Het is niet een kwestie van knelpunten vermijden. De auto is stuk/hij moet naar de garage is gewoon spuuglelijk. Behalve in uitzonderlijke situaties (De aarde is kwetsbaar, we moeten haar koesteren) moet je zulke zinnen niet maken.quote:Op maandag 23 juli 2012 18:44 schreef pietkanarie het volgende:
[..]
Perfect vervoegen, verwijzen etc. is nog best lastig. Bijvoorbeeld: de auto is kapot. Hij/zij moet naar de garage. In dit geval denk ik dat het hij is, soms is het zij. Nu zou de beoordelaar daar misschien niet meteen over struikelen en zijn zulke zinnen misschien te vermijden. Maar toch: het zal echt niet alleen om d of dt gaan.
Ik denk niet dat er veel mensen zijn die van elk zelfstandig naamwoord het geslacht kennen. Een woordenboek biedt uitkomst.quote:Op maandag 23 juli 2012 19:00 schreef pietkanarie het volgende:
[..]
Dat is zo. Die zinnen met twijfel over het geslacht zijn inderdaad te vermijden. Maar dit was gewoon even het eerste voorbeeld dat (of is het: wat)in me op kwam als het gaat om grammatica waarbij je kunt gaan twijfelen. Ik vroeg me af of je een tekst zo kan schrijven dat bijna alle ingewikkelde grammatica vermeden wordt. Misschien kan dat wel...
Is ook wel weer zo. Een zin, opgebouwd zoals het voorbeeld van de auto zul je inderdaad níet snel lezen in een wetenschappelijk stuk. Ik ben het er mee eens dat het geen mooi Nederlands is.quote:Op maandag 23 juli 2012 19:02 schreef Tchock het volgende:
[..]
Het is niet een kwestie van knelpunten vermijden. De auto is stuk/hij moet naar de garage is gewoon spuuglelijk. Behalve in uitzonderlijke situaties (De aarde is kwetsbaar, we moeten haar koesteren) moet je zulke zinnen niet maken.
Je hebt een berichtquote:Op maandag 23 juli 2012 19:19 schreef Filatelistfetisjist het volgende:
Ik wil wel even er naar kijken. Ik heb een redelijk taalgevoel, maar als er verder niemand zich aanbiedt...Taal was in ieder geval nooit een probleem toen ik mijn scriptie schreef.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |