alleen notaris kosten 1300 neem ik aan.quote:Op zaterdag 21 juli 2012 17:09 schreef SillyWalks het volgende:
Dus je betaalt 1300 euro, en dan is 950 m2 grond voor altijd van jou?
Ohhh, ik dacht al: lijkt me een goede deal.quote:Op zaterdag 21 juli 2012 17:25 schreef DroogDok het volgende:
[..]
alleen notaris kosten 1300 neem ik aan.
6%? Die is toch blijvend verlaagd naar 2%?quote:Op zaterdag 21 juli 2012 17:00 schreef YeahYeahYeah het volgende:
Ten slotte komt daar nog bovenop 6% overdrachtsbelasting á ¤ 219,00.
Voor (landbouw)grond blijkbaar niet.quote:Op zaterdag 21 juli 2012 17:35 schreef DappereDodo77 het volgende:
[..]
6%? Die is toch blijvend verlaagd naar 2%?
Daar zul je je over verbazen. Ik heb dik 500 euro bespaard door te gaan shoppen bij notarissen!quote:Op zaterdag 21 juli 2012 17:36 schreef YeahYeahYeah het volgende:
Bij een andere notaris ben ik wellicht goedkoper uit, maar het zal nooit enorm veel schelen.
Ah, kijk, bedankt voor de tip!quote:Op zaterdag 21 juli 2012 17:14 schreef Innisdemon het volgende:
Kijk eens op http://www.degoedkoopstenotaris.nl
Vraag hier en daar wat offertes op
Nee want dan word het een gift (zelfde met leningen met te weinig rente die je vraagt aan familielid ) en dat zal ongetwijfeld boven een bepaalde grens uitkomen waardoor je dan lekker geen (of veel minder) belasting betaald over het stuk grond (vermogen).quote:Op zaterdag 21 juli 2012 17:36 schreef YeahYeahYeah het volgende:
Voor alle duidelijkheid, van die 1300 euro is ¤ 219,00 overdrachtsbelasting. Dat gaat dus niet naar de notaris, maar naar de staat.
Bij een andere notaris ben ik wellicht goedkoper uit, maar het zal nooit enorm veel schelen. Dus ik vraag me vooral af of er nog andere constructies mogelijk zijn? Mijn vader heeft bij de notaris al de mogelijkheid besproken om de grond voor 0 of een symbolische 1 euro te willen verkopen, om de overdrachtsbelasting te drukken. Dit schijnt niet mogelijk te zijn, wat ik wel vreemd vind. Je mag toch zeker zelf je prijs bepalen als je iets verkoopt?
Wat wil je daar mee bereiken?quote:Op zaterdag 21 juli 2012 18:31 schreef Rewimo het volgende:
Kun je de waarde van de grond niet gelijkstellen (of lager) dan de eenmalige schenking die je vader mag doen aan jou?
Ter info.quote:Op zaterdag 21 juli 2012 17:35 schreef DappereDodo77 het volgende:
[..]
6%? Die is toch blijvend verlaagd naar 2%?
Als het een schenking is hoef je misschien minder belasting te betalen? Geen idee of het bijvoorbeeld overdrachtsbelasting scheelt maar wie weet?quote:
Nee, want de overdrachtsbelasting wordt bepaald over de waarde van het verkochte. Of de koopprijs geschonken wordt of niet, maakt niet uit.quote:Op zaterdag 21 juli 2012 21:48 schreef Rewimo het volgende:
[..]
Als het een schenking is hoef je misschien minder belasting te betalen? Geen idee of het bijvoorbeeld overdrachtsbelasting scheelt maar wie weet?
De laatste tijd wil landbouwgrond geregeld de bestemming bouwgrond krijgen. Ik denk dat ts daar op gokt.quote:Op zondag 22 juli 2012 08:15 schreef DroogDok het volgende:
Maar als je er niet op mag bouwen heb je er nog niks aan. Hoe ga je dat regelen met het bestemming plan TS?
Er kan op twee momenten sprake zijn van schenking:quote:Op zaterdag 21 juli 2012 23:05 schreef Leandra het volgende:
De waarde van de grond zal dan wel enigszins marktconform moeten zijn, anders is het nog deels een schenking en zal de overdrachtsbelasting ook hoger zijn (en mogelijk schenkbelasting betaald moeten worden).
Maar ik ben niet bekend met de prijzen van landbouwgrond en de regio van TS, dus of die prijs marktconform is kan ik ook niet inschatten.
Hier zou het zelfs aan de dure kant zijn, ik weet niet waar TS woont maar het kan zo een paar honderd euro schelen per regioquote:Op zaterdag 21 juli 2012 21:49 schreef Leandra het volgende:
Uitgaande van het feit dat 6% ¤ 219 is, zou de koopprijs dus 3650 moeten zijn, dat komt op zo'n 3,84 per m².... is dat een beetje marktconform?
Lijkt me een prima gedachte. Afhankelijk van de locatie (zit je in een krimpgebied of juist een groeigemeente?) zou de kans best groot kunnen zijn dat de bestemming ooit verandert. Maar ook als dat niet het geval is: zodra we aangewezen zijn op biobrandstoffen zal landbouwgrond ook weer in waarde toenemenquote:Op zondag 22 juli 2012 13:29 schreef YeahYeahYeah het volgende:
Het is inderdaad mijn inschatting/hoop dat ik (ooit) de bestemming van het perceel kan laten wijzigen in bouwgrond. Het perceel ligt midden in de bebouwde kom, pal aan de straat. Maargoed, ook als dat niet zou lukken, lijkt het me nog altijd een waardevaste aankoop. Grond hebben we altijd nodig
Maarja, hoeveel verbouw je op 950 m2? Genoeg voor een gloeispaarlamp?quote:Op maandag 23 juli 2012 14:30 schreef SillyWalks het volgende:
[..]
Lijkt me een prima gedachte. Afhankelijk van de locatie (zit je in een krimpgebied of juist een groeigemeente?) zou de kans best groot kunnen zijn dat de bestemming ooit verandert. Maar ook als dat niet het geval is: zodra we aangewezen zijn op biobrandstoffen zal landbouwgrond ook weer in waarde toenemen
De boerenburen zullen het wellicht bij hun stukje willen betrekken.quote:Op maandag 23 juli 2012 17:22 schreef DroogDok het volgende:
[..]
Maarja, hoeveel verbouw je op 950 m2? Genoeg voor een gloeispaarlamp?
Thnx!quote:Op maandag 23 juli 2012 17:22 schreef DroogDok het volgende:
[..]
Maarja, hoeveel verbouw je op 950 m2? Genoeg voor een gloeispaarlamp?
Gefeliciteerd in elk geval TS, hopelijk kan je er in de toekomst een mooi huis op neerzettten.
Nee ik heb nog niet bij de gemeente gepolst. Ik heb me inderdaad wel al ingelezen wat er bij komt kijken (ook qua kosten) als ik dat traject ooit in gang wil zetten (en de gemeente bereid is mee te werken). Voorlopig is het allemaal niet aan de orde, heb (nog) geen ambitie om terug te verhuizen naar het "platteland". Maar ooit welquote:Op dinsdag 24 juli 2012 10:48 schreef komrad het volgende:
@ts, heb je wel eens bij de gemeente gepolst of ze wellicht bereid zijn het bp aan te passen tot woonbestemming. Als ze daar bereid toe zijn moet je nog wel eea aan leges/onderzoeken betalen (alle kn die de gemeente er aan heeft)maar kan het in ca. een jaar geregeld zijn. dan heb je al met al erg goedkope bouwgrond.
en een tip: eerst de akte laten passeren en dan de vraag pas stellen
Bedankt voor je verhaal en je tipquote:Op woensdag 25 juli 2012 12:57 schreef Leandra het volgende:
Maar sowieso eerst de grond kopen, voor je slapende gemeentehonden wakker maakt.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |