan. Het gemiddelde is altijd constant,
Natuurlijk, maar al die indirecte ruilmiddelen kunnen wel allemaal dalen ten opzichte van de werkelijke diensten en producten die we ervan willen of kunnen of moeten consumeren (zoals voedsel). En in de praktijk is het niet mogelijk om je vermogen rechtstreeks aan te houden in die producten. Een schuur vol goud blijft langer houdbaar dan een schuur vol brood.quote:want het gaat enkel om de verhouding van de ene commodity ten opzichte van de andere. Als je dat niet kunt inzien moet je helemaal niet willen beleggen!
Of de euro wordt minder waard, of de dollar, of goud, of grond, of aandelen. Maar het is totaal onmogelijk dat alles minder waard wordt. Als alles in (euro)prijs keldert, wil dat dus zeggen dat de euro aan het stijgen is.
Of iets op een all time high staat is totaal irrelevant. Koersen hangen af van de huidige markt, niet van het verleden.quote:Op zondag 29 juli 2012 20:03 schreef iamcj het volgende:
Goud en zilver maakt natuurlijk onderdeel uit van de spreiding. Obligaties dan weer niet. Goud kan een goudmijntje zijn maar staat ook op een all time high. Bitcoins kunnen morgen waardeloos zijn. Maar je geld zetten op 1 of 2 paarden is alleen weggelegd voor personen veel geluk. Zij die te overtuigt zijn van hun eigen gelijk zijn er het meest vatbaar voor om onaangenaam te worden verrast.
Dat moet je gewoon derivaten op de voedselmarkt of andere grondstoffen kopen. Die zijn ook lang houdbaar. Komt echt op precies hetzelfde neer.quote:Op dinsdag 31 juli 2012 14:45 schreef Akziom het volgende:
[..]
Ik bedoel het gemiddelde van je koopkracht, of effectieve waarde van je vermogen.
Uiteindelijk hebben al die valuta of assets geen intrinsieke waarde, maar dienen ze slechts als middel voor indirecte ruilhandel. Ik geef jou x gram goud, jij bakt voor mij een brood. Hoeveel broden jij met je vermogen kunt kopen bepaalt de effectieve waarde ervan.
En dat kan wel degelijk omlaag gaan, ook als je je vermogen spreidt over verschillende vormen zoals euro's en dollars en goud en aandelen.
Alleen als je je vermogen direct in broden aanhoudt, stijgt of daalt er niks. Ja die lijkt te stijgen in termen van broden per euro, maar wanneer we de waarde van iets definiëren als hoeveel broden je ervan kunt kopen, blijft een vermogen bestaande uit broden per definitie constant.
(En "broden" bedoel ik uiteraard in ruimere zin, d.w.z. je basisbehoeften en voorzieningen)
[..]
Natuurlijk, maar al die indirecte ruilmiddelen kunnen wel allemaal dalen ten opzichte van de werkelijke diensten en producten die we ervan willen of kunnen of moeten consumeren (zoals voedsel). En in de praktijk is het niet mogelijk om je vermogen rechtstreeks aan te houden in die producten. Een schuur vol goud blijft langer houdbaar dan een schuur vol brood.
Ik doe niets af aan goud. Met all time high bedoel ik dat de koers in een jaar ook terug kan naar 400 dollar en dan heb je nog maar 1/4 van je koopkracht. En dat je daar nu geen fundamenten voor ziet, betekent niet dat die er morgen wel kunnen zijn. En daarom ga ik niet voor 100% goud.quote:Op dinsdag 31 juli 2012 14:52 schreef Akziom het volgende:
[..]
Of iets op een all time high staat is totaal irrelevant. Koersen hangen af van de huidige markt, niet van het verleden.
Ik wil best instappen alleen niet met 100% van mijn geld.quote:Goud stond twee maanden terug ook op een all times high (tot dat moment). En een half jaar geleden ook. Wat, toen goud nog niet de HELFT waard was van nu, was het op dat moment ook een all times high. Was dat een goede reden om toen niet in te stappen?
Virusquote:En bitcoins kunnen morgen waardeloos zijn? Hoe dan?Kun je een reden noemen waarom dat zou gebeuren, die niet nog sterker geldt voor alle andere valuta of commodities?
Mooie inverse van de goudgrafiekquote:Op dinsdag 31 juli 2012 08:19 schreef GoedeVraag het volgende:
Wel onverwacht:
[ afbeelding ]
Die dalende rentes (en de groei van derivaten) de het laatste decennium zijn wat mij betreft een voorbeeld van een onverwachte gebeurtenis. Ze hebben het spel nog een flink stuk weten te rekken.
Ja ok, mee eens.quote:Op dinsdag 31 juli 2012 15:00 schreef LXIV het volgende:
Dat moet je gewoon derivaten op de voedselmarkt of andere grondstoffen kopen. Die zijn ook lang houdbaar. Komt echt op precies hetzelfde neer.
quote:
http://blog.ezyang.com/2011/06/bitcoin-is-not-decentralized/quote:Op dinsdag 31 juli 2012 19:38 schreef Akziom het volgende:
[..]
Ja ok, mee eens.
Ik bedoelde vooral het verschil tussen de onderlinge koersen van al die ruilhandelmiddelen (euro's, dollars, goud, enz), en het feit dat de koopkracht die al dat spul vertegenwoordigt ook gemiddeld best kan zakken of stijgen.
[..]
Wat voor virus, wie of wat moet er geïnfecteerd worden dan? En wat moet dat virus doen, waardoor bitcoin in een klap niks meer waard zou worden?
Wat heeft dat met een virus te maken?quote:Op dinsdag 31 juli 2012 20:39 schreef iamcj het volgende:
http://blog.ezyang.com/2011/06/bitcoin-is-not-decentralized/
Brute forcequote:Op woensdag 1 augustus 2012 00:51 schreef Akziom het volgende:
[..]
Wat heeft dat met een virus te maken?
En wat een onzin artikel. Stel dat sha256 ook maar in de verste verte kwetsbaar dreigt te worden. Wat op zich al extreem onwaarschijnlijk is: het kraken van 256 bit kost zo onvoorstelbaar veel rekenkracht dat daarvoor volgens de bekende security expert Bruce Schneier niet eens genoeg energie in de zon zit.
Maar stel. Dan kan de Bitcoin community al lang en breed consensus bereiken over een democratisch alternatief, en bijvoorbeeld afspreken dat vanaf block N (dat nog een flink eind in de toekomst ligt) we niet meer hashen met sha256 maar met bcrypt (waarvan de zwaarte nog exponentieel schaalbaar is ook dus dan zijn we gelijk van dit probleem af tot in lengte der dagen). Clients aanpassen en klaar.
Er hoeft helemaal geen transition te komen naar een nieuwe currency, zoals de schrijver van dat artikel beweert. Angstzaaien heet dat. Hij werkt zeker bij een bank.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |