abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_114621338
Vrij korte vraag heb ik eigenlijk. Waar ik werk hangen nogal veel camera's. De laatste tijd krijgen ik en sommige collega's steeds vaker kritiek van de manager over onze werkzaamheden. Bijvoorbeeld dat we niet snel genoeg reageren als er wat klanten in de rij staan of dat we 'niet goed opletten'. Maar volgens mij mag dat helemaal niet. Die camera's zijn bedoeld om diefstal tegen te gaan en niet om het personeel te controleren. Natuurlijk zou hij die camerabeelden mogen gebruiken als hij vermoedt dat er diefstal door het personeel plaatsvindt, maar dit is niet het geval.

Mijn vraag is dus of hij die camerabeelden mag gebruiken om de bewegingen van het personeel na te gaan? Of is dit een schending van privacy? En zo ja, wat kan ik hier dan tegen doen?
pi_114621510
Irritant zo'n manager.
zelf de hele dag op het luie gat zitten, en jullie in de gaten houden en maar commentaar leveren.
Big brother uitnodigen op die gast z'n wc.
Digo
pi_114621595
Volgens mij kun je er niks tegen doen; of die manager jullie in de gaten houdt door er zelf bij te komen staan of via een camera maakt niet veel uit, denk ik.
  dinsdag 24 juli 2012 @ 22:44:51 #4
94218 Zeitgeist
Es lebe die Freiheit!
pi_114621798
het is wellicht niet netjes en behoorlijk paranoia, maar je weet aan de andere kant dat die camera's er hangen dus schending van privacy is het volgens mij niet.
The Light Is Leaving Us All
pi_114621813
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 juli 2012 22:40 schreef Tropanzia het volgende:
Irritant zo'n manager.
zelf de hele dag op het luie gat zitten, en jullie in de gaten houden en maar commentaar leveren.
Big brother uitnodigen op die gast z'n wc.
Klopt. Hij voert zelf geen zak uit en heeft de werksfeer al grondig weten te verzieken. Maar wel overal kritiek op leveren. Terwijl het werk dat ie doet nog door een aap gedaan zou kunnen worden.
pi_114622839
Ik vond net dit precedent: http://www.vijverbergjuri(...)t_2009-12-03_78.html

Hieruit wordt duidelijk dat het gebruik van camerabeelden alleen toegestaan is in het geval van 'incidenten' of nadrukkelijk plichtsverzuim. De aanleiding tot een dergelijke vorm van controle moet dan ook een concrete misstand zijn, in casu een medewerker die meerdere malen zijn boekje te buiten is gegaan. En dus niet om simpelweg de handel en wandel van het personeel te controleren.

Maar goed, hier gaat het om een rechtszaak. Hier is uiteraard geen sprake van... ik voel mij slechts in mijn privacy aangetast. Het punt is alleen dat hij dit nogal structureel lijkt te doen en daarmee wordt het imo misbruik van het doel van die camera's.

-edit-
Mijn grootste probleem is natuurlijk dat die kerel een blaag van een vent is en ik (en anderen met mij) klaar zijn met zijn gezeik. Wij willen hem confronteren mijn zijn gedrag, maar dan moeten we wel argumentatief sterk staan.

[ Bericht 12% gewijzigd door #ANONIEM op 24-07-2012 23:04:41 ]
pi_114625546
Wanneer loopt je contract af?
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_114627797
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 juli 2012 22:41 schreef Hiddendoe het volgende:
Volgens mij kun je er niks tegen doen; of die manager jullie in de gaten houdt door er zelf bij te komen staan of via een camera maakt niet veel uit, denk ik.
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 juli 2012 22:44 schreef Zeitgeist het volgende:
het is wellicht niet netjes en behoorlijk paranoia, maar je weet aan de andere kant dat die camera's er hangen dus schending van privacy is het volgens mij niet.
Nee, dit mag dus niet.
r_one in WGR / [WGR] Feedback
.
Op vrijdag 20 juni 2025 08:15 schreef VEM2012 het volgende:
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
  woensdag 25 juli 2012 @ 08:33:36 #9
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_114633123
quote:
0s.gif Op woensdag 25 juli 2012 00:23 schreef r_one het volgende:

[..]

