abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_114224055
Het topic voor paardenfokkers, ofwel fokkers met paarden. :P Natuurlijk zijn paardenliefhebbers zonder paard ook welkom. :Y

En om alles voor te zijn: ja, paardenbiefstuk is best lekker. :6

Paard van Bla_Bla_Bla:

Paard van KimD1991:

Paard van GLITCH.:

Paard van Isegrim en LeeHarveyOswald:

Paard van TripleS:

Paard van Samzz:

"A horse! A horse! My kingdom for a horse!" (Richard III, Shakespeare)

"Mensen met paarden hebben de hemel op aarde, maar komen ze te sterven, dan valt er niets meer te erven." :P

"The wind of heaven is that which blows between a horse's ears." (Arabisch spreekwoord)

"A horse is uncomfortable in the middle and dangerous at both ends." (Ian Fleming)

"If your horse says no, you either asked the wrong question, or asked the question wrong." (Pat Parelli)

[ Bericht 50% gewijzigd door Isegrim op 15-07-2012 12:49:42 ]
pi_114226001
Kijk, gelijk met een mooie openingspost zo!

Vandaag aan het werk geweest met rust bij object, pas geleden even een eye-opener gehad, mijn paarden gaan perfect op rust bij mij, maar niet bij objecten.
Thuis valt dat niet zo op, daar voelen ze zich overal wel helemaal op hun gemak, maar toen we ergens anders waren wilde ze niet op rust bij een object, maar wilde ze naar mij toekomen om daar hun rustmoment te pakken.

Dat is niet de bedoeling, rust bij een object is erg belangerijk, zeker voor mijn lekkere introvert, ik moet een "sweetspot" aan kunnen wijzen, dat maakt het trainen een heel stuk makkelijker.
Bij de vreemde plek duurde het een ruime 10 minuten voordat hij zijn been op rust zette, ik moest dus echt het "het duurt nooit langer dan 2 dagen" in mijn hoofd houden ;)
Nu dus een paar dagen al mee bezig, stevig laten lopen en rust bij een object en alles verbeterd er zienderogen door. Ze begrijpen allebei beter dat het object waar ik dan mee speel belangerijk is, ze begrijpen daardoor het patroon nog veel beter en dat geeft een stevige verfijning in het werk.
Ze pakken nu niet mij als middelpunt, als "sweetspot", alhoewel ik dat natuurlijk ook wel erin wil houden kan ik het zo uitbreiden naar andere zaken.

YES! dus, ik ben blij!
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_114227703
Zo te zien op buienradar houdt het zometeen op met regenen, dus bijna tijd om naar stal te gaan.

Hoop wel dat we nog een paar mooie weken krijgen. -O-
pi_114297499
Even het nieuwe 'Fellsattel' testen. :)

Zoek nog wel een beetje naar de juiste houding, want door die cantles voor en achter zit je voor je gevoel heel diep en heb je de neiging onderuitgezakt te zitten.
pi_114299726
Ow een paarden topic op FOK! dat wist ik niet :D
  donderdag 19 juli 2012 @ 12:19:21 #6
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_114408702
Wij hebben vorige week een nieuwe pony opgehaald :). Een vierjarige New Forrest merrie die ik zal gaan beleren voor de dochter van m'n instructrice. Ik heb er al helemaal zin in O+.

Ze heet officieel Sunlight en is een Molenaar's Golden King x Justice H.R.. Ze is nog een veulenboeker en we zijn aan het kijken of ze potentie heeft om naar de keuring te gaan :).
“What do I wear in bed? Why, Chanel No. 5, of course”
pi_114409287
Charmant wezentje, wat een mooi koppie heeft ze!
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
  donderdag 19 juli 2012 @ 12:36:18 #8
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_114409328
Ja, ze heeft een bijzonder vriendelijke uitstraling :). Zo gedraagt ze zich ook, erg vriendelijk, ze is alleen nog echt een 'puppypaard' en moet alles nog leren.

Dat gaan we heel rustig oppakken allemaal. En ze moet afvallen.
pi_114410583
Een perfecte kinderpony in de maak dus, klinkt als een goed karakter voor een kinderpony.
Groen zijn is niet erg, ik vind het zelf juist wel prettig zo'n "onbeschreven' blad, dan weet je iig dat alles wat je erin stopt goed zit.
Het is veel makkelijker iets goed aan te leren dan om de fouten van een ander op te lossen, het is ook veel leuker om te doen ;)

Je gaat er een hoop lol aan hebben die dame te beleren!
  donderdag 19 juli 2012 @ 13:50:00 #10
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_114412285
Je slaat de spijker op zijn kop, inderdaad :). Ik zal niet zeggen dat ik meester beleren ben, maar de dieren die ik beleerd heb zijn wel de dieren waar iedereen mee weg kan rijden en dat is de bedoeling :).

En ik weet zeker dat we een hoop lol met haar gaan hebben :D!
pi_114414016
Hou je ons hier wel op de hoogte van jullie beleerpad, vind ik iig erg leuk om te horen!
  donderdag 19 juli 2012 @ 16:36:29 #12
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_114419845
Dat ga ik zeker doen :).

We zijn inmiddels begonnen met vrij 'longeren', als in los door de longeerbaan laten lopen en dan de commando's aanleren. Dit gaat heel goed, de hogere versnellingen pakt ze makkelijk op, de rem is nog niet zo goed :+.

Ook kan ze aan de longeerlijn lopen, maar ik longeer het liefst zonder.
pi_114453435
Eindelijk leuk paardenweer de komende week! :)
pi_114458347
Paarden. O+

Helaas het geld en de ruimte niet.
  zaterdag 21 juli 2012 @ 16:33:16 #15
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_114500404
Nieuw onderzoek toont verhoogde stress aan

Vlak voor de Olympische Spelen was de tiende bijeenkomst van de internationale Equitation Science Conference (ESC), deze maal in Edinburgh, Groot-Brittannië. De bijeenkomst werd georganiseerd door de International Society for Equitation Science (ISES) en duurde van 18 juli tot 20 juli. Eén van de onderwerpen was de Rollkur en/of laag, diep en rond (LDR). Hoewel er door de FEI in 2010 een officiële statement is opgemaakt en eveneens kenbaar heeft gemaakt dat deze positie maar 10 minuten achter elkaar gereden mag worden, wordt er nog steeds onderzoek gedaan naar de vraag of deze positie nu wel of niet zorgt voor stress en/of schade aan het paard. De FEI heeft in 2010 ook de termen rollkur/hyperflexie en LDR uit elkaar heeft gehaald, maar in de praktijk blijkt dat ze nog steeds door elkaar worden gebruikt. De eerste is door de FEI bestempeld als een agressieve wijze laten dieplopen van het paard en is verboden. De LDR-techiek bewerkstelligt daarentegen diepe buiging in de hals op een ongedwongen wijze en dit is toegestaan. Maximaal maar tien minuten welles waar.

Onderzoekers uit Nederland en Duitsland hebben bij de tiende ECC een prestatie gehouden. Uit hun onderzoek kwam naar voren dat paarden in de rollkur positie meer fysiologische stress ervaren in vergelijking met paarden in een andere nek positie. Dat meldt http://www.horsesandpeople.com.au/. In het artikel ofwel in het onderzoek worden de termen rollkur, hyperflexie en LDR door elkaar gebruikt.

Eerdere onderzoeken hebben de stress en gedragseffecten van een hyperflexed hoofd en hals positie onderzocht aan de longe of in een stapmolen. Het onderzoek tijdens de ESC heeft gekeken naar de fysische en gedragseffecten tijdens het rijden. Hierbij werd de hyperflexie-rijstijl vergeleken met twee meer gebruikelijke hoofd en hals posities. Vijftien Deense dressuurpaarden getraind op minstens subtop niveau die gewend waren om in een hyperflexiepositie te worden bereden werden voor dit onderzoek bestudeerd.

De andere twee hoofd-halsposities die bestudeerd werden waren ‘aan de teugel’, ofwel in wedstrijdcompetitie en met een losse(re) hoofd-halshouding (loose frame), waarbij er op de teugels minder druk is.

