abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_114490678
Niet zeker of dit hier of in DIG hoort, maar hier lijkt me beter.

Een paar dagen geleden kreeg ik de volgende mail van eBay.

quote:
We willen u laten weten dat we aanwijzingen hebben gekregen dat iemand geprobeerd heeft toegang te krijgen tot uw eBay-account. Daarom hebben we uw wachtwoord geblokkeerd om te voorkomen dat onbevoegden toegang tot uw account hebben.
Ik dacht eerst dat het spoof/phishing was, maar toen ik probeerde in te loggen (door in de browser het eBay-adres in te typen, dus NIET via een link in de mail) bleek inderdaad dat mijn wachtwoord niet meer werkte. Bij de mogelijkheid "nieuw wachtwoord opvragen" werd ineens mijn geboortedatum (één van de checks op identiteit) niet geaccepteerd als juist.

Ik heb toen contact opgenomen met Customer Support en zij wilden graag adresgegevens en geboortedatum. Die heb ik verstrekt. Nu laten ze weten dat mijn geboortedatum inderdaad niet overeen komt met de geboortedatum in hun systeem. Dat vind ik uiteraard erg vreemd, ik ben eBay-lid sinds 2001 (nog uit de tijd van iBazar) en het is niet zo dat mijn geboortedatum in de tussentijd veranderd is.

Nu komt het echte punt van dit topic: ze willen nu een kopie van mijn paspoort om mijn identiteit te bevestigen. Hier ben ik uiteraard erg huiverig voor. Ondanks dat alles erop wijst dat het wel echt eBay is die dit verzoek doet (het adres is customerhelp_nl@ebay.com, ik heb zelf het eerste contact gelegd via de gewone site en ik word aangesproken met mijn naam en gebruikersnaam) kun je het toch nooit helemįįl zeker weten. En zelfs al is het de echte eBay; een kopie van al die gevoelige gegevens gewoon via mail? Liever niet...

Ik heb nu teruggemaild dat ik het overweeg, maar enkel als ik documentnummer en pers.nummer onleesbaar mag maken. Graag hoor ik wat jullie eventueel aanraden...
pi_114490768
Wat is nu precies het probleem?
pi_114490882
Dat ik graag tips van jullie krijg over hoe om te gaan met deze situatie. Zijn er alternatieven voor het sturen van een paspoortkopie? Mogen ze dit zomaar vragen via mail? Zijn er dingen die ik kan checken om nog eens extra te verifiėren dat dit echt eBay is? Dat soort zaken
pi_114490936
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 juli 2012 11:01 schreef Kandijfijn het volgende:
Wat is nu precies het probleem?
Het probleem is dat een bedrijf dit soort informatie niet mag vragen.
pi_114491247
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 juli 2012 11:08 schreef WeerWachtwoordVergeten het volgende:

[..]

Ze mogen het vragen, ze mogen het alleen niet krijgen.
Ze mogen je daarna uitsluiten van deelname aan hun veilingsite.

Tja de wereld is mongolisch.
pi_114491319
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 juli 2012 11:06 schreef ModernTalking het volgende:
Dat ik graag tips van jullie krijg over hoe om te gaan met deze situatie. Zijn er alternatieven voor het sturen van een paspoortkopie? Mogen ze dit zomaar vragen via mail? Zijn er dingen die ik kan checken om nog eens extra te verifiėren dat dit echt eBay is? Dat soort zaken
Hoi het gebeurt heel vaak dat eBay voor die gegevens vraagt. Als je wilt kan ik wel voor je controleren of je echt met een eBay medewerker gemailed hebt (ik werk bij eBay namelijk). Als je me een pm stuurt met je eBay gebruikersnaam zal ik het voor je controleren.
- - = |randommusicvideos | = - - | - - = | prettyendless | = - -
pi_114491381
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 juli 2012 11:23 schreef RPG het volgende:

[..]

Hoi het gebeurt heel vaak dat eBay voor die gegevens vraagt. Als je wilt kan ik wel voor je controleren of je echt met een eBay medewerker gemailed hebt (ik werk bij eBay namelijk). Als je me een pm stuurt met je eBay gebruikersnaam zal ik het voor je controleren.
PM verstuurd, dank voor dit aanbod!
  zaterdag 21 juli 2012 @ 11:28:41 #8
228072 Crimyclown
Sapper de fap!
pi_114491435
Die Amerikaanse bedrijven willen wel vaker in zo'n geval een copy van je ID kaart/paspoort vragen.
Anonieme tievesclown
  zaterdag 21 juli 2012 @ 11:33:25 #9
25865 Bill_E
vijf plus 98!
  zaterdag 21 juli 2012 @ 11:43:41 #10
8252 mvdejong
Home is where the cat is.
pi_114491803
quote:
Gefeliciteerd, en eBay geeft nog steeds het account van TS niet vrij zonder die gegevens. Dan sta je met de wet in de hand nog steeds buitenspel.
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.
  Donald Duck held zaterdag 21 juli 2012 @ 14:01:31 #11
46149 __Saviour__
Superstapelsmoor op Kristel
pi_114495444
Als je het toch besluit te doen, bewerk de scan dan eerst.
Belangrijke gegevens onzichtbaar maken. Documentnummer, pasfoto enz.
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
❤ Kristel, ik hou van jou! ❤
pi_114495583
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 juli 2012 11:08 schreef WeerWachtwoordVergeten het volgende:

[..]

Maar ze doen het, veel plezier met het aanklagen van Ebay.
pi_114496789
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 juli 2012 14:01 schreef __Saviour__ het volgende:
Als je het toch besluit te doen, bewerk de scan dan eerst.
Belangrijke gegevens onzichtbaar maken. Documentnummer, pasfoto enz.
Maar accepteren ze de scan als deze dingen onzichtbaar zijn gemaakt?
RPG, weet jij dat misschien?
pi_114497936
Als ik de kopie liever niet via mail verstuur, kan ik hem ook uploaden via een beveiligde eBay-site (waarvan de url begint met http://ocs.ebay.nl, dus het is wel echt eBay lijkt het)

Echter, om daar het bestand te uploaden moet ik inloggen, maar goed, dat kan dus niet want mijn account is bevroren :')
pi_114498901
Maak een kopie van je ID.
Bewerk deze kopie met o.a.:

ONLY FOR EBAY VERIFICATION en wellicht 5 keer over je ID gespammed.

Haal een aantal gegevens weg die toch niet van toepassing zijn zoals dat lange nummer dat onderaan staat.

Opsturen die handel.
pi_114499771
Dank snoepje5, ik heb net bevestiging van eBay gehad dat ik inderdaad een aantal persoonlijke gegevens mag blurren. Zo'n watermerk of hoe je het wilt noemen is inderdaad ook een erg goed idee!
pi_114534700
Ohw en als je zo'n watermerk erin zet: doe een echt watermerk, of als je geen software hebt waarmee dat kan, zorg dat je anti-alias aan hebt staan bij het eroverheen zetten van de tekst.
Da gao nie nou!
pi_114534832
Haal je handtekening (!) en documentnummer weg, gooi er een zooi watermerken overheen en volgens mij zit je wel veilig. En die anti-aliasing is een goede tip, dan is het een stuk moeilijker weg te halen :)
  Moderator / Kerstkaart terrorist dinsdag 24 juli 2012 @ 23:47:37 #19
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_114625772
erg simpel denken om een scan te maken, te bewerken, printscreen te maken van het scherm waar je bewerking op staat moet het toch ook al vrijwel onmogelijk zijn om die tekst oa te verwijderen?
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
pi_114632420
quote:
Die uitspraak geldt met name vanwege ras-informatie (pasfoto dus) en het BSN. Die kun je gewoon onleesbaar maken. Bij een bedrijf zonder fysieke kantoren is het immers vrij lastig om je even aan de balie te legitimeren.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')