Nou, ik acht de kans reeël dat er binnen aanzienbare tijd geen muntunie meer bestaat.quote:Op donderdag 26 juli 2012 09:39 schreef LXIV het volgende:
Wat versta je onder het "ploffen" van de euro? Dat deze tov bijvoorbeeld de dollar de helft minder waard wordt? Dat is helemaal niet zo waarschijnlijk, want juist omdat men zo voorzichtig is met bijdrukken is de euro waardevast.
Jij acht de kans reeël dat de muntunie zal verdwijnen, maar kan vervolgens de gevolgen niet benoemen? Op basis waarvan meen je dan wel te kunnen concluderen dat de euro zal verdwijnen?quote:Op donderdag 26 juli 2012 09:43 schreef Sosa het volgende:
[..]
Nou, ik acht de kans reeël dat er binnen aanzienbare tijd geen muntunie meer bestaat.
Maar ook wat jij zegt is al erg genoeg. Ik zeg al jaren dat ik verwacht dat de dollar/euro straks 1:1 wordt, En toch hoopte ik stiekem op mijn ongelijk, anders had ik wel dollars gekocht bij 1,50:1
Als de euro verdwijnt dan wordt jouw spaargeld omgezet in guldens. Jouw loon en alle andere prijzen in de supermarkt ook. Dan kun je nog steeds ongeveer hetzelfde kopen. De gevolgen voor inflatie en economische groei op langere termijn zijn nauwelijks in te schatten, maar dat ontloop je toch niet.quote:Op donderdag 26 juli 2012 09:43 schreef Sosa het volgende:
[..]
Nou, ik acht de kans reeël dat er binnen aanzienbare tijd geen muntunie meer bestaat.
Maar ook wat jij zegt is al erg genoeg. Ik zeg al jaren dat ik verwacht dat de dollar/euro straks 1:1 wordt, En toch hoopte ik stiekem op mijn ongelijk, anders had ik wel dollars gekocht bij 1,50:1
Luister, ik ben geen econoom. Maar ik snap wel dat bestaande schulden alleen maar groter worden, als men elkaar blijft uitlenen en rente vragen. Das gewoon dweilen met de kraan open. Dus als het de komende tijd niet gebeurt, dan wel ergens de komende jaren en zal de klap alleen maar groter zijn.quote:Op donderdag 26 juli 2012 09:46 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Jij acht de kans reeël dat de muntunie zal verdwijnen, maar kan vervolgens de gevolgen niet benoemen? Op basis waarvan meen je dan wel te kunnen concluderen dat de euro zal verdwijnen?
maw, een nieuwe gulden zou in verhouding meer waard zijn dan een nieuwe peseta. Dat zou ik niet pikken als spanjaard.quote:Op donderdag 26 juli 2012 09:50 schreef LXIV het volgende:
[..]
Als de euro verdwijnt dan wordt jouw spaargeld omgezet in guldens. Jouw loon en alle andere prijzen in de supermarkt ook. Dan kun je nog steeds ongeveer hetzelfde kopen. De gevolgen voor inflatie en economische groei op langere termijn zijn nauwelijks in te schatten, maar dat ontloop je toch niet.
Krijg je de gulden, dikke kans dat die juist meer waard wordt tov buitenlandse valuta/grondstoffen/goud. Gunstig voor de spaarder, minder gunstig voor de werkgelegenheid.
Dat is helemaal niet zo. Op het moment van conversie is alles gelijk. Het maakt ook helemaal niks uit hoe je het noemt of uitdrukt. Pas vanaf dan kunnen de koersen uit elkaar gaan lopen. De Spanjaarden kunnen er ook voor kiezen om de nieuwe peseta 10 euro waard te laten zijn. Dat is toch precies hetzelfde!!quote:Op donderdag 26 juli 2012 09:55 schreef Sosa het volgende:
[..]
maw, een nieuwe gulden zou in verhouding meer waard zijn dan een nieuwe peseta. Dat zou ik niet pikken als spanjaard.
De Spanjaard heeft weinig te pikken, want dit zijn verschuivingen die vanzelf plaats gaan vinden. Er zal best gesteld worden 1 peseta = 1 mark. Maar de peseta zal door druk vanuit de markt zakken tot een niveau waarop internationale partijen het prettig vinden om hem vast te houden.quote:Op donderdag 26 juli 2012 09:55 schreef Sosa het volgende:
[..]
maw, een nieuwe gulden zou in verhouding meer waard zijn dan een nieuwe peseta. Dat zou ik niet pikken als spanjaard.
ok, ik begrijp het. Maar die verhoudingen zullen -marktgewijs- snel veranderen tov elkaar, neem ik aan. zoals het vroeger was. Dan voel je je als zuid-europeaan toch genaaid?quote:Op donderdag 26 juli 2012 09:58 schreef LXIV het volgende:
[..]
