abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 13 juli 2012 @ 21:23:53 #1
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_114172007

Welkom 'het vernieuwde' Huizenmarkt topic! De plek waar de huizenmarkt besproken word in al haar facetten, van huren tot kopen, van nieuwbouw tot renovatieproject en van woningbouwvereniging tot vastgoedmagnaten. Wat is het beste moment om te kopen? Is kopen überhaupt nog wel verstandig? Wat gaan de hypotheekrentes doen en wat gebeurt er met de HRA? Wat doen de woningbouwverenigingen en wanneer is iets "scheefhuren"? Wat gaan de gevolgen van de vergrijzing worden? Op al deze vragen en meer zijn de antwoorden (goed of fout) hier te vinden.

Voorgaande delen:
Topicreeks: AEX: Huizenmarkt Topic

The End Times are wild
pi_114172324
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2012 21:20 schreef LXIV het volgende:

[..]

Dat is echt tekenend voor de financiële sector hoor. Het gros moet het doen van zo'n 1500/2000 euro p/m netto. Die krijgen er echt niet zomaar een gezinsinkomen bij per maand.

Om een voorbeeld te geven (uit een ander topic, heb ik daarom opgezocht), een brigade-generaal verdient vanaf 6000 euro p/m bruto. Dat lijkt een hoop geld, maar meegerekend dat hij daar minstens 60 uur per week voor moet werken, kom je dan op een uurloon van zo'n 25 euro uit. En daar gaat dan weer een groot deel van af van de belasting. Dan heb je het over iemand die toch leiding geeft i een complexe omgeving aan zo'n 8000 man. Dat is de realiteit buiten de financiële wereld.
Dat is de realiteit binnen de overheid (zelfde salaris als een inspecteur der rijksbelastingen, beleidsmedewerker op een ministerie of ingenieur - hoewel de doorloopsnelheid in de laaste 10 jaar wel drastisch vertraagd is volgens mij).

En als je baasje van een hele regio binnen de belastingdienst hebt en de leiding hebt over 1000+ mensen, verdien je dus 2 schaaltjes meer dan iemand die na 36 uur frobelen de deur achter zich dichttrekt. Heb ik inderdaad nooit begrijpen waarom mensen dat ambieerden, tenzij dat je roeping is, of uit maatschappelijke overwegingen. Want het is non-verhouding met de druk en verantwoordelijkheid.

Ik ken overigens vaklui die meer verdienen. En nee, niet als ZZP'er.

Ik begreep je hint overigens over de locatie overigens wel hoor. :)
  vrijdag 13 juli 2012 @ 21:35:01 #3
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_114172535
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2012 21:30 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Dat is de realiteit binnen de overheid (zelfde salaris als een inspecteur der rijksbelastingen, beleidsmedewerker op een ministerie of ingenieur).

En als je baasje van een hele regio binnen de belastingdienst hebt en de leiding hebt over 1000+ mensen, verdien je dus 2 schaaltjes meer dan iemand die na 36 uur frobelen de deur achter zich dichttrekt. Heb ik inderdaad nooit begrijpen waarom mensen dat ambieerden, tenzij dat je roeping is, of uit maatschappelijke overwegingen. Want het is non-verhouding met minder druk en verantwoordelijkheid.

Ik ken overigens vaklui die meer verdienen. En nee, niet als ZZP'er.

Ik begreep je hint overigens over de locatie overigens wel hoor. :)
Ja, het is de ambitie die ze drijft om toch dat te gaan doen. Om zichzelf te bewijzen, om de macht, om de ontplooiing. Weet ik veel. Qua uurloon zit ik op dit moment waarschijnlijk al op m'n max :P bij dit bedrijf! Dat is ook wel raar dus.
Je zit ook dat één schaal omhoog overeen komt met 3 jaar langer op functie blijven. Dus iemand die leiding geeft aan 800 man verdient net zoveel als iemand die leiding geeft aan 150 man en die drie dienstjaren meer heeft. Terwijl de eerste formeel werkgever is en veel meer verantwoordelijkheid heeft, afgezien van het aantal mensen. Raar is dat en het drukt de ambitie van de calculerende medewerker.
The End Times are wild
pi_114172800
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2012 21:35 schreef LXIV het volgende:

[..]

Ja, het is de ambitie die ze drijft om toch dat te gaan doen. Om zichzelf te bewijzen, om de macht, om de ontplooiing. Weet ik veel. Qua uurloon zit ik op dit moment waarschijnlijk al op m'n max :P bij dit bedrijf! Dat is ook wel raar dus.
Je zit ook dat één schaal omhoog overeen komt met 3 jaar langer op functie blijven. Dus iemand die leiding geeft aan 800 man verdient net zoveel als iemand die leiding geeft aan 150 man en die drie dienstjaren meer heeft. Terwijl de eerste formeel werkgever is en veel meer verantwoordelijkheid heeft, afgezien van het aantal mensen. Raar is dat en het drukt de ambitie van de calculerende medewerker.
Ik zou als ambtenaar al op mijn 32ste op mijn maximum van de schaal hebben gestaan, en dat incluis drie functiewisselingen/carrieresprongen! :D Sloeg nergens op.

Die onzin is wel veranderd overigens. In de zin dat de aanvangsinschaling realistischer is, en die mega-sprongen door de schalen heen eruit gehaald zijn. Want veel van mijn ex-collega's zijn chagarijnig dat ze geen perodieken erbij meer krijgen, terwijl ze toch best een heel goed salaris beuren. Puur omdat ze zo snel aan het einde van hun schaal zaten. Worden ze inderdaad van arre moede maar manager (want dan maken ze wel weer een stapje). Terwijl ze in de techniek eigenlijk veel bekwamer en waardevoller zijn voor de organisatie.

In die zin ben ik het trouwens wel met j_du_pee eens dat jongere generaties minder genereus behandeld worden dan oudere. Geldt ook haast zonder uitzondering voor grote (profit) bedrijven. Terwijl ik ook nog maar een kuiken ben ;)
In het onderhavige geval absoluut wel redelijk overigens.
  vrijdag 13 juli 2012 @ 22:02:38 #5
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_114173896
Bij de overheid loont het zich altijd nog te goed om geen risico's te lopen, lang te blijven zitten waar je zit en inderdaad om vijf over vier de deur achter je dicht te trekken. Dat is gewoon jammer.
Het salarissysteem zelf is overigens heel simpel. Ze hebben een 'spread' van het minimumjeugdloon tot aan onder de Balkenendenorm, en daar proppen ze dan 20 schalen lineair in. Wel simpel, maar niet in verhouding tot verantwoordelijkheid etc.
The End Times are wild
  zaterdag 14 juli 2012 @ 05:03:21 #6
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_114185436
Ik ben niet zo heel erg bekend met de salarissen bij de overheid, toch vind ik dat de uitkeringen wel een paar schalen omhoog mogen :P

Het is jammer dat ambtenaren zo in een keurslijf gedrongen worden, beter zou het zijn als zij ruimte kregen voor persoonlijke ontwikkeling en mogen investeren in het contact met de burger.
De bureaucratie is te ver doorgeslagen omdat de overheid zich tegen allerlei futiliteiten wenst in te dekken, terwijl de echte grote criminelen vrij spel krijgen.
"No, I do not believe in patents. I believe that patents make other people dis-incentied in coming up with new thing" - Thomas Peterffy
  zaterdag 14 juli 2012 @ 08:33:26 #7
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_114186076
Tijdelijke verhuur koopwoningen wordt eenvoudiger
De maximumhuur vervalt, gemeenten mogen minder eisen stellen, en tijdelijke verhuur is meerdere keren mogelijk.
Alweer verminderen de rechten van huurders in het belang van huiseigenaars!
De reden:
quote:
"De huizenverkoop verkeert in een diepe crisis. Mensen raken hun woning moeilijk kwijt. Als ze dan al een nieuw huis hebben gekocht, kunnen ze in de problemen komen door de dubbele lasten."
Keiharde onzin natuurlijk! De huizenmarkt is gebaat bij prijsdalingen. M.a.w. schaf de dubbele renteaftrek af! Hell, om mensen met twee huizen te motiveren er snel een te verkopen zou ik zelfs zeggen: helemaal geen renteaftrek gedurende de periode dat je twee huizen hebt! Dan ontstaat er opeens een enorme financiele motivatie om niet langer een veel te hoge prijs te vragen.
censuur :O
  zaterdag 14 juli 2012 @ 08:44:57 #8
379488 SuperImposed
The surface of the sun
pi_114186163
topic no 205 :o , hebben ze de HRA nog steeds niet afgeschaft dan, wordt eens een keer tijd
  zaterdag 14 juli 2012 @ 08:48:43 #9
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_114186205
Zalm heeft wel eens verstandige praat, ook namens de VVD neem ik aan
http://www.telegraaf.nl/b(...)_norm_worden___.html

quote:
za 14 jul 2012, 08:38
|
Zalm: 'Aflossen moet de norm worden'
RIJSWIJK - Alle huizenbezitters, dus niet alleen de starters, moeten hun hypotheek direct gaan aflossen.
Wie dat niet doet, raakt zijn belastingvoordeel kwijt.
Dat bepleit Gerrit Zalm, topman van ABN Amro, zaterdag in een vraaggesprek met het AD.

Zalm vindt dat er sprake is van ongelijke behandeling tussen nieuwkomers en mensen die al een hypotheek hebben. Die eerste groep moet vanaf volgend jaar in 30 jaar de hypotheek aflossen.
De tweede groep hoeft dat niet, en kan hypotheekrente aftrekken zonder af te lossen.
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  zaterdag 14 juli 2012 @ 08:53:32 #10
35948 Whuzz
Globo Gym!
pi_114186255
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 juli 2012 08:48 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

Volgens mij moet Zalm eerst even zijn eigen werk op orde zien te krijgen. :P
'cos here at Globo Gym, we're better than you! And we know it.
  zaterdag 14 juli 2012 @ 09:02:29 #11
259770 iamcj
Niets is onmogelijk
pi_114186364
quote:

[..]

Zalm moet lekker gaan vissen.
Belastingdienst heeft straks toch onvoldoende personeel om dit te gaan controleren :)
Wie bang is voor morgen, kan niet genieten van vandaag.
Religie is als taal, een basisbehoefte voor een maatschappij, iedereen spreekt zijn eigen dialect en even verder op begrijp je niet meer wat de ander zegt.
pi_114186387
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 juli 2012 08:33 schreef RemcoDelft het volgende:
Tijdelijke verhuur koopwoningen wordt eenvoudiger
De maximumhuur vervalt, gemeenten mogen minder eisen stellen, en tijdelijke verhuur is meerdere keren mogelijk.
Alweer verminderen de rechten van huurders in het belang van huiseigenaars!
De reden:

[..]

Keiharde onzin natuurlijk! De huizenmarkt is gebaat bij prijsdalingen. M.a.w. schaf de dubbele renteaftrek af! Hell, om mensen met twee huizen te motiveren er snel een te verkopen zou ik zelfs zeggen: helemaal geen renteaftrek gedurende de periode dat je twee huizen hebt! Dan ontstaat er opeens een enorme financiele motivatie om niet langer een veel te hoge prijs te vragen.
De huizenmarkt is niet enkel RemcoDelft, he :)

Wordt onderhand tijd dat er een einde komt aan die absurde bescherming van huurders. Misschien dat er ook weer eens wat bij het huurareaal gebouwd gaat worden dan.

quote:
0s.gif Op zaterdag 14 juli 2012 08:44 schreef SuperImposed het volgende:
topic no 205 :o , hebben ze de HRA nog steeds niet afgeschaft dan, wordt eens een keer tijd
Ik geef de HRA een langere levensduur dan FOK! eerlijkgezegd. :o

--

Ow, ABN Amro heeft, net zoals andere banken het product al op de plank liggen hoor. De annuitaire hypotheek gecombineerd met een oplopend persoonlijk krediet, en varianten daarop. Hoe meer fiscale reuring, hoe beter voor ze.

[ Bericht 8% gewijzigd door Dinosaur_Sr op 14-07-2012 09:11:05 ]
pi_114186480
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 juli 2012 09:03 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

De huizenmarkt is niet enkel RemcoDelft, he :)

Wordt onderhand tijd dat er een einde komt aan die absurde bescherming van huurders. Misschien dat er ook weer eens wat bij het huurareaal gebouwd gaat worden dan.

[..]

Ik geef de HRA een langere levensduur dan FOK! eerlijkgezegd. :o
hoe wanhopig ben je als huiseigenaar als je huurders de schuld gaat geven van de leeglopende zeepbel.
pi_114186488
ow ja even een cheap remark terug; tijd dat ze die scheefleners eens flink te grazen gaan nemen :r schuld van de zeepbel alles :Y)
pi_114186534
quote:

[..]

beetje preken voor eigen parochie. Natuurlijk is het voor de ABN leuk om een hoger onderpand tegenover de hypotheek te hebben staan. Maar in de praktijk kun je je afvragen of die ongelijke behandeling wel zo erg is. Het zal er op neerkomen dat dit de prijzen vrij rap nog verder naar onder duwt met als gevolg dat diegenen die niet meer mogen aftrekken hun huis ook veel goedkoper gekregen hebben dan degene die bijvoorbeeld in 2007 gekocht heeft.
pi_114186613
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 juli 2012 09:11 schreef FkTwkGs2012 het volgende:

[..]

hoe wanhopig ben je als huiseigenaar als je huurders de schuld gaat geven van de leeglopende zeepbel.
Wat mij betreft beginnen ze met iedereen met een 6-cijferig inkomen die in een sociale huurwoning woont, gewoon de huur op te zeggen. :)
pi_114186620
quote:
14s.gif Op zaterdag 14 juli 2012 09:22 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Wat mij betreft beginnen ze met iedereen met een 6-cijferig inkomen die in een sociale huurwoning woont, gewoon de huur op te zeggen. :)
ah zo wanhopig dus. kusje voor jou. :*
pi_114186649
Biedt ze wel ook een cursus 'lezen wat er staan, en niet lezen dat ik wil dat er staat' aan.
pi_114186661
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 juli 2012 09:25 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Biedt ze wel ook een cursus 'lezen wat er staan, en niet lezen dat ik wil dat er staat' aan.
scheeflener dat je er bent.
pi_114186844
quote:
14s.gif Op zaterdag 14 juli 2012 09:22 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Die 5% huurverhoging voor zulke gevallen is natuurlijk een farce en sociale huisvesters zouden bij zulke inkomsten gewoon een huur van 25% van het inkomen moeten mogen vragen. Dan zijn zulke scheefhuurders binnen de kortste keren verjaagt uit de sociale huursector.
pi_114186857
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 juli 2012 09:39 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Die 5% huurverhoging voor zulke gevallen is natuurlijk een farce en sociale huisvesters zouden bij zulke inkomsten gewoon een huur van 25% van het inkomen moeten mogen vragen. Dan zijn zulke scheefhuurders binnen de kortste keren verjaagt uit de sociale huursector.
meteen ff scheeflener verbieden, hra per direct afschaffen en we komen ergens. ^O^
pi_114186887
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 juli 2012 09:39 schreef FkTwkGs2012 het volgende:

[..]

meteen ff scheeflener verbieden, hra per direct afschaffen en we komen ergens. ^O^
En wat is scheeflenen in jou belevingswereld?

Die hra afschaffen is onzin, maar alleen nog maar HRA voor annuitaire hypotheken.
pi_114186893
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 juli 2012 09:42 schreef Basp1 het volgende:

[..]

En wat is scheeflenen in jou belevingswereld?

Die hra afschaffen is onzin, maar alleen nog maar HRA voor annuitaire hypotheken.
nee afschaffen. waarom wil jij subsidie op je lening :')
pi_114186906
even korte opsomming wat er allemaal voor verkapte subsidies zijn voor kopers:
- hra
- nationale hypotheekgarantie

en dan durven stellen dat scheefhuurders de schuld zijn en dat dat aangepakt moet worden :')
pi_114186932
Omdat bedrijven ook investringsvoordelen hebben. Waarom zou ik een bv moeten gaan opzetten om mijn leningen en inkomsten in te gaan onderbrengen om als individu weder wel vor zulke voordelen in aanmerking te gaan komen?

Wat vvindt jij een scheeflener?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')