abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_114151711
Even een situatie waar ik al een tijd mee speel, vooral naar aanleiding van dit topic: Irritaties op de weg #15

In dat topic wordt regelmatig geroepen dat bij een aanrijding het ritsen, de ritsende partij geen blaam treft omdat het overige verkeer verplicht is ruimte te maken.

Googlen levert me niet direct een resultaat, vandaar dat ik het hier vraag.

Bij een verplicht ritsstuk, met borden waar aangegeven staat dat er geritst moet worden. Als er dan een aanrijding ontstaat tussen de ritsende partij en de ruimtemakende partij, wie is er schuldig?

De ritsende partij, want van baan wisselen is een bijzondere verrichting, of de ruimtemakende partij omdat die ruimte _moet_ maken?
  vrijdag 13 juli 2012 @ 13:45:27 #2
91039 mstx
2x1/2 = 1/2 x 1/2
pi_114151803
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2012 13:43 schreef Daeron het volgende:
De ritsende partij, want van baan wisselen is een bijzondere verrichting,
Dit.

quote:
of de ruimtemakende partij omdat die ruimte _moet_ maken?
Dat lijkt me onzin.
Op donderdag 2 juli 2009 22:41 schreef RTB het volgende:
als ik elk rap"liedje" een kans moest geven was ik aan het eind van dit millennium nog bezig met het tempo waarin die kotshoop uitgebraakt wordt.
👾
pi_114151880
In Nederland is de ritsende partij schuldig... In België volgens mij de ruimtemakende partij.
  vrijdag 13 juli 2012 @ 13:48:58 #4
379442 dr.Bellows
not a one trick pony
pi_114151954
Ook al moet men op de andere baan ruimte maken voor de ritsers; de ritser doet een bijzondere verrichting, want die verwisseld van baan. Tegen elkaar afstrepend zal dit zwaarder tellen.
Op dinsdag 2 oktober 2012 14:27 schreef tong80 het volgende: _O_ :P
pi_114152014
quote:
14s.gif Op vrijdag 13 juli 2012 13:48 schreef dr.Bellows het volgende:
Ook al moet men op de andere baan ruimte maken voor de ritsers; de ritser doet een bijzondere verrichting, want die verwisseld van baan. Tegen elkaar afstrepend zal dit zwaarder tellen.
Dit.
pi_114152697
lekker de file voorbij blazen, en op het laatst invoegen.. maak mij niet uit wie schuld heeft, maar tussen komt ie er niet zonder schade
  vrijdag 13 juli 2012 @ 14:06:54 #7
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_114152771
Nederlanders snappen ritsen niet, dat om en om principe is te moeilijk voor ze
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_114152816
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2012 14:05 schreef viseenoptie het volgende:
lekker de file voorbij blazen, en op het laatst invoegen.. maak mij niet uit wie schuld heeft, maar tussen komt ie er niet zonder schade
Je druk maken in het verkeer :')
Knapen die storneren willen moeten mannen met automatische incasso's zijn
  vrijdag 13 juli 2012 @ 14:08:06 #9
349086 ClapClapYourHands
Gurbansoltanedzhe
pi_114152823
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2012 14:06 schreef Pietverdriet het volgende:
Nederlanders snappen ritsen niet, dat om en om principe is te moeilijk voor ze
Nederlands zijn er te asociaal voor.
pi_114152919
Ga die discussie even ergens anders voeren, hier gaat het er niet om wat sociaal is of niet. Simpelweg om de schuldvraag in deze situatie.

Zijn er toevallig nog artikelen of uitspraken van rechters waar deze situatie aan bod komt?
  vrijdag 13 juli 2012 @ 14:11:29 #11
57340 dabadbass
@Whitehouse.gov
pi_114152973
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2012 14:05 schreef viseenoptie het volgende:
lekker de file voorbij blazen, en op het laatst invoegen.. maak mij niet uit wie schuld heeft, maar tussen komt ie er niet zonder schade
Jij weerhoudt weggebruikers ervan zich aan de geldende regels te houden?

Ik noem dat eigen rechter spelen. Juist bij aansluiters prop ik de auto het liefst ertussen
"Niets smeedt twee mensen zo aaneen als kwaadspreken over een derde"
pi_114153058
quote:
1s.gif Op vrijdag 13 juli 2012 14:11 schreef dabadbass het volgende:

[..]

Jij weerhoudt weggebruikers ervan zich aan de geldende regels te houden?

Ik noem dat eigen rechter spelen. Juist bij aansluiters prop ik de auto het liefst ertussen
Euj wieberen nou met deze discussie, ga die maar hier voeren, daar komt die vaak genoeg langs.
pi_114153235
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2012 14:13 schreef Daeron het volgende:

[..]

Euj wieberen nou met deze discussie, ga die maar hier voeren, daar komt die vaak genoeg langs.
Zulke dingen roepen zou zoveel meer 'indruk' maken als je naam blauw was. :')
Knapen die storneren willen moeten mannen met automatische incasso's zijn
pi_114153823
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2012 14:07 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:

[..]

Je druk maken in het verkeer :')
Ik ga ook met mn karretje langs de hele rij van de AH, en bij de kassa ertussen en mn zooi op de band leggen..
pi_114153981
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2012 14:30 schreef viseenoptie het volgende:

[..]

Ik ga ook met mn karretje langs de hele rij van de AH, en bij de kassa ertussen en mn zooi op de band leggen..
Nee, jij kiest ervoor om in de langste rij achteraan te sluiten, ipv die rij ernaast te pakken. Maar goed, kassavergelijking zijn sowieso zinloos.

Je zou het kunnen vergelijken als 1 kassa, met twee rijen, waar je vooraan om en om aan de beurt bent, alleen kies jij ervoor om in de lange rij aan de rechterkant achteraan te sluiten, ipv die kortere rij links te pakken.
pi_114154037
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2012 14:05 schreef viseenoptie het volgende:
lekker de file voorbij blazen, en op het laatst invoegen.. maak mij niet uit wie schuld heeft, maar tussen komt ie er niet zonder schade
Bij file hoor je heel de invoegstrook door te rijden, dat andere weggebruikers met een kilometer invoegstrook m al ergens tussenproppen betekent niet dat je die rijbaan niet meer mag gebruiken..
  vrijdag 13 juli 2012 @ 14:36:37 #17
27929 piere
doe mij maar bier
pi_114154084
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2012 14:06 schreef Pietverdriet het volgende:
Nederlanders snappen ritsen niet, dat om en om principe is te moeilijk voor ze
Dat krijg je met al die broeken tegenwoordig die je met knopen moet sluiten...
fok you ja!
  vrijdag 13 juli 2012 @ 14:43:29 #18
91039 mstx
2x1/2 = 1/2 x 1/2
pi_114154361
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2012 14:34 schreef Casos het volgende:

[..]

Nee, jij kiest ervoor om in de langste rij achteraan te sluiten, ipv die rij ernaast te pakken. Maar goed, kassavergelijking zijn sowieso zinloos.

Je zou het kunnen vergelijken als 1 kassa, met twee rijen, waar je vooraan om en om aan de beurt bent, alleen kies jij ervoor om in de lange rij aan de rechterkant achteraan te sluiten, ipv die kortere rij links te pakken.
Zo'n vergelijking is inderdaad zinloos. Bij jouw voorbeeld ga je er vanuit dat de twee rijen gelijkwaardig zijn en dat ze om en om iemand doorlaten. Bij een file is de rechter rij de doorlopende weg waar steeds iemand door mag, de linker rij moet eerst bij rechts invoegen om door te kunnen rijden. Die twee rijen zijn dus niet gelijkwaardig.
Op donderdag 2 juli 2009 22:41 schreef RTB het volgende:
als ik elk rap"liedje" een kans moest geven was ik aan het eind van dit millennium nog bezig met het tempo waarin die kotshoop uitgebraakt wordt.
👾
  vrijdag 13 juli 2012 @ 14:46:34 #19
91039 mstx
2x1/2 = 1/2 x 1/2
pi_114154501
Uiteraard mag je op de linker rijstrook doorrijden, maar dan wel op de normale manier;
quote:
- Zo lang mogelijk doorrijden op de invoegende rijstrook
- Op ongeveer 300 meter voor de versmalling (aangegeven met bord) rijsnelheid aanpassen aan de snelheid van de voertuigen op de aanliggende strook
- Voertuigen op aanliggende strook maken vrijwillig ruimte om invoegend voertuig tussen te laten;
- Op circa 50 meter voor de versmalling zonder afremmen en verstoringen in de ontstane ruimte (hiaat) invoegen, zodat invoegend voertuig en de achterligger de rit kunnen vervolgen;
(wikipedia)
Dat betekent dus niet dat je met 120km/h verschil moet doorknallen tot het einde van de rijstrook, dan vol in de ankers en hem er op het laatste moment tussenproppen.
Op donderdag 2 juli 2009 22:41 schreef RTB het volgende:
als ik elk rap"liedje" een kans moest geven was ik aan het eind van dit millennium nog bezig met het tempo waarin die kotshoop uitgebraakt wordt.
👾
  vrijdag 13 juli 2012 @ 14:49:03 #20
27929 piere
doe mij maar bier
pi_114154610
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2012 14:46 schreef mstx het volgende:
Uiteraard mag je op de linker rijstrook doorrijden, maar dan wel op de normale manier;

[..]

(wikipedia)
Dat betekent dus niet dat je met 120km/h verschil moet doorknallen tot het einde van de rijstrook, dan vol in de ankers en hem er op het laatste moment tussenproppen.
bedankt voor de uitleg!!!!

:')
fok you ja!
pi_114154619
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2012 14:46 schreef mstx het volgende:
Uiteraard mag je op de linker rijstrook doorrijden, maar dan wel op de normale manier;

[..]

(wikipedia)
Dat betekent dus niet dat je met 120km/h verschil moet doorknallen tot het einde van de rijstrook, dan vol in de ankers en hem er op het laatste moment tussenproppen.
Dat laatste kan ook alleen als het nog redelijk rustig is, zodra iedereen wat langer ook die linkerbaan blijft gebruiken, kan je niet met 120 km/h doorrijden. Dat jij al eerder ervoor kiest te ritsen, maakt niet dat iedereen het moet doen. Jouw keus, maar niet miepen als anderen wel dat stuk asfalt blijven gebruiken.
pi_114155051
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2012 14:49 schreef Casos het volgende:

[..]

Dat laatste kan ook alleen als het nog redelijk rustig is, zodra iedereen wat langer ook die linkerbaan blijft gebruiken, kan je niet met 120 km/h doorrijden. Dat jij al eerder ervoor kiest te ritsen, maakt niet dat iedereen het moet doen. Jouw keus, maar niet miepen als anderen wel dat stuk asfalt blijven gebruiken.
Ritsen impliceert gelijke snelheid.

Gewoonlijk rijden ze op de linkerbaar een stuk harder, want leeg asfalt voor de neus.
Is het meer dan 1 auto dan rijdt het linkerbaantreintje bumper aan bumper zo hard mogelijk door.

Om het echt lollig te maken zie je dan soms de voorste invoegen een paar meter voor het verdrijvingsvlak waarna de auto erachter nog even gas bij geeft. Toch weer 0,3 seconden winst.
I removed all the bad food from my house.
It was delicious.
pi_114155231
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2012 14:58 schreef Sometimes het volgende:

[..]

Ritsen impliceert gelijke snelheid.

Gewoonlijk rijden ze op de linkerbaar een stuk harder, want leeg asfalt voor de neus.
Is het meer dan 1 auto dan rijdt het linkerbaantreintje bumper aan bumper zo hard mogelijk door.

Om het echt lollig te maken zie je dan soms de voorste invoegen een paar meter voor het verdrijvingsvlak waarna de auto erachter nog even gas bij geeft. Toch weer 0,3 seconden winst.
Maar hoe komt het dat je daar door kan rijden? Omdat er genoeg idioten zijn die al direct naar rechts gaan ipv aan het einde. En die gaan je weer blokkeren als je wel doorrijdt. Zodra jij te vroeg naar rechts gaat, word je gewoon ingehaald. Want wanneer is het dan niet te laat? 100 meter voor het bord "hier ritsen"? 100 meter daarna? Het is pas te laat als je over het verdrijvingsvlak moet, dat geeft dat vlak ook aan, einde van de baan.
pi_114155381
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2012 15:02 schreef Casos het volgende:

[..]

Maar hoe komt het dat je daar door kan rijden? Omdat er genoeg idioten zijn die al direct naar rechts gaan ipv aan het einde. En die gaan je weer blokkeren als je wel doorrijdt. Zodra jij te vroeg naar rechts gaat, word je gewoon ingehaald. Want wanneer is het dan niet te laat? 100 meter voor het bord "hier ritsen"? 100 meter daarna? Het is pas te laat als je over het verdrijvingsvlak moet, dat geeft dat vlak ook aan, einde van de baan.
Leuk gesteld, maar nu even kijken vanaf de andere kant. Ga eens op de linkerbaan rijden met gelijke snelheid als het verkeer op de rechterbaan (het uitgangspunt van ritsen).

Zie vervolgens wat het volk achter je gaat doen.

Er is niets mis met vroeg naar rechts gaan, in het ergste geval moet je wat langer wachten. Van mij mag iedereen er tussen bij ritsen, maar niet als ze plankgas de rij voorbij stuiven en op het laatste moment er nog even tussen moeten.
I removed all the bad food from my house.
It was delicious.
pi_114155451
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2012 15:06 schreef Sometimes het volgende:

[..]

Leuk gesteld, maar nu even kijken vanaf de andere kant. Ga eens op de linkerbaan rijden met gelijke snelheid als het verkeer op de rechterbaan (het uitgangspunt van ritsen).

Zie vervolgens wat het volk achter je gaat doen.

Er is niets mis met vroeg naar rechts gaan, in het ergste geval moet je wat langer wachten. Van mij mag iedereen er tussen bij ritsen, maar niet als ze plankgas de rij voorbij stuiven en op het laatste moment er nog even tussen moeten.
Het volk achter mij? Ik rij zo lang mogelijk door op de linkerbaan, maar met minimaal snelheidsverschil als de baan rechts ernaast en na het bord "hier ritsen" schuif ik netjes een baan opzij. Wat het volk achter mij doet moeten ze helemaal zelf weten.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')