Voor de stabiliteit van het systeem als geheel was het inderdaad denk ik niet ethisch verantwoord wat Goldman heeft gedaan, voor de lange termijn is het echter beargumenteerbaar dat het wel correct is. De meest efficiënte bank (als: meest winstgevend door de beste inschattingen van het risico) blijft over.
Voor de individuele benadering van Goldman zie ik eerlijk gezegd het probleem niet, en daar zijn veel mensen het waarschijnlijk niet mee eens. De kern van het bankieren is echter gewoon het juist inschatten van risico's naast het ondersteunen van het financiële systeem door transacties mogelijk te maken en lening te verstrekken toch? Juist het inschatten van de risico's hebben ze ontzettend goed gedaan door te zien dat Lehman en AIG voor een te groot bedrag aan verzekeringen uit hadden staan. Is het de fout dat ze bij Goldman dan posities in nemen naar deze mening? Individueel niet, voor het systeem wel.
Op kleinere, zeker niet vergelijkbare, schaal gebeurd dit ook doodleuk in Nederland. Banken geven hoge spaarrentes (LeasePlan, met een enorm concentratierisico; SNS, om maar aan geld te komen) terwijl deze risicovoller zijn dan een bank als de Rabobank of ING. Dat kan door de dekking van het depositogarantiestelsel. Uiteindelijk is dit ook een ondermijning van het systeem. Als je dan tegen een situatie als die van Goldman bent vind ik dat je banken als LeasePlan en SNS ook de rug toe moet keren.