Niet zeker of dit hier of in DIG hoort, maar hier lijkt me beter.
Een paar dagen geleden kreeg ik de volgende mail van eBay.
quote:
We willen u laten weten dat we aanwijzingen hebben gekregen dat iemand geprobeerd heeft toegang te krijgen tot uw eBay-account. Daarom hebben we uw wachtwoord geblokkeerd om te voorkomen dat onbevoegden toegang tot uw account hebben.
Ik dacht eerst dat het spoof/phishing was, maar toen ik probeerde in te loggen (door in de browser het eBay-adres in te typen, dus NIET via een link in de mail) bleek inderdaad dat mijn wachtwoord niet meer werkte. Bij de mogelijkheid "nieuw wachtwoord opvragen" werd ineens mijn geboortedatum (één van de checks op identiteit) niet geaccepteerd als juist.
Ik heb toen contact opgenomen met Customer Support en zij wilden graag adresgegevens en geboortedatum. Die heb ik verstrekt. Nu laten ze weten dat mijn geboortedatum inderdaad niet overeen komt met de geboortedatum in hun systeem. Dat vind ik uiteraard erg vreemd, ik ben eBay-lid sinds 2001 (nog uit de tijd van iBazar) en het is niet zo dat mijn geboortedatum in de tussentijd veranderd is.
Nu komt het echte punt van dit topic: ze willen nu een kopie van mijn paspoort om mijn identiteit te bevestigen. Hier ben ik uiteraard erg huiverig voor. Ondanks dat alles erop wijst dat het wel echt eBay is die dit verzoek doet (het adres is customerhelp_nl@ebay.com, ik heb zelf het eerste contact gelegd via de gewone site en ik word aangesproken met mijn naam en gebruikersnaam) kun je het toch nooit helemįįl zeker weten. En zelfs al is het de echte eBay; een kopie van al die gevoelige gegevens gewoon via mail? Liever niet...
Ik heb nu teruggemaild dat ik het overweeg, maar enkel als ik documentnummer en pers.nummer onleesbaar mag maken. Graag hoor ik wat jullie eventueel aanraden...