Dat is helemaal niet zo. Op het moment van conversie is alles gelijk. Het maakt ook helemaal niks uit hoe je het noemt of uitdrukt. Pas vanaf dan kunnen de koersen uit elkaar gaan lopen. De Spanjaarden kunnen er ook voor kiezen om de nieuwe peseta 10 euro waard te laten zijn. Dat is toch precies hetzelfde!!
wat jij zegt iddquote:Op donderdag 26 juli 2012 10:01 schreef eleusis het volgende:
[..]
De Spanjaard heeft weinig te pikken, want dit zijn verschuivingen die vanzelf plaats gaan vinden. Er zal best gesteld worden 1 peseta = 1 mark. Maar de peseta zal door druk vanuit de markt zakken tot een niveau waarop internationale partijen het prettig vinden om hem vast te houden.
hoe reeel is dat? en wat betekent dat voor haar spaarders? garantie overheid?quote:Dit zijn m.i. echter kleine zaken vergeleken bij het groot aantal banken dat insolvent zal zijn. Dit wordt het grote bloedbad neem ik aan.
Nee, want in ruil daarvoor kunnen die overheden hun schulden afbouwen, de devaluatie levert werkgelegenheid op en de lonen stijgen vanzelf mee. Het heeft niks met 'genaaid worden' te maken, maar alles met de economische realiteit.quote:Op donderdag 26 juli 2012 10:12 schreef Sosa het volgende:
[..]
ok, ik begrijp het. Maar die verhoudingen zullen -marktgewijs- snel veranderen tov elkaar, neem ik aan. zoals het vroeger was. Dan voel je je als zuid-europeaan toch genaaid?
What if? Daar zijn al wel berekeningen over gemaakt, en de meest optimistische versie ging uit van het binnen 1 jaar afschrijven van ~90 miljard aan Nederlands vermogen meen ik. Dat zal dus lijden tot verregaande staatssteun aan alle grote banken, en een economie die door de knieën zakt. Goede nieuws is dat de olieprijs dan wel zal dalen, als de wereldeconomie terug glijdt in de recessie, dus de inflatie van die kant zal wel wat mee vallen.quote:Op donderdag 26 juli 2012 09:53 schreef Sosa het volgende:
[..]
Luister, ik ben geen econoom. Maar ik snap wel dat bestaande schulden alleen maar groter worden, als men elkaar blijft uitlenen en rente vragen. Das gewoon dweilen met de kraan open. Dus als het de komende tijd niet gebeurt, dan wel ergens de komende jaren en zal de klap alleen maar groter zijn.
Maar dat is dus niet de discussie.
Ik zou graag meer inzicht wensen in het 'what if'-scenario vd OP. Puur nieuwsgierigheid wat mogelijke uitwerkingen zijn.
heb ik iets gemist?quote:Op donderdag 26 juli 2012 11:25 schreef Socios het volgende:
Dan beginnen we allemaal (niet voor de eerste keer) weer met een tientje.
Waarom zou dat niet kunnen? Het zal een geldzuivering/ -hervorming zijn om een andere reden, maar toch...quote:Op donderdag 26 juli 2012 11:30 schreef Sosa het volgende:
Wist ik niet! thanks. Lijkt me sterk dat dit weer gebeurt..
nou, vnl. om sociale redenen. Onderlinge verschillen zijn zo groot, dat niet iedereen met eenzelfde bedrag een week kan rondkomen. Daarbij is het concept achterhaald, een nieuwe munt/geld in circulatie brengen, kan in een weekend.quote:Op donderdag 26 juli 2012 11:31 schreef Socios het volgende:
[..]
Waarom zou dat niet kunnen? Het zal een geldzuivering/ -hervorming zijn om een andere reden, maar toch...
Tsja, de politici die slecht nieuws brengen, wat nu feitelijk gebeurd, krijgen als dank van de veroorzakers de zak, omdat ze daarmee hun eigen verkiezing zo goed als onmogelijk maken. Kijk maar wat er hier in Nederland gebeurd met de VVD en CDA.quote:Op donderdag 26 juli 2012 11:28 schreef Sosa het volgende:
Het vervelende is dus dat we er met z'n allen zo machteloos naar staan te kijken.
Politici proberen nationale belangen te behartigen, maar als we met z'n allen in dezelfde zinkende boot zitten, moeten we allemaal hozen, met gelijke emmers.
Iedereen weet dat we bepaalde leningen niet terug gaan krijgen, risico's toenemen en de besluiteloosheid toeneemt.
Wat dat uiteindelijk voor concrete gevolgen zal hebben voor individuele burgers, wil men dan weer niet over speculeren, terwijl die vraag m.i. inmiddels gefundeerd is.
Antwoord: nee, natuurlijk niet! Als overheden en banken met miljarden euro's blijven strooien die in feite nergens vandaan komen (het is niet alsof ze er harder voor werken, of waarde creëren, het is enkel het opvullen van gaten met andere gaten) dan kan het niet anders of die euro verliest aan waarde.quote:
Kijk, daar zat ik dus ook over te denken. Maar voor hetzelfde geld (quote:Op donderdag 26 juli 2012 11:51 schreef Akziom het volgende:
Oplossing: zoveel mogelijk schulden maken in euro's, en je vermogens in andere vormen aanhouden (zoals goud of stabiele valuta).
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |