Nieuw onderzoek toont verhoogde stress aan
Vlak voor de Olympische Spelen was de tiende bijeenkomst van de internationale Equitation Science Conference (ESC), deze maal in Edinburgh, Groot-Brittannië. De bijeenkomst werd georganiseerd door de International Society for Equitation Science (ISES) en duurde van 18 juli tot 20 juli. Eén van de onderwerpen was de Rollkur en/of laag, diep en rond (LDR). Hoewel er door de FEI in 2010 een officiële statement is opgemaakt en eveneens kenbaar heeft gemaakt dat deze positie maar 10 minuten achter elkaar gereden mag worden, wordt er nog steeds onderzoek gedaan naar de vraag of deze positie nu wel of niet zorgt voor stress en/of schade aan het paard. De FEI heeft in 2010 ook de termen rollkur/hyperflexie en LDR uit elkaar heeft gehaald, maar in de praktijk blijkt dat ze nog steeds door elkaar worden gebruikt. De eerste is door de FEI bestempeld als een agressieve wijze laten dieplopen van het paard en is verboden. De LDR-techiek bewerkstelligt daarentegen diepe buiging in de hals op een ongedwongen wijze en dit is toegestaan. Maximaal maar tien minuten welles waar.
Onderzoekers uit Nederland en Duitsland hebben bij de tiende ECC een prestatie gehouden. Uit hun onderzoek kwam naar voren dat paarden in de rollkur positie meer fysiologische stress ervaren in vergelijking met paarden in een andere nek positie. Dat meldt
http://www.horsesandpeople.com.au/. In het artikel ofwel in het onderzoek worden de termen rollkur, hyperflexie en LDR door elkaar gebruikt.
Eerdere onderzoeken hebben de stress en gedragseffecten van een hyperflexed hoofd en hals positie onderzocht aan de longe of in een stapmolen. Het onderzoek tijdens de ESC heeft gekeken naar de fysische en gedragseffecten tijdens het rijden. Hierbij werd de hyperflexie-rijstijl vergeleken met twee meer gebruikelijke hoofd en hals posities. Vijftien Deense dressuurpaarden getraind op minstens subtop niveau die gewend waren om in een hyperflexiepositie te worden bereden werden voor dit onderzoek bestudeerd.
De andere twee hoofd-halsposities die bestudeerd werden waren ‘aan de teugel’, ofwel in wedstrijdcompetitie en met een losse(re) hoofd-halshouding (loose frame), waarbij er op de teugels minder druk is.
Elke ruiter reed een vooraf besproken route in de bak. Tien minuten stap, draf en galop in alle drie de posities, willekeurig gedurende drie testdagen. Tijdens de tien minuten werden de hartslag, het speeksel, het gedrag en de druk op de teugels bijgehouden. Het gehalte van cortisol, in het speeksel werd 60 minuten voor, direct erna, als wel 5, 15 en 30 minuten na de test gecontroleerd.
“Het onderzoek wilde in eerste instantie testen of er een sprake is van een acute stress reactie op de hyperflexiepositie terwijl zij zich in de typische trainomgeving bevinden.”, aldus Machteld van Dierendonck.
De cortisol concentraties waren in vergelijking met de basislijn, het startpunt significant hoger na tien minuten rijden in de hyperflexiepositie dan in vergelijking met de wedstrijdpositie of de losse(re) hoofd-halspositie. Cortisol is een stresshormoon en een toegenomen concentratie in het speeksel wordt in welzijnsstudies vaak bestudeerd om de mate van stress te bepalen.
“Voor wat betreft het verschil in hartslag waren er geen significante verschillen tussen de drie rijposities, maar bepaald vertoond gedrag was wel meer aanwezig tijdens de hyperflexiepositie. De druk op de teugels tijdens de hyperflexie en de wedstrijdpositie waren significant groter dan tijdens het rijden met een losse(re)hoofd-halspositie. In vergelijking met eerdere studies waarbij bijzetteugels werden gebruikt om de hyperflexie positie te verkrijgen, was onze LDR positie minder hyperflexed.”, aldus Van Dierendonck.
“We wilden de reacties van de paarden testen in een normale trainomgeving. Met de parameters van deze situatie kunnen we concluderen dat een hyperflexed hoofd, ook als een paard zich in een vertrouwde omgeving bevindt en vaker in deze positie wordt bereden, zorgt voor een fysische stress reactie. Dat blijkt uit de cortisol concentratie.
De ruiters gaven ook aan dat zij een verlies van balans en stuurcontrole constateerde bij de losse(re) hoofdhalspositie.
Het onderzoek is een gezamenlijk project geweest tussen Deense en Nederlandse universiteiten in Aarhus en Utrecht.
Interessant artikel wel

. Vond 'm op Bokt.nl.
“What do I wear in bed? Why, Chanel No. 5, of course”