abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_114462808
Laatst kwam ik een collega tegen op het werk, en die was dus en Christen. Hij begon er opeens over en hadden we een gesprek over het Christendom, dit vond ik wel interessant aangezien ik niet gelovig ben en ik wel een wil weten hoe hun er over denken.

We begonnen over het ontstaan van de mens, volgens hem was het zo dat God de menselijke vorm had gemaakt uit aarde. Dus ik vroeg hoe hij dat kon doen, als het een almachtige is die niet op de aarde voorkomt, hoe kan hij dan het aarde oppakken en er een mooi kunstwerk van maken ? Dit kon natuurlijk doen zijn boven natuurlijke krachten. Ik probeerde hier wat dieper op in te gaan, hoe kan aarde opeens huid worden, hoe komen dan de organen erin en dergelijke vragen bleef ik stellen. Maar het is en blijft god die dat heeft gedaan, hij beweerde zelfs dat als ik naar de dokter zou gaan en een stukje huid liet wegsnijden, dat er tijdens het onderzoek uit zou komen dat het "bouwmateriaal" aarde blijkt te zijn.

Als iemand er zo sterk over denkt is het best lastig om een serieus gesprek erover te hebben en echt goede standpunten te kunnen krijgen, ik probeerde het dus zo snel mogelijk af te kappen. Hierdoor belanden we op het volgende onderwerp. Ongelukken die door God worden voorkomen. In mijn ogen toeval.

Het begon met een voorbeeld over een gelovige student die in een studentenhuis zou wonen ( meerdere personen dus) Stel de student zou na zijn werk of college naar huis rijden en er zou een inbreker zijn. Dan zou God ervoor zorgen dat de student dus een vertraging oploopt, lekke band bijvoorbeeld, hierdoor komt een andere huisgenoot eerder thuis die daardoor dus door de inbreker zou worden vermoord. Omdat God over de schouder van de student meekeek was dit voor hem voorkomen. Met andere worden mogen zo dus alleen de Christenen blijven leven. Ik zei dat dit in mijn ogen dan puur toeval zou zijn, maar nee dat was het absoluut niet.

Alle Christenen worden in de gaten gehouden door God vertelde hij mij. Dit mij erg onwaarschijnlijk, hierop vroeg ik hoe kan hij dan alles zien... Je hebt maar een point of view en je hebt geen universele blik op de aarde waardoor je maar een bepaalde vlakte in de gaten kan houden mocht het echt zo zijn. Maar dan alsnog God kan alles. Maar na dit onderwerp vond ik het ook een beetje angstig worden, niet qua bedreiging maar dat er maar weer een groepering is wat de beste is en wat mag leven.

Toen kwamen we bij de dood, en al ben je een Christen dan kom je in de hemel. Volgens hem krijg je een hemellichaam, je voelt al het genot maar kan maar niet doodgaan. Je blijft dus genieten tot het oneindige. Maar al ben je niet gelovig dan kom je in de hel, dan krijg je een hellichaam, je blijft oneindig voelen, de pijn maar je kan niet dood gaan. Een marteling dus.
Hierop vroeg ik hoe kan ik in de hel komen als ik er niet in geloof, op die zelfde manier kom ik dus niet in de hemel maar ik kan wel in het tegenovergestelde komen als ik er niet in geloof. Dat klopt niet echt. En daarop kreeg ik het antwoord, dat ze beide bestaan en dat je alleen in de hemel komt als je gelovig bent.

Kan iemand mij hier duidelijke antwoorden opgeven ?

En die man mag geloven wat hij wilt, iedereen hoor dat moet je zelf weten. Maar hij deed heel opdringerig en bleef maar vertellen dat ik maar eens moest overwegen om mij in het geloof te verdiepen.
I'm no longer a slave of fear.
I am a child of God
God is not dead.
pi_114462837
Ik dacht ik open een 2e deel om verder te discussiëren :)

Miischien een modje die nog de link naar het 1e deel er in kan zetten?
I'm no longer a slave of fear.
I am a child of God
God is not dead.
pi_114464823
Laat jezelf nooit braiwashen om tot een geloof te treden. Dat het geloof voor de één goed uitpakt wil niet zeggen dat iedereen zijn geluk uit het geloof haalt. Het geloof is dus persoonlijk. De één noemt zich gelovig en begint opeens te prediken over vrede en de ander noemt zich gelovig door mensen als slaaf te nemen en weer de ander noemt zich gelovig door oorlog te voeren enz....

