tong80 | woensdag 25 juli 2012 @ 13:27 |
Londenaar Sabir Karim sloeg de schrik om het hart toen hij deze week zag dat de straat die hij zo gewoon was te nemen plotsklaps veranderd was in een vrijwel onneembare vesting. De rijstroken waren opnieuw getrokken en Karim kon kiezen uit twee opties: de busbaan links of de nieuwe olympische 'Spelenstrook', voorbehouden aan onder anderen officials en atleten, rechts. Restauranteigenaar Karim wist niet wat te doen, maar wat hij wel wist was dat hem een boete wachtte - of hij nu links of rechts ging. "Ik zat letterlijk gevangen", zei hij. "Ik raakte in paniek. Het was een beangstigende en griezelige ervaring." Verbijstering heerste deze week in veel Londense straten. Automobilisten werden geconfronteerd met tal van rijbaanmutaties, omleidingen, keerverboden en parkeerrestricties. Allemaal vanwege de Olympische Spelen, die vrijdag officieel van start gaan. Als gaststad krijg je ze vrijwel niet kosmopolitischer dan Londen. Maar verkeer is de zwakke plek van deze wereldstad. In de smalle straten komt het geregeld tot verkeersopstoppingen, bustijden kunnen ieder moment gewijzigd worden en de beroemde ondergrondse rijdt door honderd jaar oude tunnels en kampt dagelijks met vertragingen. De wijzigingen in het stratenplan voor het gewone verkeer werden woensdagochtend van kracht en veroorzaken het meeste leed. We weten dat het lastig is, maar we hopen dat het went, zei Paul Watters van de Britse autobond. Zelfs als - áls - alles op rolletjes loopt zullen veel Britten de in totaal 48 kilometer aan Spelenstroken blijven haten. De speciale rijbanen worden gehekeld als 'elitair', als een maatregel die alle gewone Londenaren het leven zuur maakt. De rijbanen zijn alleen toegankelijk voor atleten, officials, journalisten, nooddiensten en sponsors en worden al 'Zil-stroken' genoemd, naar de speciale wegen in de Sovjet-Unie die alleen gebruikt mochten worden door limousines van het Russische merk ZiL. Een Londenaar die zich met zijn voertuig op deze stroken bevindt, kan een bekeuring van omgerekend bijna 170 euro tegemoet zien. Het Internationaal Olympisch Comité (IOC) heeft speciaal om deze rijstroken verzocht, omdat ervaring uit het verleden leerde dat verkeersopstoppingen en een onduidelijk stratenplan de zenuwen van stipte organisatoren van de verschillende olympische disciplines op de proef stelden. Het grootste verzet tegen deze 'klassenjustitie' komt van de 'cabbies', de Londense taxichauffeurs. Zij legden het verkeer in het centrum afgelopen twee weken al tweemaal lam met hun demonstraties. Ook zij mogen niet over de speciale rijstroken, waardoor ze genoodzaakt zijn langere - en voor hun klanten duurdere - ritjes te maken. "We kunnen onze klanten niet afzetten waar ze willen", aldus Lee Osborne van de United Cabbies Group. Dinsdag demonstreerden hij en zijn collega's met zo'n vijftig taxi's bij de Tower Bridge. "Het verkeer in Londen is al niet te best en nu lijden onze passagiers nog meer, terwijl de meter doortikt." Het alternatief voor bovengronds is ondergronds vervoer, maar ook dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Het metronetwerk zucht onder zijn ouderdom - de eerste metrolijn werd al in 1863 geopend. Tegenwoordig worden dagelijks twaalf miljoen ritjes gemaakt, een aantal dat tijdens de Spelen naar verwacht wordt zal oplopen tot vijftien miljoen. De Britse regering stak in aanloop naar de Spelen 6,5 miljard pond in de modernisering van het metronetwerk, maar dat heeft niet kunnen voorkomen dat er nog altijd dagelijks problemen zijn. Dinsdag waren er grote vertragingen op de metrolijn van het centrum naar het olympische park en maandag vielen in de spits diverse lijnen naar het park uit. Wat een puinhoop ![]() ![]() | |
RolStaart-Beer | woensdag 25 juli 2012 @ 13:30 |
Dat van de Tube is echt overtrokken, het gaat echt stukken beter als voor de renovatie. Ja, er zijn altijd wel vertragingen, zoiets kun je niet voorkomen. | |
Ferrari_Tape | woensdag 25 juli 2012 @ 14:01 |
Het is 'enorm' zonder e.![]() | |
Da_Sandman | woensdag 25 juli 2012 @ 14:15 |
Ehh, nee? | |
tong80 | woensdag 25 juli 2012 @ 15:00 |
Kost dat nou veel geld. Zo'n LOI-curcus Nederlands ? ![]() | |
Monopoly_Man | donderdag 26 juli 2012 @ 16:55 |
Zoals ik in het andere topic al zei valt het goed mee. Ik reis iedere dag door Londen met de fiets, neem ook de tube en alles veel. Je merkt dat het een stuk drukker is en voor auto's is het inderdaad langzemer. Maar met de metro heb ik geen problemen gehad tot nu toe en met de fiets kom je er overal wel doorheen. Volgens mij is het ook overal duidelijk gemaakt en staat het er duidelijk dat auto's de bus lanes mogen gebruiken als de Olympic lanes in gebruik zijn en er geen andere weg is. | |
Waaghals | donderdag 26 juli 2012 @ 16:56 |
norm verkeerschaos ![]() | |
June. | donderdag 26 juli 2012 @ 17:26 |
Ik denk dat de chaos pas echt morgen begint.. | |
kilon | donderdag 26 juli 2012 @ 17:46 |
Een van de redenen waarom Nederland nooit de Spelen moet organiseren. Net als met de speciale rijbanen voor bobo's van de FIFA voor een EK of WK voetbal. | |
Leatherface | donderdag 26 juli 2012 @ 18:02 |
Was wel te verwachten, toch? | |
beantherio | donderdag 26 juli 2012 @ 18:35 |
Gisteren werd juist gemeld dat een groot percentage van de 'Olympic lanes' werd vrijgegeven voor gewoon verkeer omdat het zo rustig was. Ik heb de indruk dat het nog wel meevalt met de drukte. Degenen die nu klagen over het bestaan van 'Olympic lanes' zijn trouwens lekker op tijd. De organisatie beschreef ze al in het Engelse 'bid' dat 7 jaar geleden werd toegewezen. Dat ze er zijn kan dus niet als een verrassing komen. Misschien ongemakkelijk voor de paar weken die de Olympische en Paralympische spelen duren maar daarna zijn ze er weer van af. | |
beantherio | maandag 30 juli 2012 @ 13:51 |
Londen lijkt de eerste grote test qua verkeer, de eerste ochtend op een werkdag tijdens de Olympische spelen, goed doorstaan te hebben.
|