KeimpeHart | woensdag 18 juli 2012 @ 17:39 |
Ik, een totale n00b in auto's, moet m'n Volvo V40 een grote onderhoudsbeurt geven. Het betreft hier een 2.0T uit 2003. Laatste keer was met 160.000 km, de auto heeft inmiddels 189.000 km opzitten. Nu heb ik even rond georiënteerd hoeveel het zou kosten. Rond 500 euro. ![]() Op m'n vraag wat er dan zoal vervangen wordt, kreeg ik het volgende antwoord: PAKKING OLIEFILTERELEMENT BOUGIESET POLLENFILTER FILTER(LUCHT) 5W40 RUITENSPROEIERVLOEISTOF Milieu toeslag Dit zijn toch dingen die ik zelf ook kan doen? Dus ik wil de onderdelen en olie via webshops bestellen, en dan maar aan slag gaan, en dat als een 'grote beurt' beschouwen. Iemand advies, of ik dat wel zo kan aanpakken? | |
cherrycoke | woensdag 18 juli 2012 @ 17:40 |
ROETFILTER | |
trovey | woensdag 18 juli 2012 @ 17:43 |
Ik zou me eerst maar eens goed inlezen voordat je een poging gaat wagen voordat je meer fout dan goed doet en je straks een dubbele rekening hebt om de boel te herstellen. ![]() | |
ArnoKlaassen | woensdag 18 juli 2012 @ 17:48 |
Er wordt veel meer gedaan zie: Activiteiten grote beurt | |
Ferrari_Tape | woensdag 18 juli 2012 @ 17:54 |
Je wil het nu zelf doen omdat je 60 euro per dagdeel voor die huurauto te duur vindt???? | |
KeimpeHart | woensdag 18 juli 2012 @ 17:55 |
Nee, dat is het niet. Ik heb gekeken wat die onderdelen voor V40 2.0T kosten. Dan kom ik uit aan totaal 120 euro kosten. | |
Ayumu2.0 | woensdag 18 juli 2012 @ 18:01 |
Zet even de remolievloeistof bijvullen op je lijstje wel zo handig ![]() | |
Bijvlagenzinvol | woensdag 18 juli 2012 @ 18:06 |
Remolie moet je niet bijvullen. Als dat niveau daalt, zijn je remblokken versleten. Nieuwe remblokken plaatsen is dan de oplossing. | |
Fer | woensdag 18 juli 2012 @ 18:06 |
Olie + filter lekker door kwikfit laten doen, das vies en je kan soms een boete krijgen als je het op straat doet. De rest, leuke dopsleutelset kopen van 100€ en lekker gaan. Die filters zijn echt niet moeilijk. | |
dester_martijn | woensdag 18 juli 2012 @ 18:08 |
Die filters zijn inderdaad niet moeilijk te vervangen. Voor de rest vind ik het best een redelijk normale dealerprijs hoor. Dan moet je niet naar een Volvo-dealer gaan. | |
Ayumu2.0 | woensdag 18 juli 2012 @ 18:09 |
Dan nog eens in de zoveel tijd controleren en bijvullen wanneer nodig. 500E en geen vieze klauwen keuze lijkt me makkelijk. | |
Metalfreak | woensdag 18 juli 2012 @ 18:31 |
Gewoon lekker op je eigen oprit doen met een lekbak eronder. Olie + filter is juist een eenvoudig klusje. Remvloeistof niet zelf gaan vervangen, dan moet je ook gaan ontluchten. Je moet weten hoe dat moet... Maar heb je überhaupt enige ervaring wat betreft sleutelen en heb je een werkplaatshandboek? Zeker als beginner is dat vrij essentieel om alleen al te weten hoe dingen los moeten. | |
KeimpeHart | woensdag 18 juli 2012 @ 18:45 |
Kan hier een autobrug huren. Remolie bijvullen is niet nodig, denk ik. Auto remt nog even goed, wel zal ik voor zekerheid remvloeistofniveau controleren.Toevallig weet ik hoe je remvloeistof kunt ontluchten, ja. Ruitensproeiervloeistof laat ik achterwege, dat ding wordt amper gebruikt. Dan denk ik wel alles gehad te hebben voor de grote beurt. Al vraag ik mij af waar de pakking nog betrekking op heeft. Ik vermoed dat het de oliefilters betreft. Iemand nog verdere advies? ![]() | |
Chuck-N0rr1s | woensdag 18 juli 2012 @ 18:54 |
carterstop pakking ![]() voor de rest, elke 2 jaar of 60.000 km de remvloeistof verversen. dit moet je verversen omdat het hygroscopisch is (vocht aantrekt), door dat het vocht aantrekt gaat het kook punt omlaag en krijg je lucht in je remsysteem, en dan heb je verminderde of geen werking meer van de remmen (!). | |
Sounddragon | woensdag 18 juli 2012 @ 19:43 |
@180K km is dat dus nu aan de beurt ![]() | |
KeimpeHart | woensdag 18 juli 2012 @ 19:52 |
![]() Bougies zitten onder de zwarte kap met label 'Volvo' neem ik aan. En aan de chassis kan ik geen brede smalle snee zien, waarin de interieurfilter erin kan? Ik ben student. 500 euro is voor mij heul veul geld. | |
Fer | woensdag 18 juli 2012 @ 19:56 |
Je kan ook alleen de olie en filter laten doen en het luchtfilter zelf. Dan wacht je met de rest tot er problemen zijn. Das pas echt Ghetto. Oh en kijk ff of je distriutieriem op tijd vervangen is. | |
KeimpeHart | donderdag 19 juli 2012 @ 00:23 |
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met zelf een grote beurt doen, en of dit relatief makkelijk is? | |
Sounddragon | donderdag 19 juli 2012 @ 08:06 |
Als je de spullen en ervaring hebt is het een makkie. Zeker als je maar de helft doet, zoals jouw lijstje ![]() | |
mighty_myte | donderdag 19 juli 2012 @ 09:55 |
Het is makkelijker dan je denkt. Bij veel dingen moet je er gewoon aan beginnen en al doende leert men. Pakking: welke? Olie en oliefilter: zorg dat de olie warm is, vuldop er af halen, auto opkrikken, aftapplug er uit draaien, terwijl hij leegtloopt oliefilter verwijderen (evt oliefilterklem kopen). nieuw oliefilter vullen met olie, rubberen ringen nat maken met olie, filter er op draaien. nieuw koper ringetje om vulplug, vulplug er in draaien, motor vullen met nieuwe olie. Bougies: bougiekabels (of bobines) er af halen. Bougie met goede kwaliteit (!) bougiesleutel of rateldop er uit halen, beetje kopervet op schroefdraad nieuwe bougie, nieuwe bougie er in draaien, kijk voor het aanhaalmoment (hoe strak hij er in gedraaid moet) op het doosje van de bougie, bougiekabels (of bobines) weer in juiste volgorde monteren. Luchtfilter: filterhuis openen, oud filter er uit, nieuw filter er in, filterhuis sluiten ![]() Pollenfilter: geen idee waar die zit bij Volvo. bij mijn BMW moet je zo ongeveer je hele dashboard er uit slopen (zo voelt het tenminste) Ruitensproeiervloeistf: bijvullen | |
Metalfreak | donderdag 19 juli 2012 @ 09:56 |
En een werkplaatshandboek helpt ook. Vaak is dat een kwestie van even goed Google-en en dan vind je wel iets ![]() | |
Chuck-N0rr1s | donderdag 19 juli 2012 @ 10:06 |
en dus geen vet op de bougies doen. dat gaat onherroepelijk mis | |
KeimpeHart | donderdag 19 juli 2012 @ 10:50 |
Hartelijk bedankt voor jullie behulpzame reacties! Ik heb inmiddels gegoogled, om te weten waar ik de luchtfilter, pollenfilter en oliefilter kan vinden. Ook zojuist goed gereedschapsmateriaal aangeschaft, zodat ik juiste gereedschap op maat heb:![]() Ik zit nog met 1 ding: hoe kan ik het aanhaalmoment van de gereedschap aflezen, om bougies niet te strak in te draaien? | |
mighty_myte | donderdag 19 juli 2012 @ 10:58 |
Dat kijkt niet zo enorm nauw. Meestal is het vastdraaien en dan nog 3/4e slag ofzo. Staat meestal op het doosje van de bougie. | |
mighty_myte | donderdag 19 juli 2012 @ 10:59 |
Hoezo? Dan krijg je ze er later teminste weer makkelijk uit. Bovendien helpt het de warmte te verdelen. | |
KeimpeHart | donderdag 19 juli 2012 @ 11:06 |
Serieus? Als de bougie afbreekt, of je beschadigt het schroefdraad in de motorblok. Dan kun je het hele motorblok wel weggooien, lijkt mij.. | |
rival | donderdag 19 juli 2012 @ 11:08 |
ik doe weleens grote beurten, met een officiele checklist erbij... ik kan je vertellen dat daar meer dan 200 controlepunten op staan ![]() | |
rival | donderdag 19 juli 2012 @ 11:08 |
met een stuk gereedschap, de momentsleutel! | |
rival | donderdag 19 juli 2012 @ 11:11 |
daarom een simpele tip... vast is vast! | |
mighty_myte | donderdag 19 juli 2012 @ 11:12 |
Dat is bij alles een gouden tip. | |
mighty_myte | donderdag 19 juli 2012 @ 11:19 |
Ik weet weer hoe het ging. Bougie er in draaien tot je weerstand voelt, dan volgens het doosje verder draaien (3/4e of 1/2e slag ofzo). | |
Chuck-N0rr1s | donderdag 19 juli 2012 @ 12:39 |
door het toepassen van het van klopt het aandraaimoment niet meer en draai je ze te vast | |
T42 | donderdag 19 juli 2012 @ 14:12 |
en een rubber gebruiken bij je doorsmeerbeurd | |
Djurres | donderdag 19 juli 2012 @ 16:27 |
Weet niet waar je woont, maar er zijn hier ook zat handige mensen die je even willen helpen. Ook wat ik niet geheel onbelangrijk vind bij een grote beurt, is het controleren van de dikte van je remblokken, remschijven, en het schoonmaken van de remmen. Mocht je omg Amersfoort wonen, ben je hier welkom. Helaas geen brug, maar die heb je ook heel niet nodig voor een beurt ![]() | |
Fer | donderdag 19 juli 2012 @ 19:24 |
OF als je het echt goed wil doen: controleer wanneer de d-riem vervangen moet worden, koelvloeistof, remvloeistof, accuzuur en stuurbekrachtiging op niveau EN kwaliteit. Misschien heb je ook nog een brandstoffilter. Andere riemen controleren. Als je het pollenfilter vervangt kun je misschien ook gelijk de airco inspuiten met een middel tegen schimmels. De onderkant zou je ook kunnen nakijken, maar dat doen ze ook al voor je bij de APK. | |
Gummiebeer | donderdag 19 juli 2012 @ 19:33 |
Toch denk ik dat TS beter af is om naar een willekeurige buurtgarage heen te gaan om vervolgens voor 250 euro klaar te zijn. | |
Fer | donderdag 19 juli 2012 @ 21:28 |
Een brug huren kost hier 12€ per uur. Me garage kan het klusje in een half uur en dat kost 25€. Sleutelen moet je doen omdat je het leuk vindt, als je goedkoop uit wil zijn. Ga op zoek naar een goede garage. Daar heb je pas echt je hele leven wat aan, ieder geval totdat je verhuist. | |
#ANONIEM | donderdag 19 juli 2012 @ 21:55 |
Haynes! Vast is vast, niet doordraaien. Goedkope momentsleutel (25 E) kan ook geen kwaad, let wel een goede is natuurlijk veel beter maar kost je snel 150-200 E Succes |