[..]

Nee, dit mag dus niet.
ja nu wetjes he.
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
pi_114633207
Mag volgens mij niet (op uitzonderingen), maar deden wat meer managers dat maar.
Als je soms een winkel binnenloopt en het personeel loopt liever te smsen/appen/facebooken dan dat ze helpen :') :') dan gaat er ook iets niet goed.
pi_114633342
quote:
0s.gif Op woensdag 25 juli 2012 08:33 schreef Maanvis het volgende:

[..]

ja nu wetjes he.
Rinus niet op zijn woord geloven. :')
Knapen die storneren willen moeten mannen met automatische incasso's zijn
  woensdag 25 juli 2012 @ 09:05:35 #13
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_114633596
quote:
1s.gif Op woensdag 25 juli 2012 08:49 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:

[..]

Rinus niet op zijn woord geloven. :')
Liegen om iemand zwart te maken!
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
pi_114633885
quote:
0s.gif Op woensdag 25 juli 2012 09:05 schreef Maanvis het volgende:

[..]

Liegen om iemand zwart te maken!
Que?
Knapen die storneren willen moeten mannen met automatische incasso's zijn
  woensdag 25 juli 2012 @ 09:27:58 #15
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_114634039
quote:
5s.gif Op woensdag 25 juli 2012 09:21 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:

[..]

Que?
jij zegt dat ik hem niet op z'n woord geloof, dat is een leugen, een hersenspinsel, iets wat je dus zelf hebt bedacht maar wat geen waarheid is.
Een gedicht over Maanvis
pi_114634566
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 juli 2012 22:40 schreef Tropanzia het volgende:
Irritant zo'n manager.
Noem eens een manager die niet de hele dag op zijn luie gat zit. Die gasten doen niets anders dan vanachter een bureau de zakken vullen. En ze krijgen er vaak nog een bonus bovenop ook.
pi_114634859
quote:
10s.gif Op woensdag 25 juli 2012 09:53 schreef Devv het volgende:

[..]

Noem eens een manager die niet de hele dag op zijn luie gat zit. Die gasten doen niets anders dan vanachter een bureau de zakken vullen. En ze krijgen er vaak nog een bonus bovenop ook.
Troll
pi_114635154
Gewoon een aangetekende brief sturen namens het personeel waarin je uitlegt dat hij fout zit.

Kopietjes voor jezelf bewaren.

Waarschuwen dat na een volgende overtreding een brief naar het hoofdkantoor en relevante instanties wordt gestuurd.
You thought you were a hustler, a boy that was rude. But now you're in the dirt...
  woensdag 25 juli 2012 @ 11:30:34 #19
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_114637105
quote:
0s.gif Op woensdag 25 juli 2012 10:17 schreef Seksgod_beta_v1 het volgende:
Gewoon een aangetekende brief sturen namens het personeel waarin je uitlegt dat hij fout zit.

Kopietjes voor jezelf bewaren.

Waarschuwen dat na een volgende overtreding een brief naar het hoofdkantoor en relevante instanties wordt gestuurd.
op basis van welk bewijs wilde je dat doen?
Where law ends, tyrrany begins.
pi_114637489
quote:
0s.gif Op woensdag 25 juli 2012 11:30 schreef Gunner het volgende:

[..]

op basis van welk bewijs wilde je dat doen?
Op basis van sterke vermoedens + uitleg :)

Andersom kan die manager ook niet zoveel beginnen, al zullen het wel allemaal oproepkrachten zijn met nulrechten contract, dus als ie wil staan ze morgen op straat.. Maar daarom moet je nu dus als collectief handelen.

Weet ie in ieder geval dat ie vragen kan verwachten als ie mensen weg gaat sturen.
You thought you were a hustler, a boy that was rude. But now you're in the dirt...
pi_114637716
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 juli 2012 23:44 schreef spijkerbroek het volgende:
Wanneer loopt je contract af?
Wel relevant ja. Want ga er maar vanuit dat als het een simpel bijbaantje is, die manager jou er snel uit zal werken.
pi_114637744
De camera's zijn bedoeld om winkeldiefstal te signaleren. Maar het lijkt me logisch dat je tegelijkertijd op die camerabeelden kunt zien hoe het personeel in jouw winkel zich beweegt en gedraagt. Hoe wil je dat in godsnaam uitsluiten?
Als ik een medewerker op camera iets zie doen waar ik iets van wil zeggen, dan doe ik dat, juist omdat ik het heb gezien. Het lijkt mij een vanzelfsprekend neveneffect van het middel camerabewaking.
pi_114637964
Lees deze maar eens

http://www.cbpweb.nl/downloads_inf/inf_va_camera_werkplek.pdf
en deze http://www.cbpweb.nl/Pages/th_cam_soorten_werkplek.aspx

Overigens heb ik ooit bij een bedrijf gewerkt dat zelfs tot de hoge raad gevochten heeft om camera's te mogen ophangen in hun productieomgeving. Dat hebben ze toen verloren en ze moesten eea aanpassen zodat de privacy van hun medewerkers niet in het geding kwam. Dat is alweer ruim 15 jaar geleden dus inmiddels kan wel eea veranderd zijn.
¡sdnʞɔnɟ ןןɐ ɟo ɹǝɥʇoɯ ǝɥʇ sı uoıʇdɯnssɐ
pi_114638123
Doel van de camera's lijkt me duidelijk. Dan zou de manager dus moeten overleggen met de OR over gebruik van camerabeelden in de aansturing van zijn personeel. Als er al een OR is in dit bedrijf.
Aangezien het een openbare ruimte is, zie ik niet hoe de privacy van het personeel in het geding zou komen. In een productieomgeving is dat wat anders ja.
pi_114638236
quote:
0s.gif Op woensdag 25 juli 2012 11:59 schreef Mangostine het volgende:
Doel van de camera's lijkt me duidelijk. Dan zou de manager dus moeten overleggen met de OR over gebruik van camerabeelden in de aansturing van zijn personeel. Als er al een OR is in dit bedrijf.
Aangezien het een openbare ruimte is, zie ik niet hoe de privacy van het personeel in het geding zou komen. In een productieomgeving is dat wat anders ja.
Het doel is voorkomen van diefstal, niet om zijn medewerkers te controleren. Dat laatste is volgens mij niet toegestaan zonder instemming van de OR/medewerkers.

Een werkgever mag zijn controlerecht dus niet uitoefenen door overal cameras
op te hangen om zijn werknemers constant te observeren
. Onder bepaalde
voorwaarden is gericht cameratoezicht echter toegestaan. Allereerst moet de
werkgever vooraf een uitdrukkelijk omschreven en gerechtvaardigd doel
omschrijven. Het cameratoezicht moet dienen om gerechtvaardigde
bedrijfsbelangen van de werkgever te beschermen, bijvoorbeeld om objecten
en/of personen te beveiligen.De werkgever moet een gedegen
belangenafweging maken tussen zijn belang om werknemers (of anderen) te
controleren door middel van cameratoezicht en de bescherming van de privacy
van zijn werknemers. Deze belangenafweging zal een toets van het Cbp en
(eventueel) de rechter moeten kunnen doorstaan.
De werkgever zal het voorgenomen cameratoezicht moeten melden aan het
Cbp, tenzij hij voldoet aan de bepalingen van artikel 38 van het
Vrijstellingsbesluit. De cameras moeten dan ter beveiliging / controle op het
productieproces / het vastleggen van incidenten, zichtbaar opgehangen worden
en de beelden mogen niet langerdan 24 uur bewaard worden.
Vanwege het instemmingsrecht van de OR (artikel 27 lid 1 onder 1 WOR) moet
de werkgever vooraf melden dat hij cameratoezicht wil gaan toepassen. Na
instemming van de OR moet de werkgeverzijn werknemers informeren over het
voorgenomen cameratoezicht op grond van de informatieplicht80. Hij kan dit
doen door flyers te distribueren, e-mails testuren, borden of stickers op te
hangen of door dit op te nemen in zijn personeelsgids etc.

bron http://dspace.ou.nl/bitstream/1820/3871/1/janssen.pdf
¡sdnʞɔnɟ ןןɐ ɟo ɹǝɥʇoɯ ǝɥʇ sı uoıʇdɯnssɐ
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')