abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_114654693
Hallo iedereen

Hoe injecteer je precies een geoliede plankenvloer die door houtworm is aangetast?

Ik ben een beetje onvoorbereid te werk gegaan bij het behandelen van een plankenvloer op de bovenverdieping in het huis dat ik net kocht. De verf is eraf geschuurd en de planken zijn tot twee maal toe geolied. Ik heb de staat van de plankenvloer zo wat genegeerd. Hier en daar zie ik het werk van houtwormen, het gaat om twee kamers en in de ene kamer is het duidelijk merkbaar. Nu blijkt dat ik een onbehandelde vloer had kunnen insmeren met een product tegen houtworm, maar daarvoor is het nu te laat. Ik lees overal dat je gaten kan boren, injectiepistolen onder druk kan gebruiken, injectiepluggen kan steken, maar dan wordt er over balken gesproken. In mijn situatie gaat het om een plankenvloer; hoe moet ik hier te werk gaan?

Het klinkt misschien belachelijk, maar ik was van plan om met injectienaaldjes (zoals die van bij de dokter) te werken, maar de naald dringt totaal niet in het harde hout, of ik nu in een gaatje van de houtworm mik of niet.

Alvast bedankt voor jullie reacties.
  woensdag 25 juli 2012 @ 20:18:56 #2
379442 dr.Bellows
not a one trick pony
pi_114655004
Weet je zeker dat de houtworm er nog inzit en dat de gaten vers zijn...?
Op dinsdag 2 oktober 2012 14:27 schreef tong80 het volgende: _O_ :P
pi_114655111
In de fik steken :')
i've got the cleanest, meanest penis you've ever seenest... :P
pi_114665896
Lijkt me lastig als het hout verzadigd is met olie.

Weet je zeker of de worm nog actief is? Als de worm er niet meer is zou ik het denk ik zo laten. Punt is wel dat je het jezelf hebt aangedaan dus als je het niet goed opknapt blijft het knagen.
met een koekje
pi_114687659
De gaten zijn volgens mij niet vers. Er werd door de vorige eigenaars een voltapijt over de geverfde vloer getrokken. Ze hebben er wellicht niks van aan getrokken. Ik zou het wel zo kunnen laten, maar ik heb ondertussen bestrijdingsmiddel aangeschaft, en better safe than sorry he... Het is nu gewoon de kwestie van de vloer te kunnen injecteren. Maar hoe precies...
pi_114688274
Je hoeft niet in het harde hout te prikken, het is voldoende om wat van dat bestrijdingsmiddel in de gaatjes te persen. Soms komt het dan weer uit een ander gaatje omhoog.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_114688427
quote:
17s.gif Op donderdag 26 juli 2012 18:20 schreef blomke het volgende:
Je hoeft niet in het harde hout te prikken, het is voldoende om wat van dat bestrijdingsmiddel in de gaatjes te persen. Soms komt het dan weer uit een ander gaatje omhoog.
Je bedoelt dat je het hout niet hoeft te verzadigen maar alleen de boorgaatjes hoeft "door te spuiten"

Lijkt me wel een uitdaging als deze vol olie zit.
met een koekje
pi_114711698
Gaatjes in de vloer boren dan?
pi_114713070
Misschien eerst even afwachten om te kijken of de houtworm nog wel actief is?? Misschien zijn ze al lang weg en als je vloer zichtbaar blijft kun je gewoon ook de boel in de gaten houden. Als dan blijkt dat ze actief zijn pas gaan klooien met bestrijdingsmiddel. Ze eten echt niet in een dag je vloer op.
pi_114716646
Dus als er geen meer in zitten, dan zit ik safe? Ook naar later toe?
Hoe kan ik echt uitsluiten dat er nog houtwormen in mijn vloer zitten?
pi_114718465
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 juli 2012 12:58 schreef evillevi het volgende:
Dus als er geen meer in zitten, dan zit ik safe? Ook naar later toe?
Hoe kan ik echt uitsluiten dat er nog houtwormen in mijn vloer zitten?
Ja dan zit je ook safe (zolang je niet nu al door de vloer zakt :P )

Levende houtwormen laten hoopjes vers hout achter. Daarnaar zoeken dus.

Ze vliegen ook op een gegeven moment weg. Je zou kunnen kijken of er gaatjes zijn die er 'vers' uitzien (dus dat je echt kaal hout zonder vuil ziet).

Als ze weg zijn, is de kans dat ze terugkomen wat kleiner omdat ze niet zo houden van behandeld hout.

Kijk trouwens niet alleen naar de vloerplanken maar vooral ook naar de balken.
pi_114757276
Spam, niet doen anders ben je je account kwijt.

[ Bericht 84% gewijzigd door Snakey op 28-07-2012 17:14:13 ]
pi_114764222
Update: ik heb de uitvlieggaatjes met een houtboorkop van 1mm diameter doorgeboord tot 2/3 diepte van de plank. Daarna telkens met een injectienaald willen injecteren. Ik kreeg er 1ml vloeistof in, daarna kwam het uit het gat gevloeid. Dan heb ik het duwgedeelte van de naald eruit getrokken, waardoor de vloeistof de kans kreeg om in het hout te sijpelen. Helaas, de vloeistof kwam in plasjes uit de gaatjes gelopen. Terug naar af dus. Iemand nog tips?

Nog even er op wijzen dat de vloer met olie is behandeld, dus dat het bestrijdingsmiddel niet gesmeerd kan worden (tenminste dat denk ik toch).
pi_114765341
Als je de gaatjes uitboort en er een druppeltje in laat zakken, is dat meer dan voldoende.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_114766418
Als je de planken besmeert met dat goedje, moet je 250ml per vierkante meter gebruikt hebben, en liefst in twee keer. Daarom dacht ik dat je er bijna evenveel van moet gebruiken bij injectie.

Maar ik zal al beginnen met een drupje per gaatje, dat zal al veel werk zijn.

Dat spul pakt wel op mijn adem; welke soort mondbescherming dien ik aan te schaffen om veilig te kunnen werken?
pi_114769227
Da's de damp. Dan moet je ventileren.
pi_117091349
*edit*

Reclame maken doen we maar ergens anders... anders informeer maar door een mailtje te sturen naar forum@fok.nl

[ Bericht 84% gewijzigd door Vonkenboer op 02-10-2012 22:38:49 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')