SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Die laatste is uiteraard een photoshop (gelukkig).![]()
Ik word er dus ook helemaal naar van en als ik er te lang naar kijk zelfs misselijk. Het vreemde is dat ik het niet heb bij bijvoorbeeld een bijenraat, maar misschien heeft dat ermee te maken dat die gaten redelijk symmetrisch zijn:SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.En er zijn dus mensen die het bij werkelijk alles hebben, zelfs bij gaten in een blok kaas of een stuk brood. Maar waar komt dit vandaan, vanwaar die afkeer? Zijn er veel mensen die het hebben en zo ja, heeft het dan een bepaald evolutionair nut? Het is voor zover ik weet nog niet officieel erkend als fobie.
Ik ben benieuwd of er users zijn die dit herkennen.Of als je een andere, redelijk onbekende fobie hebt of denkt te hebben is dat misschien ook leuk om hier te delen.
Misschien heeft het met bepaalde besmettelijke ziektes te maken. Dat mensen met deze (gezonde?) afkeer minder snel die ziektes opliepen en dus overleefden.quote:Op maandag 23 juli 2012 14:17 schreef Lithia het volgende:
Ik herken het wel.en dan krijg ik rillingen, overal jeuk rondom mijn lichaam en het houdt niet op na minimaal 10 minuten ofzo.
Geen idee waar het vandaan komt en waarom.
quote:Op maandag 23 juli 2012 14:29 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Misschien heeft het met bepaalde besmettelijke ziektes te maken. Dat mensen met deze (gezonde?) afkeer minder snel die ziektes opliepen en dus overleefden.
Zelfkastijding.quote:Op maandag 23 juli 2012 14:39 schreef Yesse het volgende:
Sommigen kan ik wel tegen, vooral die laatste is erg. Dan krijg ik 't gevoel dat ik ze zelf ook op m'n lichaam heb ofzo
Overigens heb ik van meer dingen last: Ik weet precies wat ik ga vinden onder de spoiler knop.. maar toch even kijken he
Hm.. ik ben om de paar weken ziek.quote:Op maandag 23 juli 2012 14:29 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Misschien heeft het met bepaalde besmettelijke ziektes te maken. Dat mensen met deze (gezonde?) afkeer minder snel die ziektes opliepen en dus overleefden.
Maar niet van dodelijke huidziektes denk ik?quote:
Maar zijn er zoveel ziektes die gaatjes in de huid veroorzaken?quote:Op maandag 23 juli 2012 14:29 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Weet ik eigenlijk niet. Je hebt natuurlijk pokken, maar dat zijn geen kraters.quote:Op maandag 23 juli 2012 14:49 schreef Njosnavelin het volgende:
[..]
Maar zijn er zoveel ziektes die gaatjes in de huid veroorzaken?
Klopt, daarom vind ik deze fobie ook een beetje apart.quote:Angst voor spinnen of slangen is in die zin gemakkelijker te verklaren vanuit de evolutie denk ik.
Je bent de eerste.quote:Overigens doen die plaatjes mij totaal niks
nee, dat weer niet.quote:Op maandag 23 juli 2012 14:48 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Maar niet van dodelijke huidziektes denk ik?![]()
Sowieso zou dat moeten betekenen dat de meeste mensen het hebben. Maar gezien de reacties in dit topic zit die kans er best in.
Wel interessant inderdaad. Ik zit een beetje te googlen maar er ik kan er niet zoveel over vinden. Kan me voorstellen dat het toch een bepaald voordeel heeft inderdaad, als zoveel mensen er last van hebben.quote:Op maandag 23 juli 2012 14:51 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Weet ik eigenlijk niet. Je hebt natuurlijk pokken, maar dat zijn geen kraters.
[..]
Klopt, daarom vind ik deze fobie ook een beetje apart.
[..]
Je bent de eerste.
Volgens een amateur psycholoog.quote:I think it relates specifically to insect and parasite infestations, be it in the form of the clusters of eggs they might leave on bad fruit or something as awful as a cluster of blood-sucking ticks on flesh, or the gaping holes parasites can leave behind in skin.
As creatures both obsessed with grooming and finding safe, edible sources of food for our wide-ranging palates and safe, bug-free shelter, we would be right to find all of these things repulsive. Our urge to groom may explain why some of these pictures both bother us and yet we have this strange urge to want to touch or pick at the thing in question.
Daar zijn ook weer gradaties in lijkt mij. De meeste mensen zijn bang voor spinnen, maar dat maakt het nog niet tot een fobie (in klinische zin). Zo weet ik het verhaal van een vrouw die alle naadjes in haar huis dicht maakte om zo te voorkomen dat spinnen binnen kwamen. En ze kwam om die reden ook niet meer buiten. Daarbij valt angst voor spinnen in het algemeen natuurlijk in het niet.quote:Op maandag 23 juli 2012 15:00 schreef Re het volgende:
fobieen heb je in alle soorten en maten natuurlijk, het is gewoon een angst, een irreele angst over het algemeen en dient niet verward te worden met voorzichtigheid voor bepaalde situaties
quote:Op maandag 23 juli 2012 14:17 schreef Lithia het volgende:
Ik herken het wel.en dan krijg ik rillingen, overal jeuk rondom mijn lichaam en het houdt niet op na minimaal 10 minuten ofzo.
Interessant.quote:Op maandag 23 juli 2012 14:56 schreef Njosnavelin het volgende:
[..]
Volgens een amateur psycholoog.
Bron
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |