abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_34197973
quote:
Op woensdag 18 januari 2006 13:08 schreef kamagurka het volgende:

[..]

Jij ook al?
Ja, waarschijnlijk staat er op de hoes of op de plaat (c) 1983
Ik heb het nog even nagezocht, maar het album is blijkbaar toch pas in februari 1984 uitgebracht. De single Waterfront is wél van eind 1983
pi_34198043
quote:
Op woensdag 18 januari 2006 13:30 schreef cafca het volgende:

[..]

Ja, waarschijnlijk staat er op de hoes of op de plaat (c) 1983
Ik heb het nog even nagezocht, maar het album is blijkbaar toch pas in februari 1984 uitgebracht. De single Waterfront is wél van eind 1983
ik doelde meer op het concert in werchter
Domheid is de geestelijk vader van arrogantie
pi_34198143
quote:
Op woensdag 18 januari 2006 13:32 schreef kamagurka het volgende:

[..]

ik doelde meer op het concert in werchter
Ah
Ja, ik heb dat concert indertijd opgenomen van de radio. Die tape nog vaak gedraaid.
Helaas beginnen mijn tapes uit die tijd nu een beetje te vergaan....
pi_34217130
ja, ik vergiste me, waterfront is eind 1983 en de lp kwam pas in 1984.
De radioopname die ik heb is van Torhout Werchter 1984, te downloaden dus op Emule; de geluidskwaliteit is best te doen (is wel van cassette op pc, dus geen cd kwaliteit) maar zeker een van de beste opnames van ze ooit. En ik kan het weten want ik heb ze plm 8 keer live gezien en heb al hun muziek. Toch zou ik nu niet snel meer naar ze toe gaan, het is toch wel een beetje vergane glorie.
pi_34222034
quote:
Op woensdag 18 januari 2006 21:15 schreef rimboldt het volgende:
ja, ik vergiste me, waterfront is eind 1983 en de lp kwam pas in 1984.
De radioopname die ik heb is van Torhout Werchter 1984, te downloaden dus op Emule; de geluidskwaliteit is best te doen (is wel van cassette op pc, dus geen cd kwaliteit) maar zeker een van de beste opnames van ze ooit. En ik kan het weten want ik heb ze plm 8 keer live gezien en heb al hun muziek. Toch zou ik nu niet snel meer naar ze toe gaan, het is toch wel een beetje vergane glorie.
Tsjah, dat kun je ook wel van U2 of the stones zeggen, maar daar gaan ook nog steeds hordes mensen naartoe..
Ik ga gewoon nog een keer om goed te maken dat ik ze nooit eerder de credit heb gegeven die ze verdienden En om te kijken of er nog leven zit in de mannen natuurlijk.
pi_34222296
Ben zelf 17 maar "Don't you forget about me" en "Belfast child" zijn echt pracht nummers.
Op vrijdag 12 augustus 2005 01:46 schreef ElisaB het volgende:
Wat is SHERMAN leuk he Bloes O+
pi_34223239
toch vind ik het verschil tussen de sm nu en vroeger groter dan bijv. bij U2 of de Stones. U2 wordt alleen maar beter eigenlijk.
Maar ik zou me best wel vermaken hoor, bij een concert anno 2006 van de Simple Minds, ook al zijn ze over het hoogtepunt heen.
pi_34223456
quote:
Op woensdag 18 januari 2006 23:08 schreef rimboldt het volgende:
toch vind ik het verschil tussen de sm nu en vroeger groter dan bijv. bij U2 of de Stones. U2 wordt alleen maar beter eigenlijk.
Maar ik zou me best wel vermaken hoor, bij een concert anno 2006 van de Simple Minds, ook al zijn ze over het hoogtepunt heen.
Ik vind U2 zeker niet beter geworden... eigenlijk zijn ze nooit over the Joshua Tree heengekomen vind ik. Achtung baby vind ik zelfs de laatste waardevolle ceedee van ze, en die is al weer zo'n 15 jaar oud.

SM hebben natuurlijk geen ruk uitgevoerd de laatste 15 jaar ofzo, vandaar dat het verschil idd groter lijkt. Hun laatste ceedee wordt echter bejubelt door verschillende recensenten.. niet dat dat nu zoveel waard is
pi_34224290
tja, over smaak valt niet te twisten natuurlijk. Toch vind ik de albums New gold dream en Sparkle in the rain zo zeldzaam goed, ben blij dat ik ze toen ook live heb gezien. jammer dat je een band leert kennen op zijn hoogtepunt, want daarna wordt het alleen maar minder, ook al hebben ze nog best aardige nummers gemaakt de laatste jaren. Maar 1981-1984 hadden ze kennelijk goddelijke inspiratie...........
pi_34224656
quote:
Op woensdag 18 januari 2006 23:33 schreef rimboldt het volgende:
Maar 1981-1984 hadden ze kennelijk goddelijke inspiratie...........
Dat niet alleen, ik denk dat ze bewust voor een grotere groep mensen muziek wilden gaan maken en daardoor hun alternatieve trekjes verloren. Met Once Upon a Time kwamen ze goed weg maar Street Fighting Years was te gericht op sentiment, niet per se commercieel maar de nadruk op de wereldverbetering en het grote gebaar is te veel van het goede. Ik denk dat de 4 jaar tussen die platen voor die tijd ook erg lang was. U2 was immers de populairste band geworden.
pi_34224757
Dat ben ik met je eens

Ik vind sons and fascination, new gold dream en sparkle in the rain echter 3 van de allerbeste platen in de popgeschiedenis! Vooral aan die laatste 2 kan U2 nog een dikke punt zuigen. Zo verfrissend en levendig heeft U2 nog nooit geklonken, om de vergelijking nog maar ns te trekken

Hopen dat ze veel uit deze periode willen spelen de 28e..
  woensdag 18 januari 2006 @ 23:46:32 #112
46794 Berkery
Fat bastard
pi_34224788
Ik heb ze in 1986 live gezien in het Amsterdamse bos, mijn eerste concert was dat. Jemig, alweer bijna 20 jaar geleden
No Dukes of Hazzard in the classroom
pi_34225315
misschien bedenk ik me nog, en ga ik toch ook maar weer, de 28e....
pi_34227895
wij coveren don't you forget about me, leuk nummer opzich
alhoewel ik 'm nu ff niet meer kan horen
Now, my story begins in nineteen-dickety-two. We had to say dickety because the Kaiser had stolen our word twenty. I chased that rascal to get it back, but gave up after dickety-six miles.
pi_34231157
quote:
Op woensdag 18 januari 2006 23:46 schreef Berkery het volgende:
Ik heb ze in 1986 live gezien in het Amsterdamse bos, mijn eerste concert was dat. Jemig, alweer bijna 20 jaar geleden
Je wordt o..

Maar wel gaaf, in het amsterdamse bos! Waar zijn dat soort tijden gebleven?

Ik vind don't you trouwens wel het ultieme jaren 80 anthem...
pi_34238899
quote:
Op woensdag 18 januari 2006 23:45 schreef kamagurka het volgende:
Dat ben ik met je eens

Ik vind sons and fascination, new gold dream en sparkle in the rain echter 3 van de allerbeste platen in de popgeschiedenis! Vooral aan die laatste 2 kan U2 nog een dikke punt zuigen. Zo verfrissend en levendig heeft U2 nog nooit geklonken, om de vergelijking nog maar ns te trekken

Hopen dat ze veel uit deze periode willen spelen de 28e..
Best een zwaktebod, al die U2-vergelijkingen tegenwoordig. "Die band is vet goed!" "Waarom dan?" "Nou eh.............. nou ze zijn in ieder geval beter dan U2!"

Heeft Fok! verlaten, jeweetoch.
pi_34239321
quote:
Op donderdag 19 januari 2006 13:40 schreef m021 het volgende:

[..]

Best een zwaktebod, al die U2-vergelijkingen tegenwoordig. "Die band is vet goed!" "Waarom dan?" "Nou eh.............. nou ze zijn in ieder geval beter dan U2!"

In dit geval klopt het gewoon nog ns! Beide bands zijn in dezelfde tijd ontstaan en beide hebben veel dingen gemeenschappelijk in hun geluid. Simple minds is echter gewoon beter. punt.

U2 is weer beter dan coldplay bijvoorbeeld..
pi_34239714
U2 en Simple Minds zijn in dezelfde periode samen groot geworden, logisch dat je dan gaat vergelijken, vooral als je zoals ik toen "jong" was. Net zoals mensen altijd de Beatles en de Stones vergelijken. tegenwoordig is er veel meer keus en is vergelijken lastiger. een band is nu heel snel hip en ook weer snel uit.
Ik vind Simple Minds de beste band uit die periode, howel U2, Big Country, Cure, Waterboys, Echo & the bunnymen en teveel om op te noemen ook heel goed zijn.
Grappig dat je die muziek toch altijd mooi blijft vinden als je ermee opgroeit. Zo een band als Coldplay vind ik best mooi maar het doet me eigenlijk niet zo veel.
pi_34239864
quote:
Op donderdag 19 januari 2006 13:51 schreef kamagurka het volgende:

[..]

Simple minds is echter gewoon beter. punt.
Jij vindt ze beter. Dat is wat anders.
pi_34239956
quote:
Op donderdag 19 januari 2006 14:07 schreef m021 het volgende:

[..]

Jij vindt ze beter. Dat is wat anders.
Voor mij niet
pi_34240000
quote:
Op donderdag 19 januari 2006 14:10 schreef kamagurka het volgende:
Voor mij niet
In combinatie met je signature
quote:
heb je zojuist volmondig toegegeven dat je dom bent
pi_34240134
quote:
Op donderdag 19 januari 2006 14:11 schreef m021 het volgende:

[..]

In combinatie met je signature
[..]

heb je zojuist volmondig toegegeven dat je dom bent
Ik heb mijn mening verkondigt zoals ik hem ervaar... zie niet in wat daar zo dom aan is... Ga niet bij elke zin toevoegen "maar kinders, dat vind [i]ik[/] he..."
pi_34240500
Of luister eens naar minder bekende namen uit die tijd:
The armoury show, waiting for the floods
de enige plaat die ze gemaakt hebben, maar wat voor 1! werkelijk glorieuze muziek waarvan je hart sneller gaat kloppen. of the chameleons, script of the bridge; supermuziek
pi_34240636
quote:
Op donderdag 19 januari 2006 14:25 schreef rimboldt het volgende:
Of luister eens naar minder bekende namen uit die tijd:
The armoury show, waiting for the floods
de enige plaat die ze gemaakt hebben, maar wat voor 1! werkelijk glorieuze muziek waarvan je hart sneller gaat kloppen. of the chameleons, script of the bridge; supermuziek
Script of the bridge is inderdaad een topplaat

Die andere ken ik inderdaad niet, bedankt voor de tip no less
pi_34241446
Waiting for the floods is denk ik uit 1985 oid, is moeilijk te krijgen op cd vrees ik.
wellicht platenbieb oid.
downloaden is ook lastig, maar bij Emule heb ik inmiddels de helft van de plaat binnen kunnen halen.
zelf heb ik helaas ooit de lp weggedaan, spijt....
pi_34885851
Ik ben benieuwd naar de reacties op het concert in de HMH straks, aangezien het voor mij nog ruim anderhalve maand gaat duren
pi_35120285
quote:
Op woensdag 8 februari 2006 23:37 schreef kamagurka het volgende:
Ik ben benieuwd naar de reacties op het concert in de HMH straks, aangezien het voor mij nog ruim anderhalve maand gaat duren
Nog 2 dagen voor het eerste concert in de HMH..
pi_35211843
Het concert was super imho alleen die prutsers speelden Belfast child niet.

Maar spelen kunnen ze nog steeds!
pi_35224945
quote:
Op zaterdag 18 februari 2006 02:23 schreef Remi het volgende:
Het concert was super imho alleen die prutsers speelden Belfast child niet.

Maar spelen kunnen ze nog steeds!
Goed om te horen, beide dingen overigens
  Redactie Frontpage zaterdag 18 februari 2006 @ 18:29:16 #130
95179 TheGrandWazoo
Zelfmoord is een optie! Bazbo
pi_35228352
Simple Minds op Bospop een aantal terug...een concert om nimmer te vergeten. En dit jaar komen ze weer! Ik verheug me er nu al op!
Hoianghuzhouhiuphoeginglau is goedemorgen, hoor ik Bassie en Adriaan al zingen; nou, ik versta d'r geen kút van!
(Superworm)
pi_35256200
Druk bezocht concert zo te merken...
  Trouwste user 2022 vrijdag 10 maart 2006 @ 21:49:10 #132
7889 tong80
Spleenheup
pi_35924209
Begin jaren 80 liep ik in zwarte new wave kleren op de dansvloer kwartjes te zoeken. Na m'n punktijd zocht ik wat anders en kwam bij the new wave terecht. De koplopers in die scene waren de sinple minds. Iedereen dacht dat ze de wereld gingen veroveren en net als U2 nu de grootste band van de wereld zouden worden. Helaas, of misschien terecht, lukte dat niet. Op één of andere manier stagneerde hun platensucces en teren we nog steeds op oude klassiekers van de band. Belfast child was hun grootste hit terwijl ik toen al was afgehaakt.
Maar Sparkle in the rain en vooral New Gold Dream zijn pareltjes uit die tijd. Die iedere muziekliefhebber in de platenkast moet hebben.

After one unsuccessful single as Johnny & The Self Abusers, Charlie Burchill and Jim Kerr formed the band in 1978 (1978 in music), along with Brian McGee and Tony Donald who was quickly replaced by Derek Forbes on bass guitar. Keyboard and synthesizer player Mick MacNeil was also recruited at this time. Drummer Mel Gaynor replaced McGee in 1984. The band's name was taken from a line in the David Bowie song "Jean Genie": "...so simple-minded, he can't drive his module".

Their initial recordings, such as Reel to Real Cacophony and Empires and Dance were highly acclaimed, though sales were slow until the band moved towards a more pop-oriented sound, beginning with the Steve Hillage-produced double album Sons and Fascination/Sister Feelings Call (1981). Their early work and a number of experimental pieces subsequently were heavily inspired by Kraftwerk.

By 1984 (1984 in music), due to their much more accessible and critically acclaimed releases New Gold Dream (81-82-83-84) and Sparkle in the Rain, as well as a number of UK charting singles, Simple Minds had gained a widespread fanbase, setting the stage for their breakthrough "Don't You (Forget About Me)". This song, written by Keith Forsey, was originally offered to Bryan Ferry, but he declined. As the only Simple Minds single release not to have been written by Kerr and Burchill, it is ironic that this became their biggest and most memorable hit. The song quickly became an American chart-topper, the only one Simple Minds would ever achieve there, as a result of its use in the popular film The Breakfast Club. It was initially less popular outside of the US, but soon became a top-selling hit across the world, as was the next album, Once Upon a Time, which did not include that song, but did include other hit singles "Alive and Kicking" and "Sanctify Yourself". During this period, which probably marked the high point of their popularity, Simple Minds were often compared by the music press and listeners alike to U2, though subsequently both bands headed in different musical directions. Many of their songs and videos of this period prominently featured singer Robin Clark, who is credited on "Once Upon a Time" as "additional lead singer".

After a live album In The City of Light (1987), Simple Minds, in an attempt to regain critical acceptance, released the unabashedly political and un-pop Street Fighting Years to positive reviews but relatively poor sales. The album included a cover of Peter Gabriel's song "Biko", as well as guest vocals by Lou Reed on the single "This is your Land". However the band did score their only number one UK singles hit from this album with The Ballad of the Streets containing the double A-sides of "Belfast Child", a reworking of the folk song "She Moved Through The Fair" and "Mandela Day". By the time the band returned with Real Life (1991), synth-rock was no longer popular. They have since released albums to a dwindling audience, despite embarking on a major stadium tour in 1991. Mick MacNeil left the group in 1989.

In 1995 they released Good News from the Next World, not really popular but revealing a quite different style they would follow for the next years. The limited edition Néapolis appeared across Europe in 1998 (by EMI Music Publishing for the first time), and featured two singles "Glitterball" and "War Babies" the from the album, and demonstrated a return to their electronic, pop-inspired roots. Our Secrets Are The Same, originally slated for release in 1999, became mired in lawsuits when EMI declined to release it, and became further compromised after it got leaked onto the internet. It was finally released in 2003 as the last CD in a five disc compilation entitled Silver Box, composed of previously unreleased demo tracks of early material, and live recordings from 1978 to 2003.