Elke ruiter reed een vooraf besproken route in de bak. Tien minuten stap, draf en galop in alle drie de posities, willekeurig gedurende drie testdagen. Tijdens de tien minuten werden de hartslag, het speeksel, het gedrag en de druk op de teugels bijgehouden. Het gehalte van cortisol, in het speeksel werd 60 minuten voor, direct erna, als wel 5, 15 en 30 minuten na de test gecontroleerd.

“Het onderzoek wilde in eerste instantie testen of er een sprake is van een acute stress reactie op de hyperflexiepositie terwijl zij zich in de typische trainomgeving bevinden.”, aldus Machteld van Dierendonck.

De cortisol concentraties waren in vergelijking met de basislijn, het startpunt significant hoger na tien minuten rijden in de hyperflexiepositie dan in vergelijking met de wedstrijdpositie of de losse(re) hoofd-halspositie. Cortisol is een stresshormoon en een toegenomen concentratie in het speeksel wordt in welzijnsstudies vaak bestudeerd om de mate van stress te bepalen.

“Voor wat betreft het verschil in hartslag waren er geen significante verschillen tussen de drie rijposities, maar bepaald vertoond gedrag was wel meer aanwezig tijdens de hyperflexiepositie. De druk op de teugels tijdens de hyperflexie en de wedstrijdpositie waren significant groter dan tijdens het rijden met een losse(re)hoofd-halspositie. In vergelijking met eerdere studies waarbij bijzetteugels werden gebruikt om de hyperflexie positie te verkrijgen, was onze LDR positie minder hyperflexed.”, aldus Van Dierendonck.

“We wilden de reacties van de paarden testen in een normale trainomgeving. Met de parameters van deze situatie kunnen we concluderen dat een hyperflexed hoofd, ook als een paard zich in een vertrouwde omgeving bevindt en vaker in deze positie wordt bereden, zorgt voor een fysische stress reactie. Dat blijkt uit de cortisol concentratie.

De ruiters gaven ook aan dat zij een verlies van balans en stuurcontrole constateerde bij de losse(re) hoofdhalspositie.

Het onderzoek is een gezamenlijk project geweest tussen Deense en Nederlandse universiteiten in Aarhus en Utrecht.

Interessant artikel wel :). Vond 'm op Bokt.nl.
  zondag 22 juli 2012 @ 14:16:42 #16
374964 slangpie
bak oe 'n ei.
pi_114529177
serieus een paardentopic hier? :D

nerovetsrethca
pi_114530226
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 juli 2012 16:33 schreef Samzz het volgende:
Nieuw onderzoek toont verhoogde stress aan

Interessant artikel wel :). Vond 'm op Bokt.nl.
Ik was 'm daar ook tegengekomen.

Topsport is bijna per definitie paardonvriendelijk imho...
pi_114530244
quote:
0s.gif Op zondag 22 juli 2012 14:16 schreef slangpie het volgende:
serieus een paardentopic hier? :D

[ afbeelding ]
Dat ben jij? :)
  zondag 22 juli 2012 @ 14:56:27 #19
374964 slangpie
bak oe 'n ei.
pi_114530258
jup :) in mn Fobo staan er nog wel meer :P
nerovetsrethca
pi_114530336
Ik zie het. :) Naast mijn vriend LHO ben je de eerste man hier. :P
  zondag 22 juli 2012 @ 14:59:20 #21
374964 slangpie
bak oe 'n ei.
pi_114530376
haha nice :) opzich wel opvallend, omdat in de paarden(spring)sport, het merendeel toch wel mannen zijn.
nerovetsrethca
pi_114530445
Misschien hebben die minder de behoefte om op fora over paarden te babbelen. Op Bokt is ook slechts 0,000000001% ofzo man. :')
  zondag 22 juli 2012 @ 15:11:13 #23
374964 slangpie
bak oe 'n ei.
pi_114530707
haha ja dat zou kunnen.

tjah, heb het ook niet zo op bokt :')
nerovetsrethca
pi_114531076
Ik kom er wel, maar er zitten wel veel onnozele doosjes enzo. :')
  zondag 22 juli 2012 @ 15:34:47 #25
374964 slangpie
bak oe 'n ei.
pi_114531445
nee, heb er weinig mee, weet dat zobiezo 1 van mn zusjes er zit :P
nerovetsrethca
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')