Weet eerst waarin je wenst te geloven voordat je een heilig boek oppikt.
  vrijdag 20 juli 2012 @ 18:18:24 #4
379442 dr.Bellows
not a one trick pony
pi_114470526
Een link naar het vorige deel kun je natuurlijk zelf ook even doen ;) Daarnaast zou ik de OP van het originele topic quoten, nu lijkt het alsof jij de originele TS bent.....
Op dinsdag 2 oktober 2012 14:27 schreef tong80 het volgende: _O_ :P
pi_114470675
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 juli 2012 15:00 schreef sjoemie1985 het volgende:
Miischien een modje die nog de link naar het 1e deel er in kan zetten?
Done. ;)
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_114471142
Het zou ook nuttig kunnen zijn eens na te gaan vanwaar die begrippen ' hemel ' en ' hel ' vandaan komen en hoe die in de bijbel zijn terecht gekomen, en wanneer. Zelfs in het begin van onze jaartelling waren de verschillende joodse strekkingen het daar niet over eens. Dus staat het zo niet expliciet in het O.T. Waar bestond het dan wél in en in welke vorm. En met wat persoonlijke visies schieten we helemaal niks op en komen we er nooit uit.
pi_114511185
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 juli 2012 15:46 schreef gembird het volgende:
Laat jezelf nooit braiwashen om tot een geloof te treden. Dat het geloof voor de één goed uitpakt wil niet zeggen dat iedereen zijn geluk uit het geloof haalt. Het geloof is dus persoonlijk. De één noemt zich gelovig en begint opeens te prediken over vrede en de ander noemt zich gelovig door mensen als slaaf te nemen en weer de ander noemt zich gelovig door oorlog te voeren enz....

Weet eerst waarin je wenst te geloven voordat je een heilig boek oppikt.
Precies, dat worden kinderen op de staatsschool gedaan met brainwashen van Atheïsme religie je weet wel de evolutie of darwinisme religie.

Vervolgens raad ik jou eerst een beide boeken lezen van Darwinisme en evolutie/Koran of de Bijbel en leg het eens naast elkaar.
pi_114511252
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 juli 2012 18:40 schreef ATON het volgende:
Het zou ook nuttig kunnen zijn eens na te gaan vanwaar die begrippen ' hemel ' en ' hel ' vandaan komen en hoe die in de bijbel zijn terecht gekomen, en wanneer. Zelfs in het begin van onze jaartelling waren de verschillende joodse strekkingen het daar niet over eens. Dus staat het zo niet expliciet in het O.T. Waar bestond het dan wél in en in welke vorm. En met wat persoonlijke visies schieten we helemaal niks op en komen we er nooit uit.
De Bijbel is heel duidelijk als het gaat om de tijd, het leert zelfs dat alles 6000 jaar oud is.
Het is geen begrippen, dat is wat de Bijbel leert.

De hele Bijbel is heel duidelijk hoe oud het is en welk tijd we in leven.
pi_114512242
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 juli 2012 22:22 schreef Kingdom34 het volgende:

[..]

De Bijbel is heel duidelijk als het gaat om de tijd, het leert zelfs dat alles 6000 jaar oud is.

En de Bijbel zit daar heel duidelijk naast. :)
  zaterdag 21 juli 2012 @ 22:47:51 #10
224960 highender
Travellin' Light
pi_114512251
quote:

[..]

Precies, en omdat dat dit niet overeenstemt met onze waarnemingen kunnen we de bijbel naar het rijk der fabelen verwijzen.
pi_114512305
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 juli 2012 14:59 schreef sjoemie1985 het volgende:
Laatst kwam ik een collega tegen op het werk, en die was dus en Christen. Hij begon er opeens over en hadden we een gesprek over het Christendom, dit vond ik wel interessant aangezien ik niet gelovig ben en ik wel een wil weten hoe hun er over denken.

We begonnen over het ontstaan van de mens, volgens hem was het zo dat God de menselijke vorm had gemaakt uit aarde. Dus ik vroeg hoe hij dat kon doen, als het een almachtige is die niet op de aarde voorkomt, hoe kan hij dan het aarde oppakken en er een mooi kunstwerk van maken ? Dit kon natuurlijk doen zijn boven natuurlijke krachten. Ik probeerde hier wat dieper op in te gaan, hoe kan aarde opeens huid worden, hoe komen dan de organen erin en dergelijke vragen bleef ik stellen. Maar het is en blijft god die dat heeft gedaan, hij beweerde zelfs dat als ik naar de dokter zou gaan en een stukje huid liet wegsnijden, dat er tijdens het onderzoek uit zou komen dat het "bouwmateriaal" aarde blijkt te zijn.
Adam is gemaakt uit stof der aarde, dat is even wat anders dan aarde alleen.
Hoe God dat heeft gedaan weet niemand, dat gaat buiten ons verstandelijke vermogen en zowel als onze intelligentie. Wat stel jij toch van die rare vragen wat niemand kan beantwoorden hoe God dat heeft gedaan :)

Stof der Aarde kan ook aminozuren bevatten en daar heeft God alles van gemaakt voor God Adam creëerde en daarna Eve uit het rib van Adam, dat is de rib wat altijd aan groeit als het breekt.

quote:
Als iemand er zo sterk over denkt is het best lastig om een serieus gesprek erover te hebben en echt goede standpunten te kunnen krijgen, ik probeerde het dus zo snel mogelijk af te kappen. Hierdoor belanden we op het volgende onderwerp. Ongelukken die door God worden voorkomen. In mijn ogen toeval.
Interessant.

quote:
Het begon met een voorbeeld over een gelovige student die in een studentenhuis zou wonen ( meerdere personen dus) Stel de student zou na zijn werk of college naar huis rijden en er zou een inbreker zijn. Dan zou God ervoor zorgen dat de student dus een vertraging oploopt, lekke band bijvoorbeeld, hierdoor komt een andere huisgenoot eerder thuis die daardoor dus door de inbreker zou worden vermoord. Omdat God over de schouder van de student meekeek was dit voor hem voorkomen. Met andere worden mogen zo dus alleen de Christenen blijven leven. Ik zei dat dit in mijn ogen dan puur toeval zou zijn, maar nee dat was het absoluut niet
God zorg er niets voor, mensen zijn zelf verantwoordelijk voor zijn of haar daden.
God hoort alleen als men bid tot God via Jezus, God grijpt niet in ongelukjes hoe je het noemen wilt.
Je hebt meer te maken met een katholiek dan een Christen naar mijn mening.

Ik ben met jou eens, het is gewoon geluk toeval meer niet.

quote:
Alle Christenen worden in de gaten gehouden door God vertelde hij mij. Dit mij erg onwaarschijnlijk, hierop vroeg ik hoe kan hij dan alles zien... Je hebt maar een point of view en je hebt geen universele blik op de aarde waardoor je maar een bepaalde vlakte in de gaten kan houden mocht het echt zo zijn. Maar dan alsnog God kan alles.
Heel vreemd, typische naïeve Katholiek waar je een gesprek mee hebt gehad, had dan tegen hem gezegd waar Christenen vervolgd worden je weet wel vermoord/onderdrukking of verbannen uit landen waar de islam heerst of 100% Atheïsme (zoals communisme) worden vervolgd.

God houd ons niet in de gaten, wij hebben een vrije wil en keuze en helaas zijn wij Christenen vaak het slachtoffer omdat wij Jezus zien als onze verlossen, dat is wat Christenen mee maken beledigingen/vermoord worden/verbannen of kleineren. Jezus heeft gezegd er zullen mensen worden gedood of worden onderdrukking in diens mijn (Jezus) naam en dat is wat er nu gebeurd.

quote:
Maar na dit onderwerp vond ik het ook een beetje angstig worden, niet qua bedreiging maar dat er maar weer een groepering is wat de beste is en wat mag leven.
Je bent in de war van Darwinisme of te wel Humanisme/evolutionisme dat zijn de religie waar de beste mogen leven, zoals de betere genen moeten worden behouden en mindere genen moeten worden gedood worden, vandaar mensen zoals Hitler en Jozef stallin en tig van deze figuren mensen afslachten die minder waard zijn omdat ze beesten zijn.

Dat is leer van evolutionisme wat men op school leert dat wij van de Apen afstammen, dat is oorzaak van haat wat anders is, zoals donker huidskleur of spleet ogen noem maar op dat is leer van de evolutie en niet de leer van de Bijbel, de Bijbel leert dat we iedereen lief moet hebben en dat we allemaal mensen zijn en gelijkwaardig zijn.

God houd van iedereen ook van jou, Christenen zijn gewoon heidenen want wij zijn geen Gods volk dat zijn de Joden namelijk, zij zijn speciaal omdat ze Godsvolk zijn. Jezus is voor ons gekomen daarom zij wij Christenen om Jezus te eren en erkennen dat Jezus voor ons is gestorven en zijn leefregels eraan te houden zodat wij gered kunnen worden

quote:
Toen kwamen we bij de dood, en al ben je een Christen dan kom je in de hemel. Volgens hem krijg je een hemellichaam, je voelt al het genot maar kan maar niet doodgaan. Je blijft dus genieten tot het oneindige. Maar al ben je niet gelovig dan kom je in de hel, dan krijg je een hellichaam, je blijft oneindig voelen, de pijn maar je kan niet dood gaan. Een marteling dus.
Hierop vroeg ik hoe kan ik in de hel komen als ik er niet in geloof, op die zelfde manier kom ik dus niet in de hemel maar ik kan wel in het tegenovergestelde komen als ik er niet in geloof. Dat klopt niet echt. En daarop kreeg ik het antwoord, dat ze beide bestaan en dat je alleen in de hemel komt als je gelovig bent.
Je komt alleen in de Hemel als mensen Jezus accepteren als hun verlossen, dat geld ook voor de Joden namelijk. Als jij Jezus accepteert dat Jezus voor jou is gestorven, dan wordt jij gered niet dat jij goed bent maar omdat God jou hebt vergeven van je zonden waar Jezus voor jou is gestorven.

quote:
En die man mag geloven wat hij wilt, iedereen hoor dat moet je zelf weten. Maar hij deed heel opdringerig en bleef maar vertellen dat ik maar eens moest overwegen om mij in het geloof te verdiepen.
Dat was geen Christen maar een Katholiek zij dringen altijd mensen op.
pi_114512369
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 juli 2012 22:47 schreef highender het volgende:

[..]

Precies, en omdat dat dit niet overeenstemt met onze waarnemingen kunnen we de bijbel naar het rijk der fabelen verwijzen.
Precies, en daarom DENK jij dat jij op Aarde leeft.
pi_114512578
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 juli 2012 22:20 schreef Kingdom34 het volgende:

[..]

Precies, dat worden kinderen op de staatsschool gedaan met brainwashen van Atheïsme religie je weet wel de evolutie of darwinisme religie.

Vervolgens raad ik jou eerst een beide boeken lezen van Darwinisme en evolutie/Koran of de Bijbel en leg het eens naast elkaar.
Bijbel en koran zijn verzonnen, The Origin of Species staat vol met conclusies gebaseerd op waarnemingen van dieren en planten?

Conclusie: Kingdom34 heeft The Origin of Species niet gelezen. Ik wel. :p
Weten wat men weet en weten wat men niet weet: dat is kennis - Confucius
pi_114512741
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 juli 2012 22:56 schreef de_tevreden_atheist het volgende:

[..]

Bijbel en koran zijn verzonnen, The Origin of Species staat vol met conclusies gebaseerd op waarnemingen van dieren en planten?
Koran is door een demon tot stand gekomen, de Bijbel is door God geïnspireerd.

Hoe zijn dieren/planten en mensen dan ontstaan ?
Wat is dan waargenomen?

Dieren zijn en zowel als mensen en planten dus dat is al waargenomen.
Maar hoe is het ontstaan, ik zeg dat God ons en alles heeft gemaakt omdat alles zo complex is van groot tot DNA.

Wat is jouw antwoord op mijn vraag?

[ Bericht 1% gewijzigd door Kingdom34 op 21-07-2012 23:04:52 ]
  zaterdag 21 juli 2012 @ 23:07:45 #15
224960 highender
Travellin' Light
pi_114513131
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 juli 2012 22:51 schreef Kingdom34 het volgende:

[..]

Precies, en daarom DENK jij dat jij op Aarde leeft.
Denk jij dat niet dan?

Volgens mij stel je net nog dat diezelfde aarde door jouw God 6000 jaar geleden gemaakt is, hebben we het wel over dezelfde aarde? Dat zou namelijk een hoop misverstanden verklaren...
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 21 juli 2012 @ 23:12:06 #16
862 Arcee
Look closer
pi_114513336
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 juli 2012 22:59 schreef Kingdom34 het volgende:
Maar hoe is het ontstaan, ik zeg dat God ons en alles heeft gemaakt omdat alles zo complex is van groot tot DNA.
Je wel eens verdiept in hoe natuurlijke selectie complexiteit voortbrengt?
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
pi_114513391
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 juli 2012 23:07 schreef highender het volgende:

[..]

Denk jij dat niet dan?

Volgens mij stel je net nog dat diezelfde aarde door jouw God 6000 jaar geleden gemaakt is, hebben we het wel over dezelfde aarde? Dat zou namelijk een hoop misverstanden verklaren...
Ik heb gezegd dat de Bijbel dat leert, wel beter lezen graag.
En als jij zegt dat niet zo is, dan denk jij inderdaad dat jij leeft op de Aarde.
pi_114513444
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 juli 2012 23:12 schreef Arcee het volgende:

[..]

Je wel eens verdiept in hoe natuurlijke selectie complexiteit voortbrengt?
Ja, natuurlijke selectie SELECTEERT alleen verder niets.
Dus blijkbaar moet jij meer eens verdiepen wat natuurlijke selectie betekent.

Complexiteit kan alleen worden gemaakt door een intelligentie, en ik geloof dat God het is.
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 21 juli 2012 @ 23:24:57 #19
862 Arcee
Look closer
pi_114513984
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 juli 2012 23:14 schreef Kingdom34 het volgende:

[..]

Waar leidt dat volgens jou toe?
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
pi_114514092
quote:

[..]

Ach, hoepel toch op achterlijke trol . Ik wil hier een ernstige discussie en geen kleutergeleuter.
pi_114514220
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 juli 2012 23:26 schreef ATON het volgende:

[..]

Ach, hoepel toch op achterlijke trol . Ik wil hier een ernstige discussie en geen kleutergeleuter.
Waarom kan je geen antwoord op geven dan alleen schelden, frustratie is daar de oorzaak van.
Ik heb je al vaker de mond gesnoerd met argumenten, daarom ben je zo gefrustreerd.
pi_114514501
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 juli 2012 23:24 schreef Arcee het volgende:

[..]

Waar leidt dat volgens jou toe?
Ik heb jou mijn antwoord gegeven, natuurlijke selectie selecteert alleen.
En natuurlijke selectie kan je zien als een kwaliteit controle.
pi_114522746
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 juli 2012 23:14 schreef Kingdom34 het volgende:

[..]

Dus blijkbaar moet jij meer eens verdiepen wat natuurlijke selectie betekent.

Complexiteit kan alleen worden gemaakt door een intelligentie, en ik geloof dat God het is.
Op dit moment zit ik een periode dat ik aan het Agnostische kant sta.

Stel dat er een God is, mensenbeeld of in "energie" vorm. Wie heeft God dan geschapen? Het lijkt mij het moeilijkste om te creëren namelijk, Ga eens na wat zo,n geweldige entiteit kan, kan bedenken, kan dingen uit niets creëren, hij kan individuen een vrije wil geven etc etc etc.

Moet dan de schepper van God niet Goddelijker zijn dan God?

Heb nog geen Christen meegemaakt die dit kan beantwoorden.

Ps,
Ik kom in vrede, en zit in twijfel om mijn oude geloof weer op te pakken waar ik van huis uit ben opgegroeid.
  zondag 22 juli 2012 @ 09:51:35 #24
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_114522941
quote:
0s.gif Op zondag 22 juli 2012 09:33 schreef Macabrefuture het volgende:

Ps,
Ik kom in vrede, en zit in twijfel om mijn oude geloof weer op te pakken waar ik van huis uit ben opgegroeid.
Waar komt die twijfel vandaan?
pi_114523016
quote:
0s.gif Op zondag 22 juli 2012 09:51 schreef Molurus het volgende:

[..]

Waar komt die twijfel vandaan?
Een drang, Een bungeejump koord wat aangespannen is, dat weer terug omhoog moet schieten. Een twijfeling over Atheisme, het kan niet compleet zijn. Een drang naar mijn familie en mijn oude leven. Eenzaamheid ;)..

Er is voor mij nog 1 vraag, hoe is God ontstaan?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')