In June 2002, they released Cry. Their latest release, Black & White 050505, whose official publishing date is 12 September 2005 had already weeks before circulated the internet via radio station previews. This album has received notably good reviews but sales are unlikely to match, although the first single from the album, "Home," has gotten airplay on alternative rock radio stations in the US.

The band is touring in Europe during the first quarter of 2006 and Australia and New Zealand in May 2006.

[edit]
Former members
Mick MacNeil
Brian McGee
Derek Forbes
Malcolm Foster
John Giblin
Mark Taylor (Simple Minds)
Tony Donald
Kenny Hyslop
[edit]
Discography
Related article: Simple Minds discography
Life in a Day (1979)
Real to Real Cacophony (1979)
Empires and Dance (1980)
Sons and Fascination (1981)
Sister Feelings Call (1981)
Themes for Great Cities (1981)
Celebration (1982)
New Gold Dream (81-82-83-84) (1982)
Sparkle in the Rain (1984)
Once Upon A Time (1985)
In the City of Light (1987) (live)
Street Fighting Years (1989)
Real Life (1991)
Glittering Prize 81/92 (1992) (Greatest Hits compilation)
Good News from the Next World (1995)
The Promised (1997)
Neapolis (1998)
The Early Years (1998) (compilation)
Neon Lights (2001)
The Best of Simple Minds (2001) (compilation)
Cry (2002)
Silver Box (2003) (Compilation, includes Our Secrets are the Same)
Black & White 050505 September (2005) UK and Feb (2006) in the U.S

De band die nooit werd wat ze voorspelden. Maar wel een band waar ik met genot aan terugdenk.

Meer liefhebbers, van vooral hun oudere werk ?

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_35924350
New Gold Dream is naar mijn bescheiden mening het beste album uit de jaren '80. Alleen maar juweeltjes. Heb alles van ze en ben al naar een stuk of 10 concerten van hun geweest. Vooral de oudere lp's/cd's vind ik top. De laatste albums wat minder,maar luistert ook lekker weg...
Michael Macneil moet gewoon weer terugkeren in de band en nummers gaan schrijven

-edit-
Dat begin van Big Sleep.....das zoooooooooooo mooi.

[ Bericht 16% gewijzigd door Suikermais op 10-03-2006 22:01:32 ]
Fok! is geschiedenis onder dit account.... :)
  Trouwste user 2022 vrijdag 10 maart 2006 @ 21:56:47 #134
7889 tong80
Spleenheup
pi_35924425
New Gold Dream staat in mijn top 10 lijst. Die plaat heeft alles.

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_35924478
yep ik ben vroeger nog bij concerten geweest van ze, amsterdamse bos enzo.
ik heb ook al hun uitgebrachte cd's enzo, dus best wel fan
geen ondertitel mogelijk I.V.M. technische storing.
pi_35924646
Als ik zeg dat ik op 2 stuks na alles op single, maxisingle, LP, single CD en CD heb, verklaren jullie me dan voor gek?

Ik kan ieder 'beetje' fan aanraden om als je de kans hebt ze een keer live te gaan bekijken, dat is echt een feest! Ben zelf al een keer of 15 naar een concert van ze geweest en iedereen die ik meeneem wil een volgende keer ook mee.
- To blerf or not to blerf.... Thats the question! -
  Trouwste user 2022 vrijdag 10 maart 2006 @ 22:07:00 #137
7889 tong80
Spleenheup
pi_35924716
quote:
Op vrijdag 10 maart 2006 22:03 schreef vertelmeer het volgende:
Als ik zeg dat ik op 2 stuks na alles op single, maxisingle, LP, single CD en CD heb, verklaren jullie me dan voor gek?
Nee hoor5. Maar vind je het raar dat ik wel ben afgehaakt op een bepaald moment ?

pi_35924729
heb je ook die dvd-box met alle clips..interviews.en oude opnamen ?
Die Kerr had mij vroeger echt een baby-face....inclusief oogschaduw .
Fok! is geschiedenis onder dit account.... :)
pi_35924771
quote:
Op vrijdag 10 maart 2006 22:07 schreef tong80 het volgende:

[..]
Nee hoor5. Maar vind je het raar dat ik wel ben afgehaakt op een bepaald moment ?
Nee hoor, kan je ze zeker weer aanraden
- To blerf or not to blerf.... Thats the question! -
pi_35924845
mja een vriend van me zei vroeger ook altijd dat die eerste platen heel goed waren. ben er alleen om een of andere reden nooit aan toegekomen.
uit die tijd luister ik liever naar echo en chameleons
lijkt het daar beetje op?
You ask me the time
But I sense something more
And I would like to give
What I think you're asking for
  Trouwste user 2022 vrijdag 10 maart 2006 @ 22:21:10 #141
7889 tong80
Spleenheup
pi_35925109
quote:
Op vrijdag 10 maart 2006 22:11 schreef Interpol-Maastricht- het volgende:
mja een vriend van me zei vroeger ook altijd dat die eerste platen heel goed waren. ben er alleen om een of andere reden nooit aan toegekomen.
uit die tijd luister ik liever naar echo en chameleons
lijkt het daar beetje op?
De Sound lijkt er zeker op.

Bepaalde 80-sfeer

vrijdag 10 maart 2006 @ 22:52:30 #142
15080 static
03.09.2006 - 11:35
pi_35926208
quote:
Op vrijdag 10 maart 2006 21:49 schreef tong80 het volgende:
Begin jaren 80 liep ik in zwarte new wave kleren op de dansvloer kwartjes te zoeken. Na m'n punktijd zocht ik wat anders en kwam bij the new wave terecht
Jij ook al?
Bij mij was het midden jaren tachtig.

En New Gold Dream is een van de beste albums allertijden.
Staat zelfs het nummer op dat ik op mijn begrafenis wil hebben.
Yvonne riep ergens: [b]Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.[/b]
pi_35926264
quote:
Op vrijdag 10 maart 2006 22:52 schreef static het volgende:
En New Gold Dream is een van de beste albums allertijden.
quote:
Welk?
pi_35926324
Hoewel het oudere werk favoriet is, heb ik ook nieuwe cds van ze.
Beter een baas onder je duim, dan tien bovenop
Trekt bij warm weer een poncho aan
pi_35926367
quote:
Op vrijdag 10 maart 2006 22:52 schreef static het volgende:

King is white?
  Trouwste user 2022 vrijdag 10 maart 2006 @ 23:03:19 #146
7889 tong80
Spleenheup
pi_35926591
Static ...welk nummer ?

pi_35926656
quote:
Op vrijdag 10 maart 2006 23:03 schreef tong80 het volgende:
Static ...welk nummer ?

Ik gok op wat ik hierboven zei. Dat nummer gaat namelijk over een begrafenis, van Sadat.
  vrijdag 10 maart 2006 @ 23:12:09 #148
15080 static
pi_35926898
Ik heb de SACD van New Gold Dream op mijn thuisbioscoop (die ik erg mis ), daar kun je eindeloos naar luisteren.

En voor mijn begrafenis een nummer zonder tekst: Somebody Up There Likes You.

Gewoon, memories en rillingen.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.[/b]
  vrijdag 10 maart 2006 @ 23:15:50 #149
15080 static
pi_35927015
quote:
Op vrijdag 10 maart 2006 22:55 schreef Lucille het volgende:
Hoewel het oudere werk favoriet is, heb ik ook nieuwe cds van ze.
Je moet de DVD 'Live in Verona' eens kijken, geweldig.

Staan ook bootlegs op van het échte begin in een paar kroegen toen nog niemand ze kende, erg leuk.
pi_35927368
quote:
Op vrijdag 10 maart 2006 23:15 schreef static het volgende:

[..]

Je moet de DVD 'Live in Verona' eens kijken, geweldig.

Staan ook bootlegs op van het échte begin in een paar kroegen toen nog niemand ze kende, erg leuk.
Die DVD ken ik inderdaad niet. Mijn interesse werd gewekt tijdens een radio uitzending van een concert net nadat Promised you a miracle uit was (KRO's eindexamen festival).
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')